Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!
- V300 register
- Verbannen
-
GLSpecial;218289 schreef : ja ik heb op ebay een elektrische vaccuumpomp gekocht van een failliets elektrische autobouwer in de VS ... achteraf te duur, ze zijn ook van Hella te koop voor minder. Nouja, mijn pomp is voor een Ford bestelbus, dus de capaciteit zit wel goed denk ik. Moet nog wel een schakeling maken dat hij alleen op hogere snelheden inschakelt, anders draait de pomp voortdurend...zonde van de stroom (en daar heb ik al niet veel van aan boord ..)
ik ga er voor nu even vanuit dat de variomatic met de centrifugaalgewichtjes ook wel van verhouding wijzigt tijdens het rijden ...
Opschakel wel,maar voor terugschakelen zul je m moeten helpen dmv van vacuum of,aan de andere kant van het systeem,met overdruk.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Bart Manders;218281 schreef : Dat zou dan ook voor de variobediening nodig zijn. Misschien dat t voor de vario handiger is om een overdruk systeem te gebruiken.....
ik kwam toevallig vanmorgen nog een mailwisseling uit 2011 tegen met de topicstarter; daarin heb ik verschillende mogelijkheden en aandachtspunten genoemd voor de vario regeling.
Qua sturing denk ik dat het het mooiste zou zijn om een klein pompje te gebruiken dat je 2 kanten op kunt laten draaien met een variabel toerental, met bleeding zodat het toerental van de pomp de verschildruk bepaalt.
Hierop zijn nog wel een flink aantal alternatieven te verzinnen.
- 2 losse pompjes
- 1 centrale pomp met buffervat en 2 proportioneel ventielen
De laatste optie is waarschijnlijk het meest realistisch en zeker praktisch uitvoerbaar. Het maakt niet uit of je druk gebruikt of vacu?m, als je de aansluitingen omkeert heeft dit hetzelfde effect. Wel erop letten dat de overdruk beperkt blijft, maximaal 1 Bar ofzo.
Denk er bij het regelen wel aan dat je bij stilstand altijd moet zorgen dat de vario in de laagste overbrenging komt. Dus bij hard afremmen moet je maximaal terugschakelen, anders staat de auto stil voordat de vario heeft kunnen volgen. Voor detectie van deze situatie is een schakelaar op de hoofdremcilinder aanwezig. deze reageert bij 20 Bar remdruk.
- V300 register
- Verbannen
-
om te starten hou ik het even bij de vaccuumpomp uit de ford zonder verdere regeling, vandaar uit kan ik verder spelen.
voor het aansluiten kom ik nu meer slangen tegen...misschien kan iemand een hint geven:
ik kom 3 slangen tegen waarvan ik denk dat die op het inl spruitstuk zaten en allemaal de gevraagde onderdruk gaven...1 gaat naar het verdeelstuk en vandaaruit 2 slangen naar de variomatic, 2 lijkt gaat naar een wit ding tegen de linkerkant van de motorruimte (zie volgende foto) en 3 gaat rechtstreeks naar de rembekrachtigingstrommel.... ik neem aan dat ik 2 helemaal kan weghalen en 1 en 3 samen op de electrische vaccuum pomp kan zetten? Of zie ik iets over het hoofd?
wat zou de functie zijn van dit witte ding...die slang had toch ook direkt naar de koppeling kunnen gaan?
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Die kun jij helemaal afwezig laten (net zoals de rest van de koppeling) omdat je je motor gewoon stil zet.
1 is een soort van "vacuumretour". 2 is daar waar het vacuum vandaan komt voor de vario (+ dat witte ding van de koppeling).
je moet 2 en 3 dus gebruiken. ik denk dat je 1 kunt afdoppen, maar dat laat ik aan de echte echte experts over
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
balans van de cardanas is wel een puntje van zorg trouwens
dradenchaos moet nog worden gefatsoeneerd, eerst maar even alle functies getest
hieronder de display op het dashboard met voltage, amperage bij 500 toeren ...
waar die ronde meter in zit, lijkt net een lullig kartonnetje .... en dat is het ook!
nu nog even de vaccuumpomp aansluiten en we kunnen gaan proefrijden
- V300 register
- Verbannen
-