Recessie?

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2008 10:56 #738012 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Recessie?
Blijft dus over: zonnepanelen op het dak, energieterugwinsystemen (bijv. tijdens remmen) in de auto en auto op electrisch. Dus de motorruimte komt er iets anders uit te zien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2008 11:10 #738013 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Recessie?

setsunakaede;76346 schreef : Ik denk dat je een leuke besparing kan krijgen door frituurvet enzo te hergebruiken in diesel. Niet dat het zoden aan de dijk zet bij het terugdringen van de behoefte aan nieuwe olie, maar het bespaart een hoop afval en het levert wellicht een extra zakcentje op voor de snackbarharses ;)


Ook dat. Maar zo zijn er nog meer afvalstoffen. De eerste auto die op koeiestront liep, was ergens in de 60'er jaren al ontwikkeld, door een inteligente boer:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2008 11:34 #738015 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Recessie?
Op gas gaan rijden is mogelijk. In 'de' oorlog reden er ook bussen rond met een hout-vergasser achterop. Als je dat systeem nu met moderne techniek gemaakt zou zijn, kom je er wel.Compacter en efficienter is te doen.Ook brandstof volume kan kleiner met geperste materie. Benzine is en wezen vloeibaar gas, hout of kolen vast-gas. .....Denk dat dit reeel is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2008 12:00 #738017 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Recessie?
Er is te weinig hout of andere grondstoffen om dit te doen. Op dit moment is het ook veel te duur om dit te doen en in de toekomst zal er nog veel ontwikkeling plaats moeten vinden om dit re?el mogelijk te maken.

@Overigens met de huidige benzine-/gasprijzen is het heel goed mogelijk om (samen met je partner) naar de winterbijeenkomst te komen. Info volgt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2008 12:52 #738020 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Recessie?
Het mooie van olie is dat er zoveel van is. Er zijn maar weinig andere brandstoffen die zo veelvuldig beschikbaar zijn als olie. Dit gaat echter veranderen wanneer de olie schaarser wordt. In werkelijkheid zijn we nog niet eens op de helft van de totale olievoorraad. Het probleem is echter dat de hoeveelheden (de olie- en gasbellen) steeds kleiner worden. Hierdoor wordt het steeds duurder om deze op te boren. Daarnaast wordt dit nog eens flink aangedikt door de olieboeren die stiekemaan hun kraantjes lekker ver gesloten houden. Hierdoor stijgt de vraag harder dan het aanbod: de olieprijs gaat omhoog. Is dit echt zo? Ja dit is echt zo. Ik werk zelf bij een bedrijf wat zijn producten levert aan de olie-industrie. Wat met opvalt bij bedrijven in die sector: ze werken allemaal uiterst in-efficient en de mensen krijgen veel betaald. Logisch: er is geld genoeg!
Voor deze sector ligt echter wel een gevaar op de loer (welke steeds belangrijker wordt): concurrentie, ofwel; alternatieve brandstoffen zoals bio-brandstoffen en elektriciteit. Het nadeel van biobrandstoffen is:
1. De winning van deze brandstoffen is nog niet echt rendabel
2. Het kost veel oppervlakte om de producten te verbouwen
3. Hierdoor gaat het ten koste van de voedselwinning (en dat terwijl er al een voedselschaarste is in veel landen)

Elektriciteit zou een andere goede energievorm zijn. Jammergenoeg is het, technisch gezien, moeilijk om te transporteren. Vandaar dat de waterstofeconomie in het leven is geroepen (welke steeds belangrijker wordt). In principe is waterstof geen duurzame brandstof. Het is slechts een opslagmethode om energie op te slaan (ofwel: je kunt kunt het zelf maken door water te elektrolyseren; dan krijg je waterstof en zuurtstof. Wanneer je deze stoffen weer bij elkaar voegt krijg je weer elektrische energie of, wanneer je het verbrand, krijg je warmte-energie).
De energie die nodig is om waterstof te maken zou je kunnen verkrijgen door duurzame energiebronnen zoals: Windenergie (windmolens), water-energie (stuwdammen), zonne-energie (zonnepanelen) en kernfusie (en dus niet de gebruikelijke kern-energie).

Vorig jaar is berekend dat het loont om op waterstof te gaan rijden wanneer de benzineprijs boven de 2,50 euro/liter uit zou komen. Dit omslagpunt komt steeds lager te liggen. Op dat moment zou dit een explosieve groei kunnen betekenen in de waterstofeconomie. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de oliemaatschappijen er alles aan zullen doen om hier verandering aan te brengen. Dit kunnen ze doen door:
- de brandstofprijs omlaag te brengen (hierdoor zullen ze efficienter moeten gaan werken)
- opkopen van projecten omtrend de waterstofeconomie. Dit om hun bedrijf economisch gezien veilig te stellen.

Ik ben benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren............ :crazy1:

Edit: @ Diede,
Ik denk voor dat de nieuwere auto's op waterstof zullen gaan rijden. Een dergelijk ombouw voor (onze) oudere auto's lijkt me technisch gezien zeer onwaarschijnlijk. Ik denk dat biobrandstof dan een uitkomst zou kunnen bieden. Natuurlijk is er nooit genoeg van deze biobrandstof dat iedereen er op kan rijden. Vandaar dat nieuwere auto's op waterstof zullen gaan rijden. Dan zal het ook wel vaker gaan regenen vanwege hun H2O uitstoot :+

En wat dacht je van driften met een elektrische wagen :wtf:. K moet d'r niet aan denken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2008 13:11 #738021 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Recessie?
Hoezo niet? Lekker veel koppel :yesyes:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2008 13:14 #738022 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Recessie?
Nou, je hebt continu maximaal koppel, dus eigenlijk is het vrij ideaal zelfs!

Waterstof is niks meer als een accu. En de mogelijkheid bestaat dat we over X-aantal jaar volledig electrisch rijden. Want de omzetprocessen van electriciteit naar waterstof, en weer terug, gaat ten kosten van een groot deel van het rendement.

De ontwikkelingen ?n de investeringen in de Accu industrie is nog nooit zo groot geweest. Ik ben benieuwd waar we eindigen...!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2008 15:18 #738037 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Recessie?
Driften gaat om piepende banden, lompe rook, opgeblazen motoren, afbrekende koppelingen, verwrongen achterassen, synchromeshen die om je oren vliegen en idioot motoren gekrijs.............laten we dat laatste vooral niet vergeten!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2008 15:29 #738040 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Recessie?
Dat laatste kan een electromotor anders als geen ander.
Het ziet er namelijk inderdaad idioot uit als je met een zoemend electromotortje de hoek om komt dweilen. Ik kan het weten; ik heb een keertje electrokart gereden.

:p








Het is inderdaad wel een beetje nep, zo'n electromotor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2008 16:07 #738042 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Recessie?
De techniek is prachtig, echt waar.

Het rijgenot kan niet anders dan flink afnemen..........da's keizonde....... Ander voordeel van de benzinemotor: krijg je ergens een lek, wordt alles zeiknat van de olie. En waar vettige shit zit, roest 't niet :yesyes:

Daarom is m'n 343 zo roestvrij in de motorruimte onder z'n buikje :worship:


Edit: om effe terug te komen op het koppel. Inderdaad is dat bij een elektromotor ten eerste groter, en ten tweede ligt de koppel-toeren-kromme vele malen gunstiger. Dan is er dus geen zak meer aan.............

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD