show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo 340 L 1983 van Marcel

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2011 17:07 #865204 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Volvo 340 L 1983 van Marcel
Advies neem wat koelvloeistof mee voor onderweg, er kan nog een luchtbel in het koelsysteem zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2011 18:40 #865223 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 L 1983 van Marcel
Ik had nog een paar vraagjes, als een ventilator tussen bumper en radiator zit, zuigt hij dan of blaast hij?
Mijn motorkap staat nu scheef: bij de linker koplamp hoger dan bij de rechter. Waar kan ik dit verschil corrigeren? Zelfde vraag voor de achterklep: hij sluit niet goed aan aan de zijkanden(lees: niet waterdicht)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2011 19:24 #865229 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 340 L 1983 van Marcel
De fan zou ik toch tussen de radiateur en motor plaatsen. Aan de voorzijde van de auto wordt de radiateur immers gekoeld door de rijwind/buitenlucht en daar heeft een fan dus alleen bij stilstand nut.
Als er geen fan zit tussen de radiateur en blok, zal het blok de radiateur misschien opwarmen/isoleren/warmer houden dan nodig.
Aan deze kant kun je dus juist je winst halen m.b.t. de koeling, lijkt me.

Misschien kun je wel een vaste fan aan de krukaspoelie maken. Mijn 345 heeft ook een vaste fan en in de file op een snikhete Franse snelweg was er geen enkel koelprobleem of neiging daartoe. Als het systeem maar goed schoon is.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2011 20:29 #865243 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 340 L 1983 van Marcel
voorkant = blazend
achterkant = zuigend

ik heb er 2 aan de voorkant van de radiateur en qua blokkerend oppervlak valt dat bijzonder mee, zo'n grote radiateur is al een soort van oversized voor een 1.4, vaste fan zou ook niet nodig zijn.

motorkap kun je op de voorste balk wat corrigeren door aan die rubbers te draaien, verder op de 4 boutjes van de ophanging, aan de paravan helemaal parallel laten lopen en dan voor vastdraaien.

ik zou als ik jou was een plug & play fan van een latere 340 nemen voor achter de radiateur, is nu ruimte genoeg voor met de radiateur op de voorbalk. ik heb er volgens mij nog een paar liggen ook trouwens!, ging je naar de ALV?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2011 21:25 #865251 door V300 register
Bedoel je de 4 boutjes van die scharnierbuis naar de kap of van scharnierbuis naar chassis? Achter de radiateur is dus tussen motor en radiator? Ik heb nog een liggen van zowel oud als nieuwe type, ledenvergadering ga ik wel proberen te komen :)

En in principe zijn alle ventilators die zuigen nu plug en play volgens mij. Er komt gewoon stroom op als de switch dat wil, bevestiging moet toch weer custom worden, als is dan de binnenkant mss wel makkelijker vanwege de oude bevestigingen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2011 23:28 #866076 door V300 register
Zo vier nieuwe bandjes zijn binnen. Vrijdag gaan ze eronder, en ga ik als het weer meezit benzineslangetjes vervangen :)

Is er nog een handig trucje om bladveren te ontdoen van de rubber bus? Eerst de stalen pin eruit of is het een geheel dat eruit geslagen moet?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2011 23:31 #866078 door V300 register
Met een bout van het formaat van iets groter dan de stalen bus als stempel de bus er uit rammen met een hamer.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2011 23:32 #866080 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 340 L 1983 van Marcel
het rubber zit gevulkaniseerd om die stalen pin.

mijn hands-on tip voor als je geen pers hebt:
veer zo dicht mogelijk bij het oog in een stevige bankschroef klemmen, M10bout met borst vinden (dus M10x50 of langer; liefste langer, M10x100 ofzo) daar een moer op draaien en in de bus zetten (los erbovenop zodat hij een stuk uitsteekt dus) dan met de grootste hamer die je kunt vinden een flinke klap geven bovenop die bout; rubber springt na een paar flinke tikken zo eruit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-03-2011 19:46 #867098 door V300 register
Ik ben ook eens begonnen aan benzineslangetjes vervangen, leek me wel nodig:

Bij het Y stuk zijn de klemmen zelfs compleet weggeroest :+:

En er lijkt een of andere smurrie te lopen, het lijkt niet te stromen, alsof het vastgeplakt blijft met tectiel
(dat wordt nog wat met de tank loshalen, met die knobbel smurrie op de bout)

Zondag verder aangezien het me nu te donker wordt :+

En een vraagje: kan de vulslang vervangen worden door een silicone slang, en zo ja weet iemand de binnendiameter?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-03-2011 20:14 #867106 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Volvo 340 L 1983 van Marcel
Goede vraag Marcel, ik was toen ik de slangen verving nog voornemens de binnendiameter van de vulslang op te meten maar dat is er volgens mij niet meer van gekomen..., siliconen slang en benzine hmmm dat weet ik niet, vast wel iemand hier die dat wel weet.

Je zou ook een schuifmaat over de metalen pijp waar de vulslang op zit kunnen zetten, weet je de binnendiameter ook.

De slangen zien er bij jou inderdaad ook uit alsof ze bij er een keer tegen aan niezen spontaan zouden desintegreren.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC