Arjen's nieuwe 340
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter;199394 schreef : haha ja ik zat ook al met lichte afgunst naar die buitentemperatuur te kijken
wel mooi werk gedaan weer!! net klokkensetje zo. Zou trouwens zelf de econometer op het opschakelvacu?m aansluiten, maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur
Interresant, waarom zou jij dat doen? Wat doet het met de werking van de econometer?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
als het vacuum ineens veel te laag is of helemaal wegvalt weet je dat er iets niet goed is, etc. Terwijl je met een vario aan de econometer niet heel veel hebt omdat je toch alleen met het gaspedaal schakelt.
- V300 register
- Verbannen
-
Trek ik de inkomende vacuum leiding van de klep af, dan reageert de motor niet..
Hmm, dan zit er dus elders iets fout.. Ik heb ondertussen de originele restrictie gevonden en die is al even geplaatst, het volgende is er aan de hand, haal ik de restrictie weg(plaats dan een gewone vacuum leiding terug), dan is er zowel op de EMVK, als op de klep ter bediening van de koppeling Vacuum, trek ik dan de slang los, dan slaat de motor onherroepelijk af.
Maar zonder restrictie loopt de auto als een dwijl, plaats ik de restrictie terug, dan loopt hij weer perfect, maar vacuum is weer weg.
Bij deze beschrijf ik de "gang" van de vacuum leiding:
Vanaf carburateur voet naar 1e T-stuk voor de econometer, daarna volgt de restrictie, daarna weer een T-stuk, gaat naar T-stuk kleppendeksel(carterventilatie) en naar de bovenzijde EMVK en ontkoppel klep bediend door de pook..
Iemand enig idee?
Salant detail is dat op het moment ik vacuum heb(dus zonder restrictie) de auto nog niet ontkoppeld of goed opschakeld:sad: Toeren bij bv 80 zijn gelijk aan rijden met de restrictie..
Alle leidingen zitten nog op de manier waarop deze aangesloten waren bij aankoop van de 340.
Misschien handig om te weten, de auto walmt zo nu en dan wat blauwe rook, maar verbruikt absoluut geen olie, dus je zou zeggen dat er in de carter ventilatie ook iets fout zit..
Heel verhaal, maar wellicht iemand een idee.. Uiteraard kan ik wachten tot ik bij Erik ben, maar als ik hem iets werk uit handen kan nemen is dat alleen maar mooi;)
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
en de restrictie zit daar niet goed, vanaf de carburateurvoet kom je in principe direct in een T-stuk; 1 kant gaat dan naar het EMVK/ontkoppelingsbalg en de andere richting het kleppendeksel, in die leiding naar het kleppendeksel hoort de restrictie te zitten.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;199474 schreef : heb je hier al gekeken? volvo300club.nl/berichten.php?content=Va...agnose&menu=techniek
en de restrictie zit daar niet goed, vanaf de carburateurvoet kom je in principe direct in een T-stuk; 1 kant gaat dan naar het EMVK/ontkoppelingsbalg en de andere richting het kleppendeksel, in die leiding naar het kleppendeksel hoort de restrictie te zitten.
Anjo, kom hier dan krijg je een knuffel:D Zo simpel kan het dus zijn, ik heb de restrictie geplaatst op de plek waar Anjo dat aangaf, met als resultaat, veel vacuum op de EMVK maar ook op klep van de koppeling, en de auto schakeld nu ook op 1500 toeren zonder meteen ter tanden poetsen:groovy: En niet onbelangrijk: walmen weg en torretje loopt als een zonnetje.
Op het gebied van rijden is er ook nu nog niets veranderd, dus daar zal ook nog naar gekeken moeten worden, maar dit is weer een stap in de goede richting..
Zo kun je zien, ik hield zo vast aan de manier waarop het vacuum was aangesloten, dat het er bijna niet bij me in wou, dat dat al verkeerd was.
Nu maar eens rustig doorzoeken naar het opschakel probleem..
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;199474 schreef : heb je hier al gekeken? volvo300club.nl/berichten.php?content=Va...agnose&menu=techniek
Via deze diagnose uitleg ben ik al iets gevorderd, onder de auto is het goed, blijft op druk, en blaast ook terug.
Op en terugslag vacuum reageert niet, en de EMVK tikt ook niet, dus zal het moeten gaan zoeken in de electrische schakeling als ik het goed lees. Nu eerst koninginnedag vieren, en dan de volgende keer maar gaan meten..
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Toen van 3 EMVK's 1 gemaakt, gemonteerd. en voila: bij 80km draai ik nu 3250 toeren, das al flink minder, maar nog niet genoeg. Maar ik is alweer een stukje blijer:yesyes:
Ik ben er nog niet, maar de goeie kant gaat het op. Woensdag bij Erik hoop ik dat hij het kan perfectioneren..
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-

Mijn cvt draaide ( ik heb vandaag de nieuwe riemen er onder laten monteren en zelf afgesteld dus weet niet hoe het nu zal zijn) ook zo'n 3300 toeren bij 80, het schijnt inderdaad nog wat lager te kunnen al ben ik er best wel tevreden mee.
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter76;199807 schreef : Kijk aan, ook al weer gefixed, leuke auto's hebben wij toch om aan te sleutelen he
Mijn cvt draaide ( ik heb vandaag de nieuwe riemen er onder laten monteren en zelf afgesteld dus weet niet hoe het nu zal zijn) ook zo'n 3300 toeren bij 80, het schijnt inderdaad nog wat lager te kunnen al ben ik er best wel tevreden mee.
Klopt, maar onderhand is het even mooi geweest, wat heeft dat ding een uren op geslurpt;)
Ik hoop dat ik mezelf nu flink kan gaan bezig houden met de R, heb behoorlijk wat accesoires gescoord, moet bekleding van de bijrijders stoel gaan wisselen, zaterdag worden de klepsteel rubbers vervangen, daar moet de bovenzijde van de motor incl nokkenassen voor worden gedemonteerd.
Dan heb ik voor in het interieur heel veen met alcantara beklede delen die erin moeten, etc etc etc..
En dan ook nog alle mensen die straks voor de vakantie de auto piko bello willen hebben, waar ga ik de tijd vandaan halen:)
Dan ben ik samen met een welbekend iemand op het 850 forum samen 850 ers gaan slopen, we hebben nu een X70 diesel staan en een 850 die volgende week helemaal uit elkaar moet.. Dusssssss;D