show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

340 gekte gaat verder: Jelle's nieuwe 340 1.4 L uit '83

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2011 21:38 #873918 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 gekte gaat verder: Jelle's nieuwe 340 1.4 L uit '83
Jaa stom he :P Kwam een vriend mee. Ik dacht, tsja, niet geschoten....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2011 22:07 #873920 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 gekte gaat verder: Jelle's nieuwe 340 1.4 L uit '83
Een radiateur kun je niet kitten. Als het lek niet te groot is kun je het wel solderen.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2011 22:52 #873924 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 340 gekte gaat verder: Jelle's nieuwe 340 1.4 L uit '83
En als het lek wel groot is, heb je bij deze ook kit IN de radiateur.
Ik ben benieuwd hoe die vriend roest aanpakt....

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2011 11:45 #873935 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 340 gekte gaat verder: Jelle's nieuwe 340 1.4 L uit '83
Een radiateur voor een volvo 360 kun je beter voor een volvo 360 gebruiken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-05-2011 18:21 #874293 door V300 register
Afgelopen week besloten om toch nog maar eens goed te gaan kijken naar de koeling van de auto. Ze heeft een hoop vloeistof gelekt, dus ik neem voorlopig even genoegen met water. Een vader van een goede vriend had nog een of ander vaag radiateurdichtingsmiddeltje liggen wat me nog even wat tijd zou geven voor de aanschaf van een nieuwe. De auto lekt nu inderdaad niet meer, maar ik neem alsnog voorlopig even genoegen met water als koeling.

Ik ben erachter gekomen dat de waterpomp helemaal niet zo stuk is als ik verwachtte. Toen ik onlangs de auto aanzette besloot ik mijn vinger even in de koelvloeistofpomp te zetten en toen bleek dat er wel degelijk zuiging was. Wat er dan mee mis is? Er zit een achterlijk grote hoeveelheid van die vieze bruine roestige sludge in het systeem waardoor de waterpomp simpelweg vastloopt.

Vervolgens dus met een vriend van me besloten om de auto eens door te spoelen. Geen tuinslang in de buurt, maar wel heel veel gieters met water. We hebben de auto net zolang doorgespoeld tot het grootste deel van de sludge weg was en het water uit de buizen nagenoeg helder was. Uiteraard is de sludge bij lange na niet weg en ik zal binnenkort de waterpomp even helemaal schoonmaken en gelijk even een onderhoudsbeurtje doen. Bij het testen van de auto bleek dat ze het al een stuk beter doet. Met een gangetje van 100 naar Den Haag op en neer gaat prima op een warme dag. Bedrijfstemperatuur is nog niet ideaal, maar dat komt wel goed!

Zoals op onderstaande foto te zien is ziet de motor er verder nog uitstekend uit.

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2011 21:40 #874617 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic 340 gekte gaat verder: Jelle's nieuwe 340 1.4 L uit '83
Je kunt speciale reinigingsmiddelen kopen om het koelsysteem te reiningen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-05-2011 08:29 #875868 door V300 register
Tijd om weer even een updateje te doen. Ik heb in de tussentijd heel wat meegemaakt weer.

Na een grondig onderzoek van mijn deur bleek dat de rottende plek opzich wel meevalt. We hebben al krokante stukken eraf gehaald en het roest weggeschuurd, waarna een professioneel spuiter in ons midden ons kon vertellen dat deze plek nog wel te redden was. Aangezien me dat slechts plamuur, een busje blauw en een busje blanke lak kost heb ik daar maar voor gekozen. De behandeling is ondertussen geweest en het resultaat is uitstekend. De kleur blauw is iets anders, maar daar doe je weinig aan.

[img

[img

Een foto zonder kranten volgt nog. Gelijk hebben we gekeken naar het roestgehalte van de auto. Blijkt dat mijn onderspoiler voor behoorlijk aan het oxideren is geslagen, dus deze heb ik gelijk maar voor een deel opgeschuurd. Zolang ik nog geen tectyl in huis heb waag ik me er maar niet aan om de overgebleven resten tectyl weg te halen. Mijn balken zijn in orde, maar mijn wielkast rechtsachter is meer damage control. De rand waaraan de spatlap hoort te hangen is helemaal weggerot, we trokken hem er zo af. Deze moet dus gelast worden. Mijn spatlappen voor waren gescheurd, dus die heb ik er voor de zekerheid ook maar afgehaald.

Auto is overigens ook helemaal gedesludged. Nieuwe radiateur is nogsteeds nodig, maar het gat is voorlopig even dicht. Nieuwe thermostaat zit er ook in en het koelingssysteem werkt weer zoals normaal.

Gister ook weer een heerlijk technisch probleempje gehad. Al sinds ik de auto had trilde de pook van de vario bij snelheden boven de 70. Rond de 90 ging ie als een malle, bij de 120 viel het redelijk mee. Het werd in de loop van tijd erger, dus ik had gistermiddag even een filmpje gemaakt om hier te posten. Daarna even op en neer naar Den Haag en het viel me op dat de hele auto resoneerde als een gek, zeker boven de 90. De terugweg hoorde ik een steeds erger wordende ratelende sound van onder mijn auto vandaan komen en biddend dat ik thuis kwam kwam hier in Zoetermeer op een N-weg de finaleklap: ik hoorde een harde, metaalachtige pang en ik zag zo een zwarte riem in mijn spiegeltje de weg op belanden. Gevolg dus: mijn rechter varioriem is geknapt en die heeft gelijk mijn bodemplaat meegenomen in de klap. De auto is nog rijdbaar en een monteur die ik ken zegt: je kan er wel even mee rijden zolang je het rustig houdt. Het trillen van de pook is over in ieder geval.

Wat raden jullie aan? En waar zou je in godsnaam nog zo'n riem kunnen bestellen? Want een nieuwe ipv gebruikte lijkt me wel verstandig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-05-2011 09:23 #875870 door V300 register
Haha mooi verhaal..
Riemen kun je volgens mij bestellen bij Dafhobby (use the googlez)

Goed bezig met je roest. Ik denk dat ik op dezelfde plek achter de roestduivel heb zitten..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-05-2011 09:38 #875872 door V300 register
Dafhobby is een goed adres voor nieuwe riemen inderdaad. Even ter informatie: riemen vervang je altijd per twee. Die riem die er nu nog onder hangt, moet er dus ook onder uit.

Je kunt een gebruikte set aanschaffen, maar voor de prijs van een nieuwe set (denk aan 150-160 euro) zou ik niet moeilijk gaan doen, en die gebruikte riemen gaan alleen werken als je ze weer in dezelfde draairichting monteert als op de auto waar ze vandaan komen op straffe van wederom een geplofte riem :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-05-2011 09:49 #875874 door V300 register
Mooie motor ziet er schoon uit. Leuke bak hoor! Jammer van die roest maar ja, dat hebben ze allemaal volgens mij wel. Bedoel eentje die nooit gelast is, is een utopie bijna.

Ik heb eens uit lopen zoeken wat die riemen kosten wat betreft inkoop en dat was rond de 110 11/2 jaar geleden inclusief btw. Ik kreeg ze echter niet mee op een naam van mijn ondernemingkje omdat het geen garage was. Haha wellicht moet ik bij de kvk een adresje aanmaken: Markvictor de "prof"garage....

Maar goed, het zou een idee kunnen zijn om die riemen een keer als club te gaan verkopen maar ja, dan dus zonder winst maar wie betaald het risico dan..... Daarbij zit je dan wel de handel van dafhobby in de weg, die wel veel heeft en dat is ook erg handig. Dus eigenlijk kunnen we het beter niet doen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC