1981 343 2.0 GLS
- V300 register
- Verbannen
-
Aan de bovenkant van de reflector schijnt het dimlicht. Als je het daar met ammoniak wat oppoetst (voorzichtig!!!) en dan het glas volledig schoonmaakt (vaatwassen oid) is je dimlicht weer gewoon correct.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
ik ga me komend weekend eerst richten op de kachelmotor, er zit ergens iets niet goed waardoor de ventilatie, als de schakelaar is ingeschakeld, afwisselend aan- en weer uitgaat (behalve op stand 3, die doet het altijd).
Stand 1 en 2 werken soms wel en soms niet. Behoorlijk irritant, want ik heb altijd de ventilatie aan (stand 1, ideaal).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4

Inmiddels werkt de ventilatie naar behoren. Alleen die ene klep werkt nog niet, maar dat interesseert me niet zoveel.
Ik heb er al een aantal keer mee gereden, totaal nu zo'n 100 km denk ik, en hij bevalt toch wel erg goed

De motor is iig beter dan die van de 345; de choke kan er sneller af, hij loopt stabieler, trekt beter, is stiller en toch ook wat feller. En dat terwijl de 345 theoretisch gezien technisch in betere staat verkeert... hoe is het mogelijk?!
Ik heb hoog op het to-do lijstje staan: klepspeling meten (gewoon zomaar), contactpunten vervangen, en de 345 de garage uit zodat de 343 even kan 'drogen' en ik de roest kan aanpakken. Ik kan het niet laten omdaar al mee aan de gang te gaan

Wat ik in ieder geval wil doen:
- Plek linksachter bij wielkast wegwerken (of in ieder geval acceptabel oplossen)
- Steenslag onderzijde bestuurdersportier bijwerken
- Deurvangers beide portieren fixen, die doen nu niks meer
- Verlichting middenconsole maken
- Gaatje dorpel rechts dichtlassen (oorzaak gevonden: er mist een tectyleerdopje waardoor regenwater de dorpel in loopt; recht daaronder zit een klein roestgat in de dorpel. Binnendorpel is nog prima)
- Gaatje bodem voetenbak bestuurder dichtlassen
- Beginnende roest bij voorruit even stoppen, net als beginnende plekken aan raamranden.
Verder zit er nergens roest van betekenis.
Alleen het vervangen van die contactpunten... ik wil dit al heeeeeel lang een keer leren, als iemand een adresje heeft of een bedrijf kent dat dit samen met mij wil doen, laat het dan aub weten! Al moet ik er voor naar Utrecht

Het gaat me niet om kostenbesparing, maar ik wil gewoon graag leren hoe dit moet. Hier in de buurt zit wel een Volvo klassieker specialist, maar die willen geen "begeleiding van de eigenaar" bij klussen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
roest bestuurdersportier 99% weggeschuurd, daarna fertan roestomzetter erop
het zag er allemaal erger uit dan het was, er is niets ingeput o.i.d.; heel oppervlakkig allemaal
de plek bij de wielkast achter. Ik had verwacht een dichtgeplamuurd gat aan te treffen, maar dit viel reuze mee! Ook hier leek het erger dan het is. Roest weggeschuurd en fertan erop:
de fertan moet 24 uur inwerken, dus morgenavond spuit ik epoxyprimer op, zodat ik donderdag de lak erop kan spuiten.
Alles onder de stootstrips is al eens overgespoten op zaterdagmiddag met een spuitbusje van de gamma (zo te zien), dus ik ga niet moeilijk doen met afdekken/-plakken etc.
het gaat me erom dat de roest weg is, en de totale spuitbeurt komt van de zomer wel, dan heb ik daar tijd voor.
het bijrijdersportier heeft een nare roestplek, zo te zien is het metaal weggevreten
omdat deze deur helemaal gegolfd is en ook roest langs de raamrand heeft, ga ik hier niets meer aan doen. Hier moet ik een vervanger voor zoeken. Laswerk vind ik niet erg maar deuken wel.
onder de zekeringkast vond ik ook nog een gaatje
Verder is de auto echt verrassend hard! Het enige roestgat van betekenis zit bij de kriksteun linksvoor, ik kan de vloerbedekking al voelen van onderaf. Omdat ik dit meteen goed wil aanpakken ga ik dit eind november/begin december lassen, dan heb ik tijd om er een heel weekeind voor uit te trekken. Het vervelende is namelijk dat door dit gat vocht naar binnen komt waardoor de auto wat vochtig wordt binnen.
Dan nog wat foto's om Wouter B bang te maken. De auto is al een paar jaar niet meer gewassen, dus....
dit is... euh... compost?
Als het goed is komen deze week weer wat onderdeeltjes binnen, ik heb bij de dealer een wensenlijstje afgeleverd en ik ben benieuwd wat er allemaal nog geleverd kan worden.
Ik heb o.a. een contactpuntset, condensator, stofkap en bougiekabelhouder besteld en ben benieuwd of dat nog te krijgen is...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
volvofiel;188335 schreef : [...]de fertan moet 24 uur inwerken, dus morgenavond spuit ik epoxyprimer op, zodat ik donderdag de lak erop kan spuiten.
Alles onder de stootstrips is al eens overgespoten op zaterdagmiddag met een spuitbusje van de gamma (zo te zien), dus ik ga niet moeilijk doen met afdekken/-plakken etc.
het gaat me erom dat de roest weg is, en de totale spuitbeurt komt van de zomer wel, dan heb ik daar tijd voor.
[...]
zo, het spul zit erop.
zoals ik al verwachtte ziet het er niet uit, maar het is iig beter dan die bruingele opgekwaste zooi en witte gebarsten plamuur achterop bij de wielkast.
en bovendien... het vlekkerige spuitwerk valt niet eens op omdat alles onder de stootstrips vlekkerig is

maarrrr de roest is even gestopt en daar ging het me om. Komend weekend eerst de contactpunten (onder begeleiding van Anjo) en uitlaat vervangen en dan is het technische aspect weer even klaar. Kan ik mooi de schuur opruimen om een spuithoekje in te richten en heb ik een half jaartje de tijd om vast plaatwerk te verzamelen (daar gaan we weer....) :crazy1:
ik kan niet wachten

Wel vraag ik me nu af; waarom zijn de auto's die technisch 100% zijn zo onooglijk, en hebben de verschrikkelijk mooie exemplaren zoveel "onderhuids" aandacht nodig? als ik de techniek en rijgedrag van de 343 kon combineren met het uiterlijk van de 345... hmmmmm :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Dit lijstje had ik ingediend:
- Bougiekabelset 275693-0
- Set bougies 273597-5 (bij NGK bekend als BP5E, elektrodenafstand 0,7 mm)
- Bougiekabelhouder met bevestiging (op het kleppendeksel), nummers 463858-1 en 1266019-7
- Rotor 243903-2
- Verdelerkap 243797-8
- Stofkap (onder de verdelerkap) 243807-5
- Contactpuntset 1306169-2
- Condensator 1306223-7
En tot mijn verbazing kreeg ik vanmorgen een mailtje, dat alles klaar lag! :humor:
Stofkapje voor onder de verdelerkap, bij zowat 3/4 van alle 300's kapot of weg, maar gewoon nog nieuw te krijgen dus (voor een paar euro)
De twee houdertjes (met bevestigingsklemmen) voor de bougiekabels, die op het kleppendeksel zitten. Vrijwel elke 360 die ik heb gezien, heeft de klemmetjes al afgebroken of helemaal niet meer. Deze 343 vanaf dit weekend dus wel weer

contactpunten
... en condensator
Als morgen de uitlaat en zondag de contactpunten vervangen zijn, kan de 343 er technisch wel weer een jaartje tegen dacht ik zo

Nou, voor de zoveelste keer hulde aan de magazijnman van dealer Harrie Arendsen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4

Als het zondag een beetje lukt, ga ik zsm daarna de puntjes van de 345 vervangen. Die start nog steeds supersnel maar zit onderhand aan de kilometers om ze te vervangen.
Vanmorgen lachen, 345 had de hele week buiten gestaan, niet gelopen, paar keer goed gevroren, ik start hem en de motor sprong direct aan, ik hoorde de startmotor niet eens!
Om in Mercedes-reclame-termen te blijven: instappen - handrem erop - koppeling in - choke uit - sleutel in contact en omdraaien - een schok voelen - sleutel loslaten - toerenteller op 20 zien staan - lachen
Ik kan me niet voorstellen dat dit goed is voor het blok, maar ik kon er wel om lachen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.