show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1981 343 2.0 GLS

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2011 18:11 #889552 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 343 2.0 GLS
Gisterochtend vroeg (brr, koud) ben ik vast bezig geweest met de rem linksvoor (grootste klus).
De wagen remde (en remt :D) uitstekend zonder scheeftrekken, alleen kwam de zuiger niet helemaal terug uit zichzelf. Met de tang kon je 'm wel terugdrukken. Ondanks een paar keer heen en weer halen bleef de zaak toch iets plakken, dus ik heb het zekere voor het onzekere genomen en de remklauw eraf gedraaid.
Vervolgens heb ik de klauw in de werkbank gezet, ongemerkt de remolie over m'n schoenen laten lopen (is moeders blij mee :nono:) en de zuiger eruit getrokken. Hier was wel veel kracht voor nodig :wtf:
De zuigerwanden bleken wat vervuild, en onderin de "zuigerkamer" lag allerhande prut. Zaakje schoongemaakt, ingevet met ATE Bremszylinder pasta en weer teruggezet. Nu bewoog het zaakje lekker soepel :)
Klauw weer teruggebouwd, remslang laten zitten omdat die nog goed (en zo te zien al eens vervangen) was, nieuwe remvloeistof erin en ontlucht.
Nu loopt het zaakje mooi vrij en de auto trekt nog steeds niet scheef bij fors remmen.
Mooi! Deze remt beter dan de 345, dus daar moet ik komende zomer ook nog maar eens naar kijken.

Vervolgens de uitlaat even geplakt, nieuw knipperlichtje erop, en de schuur weer ingedrukt.

Vanavond verder met de rest van de lijst, morgen een handremkabel meenemen op de VKB en dan maandagavond monteren, kan het ding dinsdag afgemeld worden voor de APK en dan mag 'ie weer twee jaar rondrijden. Gekkenwerk :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2011 15:19 #890411 door 16673-dummy

volvofiel;185879 schreef : Nou, de APK levert een hele waslijst op:

- Stuurhoes links vervangen
- Einddemper uitlaat lekt
- Wisserblad rechts vervangen
- Ventilatiesleuf rechtsvoor (voorruitontwaseming) werkt niet
- Er mist een bout uit het portierslot linksvoor
- Massa achterlichten (alles knippert)
- Knipperlicht rechtsvoor zit los
- Mistlamp stuk
- Stekkerdoos trekhaak los
- Rem linksvoor komt niet helemaal vrij

- Handremkabel linksachter gebroken

Zo, hehe, twee weken later zijn we wat opgeschoten :D
Druk...

Vanavond de handremkabel vervangen, en dan hoop ik dat de garage morgen nog even een kwartiertje heeft om bovenstaande punten nog eens te checken en de 343 af te melden voor de apk. Zou me goed uitkomen want dan kan ik het ding komend weekend eens een keertje uitproberen.

Misschien ga ik ook de contactpunten eens bekijken, ik heb er geen ervaring mee maar volgens mij zijn die niet helemaal goed afgesteld (of het is de klepspeling, maar iig loopt de motor niet zo mooi rond als die van de 345)

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2011 17:59 #890417 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic 1981 343 2.0 GLS

volvofiel;186951 schreef : Zo, hehe, twee weken later zijn we wat opgeschoten :D
Druk...

Vanavond de handremkabel vervangen, en dan hoop ik dat de garage morgen nog even een kwartiertje heeft om bovenstaande punten nog eens te checken en de 343 af te melden voor de apk. Zou me goed uitkomen want dan kan ik het ding komend weekend eens een keertje uitproberen.

Misschien ga ik ook de contactpunten eens bekijken, ik heb er geen ervaring mee maar volgens mij zijn die niet helemaal goed afgesteld (of het is de klepspeling, maar iig loopt de motor niet zo mooi rond als die van de 345)

Ze moeten de auto wel controleren, want de garage mag geen auto weigeren voor de APK, staat in het APK regelgevingsboek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2011 21:59 #890419 door 16673-dummy
Zo, HEHE, de kabel zit erop ;D
Handrem pakt ook keurig op tijd aan, lekker strak en stevig allemaal. Voelt goed aan!

Het was wel erg lastig om de handremkabel vooraan van het verdeelstukje te halen zeg! De borgclipjes zaten gruwelijk vast en door al dat geklooi onder de auto heb ik toch gauw 3 kuub Noord-Brabant over me heen gekregen :+

Het viel me op dat de remmerij achter keurig in orde is! Wielen eraf, en ik kon de remtrommels er zo afpakken. Wel wat wrikken, maar ik kreeg ze er zonder hulpmiddelen met mijn blote handen af. Er zat ook geen slijtrand in de remtrommel.
Alles was keurig schoon, en alle draaiende vlakken waren goed ingevet met kopervet. Remcilinders waren droog en goed gangbaar, remvoeringen nog lekker dik en er zat haast geen stof binnen in de trommel.

Complimenten aan Volvo Bluekens, want zo te zien zijn de trommels regelmatig losgeweest (wat natuurlijk ook hoort bij een grote beurt) :)

Zo, morgen naar de garage en dan hopen dat ze 10 minuten over hebben om alle gerepareerde punten nog eens na te lopen en de 343 af te melden voor de APK :)

EDIT:
ik heb trouwens nog iets leuks ontdekt!!

De ingelezenen onder ons weten misschien dat er tijdens de ontwikkeling van de DLS/GLS oorspronkelijk nog een kleine motorschokdemper achterop het differentieel zat. Deze demper is tijdens de productie vervallen.
Maar nu iets wat ik nog NOOIT gezien heb; deze 343 heeft de bevestigingssteun nog op het diff zitten!! :D :D
Uniek onderdeeltje, haha :)

zie ledenmenu => vraagbaak 1980-1985, pagina's 114-115

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2011 22:16 #890421 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1981 343 2.0 GLS
Is hij bij Bluekens in onderhoud geweest? Welke vestiging? Ik ben tot nu toe ook erg tevreden over de service daar. (Oosterhout en Breda)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2011 22:52 #890422 door 16673-dummy
Geen idee welke vestiging :)
Sinds 2002 o.i.d. heeft het ding geen garage meer gezien (behalve de jaarlijkse apk), toen heeft de (eerste!) eigenaar z'n rijbewijs ingeleverd.
Daarom verbaasde ik me erover dat het allemaal nog zo netjes en gangbaar was... misschien is er tussendoor t?ch nog een keer een beurt uitgevoerd.

Ik heb trouwens eens wat oude foto's van de 345 zitten bekijken, en die versnellingsbak (daar hing bij aanschaf de originele 4-bak nog onder) had g??n bevestigingssteun aan het diff zitten. Deze 343 wel. Hmm... benieuwd van wanneer deze 343 dan eigenlijk is.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2011 22:59 #890423 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1981 343 2.0 GLS
nee die demper bleek op die positie gewoon totaal niet te werken, was alleen nuttig om de zaak omhoog te houden mochten de versnellingsbakrubbers scheuren:D

volgens mij ging je dat ding horen rammelen ivm de rubberen motorsteunen, de motor krijgt in bedrijfssituaties dan de kans om wat rond te dansen

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2011 08:54 #890427 door 16673-dummy

AvdAkker;186963 schreef : nee die demper bleek op die positie gewoon totaal niet te werken, was alleen nuttig om de zaak omhoog te houden mochten de versnellingsbakrubbers scheuren:D

volgens mij ging je dat ding horen rammelen ivm de rubberen motorsteunen, de motor krijgt in bedrijfssituaties dan de kans om wat rond te dansen

ja, maar je zou verwachten dat ze bij het verwijderen wel een nieuw deksel op het differentieel zouden zetten, eentje z?nder steun (zoals bij de GLS, eeh 345)

ach nou ja, nu heb ik straks mooi een steuntje waar ik het deksel aan vast kan houden als ik de pakking ga vernieuwen :D

it's magic trouwens, reed de auto vanmorgen weg en ineens deed de blower het weer op stand 1 en 2! ik heb hier helemaal niet aan gezeten, eerst werkte alleen stand 3 dus ik dacht dat de kachelweerstand kaduuk was, maar niet dus... mooi :)

Edit: het lijkt er trouwens op dat de motor inderdaad hufterproof is! Er is zo'n 500 km gereden met 2,5 liter olie in het carter (ik stond daar langs de snelweg gewoon 1,5 liter olie in de motor te kloeken voordat er weer wat zichtbaar werd op de peilstok), dus ik vreesde toen wel wat... de carterontluchting was ook niet aangesloten.
Nu lijkt het er aardig op dat de motor er geen schade aan heeft overgehouden, wat zweten hier en daar daargelaten...

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2011 10:25 #890430 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1981 343 2.0 GLS
de instructie was alleen om de demper te verwijderen, knoeien met differentieelolie doen monteurs liever niet want dat stinkt als een jekko:+

• Robbert Jan
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2011 11:05 #890431 door Robbert Jan
Beantwoord door Robbert Jan in topic 1981 343 2.0 GLS
:pics: van de demper.....:y:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC