show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Bart's Volvo 343 DL Special Variomatic

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-02-2013 16:26 #923363 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's Volvo 343 DL Special Variomatic

volvofiel;211143 schreef : ja, aan de co-meter hangen en co en ontsteking (laten) afstellen

afstellingen zijn altijd punt 1, al helemaal als je net onderdelen hebt lopen vervangen

"ja maar... hij is drie weken geleden nog afgesteld" geldt in dit geval dus niet

Ik heb hem een beetje afgesteld dat hij lekker loopt (basisinstellingen eigenlijk: stationair net mooi blijven lopen, co 1,5 slag uit en dan armer zodat hij nog net mooi loopt. Ik zal hem eens laten afstellen met co meter.

powerflux;211144 schreef : -> is dit ook het geval met de choke erop?

als je 'm in de N hebt staan (als die werkt), kun je dan wel hogere toerentallen halen of wil de motor ook volledig onbelast ook maar een laag toerental draaien?

wat Joost zegt.

Met de choke er op was het precies het zelfde, ook met 50 inhouden. Toen ik stopte sloeg hij echter af, maar dat is misschien niet gek omdat hij veel te veel benzine krijgt.

In N kan ik wel hogere toerentallen halen, totaal geen probleem.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2013 23:06 #923378 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Bart's Volvo 343 DL Special Variomatic
dan ben ik benieuwd of je met het gescheurde membraan wel harder kon?

zowieso heeft het geen effect (vacuumlek) op de stationairloop van de motor, de poort naar het membraan is bij stationair boven de gasklep (=geen vacuum).

wel merk je het direct als dat membraan gescheurd is, de ontsteking wordt dan op hogere toeren, deel en vollast niet meer vervroegd. dus buiten stationair om ontsteekt hij te laat en valt je vermogen weg ?n loopt de motortemperatuur erg op

de afstellingen komen echt behoorlijk nauw, je kunt de verdeler over een bereik van zowat 30graden probleemloos verdraaien en t motortje blijft dan gewoon lopen maar enkel op de voorgeschreven afgestelde waarde (?1gr) zal hij ?cht mooi lopen, dat is afstelling 1 en dan hebben we nog contactpuntafstand, contacthoek, mengsel, stationair toerental en ga zo maar door. dr hoeft maar 1 van die dingen niet goed te staan en zo'n ding loopt gewoon als een natte krant of ?berhaupt helemaal niet. aan een CO meter hangen en de garagist maar wat laten schroeven heeft dus ook niet zoveel zin, zodra die lui zien dat de uitlaatgaswaarden binnen "de norm" vallen vinden ze het al gauw best.

ik kan eigenlijk niet uit 't hoofd terughalen of dat membraan ook nog een afstelling heeft, is een van de weinige dingen van een 300 die ik nog niet gesloopt heb (al moet ik zeggen dat ik na een x aantal ontplofte goedkope china meuk condensatoren mn 343 in een middag naar renix omgebouwd heb en daar nog steeds erg content mee ben:))

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2013 06:14 #923383 door V300 register
Bedankt Anjo!

Dan ga ik eens uitzoeken hoe dat afgesteld moet worden met een stroboscooplamp. Waarschijnlijk staat dat wel in de vraagbaak.

Ook wou ik even een nieuw brandstofpompje halen, die dingen kosten de kop niet en dan kan ik die ook uitsluiten als mogelijke probleemveroorzaker...

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2013 09:18 #923388 door 16673-dummy

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2013 18:55 #923415 door V300 register
Bedankt Joost!

Ik heb enkel de eerste link nog maar vlug bekeken, maar ik denk dat het kwartje valt :yesyes:

Met dat ''tandwieltje'' wat aan de vacuumvervroeger hangt kun je het tijdstip veranderen (ten minste, ik zie de contactpuntjes dan verschuiven t.o.v. elkaar). Hoe hij moet staan kun je dan zien door een stroboscooplamp aan de bougie het dichtste bij het koppelingshuis te hangen, en te knipperen boven de spleet in het koppelingshuis.

Dit zal waarschijnlijk goed verkeerd staan, want ik heb dat ''tandwieltje'' zo terug gezet dat de contactpuntjes op het oog redelijk tegenover elkaar staan :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2013 12:48 #923461 door V300 register
Ik had het ''tandwieltje'', op 6 uur op onderstaande foto, dus verkeerd om zitten... Nu zit dat weer goed, op de manier hoe hij eerder afgesteld stond. Nu rijdt hij (gevoelsmatig) iets harder dan eerst, dus veel kans zat dit het probleem zijn.
Bovendien deed Erik er altijd euro 95 in, en ik 98 met loodvervanger. Misschien dat de ontsteking daarom anders afgesteld moet worden?

Ik denk dat ik eens zo'n ontstekingslamp moet regelen :yesyes:

Daarnaast heb ik er een nieuw setje bougies ingedraaid. Het viel me hierbij op dat de bougie van de voorste cilinder in n?t wat andere hoek staat t.o.v. het motorblok dan de anderen. Er was echter geen beschadiging in de schroefdraad te zien :wtf2:
Wel hoor ik bij deze bougie een sis als ik met een ratelsleutel de krukas verdraai, maar als ik de motor laat lopen voel ik niks blazen en spuiten met remmenreiniger heeft geen effect op de loop.

Hiermee kom ik op nog iets opmerkelijks, het verdraaien van de krukas gaat niet gelijkmatig stroef. Af en toe zwaar, af en toe licht, maar niet willekeuring. Is dit normaal?

Verder is de volgende vraag hoe ik de choke afstel. Deze werkt, alleen enkel het laatste stukje doet iets. Als je hem een cm terug hebt geduwd, kun je hem meteen helemaal indrukken.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2013 13:52 #923471 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Bart's Volvo 343 DL Special Variomatic
als je de krukas verdraait bouw je druk op, die druk ontsnapt weer. Dat is dat gesis.
verklaart ook waarom het soms wel/soms niet zwaar gaat.

Eigenlijk drijf je gewoon de motor aan, alleen is er geen vonk en brandstof. Maar je bouwt wel gewoon druk op en dat kost kracht

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2013 17:31 #923494 door V300 register
Sissen bij de bougie is niet goed hoor, als je ze allemaal goed vast hebt gedraaid moet dit echt helemaal dicht zijn

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2013 18:27 #923501 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Bart's Volvo 343 DL Special Variomatic
hmm, ja als het bij de bougie naar buiten komt is het een ander verhaal, maar dat zou ook betekenen dat die cilinder geen compressie kan opbouwen (toch?)

weet je zeker dat het bij de bougie naar buiten komt?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2013 23:07 #923516 door V300 register
Dat weet ik niet zeker, alleen als ik aan de krukas draai hang ik natuurlijk met mijn hoofd bij die bougie. Het kan dus ook zo lijken... Als ik de auto laat lopen dan voel ik in elk geval niks blazen bij de bougie.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC