show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Stevens '89 360 GL sedan

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2012 21:18 #908524 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Stevens '89 360 GL sedan
motortje liep naar mijn mening een beetje als "help, ik kan wel eens een beurtje gebruiken" en naast de gebruikelijke onderdelen heb ik ook nog wat andere dingen gevonden bij de algemene diagnose wat helaas wat meer werk betekend.

dit was een beetje het target aan nieuwe onderdelen voor vandaag:

radiateur ook gelijk vervangen, die zat er ook al aan te komen.

dat leverde gelijk mooi meer dan genoeg ruimte op om eens aan de voorkant van 't blok een beetje huis te houden.

zaten wat oliespoortjes op (voornamelijk van de vuldop) maar wilde even het zekere voor het onzekere nemen door naast de D-riem ook de keerringen van de nokkenas, krukas en hulpas te vervangen.

et voila;

er zat ook een lekkage bij het uitlaatspruitstuk, na verwijderen van het spruitstuk bleek dat er ook een stukje pulsair pijp was gescheurd dus besloot ik die hele rambam eraf te trekken. ook was er een spruitstukpakkingkje lek; gelijk mooie gelegenheid om de EGR compleet te verwijderen en af te doppen:)

eerst de pulsair, vervangende dopjes gedraaid uit aluminium die op de originele klemmetjes bevestigd zitten

daarna het uitlaatspruitstuk

met nieuwe tapeindjes die even op maat gemaakt moesten worden, en overal nieuwe pakkingen uiteraard

mooie hydrauliek leidingstop ipv het EGR pijpje, die is ook dicht!

aan de rechterkant van 't blok zit alles erop, nu links nog

carterventilatie ook gedemonteerd en schoongemaakt, hier inmiddels weer erop

next; inlaatspruitstuk, die had ik eraf getrokken omdat er een lekkage bij de inlaatpakking zat. direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om de injectoren te reinigen, kwam aardig wat zooi vanaf!

een van de O-ringetjes aan de spruitstuk kant bleek gescheurd te zijn

baal ik van want de O-ringetjes die ik besteld had blijken net niet de goede maat te hebben, die doe ik er dus niet in. nadat straks het inlaatspruitstuk er weer op zit komen de brandstoffilters en nieuwe rotor/verdelerkap en dat soort kleine prut wel.

de kachelventilator had ook alleen maar een standje 3, ik vermoedde de kachelweerstand en technisch gezien zat ik aardig in de goede richting met die gedachte..

weer gewoon een gefixte weerstand in gezet en in elkaar geflanst, die kan ook weer terug erop.

ook nog een ander setje velgen opgeduikeld uit de schuur,

nu de goede O-ringen nog, dan kan ik misschien morgenochtend weer starten:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2012 21:56 #908526 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stevens '89 360 GL sedan
Anjo, heb je een duidelijkere foto van de montage van de gedraaide propjes
die in de gaten van de Pulsair buis komen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2012 22:56 #908528 door V300 register
Tsja, met zo'n klein weerstandje (ik zie hem niet eens :P ) is het niet zo verwonderlijk dat die blower het alleen op standje achterruit-er-uit-blazen wil doen natuurlijk...
Mooi verslag van een goede beurt, Anjo!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2012 23:24 #908530 door V300 register
Jeetje, wat gaat dat weer rap :D

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2012 01:12 #908531 door Anjo van den Akker

Fran?ois;200764 schreef : Anjo, heb je een duidelijkere foto van de montage van de gedraaide propjes
die in de gaten van de Pulsair buis komen?

nee niet gemaakt, ze zaten er zo in dus ook het uitlaatspruitstuk zo erboven:p

zo, kom half in de nacht weer thuis maar dan heb je wel wat; 10 O-ringen, mag er dus nog 2 verklooien bij het monteren ook. bovenste setje is wat ik eerst gekregen had, blijkt voor een K-Jet te zijn.

morgenochtend dus zeker weer starten:) Jelmar Bedankt!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-05-2012 10:51 #908534 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Stevens '89 360 GL sedan
En dan toch een 2-liter blok met een V300 er omheen, het kon niet uitblijven natuurlijk ;)

Zie ik daar nu de LM velgen die eerst onder jouw rode vario monster zaten?

En natuurlijk meteen alles weer degelijk en grondig aanpakken, dit topic word er weer ??n om te volgen!

Leuk ook om door de uitleg en foto's wat wijzer te worden in het 2 liter motor gebeuren.

Heel veel plezier met deze 360 Anjo.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2012 13:46 #908536 door Anjo van den Akker
zijn idd die velgjes ja;)

injectoren+rail er weer op, afstelling van de gasklepschakelaar nog even nagelopen

EGR pijpje verwijderd en een RVS plaatje gemaakt en gemonteerd. dan het aansluitnippeltje van de EGR, daar heb ik niet zo snel een blindstopje voor

dus dan maar even anders, gaatje opboren naar ?3,2 en M4 in tappen; boutje erin en klaar.

en dan kan het spul weer erop..

brandstofpomprelais even doorverbonden om t nieuwe brandstoffilter te vullen en de rail te ontluchten; daarna starten maar..
[youtube]07wWnLqhz60[/youtube]

viel me absoluut niet tegen! loopt al aardig netjes alleen staan er 7 kleppen te ruim. het TC gereedschap dat we hier voor hadden sprong de hele tijd van de nokvolgers af, die werkt dus niet meer. heb een nieuwe besteld (incl tang om de plaatjes te verwijderen) en als die binnen is gaan we daar weer even mee verder:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-05-2012 17:30 #908541 door V300 register
Kanonnen wat pak jij aan altijd, supersnel alweer zoveel gedaan. Gelukkig wel lekker slippertjes aan! :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-05-2012 19:25 #908545 door V300 register
Netjes Anjo, nu nog een goede visco(en die zijn er zat te vinden;D) en dan rijden? of dient het volgende zich alweer aan?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2012 22:20 #908556 door Anjo van den Akker
visco werkt gewoon hoor:)! draait los als hij koud is en stroef als de motor warm is

alles er weer op in de motorruimte, daar ben ik voorlopig even klaar

paar beruchte boutjes vervangen

dit is trouwens de benzine die uit het brandstoffilter kwam zetten, hoezo al een tijdje niet vervangen..

toen maar aan de gang gegaan in het interieur,

en een andere stuurkolom erin gezet + rondom alle portiersloten vervangen voor die van de oude 340, hoeft m'n pa straks geen andere sleutel aan z'n sleutelbos te hangen:+

kwam nog wel een zeker draadje teken in de zekeringenkast die teruggeduwd was:

een of andere kneikont uit Born heeft bij het aanzetten van de connector de verkeerde bekjes gebruikt (te klein) daardoor paste hij niet meer en is hij al bij het erop zetten van de stekker een stuk teruggekomen

daar heb ik dus even fijn een nieuwe aangezet:)

toen kwam ik dit nog tegen;

en daar de speakerbedrading+ CV uitgehaald, handig als je een originele removal tool hebt voor de Volvo stekkers, kan alles zo plug&play omsteken! en inmiddels is er ook centrale vergrendeling werkend op 4 deuren; ook gelijk de bedrading van de elektrische ramen in de deuren gelegd, maar wil eerst de motoren/mechanismes nakijken, reinigen en weer in t vet zetten voor dat erin gaat.

al eerder was door de oplettende kijker te zien dat de voor+achterbumpers vervangen zijn voor iets nettere (minder uitgedroogde) exemplaren, ook de trekhaak is er even af geweest om de achterbumper eraf te kunnen halen.

nu heb ik gelijk de achterbumperbevestiging zo verbouwd dat dat niet meer hoeft, scheelt weer een paar boutjes. wil 'm maandag gaan wassen/poetsen en erna de stootstrips weer erop plakken dan van de week remvloeistof verversen (die is op dit moment ook ?cht gitzwart) motorolie+filter, bakolie en diffolie+diffpakking vervangen. dan andere achterlichtunits (links zit een barst in het glas) die gelijk voorzien zijn van massadraadjes zoals bij de 343, de trekhaakstekker ombouwen naar 13polig en wat kleine ditjes en datjes, dan ben ik voorlopig even klaar dacht ik zo:)

ook gelijk maar even een stukje wezen toeren, eerst kwam hij amper/niet boven de 3500rpm, nu sjort hij moeiteloos naar de 6000; trekt goed, rijd goed, reageert goed op 't gas etc. wat een paar nieuwe onderdeeltjes al niet kunnen doen:)

Moderators: Mark Smeets