show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2013 11:06 #926908 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!
Hoe ga je controleren of je aan de de tegenwoordig (sinds 2011?) vereiste EMC-eisen voldoet? ECE R100/r1 is vrij easy peasy als je geen waterstof uitstotende (lood)accu's gebruikt, maar dan nog de EMC eisen dus..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-04-2013 19:41 #926956 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!

Wouter;214828 schreef : gedoemd te mislukken :+


nou dat klinkt opbeurend :yummie: ... op welk onderdeel zie je dit stranden? de
cvt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2013 10:15 #927201 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!
het feit dat je door de wrijvingsweerstand in de aandrijflijn 10% extra vermogen nodig hebt om op X km/h te blijven rijden zorgt er naar mijn idee voor dat je maximale actieradius er al op de tekentafel 'aan gaat'

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2013 19:35 #927225 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!

powerflux;214830 schreef : Hoe ga je controleren of je aan de de tegenwoordig (sinds 2011?) vereiste EMC-eisen voldoet? ECE R100/r1 is vrij easy peasy als je geen waterstof uitstotende (lood)accu's gebruikt, maar dan nog de EMC eisen dus..


Heb componenten gekocht die al door de RDW in een andere auto zijn goedgekeurd, net als de wijze van inbouw. Vooral de controller en de AC motor zijn kritisch voor de EMC keuring. Die nieuwe RDW regels zijn sinds april 2011 inderdaad een forse hindernis als je daar niet van te voren rekening mee houdt! Gelukkig is er nu een aantal leveranciers in NL dat setjes levert die aan de regels voldoen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2013 20:00 #927226 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!

Wouter;215132 schreef : het feit dat je door de wrijvingsweerstand in de aandrijflijn 10% extra vermogen nodig hebt om op X km/h te blijven rijden zorgt er naar mijn idee voor dat je maximale actieradius er al op de tekentafel 'aan gaat'


Klopt helemaal. Wil je bij een EV met het vermogen van het (volle) accupakket zover mogelijk komen dan is de uitdaging de weerstand tussen accu en wielen zo klein mogelijk te houden / krijgen, dus laag gewicht van de auto, weinig weerstand in de aandrijflijn, smalle banden en een goede stroomlijn (is alleen bij hogere snelheden van belang). De transmissie gaat dan een rol spelen...elke andere oplossing dan een vaste verbinding of een handbak, kost extra energie dus dat is een compromis tussen gemak en een maximale actieradius. Zoals gezegd, een relatief kleine electromotor vereist een transmissie om een redelijke acceleratie te bereiken maar voor een redelijke topsnelheid is een hogere versnelling nodig. Dat gezegd hebbend...wat is dan de ideale auto voor ombouw naar EV? Er zijn zoveel modellen geschikt! Eigenlijk kun je er elke (lichte en kleine) auto voor nemen. Ik heb meer voor het experiment gekozen met een auto die niet veel kost (600 euro), simpel in elkaar zit (geen stuurbekrachtiging, geen electronica) en een interessante transmissie heeft...de (donor) auto zelf is ??n van de goedkoopste onderdelen van het project! Ik denk erover om de electromotor rechtstreeks op de cardanas te zetten en de motor te plaatsen tussen stuurhuis en de cardanas: daar past hij precies. Wel moet ik mogelijk de selectiepook opofferen, maar het is voldoende om hem permanent in de D stand te zetten, de andere posities heb ik toch niet nodig (omkering van de draairichting van de electromotor gaat met een schakelaar). Soms moet je gewoon maar beginnen en kijken waar je uit komt...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2013 20:30 #927231 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!
Op de afgelopen VKB stond een volledig elektrische volvo 240 station, je kon die zelfs op bestelling laten maken. En die had een grote elektromotor voorin en gebruikte de gewone versnellingsbak.

Hier een link: www.electricvolvo.com/thecar/

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2013 20:51 #927233 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!
Leuk initiatief, heb zelf ook met deze gedachte rondgelopen maar het nooit echt uitgebreid uitgedacht. Vooral het vacu?m voor de EMVK leek mij een probleem maar daar lijk je al wat op gevonden te hebben.
Vandaag heb ik weer met een elektrische Fiat Scudo gereden;



Omgebouwd door een Turkse firma en redelijk betrouwbaar maar in de winter is het een drama, dat elektrische rijden. De capaciteit van de accu neemt gigantisch af en doordat ze zo koud zijn krijgt de lader ze ook niet meer 100% vol maar blijft op 95-98% steken. Ook de resterende capaciteit wordt naarmate het kouder wordt slechter aangegeven en de laatste 10-15% zijn nauwelijks bruikbaar, de auto hort en stoot dan heel erg. Die auto weegt trouwens 2100kg en heeft een 60kW motor, hij is zeker niet snel maar kan redelijk goed meekomen met het verkeer en de topsnelheid bedraagt met pijn en moeite 105km/u. Met een 340 die een veel kleiner frontaal oppervlak heeft en een de helft weegt zal je dus een beter resultaat behalen denk ik, wat ik als ik jou was wel zou doen is een iets zwaardere motor nemen dan 30kW zodat je ook genoeg fut hebt om een inhaalactie te maken want dat heeft die Scudo absoluut niet, tot 50km/u gaat het vlot maar daarna wordt het lastig.
Ook zou ik proberen de motor zo dicht als mogelijk bij de vario te plaatsen, dan hoeft die relatief zware cardanas niet ook in beweging gebracht te worden.
Als laatste ben ik benieuwd wat je van plan bent met de kachel. Die elektrische bus heeft een kachel op diesel omdat een variant op stroom teveel van de accu's zou trekken waardoor de actieradius nog kleiner zou worden, de elektrische motor en accu's leveren zeer waarschijnlijk niet genoeg warmte om die als verwarming te gebruiken, je zult dus denk ik terecht komen bij zo'n dieselkacheltje of eentje op stroom. Voor de APK moet je immers een werkende ontwaseming hebben.
Ik vind dit een erg interessant project en hoop ook zeker dat het er van gaat komen, dat het niet alleen bij idee?n blijft ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-04-2013 18:08 #927269 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!
Zo'n Scudo is wel een zware bak zeg! Geen wonder dat ie langzaam is. Voor de kou in de winter is het mogelijk om verwarming in de accubakken in te bouwen, dat wordt hier en daar al met succes toegepast. Voor de verwarming in de cabine zijn er 2 oplossingen, 1 is het toepassen van een electrische dompelaar in het koelwater reservoir zodat je warm water hebt in je dashboard radiator, 2e oplossing is een element van 1500 watt vlak voor je ventilator zetten, dat laatste heb ik al eens toegepast en dat ging prima. Maar kost wel energie natuurlijk ... een Webasto op diesel is beter als je geen actieradius wil opofferen aan de verwarming, maar kost wel veel meer. Groot voordeel van een electrisch element is dat je instant warmte hebt..geen wachttijd meer. Mijn 340 heeft ook standaard stoelverwarming trouwens, ook dat helpt. Uiteindelijk blijft elektrisch rijden in winterweer problematisch en dat is nog niet opgelost. Gelukkig schijnt de aarde op te warmen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2013 22:19 #927279 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!

GLSpecial;215201 schreef : Gelukkig schijnt de aarde op te warmen...


tja, bouw er dan gelijk een periscoopje op, kun je er in Amsterdam ook nog wat mee :p

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-05-2013 17:37 #930582 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!
zo, benzinemotor rommel is eruit...



blok, uitlaat, radiator, tank kunnen allemaal naar de onderdelenhandel

en hier gaan we een paar nieuwe steunen maken voor de elektro motor ... cardanas laat ik gewoon zitten, die blijkt erg licht...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD