show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1981 343 2.0 GLS

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-10-2011 12:04 #886732 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 343 2.0 GLS

volvofiel;185635 schreef : nou ben ik verdorie al VIER UUR bezig met die *&%#riem!!
Eerst zat de krukaspoelie vast, vervolgens wil je de riem erop gaan leggen en dan verspringt de zaak steeds een tandje. Keer op keer. Grrr, ik ga me nu afreageren!

Nouja, er zit in ieder geval verse olie + filter in, nieuw ontstekingsriedeltje en de carburateur heeft een opknapbeurtje gehad.

Die centrale bout van de krukaspoelie zit altijd muurvast.

Oh sorry, bij een B19A zit dat anders inderdaad..........

Ik heb een vierkante pijp met een dop24 erop vastgelast,
anders is het soms niet te doen. Maar ja, 10 jaar geen onderhoud
gepleegd. Je mag eigenlijk van geluk spreken dat die D-riem niet
geknapt is onderweg. Misschien is de B19A een vrijloper, maar dan
sta je daar op de vluchtstrook.

Op de riem zelf staan toch markeringsstreepjes en op de poelies
zijn punten ingeslagen. Beetje geduld en dan komt het goed.
Jouw uren kun je toch nergens declareren, dit is hobby en dan kom
je dit wel eens tegen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2011 20:48 #886761 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 343 2.0 GLS

Fran?ois;185672 schreef : Maar ja, 10 jaar geen onderhoud
gepleegd. Je mag eigenlijk van geluk spreken dat die D-riem niet
geknapt is onderweg. Misschien is de B19A een vrijloper, maar dan
sta je daar op de vluchtstrook.

10 jaar geen onderhoud, maar ook 10 jaar geen kilometers.

De riem zit erop en de auto loopt als vanouds... en helaas is dat ronduit bagger bij koude motor :D

De koude start is vreemd. De motor slaat snel aan, maar draait dan zo'n 1000 tpm, reutelend, en heeft ondersteuning van het gaspedaal nodig (dus gas geven) om te blijven lopen. Als je het gas loslaat, loopt het toerental terug naar 500 tpm om uiteindelijk af te slaan, tenzij je dus gas geeft. Als je gas geeft loopt de motor bonkend/stotend, maarrr je kunt het toerental wel goed doseren! Alsof je gewoon gas geeft, zeg maar. Geen backfires! De motor reageert ook goed op het gaspedaal. Zodra de motor warm is, draait deze zeer rustig op het juiste toerental. Echt als een naaimachientje, je kunt er een glas water op zetten. De motor trekt goed.

De onderhoudsbeurt heeft het probleem niet verholpen. Omdat ik geen geknetter, backfires o.i.d. hoor en de motor op bedrijfstemperatuur loopt als een nieuwe, vermoed ik een brandstofprobleem. Te rijk bij koude motor. Ik heb verschillende standen van de choke geprobeerd, maar het heeft allemaal geen zin.

Ik denk dat ik de 'teur eens een beurtje mag geven! Tijd voor een nieuwe sproeier en sproeierbuis, denk ik.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2011 21:42 #886765 door 16673-dummy
Net toch maar even een proefritje gemaakt. Ik moet de wagen met het gaspedaal aan de gang houden.
Na een halve kilometer kan de choke half dicht, motor blijft dan lopen met 750 tpm, redelijk netjes.

Met koude motor, na de start, blijft de wagen prima rijden als je de choke helemaal terug drukt.

Na 3 km kan de choke helemaal dicht, motor draait dan zo'n 500 tpm. Als je heel iets gas geeft, zakt het toerental iets verder, als je wat meer gas geeft stijgt het, zoals het hoort.

Hij trekt prima, geen gebok, gesputter of geknal.

Morgenmiddag heb ik nog vrij, dus dan haal ik de carburateur eraf om die eens helemaal na te lopen. Ik heb de oude bougies er nog eens bij gepakt en deze zijn grijzig/bruinig, op zich een gezonde kleur. Als de motor te rijk zou lopen, zouden de bougies zwart of vettig moeten zijn (toch?).

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2011 16:45 #886786 door 16673-dummy
Hijdoettet hijdoettet!

Vanmiddag heb ik de koudstartinrichting van de carburateur gehaald. De hele carb loshalen ging me namelijk n?t iets te ver, omdat de bougies een gezonde kleur hadden :p

Die koudstartinrichting dus. Op zich zagen de twee chokeschijven daarvan er nog netjes uit, wel iets bekrast maar dat had geen naam. Het membraam van de luchtdoseringsklep echter, was wat verkreukeld en verdroogd. "Nadere bestudering" leverde op dat dit membraam verdroogd was en meerdere scheurtjes had, zelfs ook een miniem gaatje. Bovendien was het kanaaltje wat stoffig en het zeefje aan het uiteinde daarvan zat verstopt.

Ik ben naar Slubo gereden en heb daar een nieuwe koudstartinrichtingpakkingset + membraam voor de luchtdoseringsklep gekocht, en als service hebben ze alle kanaaltjes van die koudstartinr. doorgeblazen en vervolgens het geheel even gestraald, zodat het weer helemaal schoon was.

Thuis alles netjes gemonteerd, en starten maar! Motor sprong direct aan, draaide netjes rond op 1500 tpm! :w00t:
Even spelen met de choke leverde op dat de motor gemakkelijk 1200 tpm kan draaien, dit kan nog wel verbeterd worden naar mijn idee (klepspeling misschien, of algehele afstelling, hangt af van het CO-percentage).

Proefritje gemaakt, en het bevalt! Motor trekt beter dan voorheen (maar da's logisch, want een kapotte luchtdoseringsklep kan heel wat ge-etter geven) en kan al vrij snel van de choke af (een km, denk ik).

Stationair toerental bij warme motor schommelt tussen 600 en 800 tpm terwijl dit 900 moet zijn. Vrijdag draaide de motor stationair nog stabiel 900 tpm, waarom dit nu niet meer zo is weet ik niet.
Waarschijnlijk moet dit even opnieuw afgesteld worden, maar ik wil eerst het CO-percentage weten. Woensdag gaat de wagen op voor de APK dus dan krijg ik dat te horen. Ik ben benieuwd!

Maar nu eerst lekker rijden :D

Edit: warm starten is wel een verademing trouwens! Bij de 345 moet je op het juiste moment een klein dotje gas geven om die aan te laten slaan en heeft dan wat aandacht van het gaspedaal nodig, voor hij daadwerkelijk goed loopt. Deze 343: sleutel omdraaien = direct lopen :)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2011 20:16 #886801 door 16673-dummy
nog even wat fotootjes

deze plek ga ik direct aanpakken zodra de apk erop zit. Wat er is gebeurd weet ik niet, ik weet wel dat de wielkastrand an sich nog intact is. Wellicht is het een dichtgeplamuurd roestgat

Het lasapparaat staat al klaar iig :D

Roest aan de deuren valt mee, hier wat steenslag waar een of ander goedje overheen is gesmeerd. De onderkanten van beide deuren zijn nog helemaal gaaf!

en verder is de auto vuil, heel vuil

o-ve-ral spinnenwebben, slakken, draden, blaadjes en ander gespuis.
De groene aanslag zit op de motorkap en de bumper zijn compleet vergrijsd. Het mos groeit op de ramen, de ramen zijn ontzettend vet, de blubber ligt centimeters dik op de ruitenwissers en van binnen is het een groot spinnenrag.
Ik mag dus eens flink schoonmaken :)

Tot slot...

de broers achter elkaar. Zodra de 343 APK-goedgekeurd is, gaat de 345 de stalling in waar hij mag overwinteren. Af en toe haal ik 'm er dan eens uit om alles soepel te houden. Zodra het voorjaar weer begint, worden de auto's gewisseld.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-10-2011 14:54 #886853 door V300 register
Ik dacht al, 'wat is er nu toch weer met die 345' maar toen pas zag ik het subtiele verschil in de topictitel ;)

Waar sleep je die dingen toch vandaan?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2011 17:30 #886934 door 16673-dummy
Nou, de APK levert een hele waslijst op:

- Stuurhoes links vervangen
- Einddemper uitlaat lekt
- Wisserblad rechts vervangen
- Ventilatiesleuf rechtsvoor (voorruitontwaseming) werkt niet
- Er mist een bout uit het portierslot linksvoor
- Massa achterlichten (alles knippert)
- Knipperlicht rechtsvoor zit los
- Mistlamp stuk
- Stekkerdoos trekhaak los
- Rem linksvoor komt niet helemaal vrij
- Handremkabel linksachter gebroken

Allemaal kleine dingen, dat wel. Die handremkabel probeer ik op de VKB te regelen, de rest lukt me hier op de oprit wel. Linksvoor gelijk maar een nieuwe remslang monteren, dat zal de oorzaak wel zijn van het niet helemaal terugkomen van de zuiger.

Edit: nieuwe remslang en stuurhoes zijn besteld, morgenavond maar weer sleutelen :)

Ohja, het CO was 1,5%! Vind ik iets te laag. Mag volgens de documentatie zo blijven, maarrrr zodra de 343 volgende week weer aan de CO-meter hangt, schroef ik 'm toch een procentje omhoog. Loopt hij stationair ook weer wat lekkerder.

De einddemper wordt tijdelijk dichtgeplakt met uitlaatpasta, de gehele uitlaat is niet al te best meer dus zodra er een nieuwe koppeling in komt, wordt gelijk de hele uitlaat vernieuwd. Het lek is ook maar heeeeeel klein, want ik heb het niet gehoord terwijl ik ruime ervaring heb met lekke einddempers! :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-10-2011 21:38 #886949 door V300 register
Inderdaad, veel kleine dingetjes maar vergis je niet in die handremkabel, kan tegenvallen!

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2011 21:40 #886950 door 16673-dummy
Mwoh, ik heb al behoorlijk wat "tegenvallers" meegemaakt dus ik ben wel wat gewend. Maar bedankt voor de waarschuwing!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-10-2011 21:50 #886956 door V300 register
Handremkabel is een simpel klusje als je al vaker de achterremmen opengehaald hebt, maar dat heb jij inmiddels wel geloof ik. Alleen dat beugeltje bij de splitsing L/R kan wat klote zijn met de torque tube in de weg kan ik me herinneren.

De rest ziet er uit als een middagje lekker klussen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC