show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-09-2013 11:15 #935332 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!
Wat een prachtig project zeg, petje af!

Dat zou ik nou wel eens mee willen maken, een ritje in een electrisch aangedreven 340 CVT.

Ik ben ook erg benieuwd naar het toekomstige eventuele vacu?mregeling projectje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2013 13:33 #935337 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!

volvofiel;221122 schreef : als ik zo lees dat het aansluiten van de accu's zo gevaarlijk is...

wat gebeurt er als je onverhoopt een ongeval krijgt? Worden hulpverleners ge?lektrocuteerd?

In een garage zijn er mensen voor opgeleid en moet er een hekje om de auto als aan een electrische auto gewerkt wordt.

Bij een ongeval zal er wel ergens een zekering oid. zitten.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2013 14:06 #935338 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!
Ik heb daar een half jaar op gestudeerd en heb veel reguleringen, normen en praktijk onder ogen gehad.

Mijn rapport was nogal omvangrijk en bevatte ook aanbevelingen, maari k probeer het in het kort:

Fabriek-af zijn electrische voertuigen op meerdere plekken in het systeem afgezekerd, voorzien van relais en/of en voorzien van system-wide HVIL connectoren die samen de accu's afsluiten als er ergens een probleem is met een kabel. Verder zijn de accupakketten zo uitgelegd dat kortsluiten over meerdere cellen eigenlijk niet voor kan komen, en zijn cruciale aansluitingen die niet voorzien kunnen worden van HVIL interlocks vereist onder een 'harde' afscherming te zitten.

Als systeem is het dus zeker veilig. Een hulpverlener moet serieus zijn best doen om ge-electrocuteerd te worden : doelbewust accupakketten openmaken, of zijn/haar handen in een duidelijk gescheurd pakket steken.
Aangezien de accupakketten niet zomaar in de passagiersruimte mogen worden geplaatst, heeft hij/zij er weinig mee te maken.

Waar het nog steeds fout kan gaan is in een cel zelf, door punctures bijvoorbeeld. Dat zie je soms in het klein gebeuren met mobiele telefoons.
Als de interne structuur en barrieres van zo'n cel goed zijn, dan gebeurt er zoiets.

Als je pech hebt of (te) goedkope cellen hebt gebruikt, vliegt de boel in de hens. Gelukkig zijn daar weinig voorbeelden van te vinden in commerciele voertuigen, maar wel in bijvoorbeeld mobiele telefoons en laptops.
Het intern falen van een cel valt helaas weinig aan te doen behalve de cel bepansteren of op een andere manier nog sterker inkapselen. Gelukkig worden de cellen ook intern steeds stabieler gemaakt, en dus minder gevoelig voor punctures.

Voor normale brandstofauto's geldt ook dat je isolatie goed moet zijn. Een 12V accu kan heftige vonken trekken en metaal goed heetstoken. Natuurlijk is het gevaar op dodelijk schokken afwezig, maar.. vonken combineren erg goed met benzine.. Kun je nagaan dat er vanaf de accu naar de startmotor en dynamo vrijwel nooit een zekering zit. Wat gebeurt er als de isolatie daar doorslijt en tegen het chassis aankomt? Dan wordt die kabel gloeiend heet, de accu blijft gewoon stroom leveren, de isolatie smelt nog verder weg en vliegt in brand.. Controleer die kabel die onder de pully's van de B200 doorloopt nog maar eens goed!

Gestelde normen en reguleringen kunnen maar zoveel doen. Kennis, al dan niet via een cursus en gezond verstand zijn zowel voor de mechanicus, hulpverlener en fabrikant voor zowel electrische als brandstof-voertuigen cruciaal.
Het genoemde hekje van Erik is in mijn ogen overdreven, maar je neemt het zekere voor het onzekere. Ik zie dat Quinten geen HVIL-connectoren heeft gebruikt. Ik neem aan dat er wel een Isolation Monitor aanwezig is en niet alleen op de fysieke isolatie vertrouwd wordt. Het kan wel, maar je weet niet zeker of het nog goed is. Daarnaast zullen er ook wel mechanische zekeringen zijn. Zolang dus een veilige afstand tussen plus en min wordt gegarandeerd en de gebruikelijke veiligheidsmaatregelen zijn gebruikt, zal er ook bij zelfbouw niet spontaan iets fout gaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-09-2013 19:35 #935346 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!
Autofabrikanten kiezen er overigens ook bewust voor om de accu's (analoog aan de brandstoftank) buiten de kreukelzones te plaatsen - in de bodem, boven de assen, in de middentunnel.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-09-2013 17:28 #935368 door V300 register
@ powerflux: ben wel benieuwd naar je rapport, kun je dat voor de forumleden beschikbaar maken?

voor de veiligheid heb ik een automatische zekering in het circuit zitten die onderbreekt boven de 250A, een inertia schakelaar die de boel afschakelt bij een klap tegen de auto en verder is het vooral gezond verstand natuurlijk bij het ontwerpen en inbouwen: rekening houden met schokken, trillen, temperatuurverschillen, vocht en stof en de routering van kabels, niet langs randen monteren en overal een zekere flexibiliteit inbouwen zodat alles kan bewegen zonder los te schieten...Verder is het 12v systeem helemaal gescheiden van het hoog voltage systeem.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-10-2013 13:41 #938934 door V300 register
Helaas, heb dit project stopgezet, geen tijd meer voor voorlopig. Auto kan weg (E-aandrijving is eruit gehaald) t.e.a.b. voor wie nog wat fraai plaatwerk wil of een heel net interieur...wellicht pak ik het EV project te zijner tijd weer op...wie weet! Tot ziens

link.marktplaats.nl/732330742

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-10-2013 13:47 #938935 door V300 register
Heel jammer :( Zo'n leuk project, en volgens mij was je er al bijna!

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2013 14:03 #938936 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!
Ja, erg jammer. Het leek inderdaad vrijwel klaar.

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2013 18:50 #938951 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!
Zonde, stallen en later afmaken was misschien beter geeweest.
Misschien was de 340 toch niet zo'n hele goede keuze voor je?

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2013 19:15 #938955 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!
Kan iemand het plaatwerk redden?

Moderators: Mark Smeets