Thread zonder onderwerp :D

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
01-04-2012 23:50 #902971 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Thread zonder onderwerp :D

Arjen850;197496 schreef : Dat moesten ze eens met mijn 850 proberen.......

Jaa die verkeerd in de staat van mijn 760 straks..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-04-2012 14:14 #902985 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Thread zonder onderwerp :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-04-2012 18:54 #902997 door V300 register

Vermilion;197511 schreef : De nieuwe DeLorean

Geweldig! Vooral als die Delorean er uiterlijk ook echt als de oude Delorean uitziet :wtf: Hoop ik alleen dat ze hem geen lelijke facelift geven...

Zou ook ontzettend vet zijn om met een Volvo 340 te doen, een vario met i.p.v. een verbrandingsmotor een elektromotor :D

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2012 19:02 #902998 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Thread zonder onderwerp :D

General Custom;197523 schreef : Geweldig! Vooral als die Delorean er uiterlijk ook echt als de oude Delorean uitziet :wtf: Hoop ik alleen dat ze hem geen lelijke facelift geven...

Zou ook ontzettend vet zijn om met een Volvo 340 te doen, een vario met i.p.v. een verbrandingsmotor een elektromotor :D

voor zover ik weet worden deze ook gebouwd met origineel plaatwerk+chassis. daar was immers veel (en nog steeds) niet van gebruikt.

de 340 is echt ideaal voor ombouw naar electrisch. je kunt dankzij de vario zelfs een kleiner motortje gebruiken dan met directe as-aandrijving. koppeling kan er uit.. heerlijk. wel moet je de controller limiteren in het koppel dat hij toelaat, anders zijn je riemen zo weg.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-04-2012 19:24 #903000 door V300 register

powerflux;197524 schreef : wel moet je de controller limiteren in het koppel dat hij toelaat, anders zijn je riemen zo weg.

Dat lijkt me toch niet per se nodig. Met een benzinemotor loop je ook niet altijd te planken, dus waarom zou je dat met een elektromotor wel doen?

De snelheid regelen is in principe makkelijk zat, dat kun je gewoon met de spanning doen. Gaspedaal dieper intrappen is dan gewoon meer spanning. Eigenlijk op dezelfde manier als een modeltrein, alleen dan groter... Bijkomend voordeel: Er komen niet zo'n grote krachten op de vario omdat het opstartkoppel van de motor niet maximaal is.

Het lastigste gedeelte lijkt mij het vacu?m cre?ren voor de variomatic. Dan is het maar de vraag of de vacu?mpomp niet te veel stroom verbruikt.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2012 19:31 #903001 door Floris Schropp

General Custom;197526 schreef : Dat lijkt me toch niet per se nodig. Met een benzinemotor loop je ook niet altijd te planken, dus waarom zou je dat met een elektromotor wel doen?

De snelheid regelen is in principe makkelijk zat, dat kun je gewoon met de spanning doen. Gaspedaal dieper intrappen is dan gewoon meer spanning. Eigenlijk op dezelfde manier als een modeltrein, alleen dan groter... Bijkomend voordeel: Er komen niet zo'n grote krachten op de vario omdat het opstartkoppel van de motor niet maximaal is.

Het lastigste gedeelte lijkt mij het vacu?m cre?ren voor de variomatic. Dan is het maar de vraag of de vacu?mpomp niet te veel stroom verbruikt.

een electromotor heeft zijn maximum koppel bij 0 toeren/min, en bij de betere motoren verliest hij erg weinig tov dat maximum naarmate de toeren stijgen.
en natuurlijk kun je dat doseren, maar ik merk alleen op dat je het zult moeten doen. (laat de software dit oplossen)

spanningsregeling is te primitief, op z'n minst PWM+frequentieregeling of meerfase AC.
de extra last van een vacuumpompje is verwaarloosbaar vergeleken met de energie die in je aandrijving gaat zitten. ook gloeilampen als koplampen zullen waarschijnlijk meer energie gebruiken dan een pompje, sowiso is LED een must. daarnaast lijkt me het hulpvacuum niet nodig. een electromotor is vrij tevreden en efficient op een hoog toerental, en boven de 80KM (ofzo, kan ook 100 zijn afaik) doet dat hulpvacuum nu al helemaal niks meer.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-04-2012 19:54 #903002 door V300 register
Een elektromotor heeft helemaal geen koppel als hij stilstaat hoor.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2012 20:00 #903003 door Floris Schropp

Jos360;197528 schreef : Een elektromotor heeft helemaal geen koppel als hij stilstaat hoor.

daarom ook vanaf 0
als ik 1 tpm zeg valt iemand anders daar weer over, immers doet hij het ook al bij 0.5 tpm :p

edit: ik ben een klaphark en typte inderdaad "bij" ipv "vanaf" sorry

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-04-2012 20:02 #903004 door V300 register
hele vario weglaten, dat kost je 10% vermogen, minimaal.

bij een wat minder effici?nte benzinemotor is dat nog niet eens zo'n ramp, als daardoor het toerental tijdens het rijden goed aangepast is. maar voor een elektromotor is het niet nodig ?n weegt het verliespercentage heel zwaar.

dus naar mijn idee moet je gewoon een centrale motor op de plek van de vario zetten, licht differentieel (achterste gedeelte van een 4-bak?) standaard aandrijfasjes, klaar. Kun je mooi het uitgespaarde gewicht voorin gebruiken voor accu's.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2012 20:13 #903005 door Floris Schropp
verlies van de vario is inderdaad zonde, maar (let op: idealistisch en speculatief) als je door het toerental hoog te houden dmv de vario de electromotor op zijn optimum houdt kun je misschien zuiniger uitkomen.
bij de motoren die tesla gebruikt niet, maar een goedkoop normale-mensen motortje is minder lineair in zijn efficientie.

maar, waarschijnlijk is het inderdaad beter de vario eruit te laten, al zul je wel iets van een overbrenging moeten hebben om het vermogen te doseren - al dan niet omdat de electromotor anders erg sterk zou moeten zijn om de auto initieel in beweging te krijgen. de tesla heeft ook een overbrenging van 8.27:1 zodat de motor lekker veel rondjes kan maken.

het zou leuk zijn als die overbrenging de vario mag zijn - en daarmee dan wel verlies maar ook een kleiner motortje en dus betaalbaarder.

Moderators: Mark Smeets