show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Bart's 2e poging... 340 GL Special variomatic

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2018 08:17 #975373 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's 2e poging... 340 GL Special variomatic
Er komt straks weer een nette 340 onder het stof vandaan, hopelijk komt hij goed door de keuring!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2018 08:40 #975374 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's 2e poging... 340 GL Special variomatic

NickN;250206 schreef : Er komt straks weer een nette 340 onder het stof vandaan, hopelijk komt hij goed door de keuring!

Dat hoop ik ook, met een beetje geluk is hij klaar voor Volvodrive Treffen.

Niet te hard roepen natuurlijk, maar ik verwacht geen grote dingen. Voor de apk kijk ik altijd zelf de auto na, hoewel ik hem dit jaar helaas niet boven de put heb kunnen rijden. Daarnaast vraag ik de garage altijd zeer kritisch te kijken zodat ik nu al zoveel mogelijk kan vervangen wat volgend jaar misschien niet meer voldoet. Ten slotte gaat de 340 eigenlijk standaard elk jaar naar het lasbedrijf om preventief dingen te behandelen en kleine plekjes aan te pakken voor het een issue wordt.

Dat laatste is op zich elk jaar wel een leuke. Waar eind 2016 de dorpel nog hard leek, kun je nu het randje achter de kriksteun linksachter met de hand bewegen. Zo snel kan het gaan, zelfs zonder door pekel te rijden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2018 16:59 #975382 door V300 register
Vandaag is de auto weer goedgekeurd voor de apk, na het astronomische aantal van 1034 kilometer sinds de vorige apk. Ik moet er toch wat vaker mee gaan rijden :D
Zoals de voorzichtige verwachting al was zonder enige op- of aanmerkingen, dat kan alleen met een Volvo :worship:

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2018 07:46 #975393 door V300 register
Mooi Bart, ben benieuwd om hem te zien maandag:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-07-2018 09:52 #976101 door V300 register
Blanke blinkers

Blanke blinkers!

Na een lange periode van twijfelen heb ik toch maar een setje blanke knipperlichtglazen gekocht en gemonteerd. Dafhobby verkoopt ze in Nederland. Uiteindelijk tóch de knoop doorgehakt en een setje besteld nu ze er nog zijn.

Wat je besteld zijn echter enkel de glaasjes, je moet eerst een setje donorknipperlichten hebben waar je het oranje glas vanaf sloopt; iets wat niet zonder slag of stoot ging. Eerst met een priem en een hamer een gaatje maken, vervolgens stukje voor stukje wegbreken met een tangetje, en tenslotte de laatste restanten oranje wegslijpen met een dremel en speedclic slijpschijfjes. Met een vaste hand en veel geduld lagen daar na 3,5 hobbyen 2 knipperlichten zonder glas. De échte uitdaging was het randje aan de kant van het spatbord, hier valt het glas een stukje in het zwarte plastic waardoor je deze niet verkeerd kunt monteren.
Toen het oranje glas helemaal weg was heb ik het onderste horizontale deel van de chroomkleurige reflector zilver gespoten om de schittering wat tegen te gaan als je in het knipperlicht kijken; vond ik zelf mooier.
Ten slotte het monteren, dit ging verrassend eenvoudig. Doorzichtige flexibele afdichtings- en montagekit gehaald bij de automaterialenzaak. Hardt ook uit als deze overschilderd wordt, zonder zuurstof, dus ideeal voor zo'n knipperlichtje aangezien dat bijna helemaal afgedicht moet worden. Een kitranje leggen waar het glas moet komen, er op duwen en tijdelijk fixeren met tape, en klaar is kees!

Zie hier het resultaat, met before and after-foto's want die doen het altijd leuk:

Zoals de opmerkelijke kijker vast al wel had opgemerkt, ook mijn gele 'mistlampen' heb ik bij deze gelegenheid maar meteen vervangen door witte exemplaren. Uiteraard heb ik de originele knipperlichten en gele mistlampen nog wel bewaard om altijd nog terug te kunnen.

Gevoelsmatig weet ik eigenlijk nog niet zo goed wat ik er van vind; het is ff wennen...
In het begin vond ik het niet geweldig, ik denk omdat de rand tussen de bumper en knipperlichten die er eerder al was nu meer opvalt. Ook lijkt het ontbreken van gele mistlampen en oranje knipperlichten de gele kentekenplaat meer te accentueren. Nu al dat wit er eventjes op zit begin ik er meer aan te wennen en begin ik deze aanpassing eigenlijk steeds meer te waarderen. Misschien dat ik ze over een tijdje ook wel eens op de Millionaire probeer, op een zilvergrijze auto ziet het er denk ik ook weer heel anders uit.

By the way, apk-technisch is het toegestaan om witte knipperlichten aan de voorkant te hebben, dat weet ik. Weet iemand of het ook toegestaan is om deze tot stadslicht te bombarderen? Dat het 'knipperlicht' altijd aan is, en gaat knipperen bij het aanzetten van de richtingaanwijzer naar Amerikaans voorbeeld.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-07-2018 12:24 #976102 door V300 register
Bij mijn Daf 55 coupé zit idd het stadslicht in het knipperlicht. Het werkt zoals jij omschrijft, dus stadslicht brand altijd en knippert bij richting geven. Of het mag qua typegoedkeuring weet ik niet. Bij de Daf was het zo, later is dit wel veranderd door het stadslicht in de koplamp te monteren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-07-2018 16:18 #976103 door V300 register

hengel;250977 schreef : Bij mijn Daf 55 coupé zit idd het stadslicht in het knipperlicht. Het werkt zoals jij omschrijft, dus stadslicht brand altijd en knippert bij richting geven. Of het mag qua typegoedkeuring weet ik niet. Bij de Daf was het zo, later is dit wel veranderd door het stadslicht in de koplamp te monteren.

Dank voor je stukje info.
Bij je Daf zijn de richtingaanwijzers aan de voorkant dan ook wit?

PS. Naar mijn mening het mooiste model wat Daf ooit op de weg heeft gezet, de 55 coupé. Misschien, heel misschien, zet ik er ook nog ooit eentje op de oprit :)

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
08-07-2018 18:50 #976105 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Bart's 2e poging... 340 GL Special variomatic
Volgens de wet mag stadslicht wit of amber zijn. Als je Googled op amber dan vind je oranje. Toch doen ze bij de APK vaak moeilijk over oranje stadslicht. Echt met witte lampjes wordt de auto wel altijd goedgekeurd, want knipperlichten mogen ook wit zijn.
Dus als je er witte lampjes inlaat dan is het sowieso geen probleem.
Ik vind het goed staan, heb de glaasjes ook al 7 jaar liggen. Moet er nu toch eens echt werk van maken :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-07-2018 20:20 #976109 door V300 register
Bedankt Mark! Dat je stadslicht amberkleurig mag zijn wist ik niet. Wel gek eigenlijk dat dat bij geïmporteerde Amerikanen omgebouwd wordt. Ik houd het denk ik gewoon bij wit stadslicht, een kwestie gezeur voorkomen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-07-2018 21:08 #976111 door V300 register
He Bart,
Je voorbumper, kan die nog een centimetertje hoger?
Nu is de spleet tot de knipperlichten wel erg groot.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC