Thread zonder onderwerp :D
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-04-2012 23:28 #906183
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Thread zonder onderwerp :D
ja, snelladers en boosters zijn nogal enge dingen als het gaat om aansluiting op gevoelige elektronica. beste is om gewoon starthulp te pakken vanaf een andere accu.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-04-2012 23:37 #906188
door V300 register
En dan ben ik nog benieuwd naar:
Ik heb nog nooit een 'moderne' auto aan proberen te duwen met kapotte accu, dus vergeef me mijn onwetendheid.
Geldt dit ook in het geval van een hartstikke dode accu? Want aanduwen was geen probleem met de 343. Of lukt 't dan gewoonweg niet met een injectie? Ik lees verschillende verhalen. Ook het advies "accu niet loskoppelen als de motor draait" heeft menig injectie-automobilist in de wind geslagen.motor niet starten als de accu niet is aangesloten.
Ik heb nog nooit een 'moderne' auto aan proberen te duwen met kapotte accu, dus vergeef me mijn onwetendheid.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-04-2012 14:09 #906204
door V300 register
een hardstikke dode accu zal toch laadstroom 'nemen' als de spanning boven een bepaalde waarde uitkomt. Hierdoor stabiliseert de boordspanning tot een bepaald maximum.
als je ?n geen verbruikers aan hebt zoals verlichting, brandstofpomp etc, en alleen de generator laat draaien (motor loopt) kan de spanningsregelaar de afgegeven spanning van de generator nooit "stabiel in bedwang houden". Je krijgt dan spanningspulsen die elektronica kunnen vernielen.
dus, altijd accu aangesloten laten hoe rot dat ie ook is. en als je tijdens het lopen de accu wilt afkoppelen, zorg dat er een aantal verbruikers meelopen zodat de spanning binnen de perken blijft. Als je teveel aan zet kan het zijn dat de motor afslaat omdat de generator bij stationair niet genoeg stroom levert. (bijvoorbeeld kachelblower op 3+grootlicht+mistlicht+achteruitverwarming). Zo gek hoeft ook weer niet
als je ?n geen verbruikers aan hebt zoals verlichting, brandstofpomp etc, en alleen de generator laat draaien (motor loopt) kan de spanningsregelaar de afgegeven spanning van de generator nooit "stabiel in bedwang houden". Je krijgt dan spanningspulsen die elektronica kunnen vernielen.
dus, altijd accu aangesloten laten hoe rot dat ie ook is. en als je tijdens het lopen de accu wilt afkoppelen, zorg dat er een aantal verbruikers meelopen zodat de spanning binnen de perken blijft. Als je teveel aan zet kan het zijn dat de motor afslaat omdat de generator bij stationair niet genoeg stroom levert. (bijvoorbeeld kachelblower op 3+grootlicht+mistlicht+achteruitverwarming). Zo gek hoeft ook weer niet
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-04-2012 14:12 #906205
door V300 register
Kijk, zo'n duidelijk antwoord ben ik nergens tegen gekomen. Bedankt!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-04-2012 14:12 #906206
door V300 register
als de accu ?cht zo leeg is dat de injectiecomputer niet meer opstart en de benzinepomp niet gaat lopen, krijg je de auto ook duwend niet meer aan de praat trouwens :+
met een mechanische benzinepomp en puntjes ontsteking wil het nog wel eens lukken om te starten terwijl de starter de krukas nog maar n?t door het BDP heen trekt. Dit is o.a. het geval bij de 6V Daf van mn vader. Als de motor warm is heeft ie zoveel compressie dat de starter bijna vastslaat tegen bdp aan. Trekt hem er toch net voorbij, bobine ontsteekt, flop! en de motor loopt!
met een mechanische benzinepomp en puntjes ontsteking wil het nog wel eens lukken om te starten terwijl de starter de krukas nog maar n?t door het BDP heen trekt. Dit is o.a. het geval bij de 6V Daf van mn vader. Als de motor warm is heeft ie zoveel compressie dat de starter bijna vastslaat tegen bdp aan. Trekt hem er toch net voorbij, bobine ontsteekt, flop! en de motor loopt!
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-04-2012 14:18 #906207
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Thread zonder onderwerp :D
Dat was mooi bij de Traction Avant waar mijn zus en zwager in werden gereden op hun bruiloft, bij starten denk je ook heel even; "nou, red ie het wel?"
Maar een kleine tel later, brrrrrrrrroem.
Is voor zover ik weet ook een 6V systeem.
Maar een kleine tel later, brrrrrrrrroem.
Is voor zover ik weet ook een 6V systeem.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-04-2012 14:24 #906209
door V300 register
Bij mijn 343 deed niets het meer, nog geen metertje in het dashboard. Toch kreeg ik 'm aan de praat. Ik kreeg later ook te horen dat de accu "goed dood" was. Bij een injectie waren mijn aanduw-pogingen waarschijnlijk zwaar kansloos geweest, en dan zou ik dus geen moment hebben nagedacht over het mechanische vs. elektronische verhaal. Al met al weer een stukje wijzer!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-04-2012 14:31 #906212
door V300 register
Ik heb Erik wel eens in z'n eentje een 360 zien aanduwen. Echt hilarisch! Rennen en dan in de auto springen en in de 2 zetten
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-04-2012 14:43 #906214
door V300 register
Als je 'm in de 4 zet, krijg je hem zo aangeduwd, maar dan meot je wel hard kunnen rennen 
Ik zie Erik helemaal voor me. Net als dat ik hem met een 244 5 km naar huis zie lopen, ghehe

Ik zie Erik helemaal voor me. Net als dat ik hem met een 244 5 km naar huis zie lopen, ghehe
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2012 13:59 #906381
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Thread zonder onderwerp :D
als ik een gouden volvo 245 heb noem ik d'r goudhokje.
Moderators: Mark Smeets