- Berichten: 4
1981 343 2.0 GLS
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
De wagen remde (en remt

Vervolgens heb ik de klauw in de werkbank gezet, ongemerkt de remolie over m'n schoenen laten lopen (is moeders blij mee :nono:) en de zuiger eruit getrokken. Hier was wel veel kracht voor nodig :wtf:
De zuigerwanden bleken wat vervuild, en onderin de "zuigerkamer" lag allerhande prut. Zaakje schoongemaakt, ingevet met ATE Bremszylinder pasta en weer teruggezet. Nu bewoog het zaakje lekker soepel

Klauw weer teruggebouwd, remslang laten zitten omdat die nog goed (en zo te zien al eens vervangen) was, nieuwe remvloeistof erin en ontlucht.
Nu loopt het zaakje mooi vrij en de auto trekt nog steeds niet scheef bij fors remmen.
Mooi! Deze remt beter dan de 345, dus daar moet ik komende zomer ook nog maar eens naar kijken.
Vervolgens de uitlaat even geplakt, nieuw knipperlichtje erop, en de schuur weer ingedrukt.
Vanavond verder met de rest van de lijst, morgen een handremkabel meenemen op de VKB en dan maandagavond monteren, kan het ding dinsdag afgemeld worden voor de APK en dan mag 'ie weer twee jaar rondrijden. Gekkenwerk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
volvofiel;185879 schreef : Nou, de APK levert een hele waslijst op:
- Stuurhoes links vervangen
- Einddemper uitlaat lekt
- Wisserblad rechts vervangen
- Ventilatiesleuf rechtsvoor (voorruitontwaseming) werkt niet
- Er mist een bout uit het portierslot linksvoor
- Massa achterlichten (alles knippert)
- Knipperlicht rechtsvoor zit los
- Mistlamp stuk
- Stekkerdoos trekhaak los
- Rem linksvoor komt niet helemaal vrij
- Handremkabel linksachter gebroken
Zo, hehe, twee weken later zijn we wat opgeschoten

Druk...
Vanavond de handremkabel vervangen, en dan hoop ik dat de garage morgen nog even een kwartiertje heeft om bovenstaande punten nog eens te checken en de 343 af te melden voor de apk. Zou me goed uitkomen want dan kan ik het ding komend weekend eens een keertje uitproberen.
Misschien ga ik ook de contactpunten eens bekijken, ik heb er geen ervaring mee maar volgens mij zijn die niet helemaal goed afgesteld (of het is de klepspeling, maar iig loopt de motor niet zo mooi rond als die van de 345)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
volvofiel;186951 schreef : Zo, hehe, twee weken later zijn we wat opgeschoten
Druk...
Vanavond de handremkabel vervangen, en dan hoop ik dat de garage morgen nog even een kwartiertje heeft om bovenstaande punten nog eens te checken en de 343 af te melden voor de apk. Zou me goed uitkomen want dan kan ik het ding komend weekend eens een keertje uitproberen.
Misschien ga ik ook de contactpunten eens bekijken, ik heb er geen ervaring mee maar volgens mij zijn die niet helemaal goed afgesteld (of het is de klepspeling, maar iig loopt de motor niet zo mooi rond als die van de 345)
Ze moeten de auto wel controleren, want de garage mag geen auto weigeren voor de APK, staat in het APK regelgevingsboek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4

Handrem pakt ook keurig op tijd aan, lekker strak en stevig allemaal. Voelt goed aan!
Het was wel erg lastig om de handremkabel vooraan van het verdeelstukje te halen zeg! De borgclipjes zaten gruwelijk vast en door al dat geklooi onder de auto heb ik toch gauw 3 kuub Noord-Brabant over me heen gekregen :+
Het viel me op dat de remmerij achter keurig in orde is! Wielen eraf, en ik kon de remtrommels er zo afpakken. Wel wat wrikken, maar ik kreeg ze er zonder hulpmiddelen met mijn blote handen af. Er zat ook geen slijtrand in de remtrommel.
Alles was keurig schoon, en alle draaiende vlakken waren goed ingevet met kopervet. Remcilinders waren droog en goed gangbaar, remvoeringen nog lekker dik en er zat haast geen stof binnen in de trommel.
Complimenten aan Volvo Bluekens, want zo te zien zijn de trommels regelmatig losgeweest (wat natuurlijk ook hoort bij een grote beurt)

Zo, morgen naar de garage en dan hopen dat ze 10 minuten over hebben om alle gerepareerde punten nog eens na te lopen en de 343 af te melden voor de APK

EDIT:
ik heb trouwens nog iets leuks ontdekt!!
De ingelezenen onder ons weten misschien dat er tijdens de ontwikkeling van de DLS/GLS oorspronkelijk nog een kleine motorschokdemper achterop het differentieel zat. Deze demper is tijdens de productie vervallen.
Maar nu iets wat ik nog NOOIT gezien heb; deze 343 heeft de bevestigingssteun nog op het diff zitten!!


Uniek onderdeeltje, haha

zie ledenmenu => vraagbaak 1980-1985, pagina's 114-115
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4

Sinds 2002 o.i.d. heeft het ding geen garage meer gezien (behalve de jaarlijkse apk), toen heeft de (eerste!) eigenaar z'n rijbewijs ingeleverd.
Daarom verbaasde ik me erover dat het allemaal nog zo netjes en gangbaar was... misschien is er tussendoor t?ch nog een keer een beurt uitgevoerd.
Ik heb trouwens eens wat oude foto's van de 345 zitten bekijken, en die versnellingsbak (daar hing bij aanschaf de originele 4-bak nog onder) had g??n bevestigingssteun aan het diff zitten. Deze 343 wel. Hmm... benieuwd van wanneer deze 343 dan eigenlijk is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
volgens mij ging je dat ding horen rammelen ivm de rubberen motorsteunen, de motor krijgt in bedrijfssituaties dan de kans om wat rond te dansen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
AvdAkker;186963 schreef : nee die demper bleek op die positie gewoon totaal niet te werken, was alleen nuttig om de zaak omhoog te houden mochten de versnellingsbakrubbers scheuren:D
volgens mij ging je dat ding horen rammelen ivm de rubberen motorsteunen, de motor krijgt in bedrijfssituaties dan de kans om wat rond te dansen
ja, maar je zou verwachten dat ze bij het verwijderen wel een nieuw deksel op het differentieel zouden zetten, eentje z?nder steun (zoals bij de
ach nou ja, nu heb ik straks mooi een steuntje waar ik het deksel aan vast kan houden als ik de pakking ga vernieuwen

it's magic trouwens, reed de auto vanmorgen weg en ineens deed de blower het weer op stand 1 en 2! ik heb hier helemaal niet aan gezeten, eerst werkte alleen stand 3 dus ik dacht dat de kachelweerstand kaduuk was, maar niet dus... mooi

Edit: het lijkt er trouwens op dat de motor inderdaad hufterproof is! Er is zo'n 500 km gereden met 2,5 liter olie in het carter (ik stond daar langs de snelweg gewoon 1,5 liter olie in de motor te kloeken voordat er weer wat zichtbaar werd op de peilstok), dus ik vreesde toen wel wat... de carterontluchting was ook niet aangesloten.
Nu lijkt het er aardig op dat de motor er geen schade aan heeft overgehouden, wat zweten hier en daar daargelaten...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robbert Jan
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.