Recessie?
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
setsunakaede;76346 schreef : Ik denk dat je een leuke besparing kan krijgen door frituurvet enzo te hergebruiken in diesel. Niet dat het zoden aan de dijk zet bij het terugdringen van de behoefte aan nieuwe olie, maar het bespaart een hoop afval en het levert wellicht een extra zakcentje op voor de snackbarharses
Ook dat. Maar zo zijn er nog meer afvalstoffen. De eerste auto die op koeiestront liep, was ergens in de 60'er jaren al ontwikkeld, door een inteligente boer:D
- V300 register
- Verbannen
-
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
@Overigens met de huidige benzine-/gasprijzen is het heel goed mogelijk om (samen met je partner) naar de winterbijeenkomst te komen. Info volgt.
- V300 register
- Verbannen
-
Voor deze sector ligt echter wel een gevaar op de loer (welke steeds belangrijker wordt): concurrentie, ofwel; alternatieve brandstoffen zoals bio-brandstoffen en elektriciteit. Het nadeel van biobrandstoffen is:
1. De winning van deze brandstoffen is nog niet echt rendabel
2. Het kost veel oppervlakte om de producten te verbouwen
3. Hierdoor gaat het ten koste van de voedselwinning (en dat terwijl er al een voedselschaarste is in veel landen)
Elektriciteit zou een andere goede energievorm zijn. Jammergenoeg is het, technisch gezien, moeilijk om te transporteren. Vandaar dat de waterstofeconomie in het leven is geroepen (welke steeds belangrijker wordt). In principe is waterstof geen duurzame brandstof. Het is slechts een opslagmethode om energie op te slaan (ofwel: je kunt kunt het zelf maken door water te elektrolyseren; dan krijg je waterstof en zuurtstof. Wanneer je deze stoffen weer bij elkaar voegt krijg je weer elektrische energie of, wanneer je het verbrand, krijg je warmte-energie).
De energie die nodig is om waterstof te maken zou je kunnen verkrijgen door duurzame energiebronnen zoals: Windenergie (windmolens), water-energie (stuwdammen), zonne-energie (zonnepanelen) en kernfusie (en dus niet de gebruikelijke kern-energie).
Vorig jaar is berekend dat het loont om op waterstof te gaan rijden wanneer de benzineprijs boven de 2,50 euro/liter uit zou komen. Dit omslagpunt komt steeds lager te liggen. Op dat moment zou dit een explosieve groei kunnen betekenen in de waterstofeconomie. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de oliemaatschappijen er alles aan zullen doen om hier verandering aan te brengen. Dit kunnen ze doen door:
- de brandstofprijs omlaag te brengen (hierdoor zullen ze efficienter moeten gaan werken)
- opkopen van projecten omtrend de waterstofeconomie. Dit om hun bedrijf economisch gezien veilig te stellen.
Ik ben benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren............ :crazy1:
Edit: @ Diede,
Ik denk voor dat de nieuwere auto's op waterstof zullen gaan rijden. Een dergelijk ombouw voor (onze) oudere auto's lijkt me technisch gezien zeer onwaarschijnlijk. Ik denk dat biobrandstof dan een uitkomst zou kunnen bieden. Natuurlijk is er nooit genoeg van deze biobrandstof dat iedereen er op kan rijden. Vandaar dat nieuwere auto's op waterstof zullen gaan rijden. Dan zal het ook wel vaker gaan regenen vanwege hun H2O uitstoot :+
En wat dacht je van driften met een elektrische wagen :wtf:. K moet d'r niet aan denken.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Waterstof is niks meer als een accu. En de mogelijkheid bestaat dat we over X-aantal jaar volledig electrisch rijden. Want de omzetprocessen van electriciteit naar waterstof, en weer terug, gaat ten kosten van een groot deel van het rendement.
De ontwikkelingen ?n de investeringen in de Accu industrie is nog nooit zo groot geweest. Ik ben benieuwd waar we eindigen...!
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Het ziet er namelijk inderdaad idioot uit als je met een zoemend electromotortje de hoek om komt dweilen. Ik kan het weten; ik heb een keertje electrokart gereden.

Het is inderdaad wel een beetje nep, zo'n electromotor.
- V300 register
- Verbannen
-
Het rijgenot kan niet anders dan flink afnemen..........da's keizonde....... Ander voordeel van de benzinemotor: krijg je ergens een lek, wordt alles zeiknat van de olie. En waar vettige shit zit, roest 't niet :yesyes:
Daarom is m'n 343 zo roestvrij in de motorruimte onder z'n buikje :worship:
Edit: om effe terug te komen op het koppel. Inderdaad is dat bij een elektromotor ten eerste groter, en ten tweede ligt de koppel-toeren-kromme vele malen gunstiger. Dan is er dus geen zak meer aan.............