show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1983 360 GLS sedan

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2013 11:16 #931957 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic 1983 360 GLS sedan

volvofiel;217565 schreef : hoe kan een lengteverschil dan overgaan in een breedteverschil? M.a.w. als de middendemper een cm te weinig op de voorpijp geschoven zou zijn, zou de middendemper scheef richting zijkant gaan zitten?

Als je een langer stuk pijp in een korter stuk afstand stopt, zal die gaan knikken op het zwakste stuk?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2013 12:06 #931961 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
helder, maar hoe kom je er dan bij dat de pijp naar de zijkant verschuift? de klem om de torque-tube houdt hem "recht" wat dat betreft.

maar ik heb de oorzaak gevonden; de losse pijp tussen middendemper en aansluiting op de einddemper zit iets gedraaid op de middendemper. Daardoor hangt de einddemper (overdreven gezegd) iets voorover en klopt de uitlijning met de ophangpunten niet meer.

Nouja, laten we het hier maar even bij houden. Misschien kan het zonder problemen zo blijven zitten.
Remmen heb ik net iig nog even ontlucht, vooral achter kwam ineens heel veel lucht uit. Er zat dus nog een 'bel' in de leiding. Ik heb er weer een liter remvloeistof doorheen gejaagd dus nu is het zeker weten goed. Pedaal voelt ook hard aan.

Even wachten tot er een back-up thuis is, en dan een stukje rijden! Woei :D

Edit: kwam er ook achter dat de rem rechtsachter weer lichtjes aanliep. De handremkabel zat niet goed en het handremmechanisme stond te ver gesteld, tandje terug gezet dus. Even aanzien nu, als die rem weer blijft hangen is de handremkabel niet meer gangbaar :)
Verder alles nog eens gecheckt en gesmeerd, maar die handremkabel is eerste verdachte als die rem nog eens problemen geeft

Handrem in het interieur komt ook niet helemaal lekker terug, het onderste stukje van de slag (bijna ruststand) voelt heel 'dood' aan en de handremhevel kan een stukje op en neer rammelen.

Edit: probleem m.b.t. niet werkende remlichten; schakelaar bij pedaal kaduuk. lipje afgebroken. Eens zien of de dealer dat ding nog kan leveren.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2013 19:48 #931983 door 16673-dummy
De magazijnman van Harrie Arendsen heeft zoals gewoonlijk weer prima werk geleverd. De schakelaar is niet meer leverbaar, maar er lag er nog eentje op voorraad op Texel.
Dat is een eind fietsen maar hij zou bellen als 'ie er is.

Het rempedaal blijft vreemd aanvoelen; het eerste stuk gebeurt er nauwelijks iets en dan wordt 'ie ineens keihard. M.a.w. hij remt voor geen meter :)
Nog maar eens naar kijken dus. Nogmaals ontluchten?

De motor sloeg iig ZEER netjes aan! Stukken beter dan de vorige keer. Reageert goed op de choke.
Twee dingen;
- motor kan niet van de choke af, hij slaat dan af. Als de choke bijna ingedrukt is gaat 'ie ook belabberd lopen. Omdat de choke verder goed is afgesteld denk ik dat de stationairsproeier niet (meer) werkt. Ga ik testen zodra het blok is afgekoeld.
- volgens mij loopt het ding te rijk. Als je gas geeft en het gas los laat, ploft 'ie lichtjes in de uitlaat. Bovendien stinkt het ding als een gek.

- hij rijdt super! Heb voorzichtig wat uitgeprobeerd en hij trekt goed.

Er zit nog wel een probleem in de elektra. Heb vandaag de tellerset losgehaald en alle aansluitingen schoongemaakt. Toerenteller werkte niet en geen enkel controlelampje werkte.
Heeft geen effect gehad; geen enkel controlelampje werkt en de toerenteller werkt alleen als de choke half uitgetrokken is :p
Verdere symptomen;
- blower werkt niet
- geen controlelampje werkt
- acculampje gaat af en toe fel of flauw branden.

Iemand suggesties waar ik dit in kan zoeken?

Edit: acculampje werkt goed, want zowel met draaiende motor (verhoogd toerental) als in rust meet ik 12,4 V over de accupolen. Dynamo laadt dus niet bij.
Kan dit aan de bedrading liggen en zoja, hoe kan ik daar achter komen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-06-2013 20:21 #931987 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
wat betreft het bijladen, bekijk de spanningsregelaar/koolborsteltjes eens? Als de dynamo groen is uitgeslagen vanwege het staan bestaat de kans dat hij niet veel meer doet :)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2013 20:33 #931988 door 16673-dummy
dat is juist het mooie, heb ik bekeken v??r montage.
sleepringen zijn schoon en koolborstels zouden lang genoeg moeten zijn. Daarom ben ik benieuwd of je ook op de dynamo direct kunt meten of hij laadstroom levert, zodat je de bekabeling kunt uitsluiten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-06-2013 20:38 #931990 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
ja dat kan, als het goed is kun je aan de dynamo een dikkere kabel vinden die met een boutje m6 of m8 vast zit. Dat is de plus. Massa is min. Als de motor loopt zou hij dan iets van 14 volt moeten leveren.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-06-2013 21:06 #931993 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic 1983 360 GLS sedan
Aan de dynamo spanning kun je zien of deze laadstroom levert.

Ergens tussen de accuspanning en 14.4 Volt (ligt er net wat de lading van de accu op dat moment is en of er verbruikers worden ingeschakeld)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2013 15:55 #932028 door 16673-dummy
Dat ga ik meten! Ga ik gelijk kijken of de "anti run on valve" (Lego-versie van een stationairsproeier) nog werkt.

Een opsomming van alle elektrische zaken:
- Remlichten werken niet => schakelaar bij pedaal kapot en is besteld
- Interieurverlichting werkt niet
- Verlichting bij contactslot werkt niet
- Kofferbakverlichting werkt niet
- Controlelampjes dashboard werken niet => lampjes zijn vervangen en contacten schoongemaakt, geen resultaat
- Blower werkt niet, bij bedienen van de schakelaar van stand 2 naar 3 hoor je wel het relais klikken
- Benzinemeter werkt niet, controlelampje ook niet. => lampje vervangen en contacten schoongemaakt, geen resultaat
- Koelwatertemperatuurmeter werkt niet, controlelampje ook niet => lampje vervangen en contacten schoongemaakt, geen resultaat.
- Bij verhoogd stationair toerental of gasgeven komt de koelwatertemperatuurmeter ineens een stuk naar rechts
- Toerenteller werkt niet, alleen als de chokeknop op een bepaalde positie staat werkt die w?l
- Radio werkt w?l, maar soms alleen als de auto op contact staat, soms ook als de sleutel er niet in zit

Alle overige verlichting werkt, ruitenwissers werken ook. Zekeringen zijn heel.
Ik zit erover te denken om het dashboard eruit te halen en de bedrading systematisch stap voor stap na te lopen. Verstand van elektronica heb ik niet, maar dit lijkt mij de beste manier om als leek toch bovenstaande problemen te kunnen oplossen.

Heeft iemand misschien nog andere idee?n?

Edit: ohja, ter aanvulling; op contact werkt dus geen enkel controlelampje. Als de motor echter loopt, werkt het acculampje w?l want die brandt (klopt ook, want als ik de spanning over de accupolen meet kan ik niet anders dan concluderen dat de dynamo niet bijlaadt). Ook de lampjes van de richtingaanwijzer knipperen bij richting aangeven. Verder werkt niets.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2013 16:11 #932032 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1983 360 GLS sedan
Controleer eens of de 6 stekkers van de zekeringenkast goed zitten, alle verlichting die je noemt zit op 1 circuit

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2013 16:22 #932035 door 16673-dummy
jep zit goed, heb ze even losgehaald en weer vastgezet
ik kon overigens maar 3 stekkers vinden?

wat ik niet gedaan heb bedenk ik me nu, is de staat van de connectoren beoordelen. Dat kan ik alsnog even doen natuurlijk.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC