Recessie?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2008 14:40 #628206 door V300 register
Recessie? is gemaakt door V300 register
Wat merken jullie van de recessie?

Nog geen 2 weken geleden riep ik nog: Ik merk het niet zo:nono:, en een stagiair zullen ze toch niet ontslaan :halo: . Maar toch komt het al dichterbij!

Vorige week maandag gingen kennissen van mijn ouders 's Ochtends naar de bank om de hypotheek te ondertekenen. Hij werkt al decennia bij dat bedrijf, dus het risico is al wel weg. Na het gesprek ging hij naar zijn werk, en kreeg in een toespraak te horen dat de toekomst van het bedrijf erg onzeker is, en men niets voor zeker moet nemen. Diezelfde middag gingen ze dus weer terug naar de bank om het verse papiertje weer te verscheuren (dat kan, tot 8 dagen ofzo).

En nu komt het n?g dichterbij. Een goede collega van me (mn directe buur hiero) heeft 2,5e week geleden nog een functioneringsgesprek gehad. Alles ging naar wens, en men was erg tevreden. Het is tenslotte ook een collega met onbesproken gedrag, die hard zijn best doet. Ook een vakantie van een maand volgend jaar, was geen probleem. Diezelfde week heeft hij nog geboekt. Nu, 2 weken later, krijgt hij te horen dat zijn contract niet verlengd wordt. De redenen zijn erg vaag. Hij zou in Januarie voor onbepaalde tijd een contract krijgen, maar zelfs een jaarcontract kan er niet vanaf. Vanaf Januarie staat hij op straat! :snif:

Hij is inmiddels bijna 2 jaar in dienst, en na hem zijn er nog 3 andere op de afdeling aangenomen. Hoe dat zal lopen, wie weet....:S

Ik heb er toch nog eens goed over nagedacht, en ook voor mijzelf begin ik de gevaren te zien. Het duurd niet lang meer voor ik afgestudeerd ben. Het begin op de arbeidsmarkt. Ik heb het geluk dat in mijn branche bijna altijd wel werk is. Maar makkelijker zal het er niet op worden.

Ook de huizenmarkt ben ik heel benieuwd naar. Mijn ambitie is altijd geweest om zo snel mogelijk aan een eigen huis te beginnen. Maar wat als de hypotheken sky-high gestegen zijn? Waar gaan de huizen prijzen naar toe? Ik ben wel benieuwd!

Plaats hier je mening, je bevindingen....Ik ben heel benieuwd!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2008 14:44 #737876 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Recessie?
Euh... de liedjes op de radio moeten wijken voor praatprogramma's:no:

Maar even serieus; wij merken er weinig van. Komt misschien omdat mijn ouders allebei ambtenaar zijn. We gaan er juist op vooruit, de hypotheek is bijna afgelost en mijn vader heeft net promotie gehad.

Wat niet wegneemt dat het voor mij alleen maar moeilijker zal worden om over een jaar of 6/7/8 een baan te vinden...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2008 14:53 #737879 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Recessie?
Werk is in de toekomst geen probleem. Over enkele jaren gaan de babyboomers met pensioen. Dat gat kan nog niet eens opgevuld worden met de jongere generaties.

Een recessie is maar tijdelijk. Een schreeuwend tekort op de arbeidsmarkt is een structureel probleem en het zal zelfs onze verzorgingsstaat onder druk zetten.

Huizenprijzen gaan dalen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2008 15:02 #737880 door V300 register
Een recessie is tijdelijk, dat klopt. Vraag is, hoe lang...De recessie begin vorige eeuw was ook niet met een week over, en daar zijn heel wat mensen kapitalen verloren. Denk wel dat de ene branche veel meer zal merken dan andere branches.

Ik verwacht ook dat de huizenprijzen gaan dalen. Vraag is hoeveel, en de moeilijkheid is wanneer je zou moeten instappen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2008 15:03 #737881 door V300 register
Wat houd die recessie precies in? Het enige wat ik hoor is dat het geld moet blijven rollen. Zonder geld is het moeilijk te blijven rollen.

Maar waar ik de meeste geleerden wel gelijk in moet geven, is dat iedereen vooral een soort van kudde-volk is. Heeft de buurman veel geld, zal hij dat ook laten zien. En daar kunnen we natuurlijk niet in achterblijven. Gaat het slecht, moeten we vooral niet te veel uitgeven want we kunnen het straks misschien wel hard nodig hebben. En wat zal de buurman dan wel niet denken?
Wij hebben geleerd (op de harde manier) te leven in het nu. Mijn vrouw en ik hebben vorig jaar een persoonlijke recessie gehad. Als je door een gebeurtenis waar je geen grip op hebt, maanden (bijna een halfjaar) met een gehalveerd salaris moet rondkomen, zorg je dat je gelukkig bent, een dak boven je hoofd hebt en verder probeert het belangrijke prioriteit te geven. De rest is letterlijk bijzaak.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2008 15:19 #737888 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Recessie?
Volg RTL-Z nieuws en je bent op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Kan ook internet.
Een recessie is een puur economisch verschijnsel en heeft niet direct nadelen, soms zelfs voordelen (zoals minder uitstaande vacatures). Als er wordt gesproken van een crisis dan is er meer onheil in de lucht. Het einde van de kredietcrisis is in zicht. Blijft over een "lichte" recessie. Mensen die ontslagen worden moeten zich snel om- of bijscholen als zij geen andere baan kunnen vinden, zodat vraag en aanbod nog meer in evenwicht komt. Want het wordt nog hard werken om al die banen op te vullen die de mensen, die met pensioen gaan, nu achterlaten. Grote gevaar voor een economie is meestal onvoldoende kennisontwikkeling en kennisoverdracht op jongere generaties. Daar moet hard aan gewerkt worden. Dan hoef je het minste zorgen te maken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2008 15:49 #737895 door V300 register
Persoonlijk is het enige dat ik van de recessie merk, dat mensen om me heen elkaar aansteken met zorgen maken. Nu maak ik me ook wel een beetje zorgen, maar vooral niet te veel: vermogen heb ik toch nog nauwelijks, en een vast contract, dus vooral niet te veel panieken. Een huis hebben we ook nog niet gekocht, en tenzij er een DROOMHUIS langs komt gaat dat de eerste paar jaar ook niet gebeuren. En hand op de knip houden heb ik al mijn hele studie gedaan, ik heb nu eindelijk een beetje geld, dus daar geniet ik lekker van. Ik kan het nu zelfs nog verdedigen ook:

IK houd de economie DRAAIENDE! :yesyes:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2008 16:14 #737898 door V300 register
Ik merk er nog niets van. Albert bezorgservice (m'n werk) krijgt er alleen maar meer klanten en omzet bij (winst blijft nog wat achter, maar dat heeft andere oorzaken), de vraag naar bezorgers is dus ook groot. Ahold in z'n algemeenheid gaat ook zeer goed. Blijkbaar geven mensen meer geld uit aan eerste levensbehoeftes als er een kredietcrisis heerst.
Ook m'n vader (meubelboer in design) merkt dat het eigenlijk niet slechter wordt als er een kredietcrisis heerst, soms zelfs het tegenovergestelde. Dit is niet de eerste keer dat hij dit meemaakt en het is dus echt typerend. Zodra de mensen daadwerkelijk minder te besteden hebben gaat het pas slecht.
Het geld rolt dus nog wel in sommige markten, alleen niet meer in het kredietenwereldje, waar ik gelukkig helemaal niets van snap.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2008 16:21 #737900 door V300 register
[mod]toch maar verplaatst naar het caf?, heeft niets met de club of 300's te maken[/mod]

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-11-2008 17:03 #737909 door V300 register
mijn ouders hebben al een poosje een appartement te koop staan in Schiedam (waar mijn zus een tijd in gewoond heeft)

Helemaal opgeknapt, je kunt er bij wijze van z? intrekken. maar voor de gestelde vraagprijs zijn er nog g??n kijkers langs geweest.

Eea is dus wel vervelend, als door de kredietcrisis nu de verkoop nog moeilijker wordt (prijscategorie starters).
Achteraf hadden we misschien beter een half jaar geleden kunnen verkopen in niet-afgewerkte staat.....

maar van achteraf kijk je een koei in z'n kont he.....

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC