Elektrisch aangedreven 340 Variomatic!!!
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter;214828 schreef : gedoemd te mislukken :+
nou dat klinkt opbeurend :yummie: ... op welk onderdeel zie je dit stranden? de
cvt?
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
powerflux;214830 schreef : Hoe ga je controleren of je aan de de tegenwoordig (sinds 2011?) vereiste EMC-eisen voldoet? ECE R100/r1 is vrij easy peasy als je geen waterstof uitstotende (lood)accu's gebruikt, maar dan nog de EMC eisen dus..
Heb componenten gekocht die al door de RDW in een andere auto zijn goedgekeurd, net als de wijze van inbouw. Vooral de controller en de AC motor zijn kritisch voor de EMC keuring. Die nieuwe RDW regels zijn sinds april 2011 inderdaad een forse hindernis als je daar niet van te voren rekening mee houdt! Gelukkig is er nu een aantal leveranciers in NL dat setjes levert die aan de regels voldoen.
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter;215132 schreef : het feit dat je door de wrijvingsweerstand in de aandrijflijn 10% extra vermogen nodig hebt om op X km/h te blijven rijden zorgt er naar mijn idee voor dat je maximale actieradius er al op de tekentafel 'aan gaat'
Klopt helemaal. Wil je bij een EV met het vermogen van het (volle) accupakket zover mogelijk komen dan is de uitdaging de weerstand tussen accu en wielen zo klein mogelijk te houden / krijgen, dus laag gewicht van de auto, weinig weerstand in de aandrijflijn, smalle banden en een goede stroomlijn (is alleen bij hogere snelheden van belang). De transmissie gaat dan een rol spelen...elke andere oplossing dan een vaste verbinding of een handbak, kost extra energie dus dat is een compromis tussen gemak en een maximale actieradius. Zoals gezegd, een relatief kleine electromotor vereist een transmissie om een redelijke acceleratie te bereiken maar voor een redelijke topsnelheid is een hogere versnelling nodig. Dat gezegd hebbend...wat is dan de ideale auto voor ombouw naar EV? Er zijn zoveel modellen geschikt! Eigenlijk kun je er elke (lichte en kleine) auto voor nemen. Ik heb meer voor het experiment gekozen met een auto die niet veel kost (600 euro), simpel in elkaar zit (geen stuurbekrachtiging, geen electronica) en een interessante transmissie heeft...de (donor) auto zelf is ??n van de goedkoopste onderdelen van het project! Ik denk erover om de electromotor rechtstreeks op de cardanas te zetten en de motor te plaatsen tussen stuurhuis en de cardanas: daar past hij precies. Wel moet ik mogelijk de selectiepook opofferen, maar het is voldoende om hem permanent in de D stand te zetten, de andere posities heb ik toch niet nodig (omkering van de draairichting van de electromotor gaat met een schakelaar). Soms moet je gewoon maar beginnen en kijken waar je uit komt...
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Hier een link: www.electricvolvo.com/thecar/
- V300 register
- Verbannen
-
Vandaag heb ik weer met een elektrische Fiat Scudo gereden;
Omgebouwd door een Turkse firma en redelijk betrouwbaar maar in de winter is het een drama, dat elektrische rijden. De capaciteit van de accu neemt gigantisch af en doordat ze zo koud zijn krijgt de lader ze ook niet meer 100% vol maar blijft op 95-98% steken. Ook de resterende capaciteit wordt naarmate het kouder wordt slechter aangegeven en de laatste 10-15% zijn nauwelijks bruikbaar, de auto hort en stoot dan heel erg. Die auto weegt trouwens 2100kg en heeft een 60kW motor, hij is zeker niet snel maar kan redelijk goed meekomen met het verkeer en de topsnelheid bedraagt met pijn en moeite 105km/u. Met een 340 die een veel kleiner frontaal oppervlak heeft en een de helft weegt zal je dus een beter resultaat behalen denk ik, wat ik als ik jou was wel zou doen is een iets zwaardere motor nemen dan 30kW zodat je ook genoeg fut hebt om een inhaalactie te maken want dat heeft die Scudo absoluut niet, tot 50km/u gaat het vlot maar daarna wordt het lastig.
Ook zou ik proberen de motor zo dicht als mogelijk bij de vario te plaatsen, dan hoeft die relatief zware cardanas niet ook in beweging gebracht te worden.
Als laatste ben ik benieuwd wat je van plan bent met de kachel. Die elektrische bus heeft een kachel op diesel omdat een variant op stroom teveel van de accu's zou trekken waardoor de actieradius nog kleiner zou worden, de elektrische motor en accu's leveren zeer waarschijnlijk niet genoeg warmte om die als verwarming te gebruiken, je zult dus denk ik terecht komen bij zo'n dieselkacheltje of eentje op stroom. Voor de APK moet je immers een werkende ontwaseming hebben.
Ik vind dit een erg interessant project en hoop ook zeker dat het er van gaat komen, dat het niet alleen bij idee?n blijft

- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
GLSpecial;215201 schreef : Gelukkig schijnt de aarde op te warmen...
tja, bouw er dan gelijk een periscoopje op, kun je er in Amsterdam ook nog wat mee

- V300 register
- Verbannen
-