show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

340 gekte gaat verder: Jelle's nieuwe 340 1.4 L uit '83

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-05-2011 00:25 #873562 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 gekte gaat verder: Jelle's nieuwe 340 1.4 L uit '83
Op de sleuteldag moet er toch wel mogelijk zijn om een deurtje te hangen??? Deze is niet meer te redden zo te zien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-05-2011 09:46 #873568 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 gekte gaat verder: Jelle's nieuwe 340 1.4 L uit '83
Ach, een deur is echt 10 minuten werk toch?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-05-2011 10:45 #873576 door V300 register
Jaa nouja, met mijn vorige 340 zijn we er veel langer mee bezig geweest, maar dat was dan ook met zero sleutelervaring en achteraf bleek dat de auto gewoon krom was. Maar ik laat er eerst een expert naar kijken (vriendje van me) voordat ik besluiten neem. Eerst de auto maar eens ophalen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-05-2011 11:03 #873577 door V300 register
...en dan het slot nog toch?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-05-2011 11:28 #873585 door V300 register
Of de hele handgreep, net zo makkelijk

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-05-2011 12:25 #873590 door V300 register
Ja, dat bedoel ik. Ik heb eens gezien hoe dat ging (was dat ook met Jelle bij Erik?) en dat duurde veel langer dan 10 minuten. Al met al is het volgens mij best een pokkeklusje.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-05-2011 10:10 #873640 door V300 register
Zeg Jelle, waar ergens in Z'meer woon jij?
Je zou bijna zeggen dat we elkaar wel eens zouden moeten kunnen spotten... Ik woon in Buytenwegh, in het stukje met de Hoven.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-05-2011 00:41 #873687 door V300 register
@Diede Ik kom eerlijk gezegd weinig 340 tegen hier in de stad, al zat ik vanavond toevallig achter een cremekleurige op de Azi?weg. Ik woon in De Leyens Noord, vlak bij het Noord AA in de Ontdekkingsreizigersbuurt :)

Nou, vandaag de Volvo opgehaald. Veel gezeur over de lange treinrit vanuit Z'meer naar Goor, maar het idee van een kortere terugreis in de Volvo deed hoop geven. De auto hebben we opgehaald, betaald, getankt en we waren klaar voor de reis. De eigenaar van het bedrijf zou ook de vloeistoffen nalopen dus we hebben er verder niet naar gekeken (stom eigenlijk...).

En na een km of 60 bij Harderwijk: een bijna oververhitte motor. In de schaduw en in de berm van de A1 hebben we de auto laten afkoelen en geconstateerd dat er al een aantal jaar geen koelvloeistof meer inzat. Het allerlaatste drupje was meer een soort van vieze, modderige, roodbruine substantie geworden. Voorzichtig naar Harderwijk gereden, de auto bijgevuld en weer de weg op gegaan!

Tien minuten later: hetzelfde probleem. Wij langs de kant op een parkeerplaats en de ANWB gebeld. Na 20 minuten was er iemand bij en die constateerde een slechte circulatie van de vloeistof. Thermostaatje eruit gehaald en het zou goed moeten gaan. Dus weer de weg op.

Een beetje zat van al het gezeik tot nu toe met een gangetje van 120 de snelweg op gegaan en een minuut of 5 later stonden we alweer een broodje te halen bij de shell, terwijl de ANWB alweer op de hoogte was....oververhitte motor. Na lang wachten het advies gekregen om voorzichtig te gaan rijden, want het is uiteindelijk toch goedkoper dan een sleepdienst naar Z'meer te regelen vanaf Amersfoort. Dus we zijn met een gangetje van 80 naar Woerden gereden om daar even een happie te doen. Daarna probleemloos naar huis gereden. Ook in de stad werkt hij niet tegen, zolang je maar rustig rijdt.

De auto is van een oud vrouwtje geweest, die enkel ritjes heeft gemaakt in Goor. De auto is nooit warm geworden, heeft nooit een urgente behoefte gehad aan koelvloeistof en dus was er nooit gezeik. Gevolg: Jelle stuurt de auto een aantal kilometer de snelweg op en mevrouw gaat protesteren. De meegenomen technici denken aan een kapotte waterpomp. Aangezien ook de nieuwe koelvloeistof veranderde in vieze bruine sludge denken we dat de stukjes die erin zitten de pomp hebben doen vastlopen. Het is jammer dat het moet, maar het is een eerste investering, zal ik maar zeggen. En toch... Apetrots was ik, toen ik vanavond na de lange rit weer een 340 parkeerde in het hofje.

Voor de rest: topauto, vario is nog prima en het motortje draait - hoewel matig afgesteld - als een zonnetje. Geen verdere mankementen kunnen vinden en het laswerk op de bodem is prima gedaan voor de APK. Gaaf zeg, die Vario. Nooit eerder in gereden, maar na zo'n lange rit bevalt het nogsteeds. En dan met die lekker ouderwetse sound. Mevrouw is dan ook omgedoopt tot Boeing 340. Nieuw type denk ik, haha. Ondanks de tegenslagen overheerst tevredenheid :)!!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-05-2011 17:40 #873716 door V300 register
Hoi Jelle,

Jammer dat het zo begint. Gewoon op zoek gaan naar een nieuwe waterpomp en het systeem een paar keer goed spoelen. Ik zou er ook gelijk een nieuwe thermostaat in zetten, als ik jou was.

Ik heb bijna exact de zelfde auto gehad. Ook een 340 L maar dan uit '84 met een 4- bak. Die 1.4.3 motor was super betrouwbaar en zuinig. In 4 jaar alleen een keer de startmotor moeten reviseren. Verder nooit iets mee gehad. (Naast de gewone 10.000 km beurten)

Veel succes!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-05-2011 19:38 #873726 door V300 register
Gewoon even goed onderhoud uitvoeren! Wel uitkijken met oververhitting, want daar kan ie echt stuk van gaan.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC