show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

340 gekte gaat verder: Jelle's nieuwe 340 1.4 L uit '83

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2011 12:27 #881629 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340 gekte gaat verder: Jelle's nieuwe 340 1.4 L uit '83
vochtig weer en problemen/stotteren/backfire is een set versleten bougiekabels.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
14-07-2011 12:50 #881632 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic 340 gekte gaat verder: Jelle's nieuwe 340 1.4 L uit '83
Mooi dat de riemen goed zijn! :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2011 15:00 #881642 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 gekte gaat verder: Jelle's nieuwe 340 1.4 L uit '83
@Erik ik zal voor de zekerheid nog het een en ander nagaan.
@Mark ja, nogmaals dank, ze werken perfect :)

Er komt vandaag in ieder geval een setje nieuwe kabels en een nieuwe verdeelkap, aangezien dat gewoon nodig is. Ga ze er denk ik nog niet inzetten, want met dit weer en code geel heb ik geen zin om een longontsteking op te lopen :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2011 03:29 #882327 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 gekte gaat verder: Jelle's nieuwe 340 1.4 L uit '83
Vandaag en gister stonden als vanouds weer even in het teken van de oldtimer op het parkeerterreintje. De Volvo stond al een aantal weken stil en was nodig toe aan een ritje. Punt is dat de auto daarvoor wel moet rijden. Van Anjo kreeg ik de tip dat het wellicht de condensator zou kunnen zijn.

Ik heb de condensator aangeschaft via Volvo en het erin zetten was natuurlijk een paar minuten werk. Aangezien de accu nog maar heel weinig kilometers mee is gegaan en de auto er nauwelijks mee heeft gereden en er een aantal stortbuien overheen zijn gegaan, was de accu helaas leeg. Na het jumpstarten waren mijn goede vriend en ik verrast: ze liep als een zonnetje. Logisch ook eigenlijk: het hikken en schudden waren slechts pieken bij gebrek aan gelijkstroom. Dat soort dingen besef je helaas altijd pas achteraf. Gelijk de auto maar even uitgemest en nog deze foto kunnen schieten:
http://imageshack.us/photo/my-images/651/28072011007.jpg/
[img

Vandaag ben ik met een andere goede vriend even aan de slag geweest met een after market CV-setje van SPY die hij nog had liggen. Inclusief openklappende sleutel op afstand bedienbaar. Leuk. Was een klus van een aantal uur voordat we de pinnetjes op de juiste hoogte hadden geslepen en vastgezet, maar het is uiteindelijk toch gelukt. Later komt er nog een module tussen waarbij de knipperlichten gaan branden bij gebruik van de knoppen. Mooi om te zien: de deurpanelen waren nog nooit eerder verwijderd.
http://imageshack.us/photo/my-images/849/142g.jpg/
[img
[img

Om even op een rijtje te zetten: de auto is nu technisch gezien in prima staat. Ik verwacht vanwege de roestigheid van de onderdelen en de leeftijd dat er ongetwijfeld nog meer dingen zullen komen, maar hij lijkt nu op het eerste gezicht in orde. Dit gaat er nog gebeuren:
- Radiateur vervangen Deze is nog steeds lek en slechts afgedicht. Weer niet hoe lang die het uithoudt...
- Geluid sturen nakijken Bij het sturen bij stilstand hoor ik een jankend geluid, alsof er een rubber aanloopt...
- Transmissie nakijken De pookknop verschuiven gaat niet zonder slag of stoot. Bij het heen en weer bewegen ervan hoor je (ook buiten de auto) een piepend geluid. Bij het indrukken van de knop zakt het toerental voor een momentopname nadrukkelijk.
- Motor afstellen/carb?? Net als de vorige 340 schudt de motor, al is het in wat mindere mate. Auto riekt ook behoorlijk. Even kijken of een garagehouder hier in de buurt een CO2tje kan laten doen.
- 2 nieuwe voorbanden
- Velgen opschuren en spuiten Zien er leuk uit van veraf, van dichtbij zie je roestblaasjes waar je maar kijkt...
- Lassen wielkasten en wellicht onderspoiler voor Vader van een vriend van me kan het voor me regelen. Kost me brughuur, materiaalhuur en aanschaf van metaal. Is nog altijd goedkoper dan het laten doen in de garage.
- Spuiten auto Lange termijnplan. Mijn directe vriendenkring hebben allemaal het spuiten in de vingers en ik doe het zelf ook niet onaardig. Gezien het grote aantal roestblaasjes e.d. is het niet mooi het allemaal bij te werken. De kleur wordt nooit meer hetzelfde. Daarom denk ik eraan om de auto gewoon een nieuw lakkie te geven.
- Vervangen voorstoelen & achterbank Lange termijnplan. Huidige zijn allemaal doorgezeten.
- Uiterlijk verbeteren Lange termijnplan. Gewoon wat kleine dingetjes doen. Toerenteller, klokje, lichtje bij het contactslot, module voor de cv (knipperlichten), koplampwissers en wellicht een spoiler.

We shall see...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2011 15:19 #882347 door V300 register
Grappig, die CARS zonnemat :y:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-09-2011 23:22 #884401 door V300 register
Even weer een update. Intussen meer dan 2000 kilometer erbij gestuurd met de Volvo en ze houdt zich prima. Het is een zalige auto met nauwelijks mankementen. Helaas zit ik financieel aan de grond en moet ze weg :(

Ik baal als een stekker. De auto is alles voor me, maar ik kan haar niet onderhouden, laat staan voltanken...

Binnenkort maar even een advertentie maken.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2011 14:31 #884563 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 340 gekte gaat verder: Jelle's nieuwe 340 1.4 L uit '83
Schorsen en bij een boerderij oid zetten. Grote kans dat je hem over 1 a 2 jaar wel betaalbaar kunt rijden

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-09-2011 13:23 #885063 door V300 register
Ja dat zou een optie zijn, maar helaas heb ik de opbrengst van de auto te hard nodig. Foto?s worden dit weekend gemaakt en dan gaat ze helaas gelijk marktplaats op en komt er komend jaar geen auto meer voor terug :(

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2011 13:42 #890722 door V300 register
Goed, we zijn weer twee maanden verder en de Volvo is nog steeds niet weg. Gelukkig ben ik financieel weer een stuk gezonder en dus lijkt het erop dat het ouwe ding kan blijven :). Intussen heb ik haar voorbij de 85500km gestuurd en ze bevalt nog steeds.

Klein probleempje gehad met het stuurhuis. Op een gegeven moment voelde ik in een parkeergarage dat ik de het stuur echt er doorheen moest duwen en er kwam een klakkend geluid uit als ik dat deed. Gelijk natuurlijk de motorkap opengetrokken en toen viel me op dat er een soort ronde kap onderaan de stuurstang was losgeschoten en klem kwam te zitten tussen de stang en de as. Deze heb ik eruit gehaald en nu stuurt ze weer uitstekend. Wat het verder precies is weet ik ook niet :) Ik zal binnenkort even een foto schieten.

Voor de rest is ze zo ongeveer 2 liter zuiniger op de duurdere benzine. Ik moet nu nog een manier vinden om die carburateur goed te cleanen. Nou kan je zo'n goedje kopen en in je tank gooien, maar ik merkte hier nog weinig verschil van. Het is me verteld dat je het ook direct in je blok kan stoppen maar ik weet niet hoe dit moet of in hoeverre dit ongezond kan zijn voor de motor.

Momenteel is ze mooi gepoetst en wordt ze even alleen gebruikt voor kleine ritjes nu de inkomsten nog laag zijn. Maar volgende winter gaan de inkomsten omhoog en ik ben blij dat ik niet hoef te fietsen in de winter! Binnenkort komen er twee nieuwe achterbanden op. Ik had ze nog liggen van de vorige Volvo, alleen de bandenmaat is iets groter. Slechts de inchmaat is gelijk. Ik zou niet weten of het past, maar we proberen gewoon wat. Ook zal er nog een likkie tectyl overheen gaan waar ze roest. Die roest zal ik komende lente/zomer pas aan gaan pakken. Voorlopig zal ze alleen dienen als vervoersmiddel in de zomer!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2011 15:54 #890724 door V300 register
Carburateurrevisie is het enige dat echt gaat helpen. Revisiesetje kost maximaal 5 tientjes en dat betaalt zich snel terug in een beter verbruik.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC