- Berichten: 4
show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
1983 360 GLS sedan
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-06-2013 19:13 #933015
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
ja maar hij was al dolgedraaid voor ik er met mijn tengels aan zat, dus hij was alleen met grof geweld los te krijgen
maar we hebben de kop eraf geboord, het stuk schroefdraad kon daarna probleemloos met de tang eruit gedraaid worden. het voorscherm is er inmiddels al af en de achterliggende ellende is blootgelegd
nog een vraagje; ik dacht dat voorbalken altijd gepuntlast zaten. Klopt dat?
In dat geval heb ik een unieke 360; mijn voorbalk is geschroefd! Serieus!
maar we hebben de kop eraf geboord, het stuk schroefdraad kon daarna probleemloos met de tang eruit gedraaid worden. het voorscherm is er inmiddels al af en de achterliggende ellende is blootgelegd
nog een vraagje; ik dacht dat voorbalken altijd gepuntlast zaten. Klopt dat?
In dat geval heb ik een unieke 360; mijn voorbalk is geschroefd! Serieus!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-06-2013 20:26 #933016
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
Dat is interessant. Zijn er aanwijzingspunten om aan te nemen dat het 100% origineel zo gedaan is??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
29-06-2013 21:49 #933022
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
je slaat de spijker op zijn kop 
toen ik vanmiddag eens goed naar de voorbalk keek en allemaal schroefjes zag, dacht ik "dat is interessant". Toen ik mijn vingers achter de voorbalk haakte en de voorbalk heen en weer kon bewegen, dacht ik "DAT is interessant!".
Toen ik de voorschermen er eenmaal af had en nog meer geschroefde plaatjes tegenkwam, zei ik hardop "d?t is interessant".
Moraal van het verhaal: een of andere dropsleutel heeft de voorschermen er al eens afgehaald (en bovendien en passant ook even de schroeven van de deurvanger dolgedraaid; ik moest ze aan passagierszijde allebei uitboren omdat ze dolgedraaid waren) en heeft weliswaar kwistig met ML rondgespoten, maar heeft beginnende roest weggeslepen en een nieuw plaatje teruggeschroefd. Ja, GESCHROEFD.
De hele voorbalk is vakkundig uitgeboord, behandeld tegen roest en daarna met schroeven weer terug vastgezet.
Foto's
schroeven!
hier zat dus een plaatje tegenaan geschroefd... ik hoefde er maar naar te kijken of het viel er al af. Echt kansloos
Valt me allemaal reuze mee. Het bekende hoekje onderaan is aan beide kanten verrot, en beide kanten het bekende 'hoekje van lucluc'. Is prima te doen. Linksvoor valt de roest bij de veerpoot ook reuze mee. Rechtsvoor iets meer en ook iets verder naar beneden, maar toch allemaal vlakke plaat.
Wat ga ik nu doen:
- Radiateur vertrouw ik toch niet meer, dus die gaat eruit incl. koelslangen en water
- Dan kan ik ook de schroefjes achter de radiateur losdraaien en na zo'n 20 schroeven los te hebben gedraaid verwacht ik dan de voorbalk in mijn handen te hebben.
- Achterliggend plaatwerk herstellen
- Hoekjes binnenschermen herstellen
- 'hoekjes van lucluc' herstellen
- roest bij veerpoten verhelpen, hiervoor moet wel de renix en de ruitenwissermotor weg en uit voorzorg ook de bekleding in het interieur, dus toch maar weer even het dashboard eruit
Ik heb nu in principe weer wat meer vrije tijd, ik ga eerst een zooi demonteren, roest wegslijpen en dan maar aan het lassen. Zou het in twee weken lukken?
Ik ga mijn best doen.
Ohja, en die voorbalk; die ga ik dus netjes terugplaatsen met proplasjes
toen ik vanmiddag eens goed naar de voorbalk keek en allemaal schroefjes zag, dacht ik "dat is interessant". Toen ik mijn vingers achter de voorbalk haakte en de voorbalk heen en weer kon bewegen, dacht ik "DAT is interessant!".
Toen ik de voorschermen er eenmaal af had en nog meer geschroefde plaatjes tegenkwam, zei ik hardop "d?t is interessant".
Moraal van het verhaal: een of andere dropsleutel heeft de voorschermen er al eens afgehaald (en bovendien en passant ook even de schroeven van de deurvanger dolgedraaid; ik moest ze aan passagierszijde allebei uitboren omdat ze dolgedraaid waren) en heeft weliswaar kwistig met ML rondgespoten, maar heeft beginnende roest weggeslepen en een nieuw plaatje teruggeschroefd. Ja, GESCHROEFD.
De hele voorbalk is vakkundig uitgeboord, behandeld tegen roest en daarna met schroeven weer terug vastgezet.
Foto's
schroeven!
hier zat dus een plaatje tegenaan geschroefd... ik hoefde er maar naar te kijken of het viel er al af. Echt kansloos
Valt me allemaal reuze mee. Het bekende hoekje onderaan is aan beide kanten verrot, en beide kanten het bekende 'hoekje van lucluc'. Is prima te doen. Linksvoor valt de roest bij de veerpoot ook reuze mee. Rechtsvoor iets meer en ook iets verder naar beneden, maar toch allemaal vlakke plaat.
Wat ga ik nu doen:
- Radiateur vertrouw ik toch niet meer, dus die gaat eruit incl. koelslangen en water
- Dan kan ik ook de schroefjes achter de radiateur losdraaien en na zo'n 20 schroeven los te hebben gedraaid verwacht ik dan de voorbalk in mijn handen te hebben.
- Achterliggend plaatwerk herstellen
- Hoekjes binnenschermen herstellen
- 'hoekjes van lucluc' herstellen
- roest bij veerpoten verhelpen, hiervoor moet wel de renix en de ruitenwissermotor weg en uit voorzorg ook de bekleding in het interieur, dus toch maar weer even het dashboard eruit
Ik heb nu in principe weer wat meer vrije tijd, ik ga eerst een zooi demonteren, roest wegslijpen en dan maar aan het lassen. Zou het in twee weken lukken?
Ik ga mijn best doen.
Ohja, en die voorbalk; die ga ik dus netjes terugplaatsen met proplasjes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
30-06-2013 11:35 #933035
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 1983 360 GLS sedan
Bekende plekken allemaal. Jij hebt nog wat te doen.
Mogelijk dat de roest bij de veerpoten tot onverwachte gaten leidt als je er aan gaat werken. Dan is daar lassen ook de enige optie.... Ik zou de roest aan onderzijde en bovenzijde eerst heel goed en ruim verwijderen. Het testen van het materiaal doe ik meestal met een schroevendraaier en dan beuken op roestige plekken. Ga ik er doorheen dan is het materiaal zeker te dun.
Mogelijk dat de roest bij de veerpoten tot onverwachte gaten leidt als je er aan gaat werken. Dan is daar lassen ook de enige optie.... Ik zou de roest aan onderzijde en bovenzijde eerst heel goed en ruim verwijderen. Het testen van het materiaal doe ik meestal met een schroevendraaier en dan beuken op roestige plekken. Ga ik er doorheen dan is het materiaal zeker te dun.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-06-2013 12:04 #933039
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
Je bent iig niet te laat met de voorschermen loshalen. Die potgrond op de eerste foto is ook exemplarisch. Daarom alleen al wil je de boel eens goed schoonmaken. En nu: lekker slijpen maar 
En een diepe buiging voor je doorzettingsvermogen!

En een diepe buiging voor je doorzettingsvermogen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
30-06-2013 16:30 #933042
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
we hebben het hier wel over een van de eerste 360 sedans, origineel Nederlands, met een prachtig interieur en goede techniek (gewoon 0,0 speling op de ingaande as van de versnellingsbak!). Die is het redden wel waard.
Ik ben hier aan begonnen en ik maak het ook af. En goed. Ik wil een goede, betrouwbare auto waar ik weer jaren mee vooruit kan.
En bovendien... dit "restaureren" is toch 9 vd 10 keer de ellende van een ander opknappen
@ Erik: de rotte plekken heb ik nu wel gevonden. Het stuk tussen veerpoottoren en schutbord is, zoals verwacht en verteld door de garagehouder, geheel en over de volledige breedte doorgeroest. Maar dat is een strip van ongeveer 30 x 5 cm, gewoon rechtuit en prima bereikbaar.
Zoals het er nu naar uit ziet, heb ik dan ook geen enkele reden om het project te stoppen. Sterker nog, het valt me allemaal reuze mee. Maarja, vergeleken met de rode 343 DLS valt alles mee
Ik ben hier aan begonnen en ik maak het ook af. En goed. Ik wil een goede, betrouwbare auto waar ik weer jaren mee vooruit kan.
En bovendien... dit "restaureren" is toch 9 vd 10 keer de ellende van een ander opknappen
@ Erik: de rotte plekken heb ik nu wel gevonden. Het stuk tussen veerpoottoren en schutbord is, zoals verwacht en verteld door de garagehouder, geheel en over de volledige breedte doorgeroest. Maar dat is een strip van ongeveer 30 x 5 cm, gewoon rechtuit en prima bereikbaar.
Zoals het er nu naar uit ziet, heb ik dan ook geen enkele reden om het project te stoppen. Sterker nog, het valt me allemaal reuze mee. Maarja, vergeleken met de rode 343 DLS valt alles mee
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-06-2013 20:08 #933046
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
De beschermplaat onderzijde motor vind ik wel interessant.
Ik zie dat de stabilisator er buiten zit. Is dit origineel Volvo?
Zie ook al niet origineel bevestigingsmateriaal aan de achterzijde
van deze plaat. Bestaat jouw plaat uit meerdere delen?
Lijkt me van een andere auto af te komen en een beetje op maat
te zijn gemaakt.
Ik zie dat de stabilisator er buiten zit. Is dit origineel Volvo?
Zie ook al niet origineel bevestigingsmateriaal aan de achterzijde
van deze plaat. Bestaat jouw plaat uit meerdere delen?
Lijkt me van een andere auto af te komen en een beetje op maat
te zijn gemaakt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-06-2013 20:18 #933047
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
Check ook de wielkuipen achter. Recht boven het wiel, daar roesten ze ook, helaas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
30-06-2013 20:18 #933048
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
ja hoor Francois allemaal origineel en intact, ook de moertjes en montage
ik ben hier ook behoorlijk zuinig op, want met mijn 'gebruik' scheelt dit blubber aan de binnenkant van de motorruimte (bij de 345 zat het spruitstuk, kleppendeksel e.d. standaard onder de blubber, ik heb het wel eens voor elkaar gekregen om het tegen de binnenkant van de motorkap te spatten).
nouja, die modder is 1, maar ik heb wel eens een bult gras geschept en dat verdwijnt echt overal in de motorruimte. Achter de snaren en afdekkappen, dynamo, dat kom je overal tegen en dat vind ik niet zo fijn (houdt ten eerste vocht vast, en als het heet wordt....)
@ J-L: bodem en wielkasten van de 360 zijn verder goed, m.u.v. bij de veerpoten dan
ik ben hier ook behoorlijk zuinig op, want met mijn 'gebruik' scheelt dit blubber aan de binnenkant van de motorruimte (bij de 345 zat het spruitstuk, kleppendeksel e.d. standaard onder de blubber, ik heb het wel eens voor elkaar gekregen om het tegen de binnenkant van de motorkap te spatten).
nouja, die modder is 1, maar ik heb wel eens een bult gras geschept en dat verdwijnt echt overal in de motorruimte. Achter de snaren en afdekkappen, dynamo, dat kom je overal tegen en dat vind ik niet zo fijn (houdt ten eerste vocht vast, en als het heet wordt....)
@ J-L: bodem en wielkasten van de 360 zijn verder goed, m.u.v. bij de veerpoten dan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
04-07-2013 19:06 #933186
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
- koelwater afgelaten, slangen verwijderd, radiateur verwijderd
- motorkap verwijderd
- tien schroefjes en een hoop gekraak later had ik de voorbalk in m'n handen...
... om erachter te komen dat de balk erachter over de gehele lengte verrot is. Wel even balen, had ik niet op gerekend. Iig, ben al begonnen met herstellen maar het wordt wel weer allemaal 'hand made'. Weer veel meten, passen, slijpen, meten, passen etc. enz.
maar hij wordt weer mooi! Stukje bij beetje...
- motorkap verwijderd
- tien schroefjes en een hoop gekraak later had ik de voorbalk in m'n handen...
... om erachter te komen dat de balk erachter over de gehele lengte verrot is. Wel even balen, had ik niet op gerekend. Iig, ben al begonnen met herstellen maar het wordt wel weer allemaal 'hand made'. Weer veel meten, passen, slijpen, meten, passen etc. enz.
maar hij wordt weer mooi! Stukje bij beetje...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets





