show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1983 360 GLS sedan

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2013 18:13 #932303 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
Joost, kun je ook aangeven waar en hoeveel schroeven je moet lossen voordat
het dashboard verwijderd kan worden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2013 18:34 #932305 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1983 360 GLS sedan
naast de 2 parkers voor de tellerset, de 2 voor de verlichtingsschakelaarbehuizing en de 7 voor het dashboardkastje, voor het dashboard zelf:

4x 6kant parker, 2 aan elke zijkant
2x 6kant onderkant dashboard in het bakje achter de pook
2x kruiskop parker daar vlak boven
2x L+R kruiskop parker in het radiovak; waar de stalen plaat NIET bevestigd is

achter het dashboardkastje de tyrips losknippen waarmee de bundel aan het dash opgebonden is (niet altijd aanwezig)

defrosterslangen losgooien en je kunt het dashboard recht naar achteren trekken om hem te verwijderen

ik vind het persoonlijk makkelijker om ook de console rond de pook te verwijderen; dat zijn nog een keer 4 schroefjes (of 8 bij automaat) en dan nog 2 voor de zwarte beugel, geeft wat meer ruimte en voorkomt beschadigingen bij het terugplaatsen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2013 19:04 #932308 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
ook het stuur eraf en de kap onder het stuur even loshalen, zijn nog 4 kruiskopschroeven dacht ik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2013 20:50 #932374 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
jaweldankuwelalstublieft, een betere koude start kan ik mij niet wensen :)

[img


tijdens/na het proefritje bleek dat alle elektra weer goed werkt, m.u.v. blower standen 1 en 2 en de controlelampjes voor remvloeistof en choke. Maar daarvoor is een apart topic.

Met draaiende motor is de spanning over de accupolen netjes 14,4V. Op de stationairsproeier staat dezelfde spanning, hoort dat?

In ieder geval, de auto trekt goed en loopt mooi zolang de choke erop staat. Echter kun je hem niet geheel indrukken als de motor op temperatuur is (wat overigens heeeel snel is, 2 kilometer rijden is genoeg). De motor slaat dan af. Met een beetje choke erbij blijft de motor met moeite op 750 tpm draaien maar wel op zeeeeer wisselend toerental en de motor slaat bijna af.

Ik heb wat afstellingen geprobeerd; eerst de naald helemaal naar beneden gedraaid want volgens mij loopt de motor pisrijk. Hij ploft in de uitlaat, bokt lichtjes bij lichte belasting (tijdens rijden in lage toerentallen) en stinkt een uur in de wind.
Ik heb het stationair toerental geporbeerd af te stellen en de motor reageerde goed op de schroef, maar dat gaat maar tot op zeker hoogte natuurlijk. Omdat de motor echter nog steeds niet zonder choke wil lopen en de naald aan het einde van het stelbereik is, heb ik dus maar besloten om de carburateur wederom los te nemen en toch ook maar de sproeierbuis en naald ga vervangen. Pas daarna is ?cht alles vernieuwd en kan ik met zekerheid zeggen dat het een kwestie van afstellen is. Een motor afstellen op (half) versleten onderdelen gaat immers niet.

Maar de auto rijdt heerlijk hoor!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2013 21:43 #932377 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
Goed gedaan! Misschien is een beetje hulp wel nodig bij afstellen, ivm co meten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2013 21:52 #932379 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic 1983 360 GLS sedan
als je tekent hoe de dynamo aan de accu zit en de sproeier aan de accu snap je ook hoe de spanning op de stationairsproeier zit, en waarom autoradios op >15v gespecificeerd zijn :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2013 21:53 #932380 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
Dank!

Het precieze CO-meten moet inderdaad aan de meter gebeuren, maar zo'n ding kan nog aardig goed lopen op het bereik 0-5% CO.
Bovendien heb ik boeken met de precieze maten/afstelhoogten e.d. van de sproeierbuis en naald, dus dan kun je de ideale CO-waarde (2%) al aardig benaderen. Fine-tunen moet aan de meter, ben ik met je eens.
Deze blokken lopen veel te lomp/rauw om op gehoor perfect af te stellen.

Edit: op het filmpje niet helemaal duidelijk, maar starten gaat met choke geheel uitgetrokken en dan slaat de motor aan met zo'n 1800 tpm. Vervolgens choke half indrukken en dan loopt 'ie netjes op 1250 tpm, precies zoals het hoort. Dit is het voorgeschreven verhoogd stationair toerental en dat is dus prima :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2013 09:16 #932391 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan

volvofiel;217872 schreef : Als de verlichting achter deze knoppen kapot is, draagt dat bij aan onveiligheid omdat je in het donker niet in ??n oogopslag kunt zien welke knop/schuif je moet hebben => je moet langer naar de middenconsole kijken => langer je aandacht van de weg af. Het is vergezocht, dat weet ik. Maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden.


Mijn Panda en Dyane hebben geeneens verlichting achter knopjes en schuiven. Alleen het tellerplaatje is verlicht (en dat is origineel zo) :f

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
12-06-2013 09:23 #932393 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic 1983 360 GLS sedan

ginkelvanmichiel;218013 schreef : Mijn Panda en Dyane hebben geeneens verlichting achter knopjes en schuiven. Alleen het tellerplaatje is verlicht (en dat is origineel zo) :f


Daarom zijn dat ook geen Volvo's :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2013 09:40 #932399 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
afgelopen zaterdag was ik jarig en ik heb een mooi cadeau gekregen; een automatische laskap :)

ik had wel een laskap maar die was veel te donker en tijdens lassen juist niet donker genoeg, daarom gebruikte ik een lasbril. Dat ging prima tot ik ineens een rode streep over m'n voorhoofd had. Ik dacht dat dat door de bril kwam en ging vrolijk verder, tot ineens de bovenste helft van m'n voorhoofd (onderste helft wordt afgedekt door de bril) helemaal rood was.
Ohja, je kunt dus ook verbranden door de straling van het lassen :D

Inmiddels is er niks meer van te zien, en met deze nieuwe automatisch dimmende laskap moet het nog veel beter/fijner gaan. We zullen zien!
Eerst volgende week tentamens, maar daarna wordt het lasapparaat weer aangeslingerd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD