Thread zonder onderwerp :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-04-2012 22:27 #903013 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Thread zonder onderwerp :D

powerflux;197531 schreef : maar, waarschijnlijk is het inderdaad beter de vario eruit te laten, al zul je wel iets van een overbrenging moeten hebben om het vermogen te doseren - al dan niet omdat de electromotor anders erg sterk zou moeten zijn om de auto initieel in beweging te krijgen.

Dat is het probleem. Om weg te rijden heb je veel vermogen en koppel nodig, bijvoorbeeld 50kW. Ben je eenmaal een constante snelheid aan het rijden, heb je bijv. maar 5kW nodig. Een motor van 50kW is zeer ineffici?nt als hij maar 1/10e deel van zijn vermogen hoeft te leveren, en dat is dus een groot verlies. Een elektromotor is namelijk gemaakt om 1 bepaald toerental te draaien.

Het compromis is dan om dan een iets grotere dan die kleine motor te nemen en een of andere overbrenging zodat wegrijden toch mogelijk wordt. Je kunt hier bijvoorbeeld een versnellingsbak met koppeling voor nemen. Zal perfect werken, alleen zit je door de vaste versnellingsbakverhoudingen bijna nooit in het meest effici?nte toerental van de motor.
Dan zou een bak waarbij de motor w?l altijd op zijn meest effici?nte toerental zit wel ideaal zijn, en dan ben je weer terug bij een variomatic.

Stel dat je g??n versnelling gebruikt, en de motor dus rechtstreeks aan de aandrijfas hangt, dan zit je dus bijna nooit in het meest effici?nte toerental van de motor. Dat toerental leg je dan bijvoorbeeld bij 100km/h, maar rijd je maar 50, dan heb je enorme verliezen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2012 14:09 #903041 door V300 register

General Custom;197540 schreef : zie hieronder gequote tekst met commentaar

Om weg te rijden heb je veel vermogen en koppel nodig, bijvoorbeeld 50kW. Ben je eenmaal een constante snelheid aan het rijden, heb je bijv. maar 5kW nodig. (dat is altijd zo, of je nou een vaste overbrenging hebt of niet) Een motor van 50kW is zeer ineffici?nt als hij maar 1/10e deel van zijn vermogen hoeft te leveren (grote onzin, dit is juist ??n van de grote pluspunten van elektromotoren), en dat is dus een groot verlies. Een elektromotor is namelijk gemaakt om 1 bepaald toerental te draaien (dit geldt alleen voor synchroonmotoren op netspanning, er zijn nog vele andere uitvoeringen mogelijk).

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
03-04-2012 15:17 #903053 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Thread zonder onderwerp :D
He je forum naam is veranderd?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2012 16:18 #903055 door V300 register
aber jawohl :)

voor de eerste keer in bijna 10 jaar tijd, vond ik het wel kunnen :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2012 20:40 #903082 door V300 register

Zo iets toch :crazy1:Prius gekkies. (fantastisch werk natuurlijk)

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
03-04-2012 22:16 #903093 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Thread zonder onderwerp :D

Wouter;197583 schreef : aber jawohl :)

voor de eerste keer in bijna 10 jaar tijd, vond ik het wel kunnen :D

Ik verwar je nu de hele tijd met Wouter76! Terug veranderen ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2012 22:30 #903100 door V300 register
Om weg te rijden heb je veel vermogen en koppel nodig, bijvoorbeeld 50kW. Ben je eenmaal een constante snelheid aan het rijden, heb je bijv. maar 5kW nodig. (dat is altijd zo, of je nou een vaste overbrenging hebt of niet)

Dat is ook zo, was meer een inleidende zin.

Een motor van 50kW is zeer ineffici?nt als hij maar 1/10e deel van zijn vermogen hoeft te leveren (grote onzin, dit is juist ??n van de grote pluspunten van elektromotoren)

Ik had het over een asynchrone motor, vandaar misschien de verwarring. (had ik er bij moeten zeggen) Lijkt mij meer voor de hand liggen omdat deze bijna niet slijt omdat er geen koolborstels, sleepringen, en heel die ellende in zit. Bij deze motoren moet je altijd zorgen dat het werkgebied bij ''X'' in de onderstaande figuur ligt, anders heb je meer stroom nodig voor ongeveer dezelfde hoeveelheid koppel. Wat helemaal ideaal is bij deze motoren, is dat ze bijna synchroon kunnen gaan lopen (bij wind mee bijv.). In dat geval verbruiken ze zeer weinig. Bovendien betaal je
onnodig veel aan een onnodig grote motor, en krijg je geheid koelproblemen met wikkelingen die doorbranden.

, en dat is dus een groot verlies. Een elektromotor is namelijk gemaakt om 1 bepaald toerental te draaien (dit geldt alleen voor synchroonmotoren op netspanning, er zijn nog vele andere uitvoeringen mogelijk).

Er zijn maar 2 soorten motoren, synchroon (met koolborstels en sleepringen) of assynchroon (met kortsluitkern). Ik ben vooral heel erg pro assynchrone motor, want die vergen zo goed als geen onderhoud, en zijn goedkoop. natuurlijk wel in combinatie met een oscillator (zet gelijkstroom om in wisselstroom), en een condensator om op te starten.
Bovendien heb je op deze manier ?cht iets speciaals bedacht en gebouwd, wat veel leuker is dan een halve Prius onder een Volvo te schroeven. Dat vind ik zelf nog veel belangrijker en interessanter :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2012 22:39 #903103 door V300 register

v0lv0freak;197623 schreef : Ik verwar je nu de hele tijd met Wouter76! Terug veranderen ;)

Same here!

:hijack:
En h?, voor mensen die moeilijke grafieken gaan posten in het TZO: maak een moeilijk topic aan zou ik zeggen ;) :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2012 22:49 #903106 door V300 register

punkazz;197633 schreef : Same here!

:hijack:
En h?, voor mensen die moeilijke grafieken gaan posten in het TZO: maak een moeilijk topic aan zou ik zeggen ;) :D

Liefst niet, ik ben niet voor niks gestopt met dat elektrisch geneuzel op het HBO :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2012 23:37 #903109 door V300 register

General Custom;197630 schreef : Er zijn maar 2 soorten motoren, synchroon (met koolborstels en sleepringen) of assynchroon (met kortsluitkern).

asynchroon of synchroon is maar 1 onderscheid/eigenschap, waarbij het het een is of het ander. Tot zover klopt het. Alleen de dingen die je eraan toevoegt, niet geheel juist.

nl.wikipedia.org/wiki/Synchrone_draaistroommotor

Bij kleine motoren wordt in plaats van een bekrachtigingsspoel een permanente magneet gebruikt, zodat er geen sleepringen nodig zijn om de elektriciteit toe te voeren aan de elektromagneet.

'klein' is in dit verband te verstaan als 'past in je huiskamer, of n?g kleiner :humor:'

de prius heeft volgens mij een synchrone draaistroommotor (zonder sleepringen!), aangestuurd door 3fase frequentieregelaars.

en dan hebben we tot slot deze nog:

nl.wikipedia.org/wiki/%C3%89%C3%A9nfase-synchroonmotor

Moderators: Mark Smeets