1983 360 GLS sedan
- V300 register
- Verbannen
-
het dashboard verwijderd kan worden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
4x 6kant parker, 2 aan elke zijkant
2x 6kant onderkant dashboard in het bakje achter de pook
2x kruiskop parker daar vlak boven
2x L+R kruiskop parker in het radiovak; waar de stalen plaat NIET bevestigd is
achter het dashboardkastje de tyrips losknippen waarmee de bundel aan het dash opgebonden is (niet altijd aanwezig)
defrosterslangen losgooien en je kunt het dashboard recht naar achteren trekken om hem te verwijderen
ik vind het persoonlijk makkelijker om ook de console rond de pook te verwijderen; dat zijn nog een keer 4 schroefjes (of 8 bij automaat) en dan nog 2 voor de zwarte beugel, geeft wat meer ruimte en voorkomt beschadigingen bij het terugplaatsen.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
tijdens/na het proefritje bleek dat alle elektra weer goed werkt, m.u.v. blower standen 1 en 2 en de controlelampjes voor remvloeistof en choke. Maar daarvoor is een apart topic.
Met draaiende motor is de spanning over de accupolen netjes 14,4V. Op de stationairsproeier staat dezelfde spanning, hoort dat?
In ieder geval, de auto trekt goed en loopt mooi zolang de choke erop staat. Echter kun je hem niet geheel indrukken als de motor op temperatuur is (wat overigens heeeel snel is, 2 kilometer rijden is genoeg). De motor slaat dan af. Met een beetje choke erbij blijft de motor met moeite op 750 tpm draaien maar wel op zeeeeer wisselend toerental en de motor slaat bijna af.
Ik heb wat afstellingen geprobeerd; eerst de naald helemaal naar beneden gedraaid want volgens mij loopt de motor pisrijk. Hij ploft in de uitlaat, bokt lichtjes bij lichte belasting (tijdens rijden in lage toerentallen) en stinkt een uur in de wind.
Ik heb het stationair toerental geporbeerd af te stellen en de motor reageerde goed op de schroef, maar dat gaat maar tot op zeker hoogte natuurlijk. Omdat de motor echter nog steeds niet zonder choke wil lopen en de naald aan het einde van het stelbereik is, heb ik dus maar besloten om de carburateur wederom los te nemen en toch ook maar de sproeierbuis en naald ga vervangen. Pas daarna is ?cht alles vernieuwd en kan ik met zekerheid zeggen dat het een kwestie van afstellen is. Een motor afstellen op (half) versleten onderdelen gaat immers niet.
Maar de auto rijdt heerlijk hoor!
- V300 register
- Verbannen
-
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Het precieze CO-meten moet inderdaad aan de meter gebeuren, maar zo'n ding kan nog aardig goed lopen op het bereik 0-5% CO.
Bovendien heb ik boeken met de precieze maten/afstelhoogten e.d. van de sproeierbuis en naald, dus dan kun je de ideale CO-waarde (2%) al aardig benaderen. Fine-tunen moet aan de meter, ben ik met je eens.
Deze blokken lopen veel te lomp/rauw om op gehoor perfect af te stellen.
Edit: op het filmpje niet helemaal duidelijk, maar starten gaat met choke geheel uitgetrokken en dan slaat de motor aan met zo'n 1800 tpm. Vervolgens choke half indrukken en dan loopt 'ie netjes op 1250 tpm, precies zoals het hoort. Dit is het voorgeschreven verhoogd stationair toerental en dat is dus prima
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;217872 schreef : Als de verlichting achter deze knoppen kapot is, draagt dat bij aan onveiligheid omdat je in het donker niet in ??n oogopslag kunt zien welke knop/schuif je moet hebben => je moet langer naar de middenconsole kijken => langer je aandacht van de weg af. Het is vergezocht, dat weet ik. Maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden.
Mijn Panda en Dyane hebben geeneens verlichting achter knopjes en schuiven. Alleen het tellerplaatje is verlicht (en dat is origineel zo) :f
- Mark Smeets
- Moderator
-
ginkelvanmichiel;218013 schreef : Mijn Panda en Dyane hebben geeneens verlichting achter knopjes en schuiven. Alleen het tellerplaatje is verlicht (en dat is origineel zo) :f
Daarom zijn dat ook geen Volvo's
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
ik had wel een laskap maar die was veel te donker en tijdens lassen juist niet donker genoeg, daarom gebruikte ik een lasbril. Dat ging prima tot ik ineens een rode streep over m'n voorhoofd had. Ik dacht dat dat door de bril kwam en ging vrolijk verder, tot ineens de bovenste helft van m'n voorhoofd (onderste helft wordt afgedekt door de bril) helemaal rood was.
Ohja, je kunt dus ook verbranden door de straling van het lassen

Inmiddels is er niks meer van te zien, en met deze nieuwe automatisch dimmende laskap moet het nog veel beter/fijner gaan. We zullen zien!
Eerst volgende week tentamens, maar daarna wordt het lasapparaat weer aangeslingerd.