1981 343 2.0 GLS
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-

Gelijk maar de boutjes van het koppelstuk vervangen, lig ik daar ook niet meer wakker van.
Vanavond even een stukkie gereden. Na een kruising met verkeerslichten, waar ik even moest stoppen, merkte ik toen ik weer 80 reed dat de auto behoorlijk naar rechts trok. Even later in "de stad" merkte ik dat de auto niet echt meer wilde uitrollen => rem rechtsvoor blijft hangen, dacht ik.
En inderdaad, op de bestemming was het wiel rechtsvoor gloeiend heet.
De auto heeft een uurtje gestaan en toen moest ik weer terug; op de terugweg was er helemaal niets meer aan de hand. De rem kwam weer keurig vrij.
Morgen dus maar even het remslangetje rechtsvoor vervangen, dat zal de oorzaak wel zijn.
Ik heb 'm nu drie weken, maar nog niet gewassen. Eerst de techniek op orde, daarna komt het cosmetische werk wel. Zoals de korsten mos rondom de ramen... :+
@ R-J:
EDIT: is de remslang rechtsvoor hetzelfde als linksvoor? Ik heb nog een nieuwe liggen, ooit besteld voor de linkerzijde, maar het lijkt me dat die slang op beide kanten past..?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
ook rechts zag de remslang er nog erg goed/nieuw uit, dus we hebben toch maar de remklauw open gemaakt. De zuiger kwam er met geen mogelijkheid uit!
Na een 3 kwartier draaien, vetten, wrikken en trekken was eindelijk het zuigertje eruit. En een vislucht ineens!
De wanden van de zuiger en de zuigerkamer (hoe heet dat bij een remklauw?) waren compleet grijs en bruin. Ook leek het erop dat de remklauw van buiten al eens heetgestookt is, vanwege bruine (brand)plekken op de wanden.
Onderin de remklauw lag een grijzige massa, ik vermoed dus ook dat de klauw al eens eerder gangbaar gemaakt is, maar met het verkeerde vet is ingesmeerd. Wat een rotzooi was dat..! Het stonk ook echt naar vis (sorry Toon

Afijn, alles is schoongemaakt en met het juiste pasta teruggebouwd en toen bewoog de zuiger weer lekker soepel. Uit de remslang kwam trouwens ook heldere vloeistof gespoten en geen troep o.i.d.
Alles gemonteerd, en nu remt die wagen pas echt fijn! Lekker vlot, als ik echt doortrap dan krijg ik de wielen op droog asfalt wel aan het glijden denk ik.
Hopelijk kan ik nu even een poosje rondrijden zonder mankementen, om te zien of het wagentje bevalt.
Ik had gelijk alweer de neiging om m'n voorraad BB-velgen te plunderen en op zoek te gaan naar spoilers e.d., maar deze 343 blijft zoals 'ie is; met als enige optie chromen wielsierringen omdat die er nu al op zitten. In de tussentijd ga ikw el op zoek naar een set verstralers voor in de grille, want de koplampen zijn goed voor de APK maar je ziet echt te weinig, maar een fractie van wat ik met de 345 zie. Omdat komende zomer de auto pas aangepakt wordt maar de donkere maanden nu al beginnen, moet ik in de tussentijd dus maar even een setje Hella's op de bumper schroeven.
Het enige vervangende plaatwerk dat ik eigenlijk nodig heb, is een andere passagiersdeur vanwege gemene deukjes. Misschien ook een ander voorscherm rechts, ook vanwege schade. Verder red ik het wel met het lasapparaat en kleine stukjes/stripjes plaat (wielkasten achter onderaan iets, raamlijsten deuren, wielkasten voor onderaan iets (bij portieren), stukje bodem, stukje dorpel (5x1,5 cm) en een klein beetje bij de paravan).
Valt me allemaal reuze mee!
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Ook als ik er nieuwe lampen in doe, vind ik dat de lampen nog steeds niet genoeg licht geven (of eigenlijk wel, maar er komt te weinig op de weg voor me).
Ik heb gisteravond/-nacht ook ontdekt dat de gasklep iets ruimer gezet mag worden. Als de motor even gestaan heeft (5 min. is al genoeg) zit de gasklep vast, waardoor je eerst een trapje op het gaspedaal moet geven. Ook als de motor nog loopt..! Stond gisteren even te wachten met draaiende motor, stationair, warm, en toen ik weg wilde rijden zat de gasklep dus ook vast en dicht

Hij draaide ook nog maar 500 tpm, vond ik al zo raar maar daarom dus. Dit verklaart ook het te lage stationaire toerental bij warme motor. Soms is dat namelijk netjes 900 tpm, maar vaak niet.
Afijn, komend weekend even die gasklep verstellen (en de as smeren, gaat het pedaal ook niet meer zo zwaar) en wat roest aanpakken.
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Het enige apk-punt aan de 460 waren de koplampreflectoren. Ik had hagelnieuwe lampunits liggen dus die heb ike r toen op gezet, maar ik wilde toch eens proberen of ik de oude, afgekeurde exemplaren nog kon 'oppoetsen'. E?n veegje met een zachte tissue en zoef... weg was het zilver(chloride?) :+
ik ben heel benieuwd hoe jij het gedaan hebt, maar ik probeer het niet zo 1, 2, 3 weer

- Laurens Post
- Nieuw lid
-
volvofiel;187092 schreef : haha, reflectoren schoonmaken heb ik ??n keer geprobeerd.
Het enige apk-punt aan de 460 waren de koplampreflectoren. Ik had hagelnieuwe lampunits liggen dus die heb ike r toen op gezet, maar ik wilde toch eens proberen of ik de oude, afgekeurde exemplaren nog kon 'oppoetsen'. E?n veegje met een zachte tissue en zoef... weg was het zilver(chloride?) :+
ik ben heel benieuwd hoe jij het gedaan hebt, maar ik probeer het niet zo 1, 2, 3 weer
Bij de 400-serie laat dat zilver heel makkelijk los. Aluminiumfolie inplakken?
- V300 register
- Verbannen
-