show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Volvo 340 L 1983 van Marcel
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-11-2009 14:16 #804501
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 L 1983 van Marcel
Het is behoorlijk makkelijk. Zeker als je plaatdelen met een slijptol verwijderd. Als je een goede voorbereiding hebt mbt. gereedschap (de juiste pendrijvers voor de deuren, genoeg slijpschijfjes voor de auto etc.) kun je in een paar uurtjes veel bereiken.
Ik noem het maar vlug: Je tikt als eerste de deuren er uit incl. deurpaneel en ruiten enzo, dan kun je de voorschermen losnemen, de motorkap is 4 inbusjes, dan slijp je de voorbalk los van het voorfront, je neemt de hele wielkastrand mee, dan slijp je de paravan er uit (dit is wel tijdrovend werk, dashboard is 15min werk als je de Olving volgt. Die moet er wel uit).
Dan ben je met de voorkant al zo'n beetje klaar.
Achterkant: Achterklep is 4 boutjes boven de hemel, wielkastranden zijn er ook zo uit. Dorpel zou ik niet er uit pakken want die krijg je nooit netjes helemaal er uit. En is ook nog nieuw te bestellen voor weinig.
Dan kun je met kleine onderdelen beginnen. Interieur is 10 minuten letterlijk. Stoelen met 4 inbusjes, achterbank trek je er uit zonder gereedschap. Alle paneeltjes zitten met 1 of 2 schroefjes of anders een kliksysteem.
Dan ben je met een uurtje of 6/7 wel klaar met het strippen. Dan kun je met details beginnen die je nog nodig hebt. Als je meer mensen hebt gaat het nog sneller natuurlijk.
Ik noem het maar vlug: Je tikt als eerste de deuren er uit incl. deurpaneel en ruiten enzo, dan kun je de voorschermen losnemen, de motorkap is 4 inbusjes, dan slijp je de voorbalk los van het voorfront, je neemt de hele wielkastrand mee, dan slijp je de paravan er uit (dit is wel tijdrovend werk, dashboard is 15min werk als je de Olving volgt. Die moet er wel uit).
Dan ben je met de voorkant al zo'n beetje klaar.
Achterkant: Achterklep is 4 boutjes boven de hemel, wielkastranden zijn er ook zo uit. Dorpel zou ik niet er uit pakken want die krijg je nooit netjes helemaal er uit. En is ook nog nieuw te bestellen voor weinig.
Dan kun je met kleine onderdelen beginnen. Interieur is 10 minuten letterlijk. Stoelen met 4 inbusjes, achterbank trek je er uit zonder gereedschap. Alle paneeltjes zitten met 1 of 2 schroefjes of anders een kliksysteem.
Dan ben je met een uurtje of 6/7 wel klaar met het strippen. Dan kun je met details beginnen die je nog nodig hebt. Als je meer mensen hebt gaat het nog sneller natuurlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-11-2009 14:40 #804503
door V300 register
Hmm dat is natuurlijk ook een optie ja, totaal niet aan gedacht nog. Dan ga ik maar eens een slijptop regelen, en wat vrienden 
En een autosloop kan zo'n karkas komen ophalen heb ik gehoord? Ik ben eigenlijk van plan de motor, koppeling, transmissie en velgen ook eronder uit te halen, dan rijdt hij niet meer denk ik
(is een motor te doen zonder takel als alles er eerst afgehaald wordt?)

En een autosloop kan zo'n karkas komen ophalen heb ik gehoord? Ik ben eigenlijk van plan de motor, koppeling, transmissie en velgen ook eronder uit te halen, dan rijdt hij niet meer denk ik

(is een motor te doen zonder takel als alles er eerst afgehaald wordt?)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-11-2009 14:57 #804508
door V300 register
Motor is niet zo zwaar. Als je je rug een beetje wilt sparen til je die met 2 man makkelijk op. In je eentje kan ook maar dat is niet echt ARBO-waardig (en slim ook niet).
Als je de slangen, kabels etc niet hoeft te bewaren snij je alles los aan de motor, maak je de cardanas los, de uitlaat los en dan kun je hem er haast al uit pakken.
Voor het gemak van het tillen haal je de carb, dynamo en het hele spruitstuk er even af. Je moet immers de koppeling ook meenemen en dat is wat zwaarder.
Vario hangt, als je de handremkabels, aandrijfassen en schakelstang losmaakt, met 4 bouten aan de bodem vast. Die pak je er dus ook zo onderuit. Daarvoor is een goede mogelijkheid om de auto omhoog te zetten wel handig trouwens.
Velgen zitten ook met 4 moeren vast trouwens
Als je de slangen, kabels etc niet hoeft te bewaren snij je alles los aan de motor, maak je de cardanas los, de uitlaat los en dan kun je hem er haast al uit pakken.
Voor het gemak van het tillen haal je de carb, dynamo en het hele spruitstuk er even af. Je moet immers de koppeling ook meenemen en dat is wat zwaarder.
Vario hangt, als je de handremkabels, aandrijfassen en schakelstang losmaakt, met 4 bouten aan de bodem vast. Die pak je er dus ook zo onderuit. Daarvoor is een goede mogelijkheid om de auto omhoog te zetten wel handig trouwens.
Velgen zitten ook met 4 moeren vast trouwens

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-11-2009 14:59 #804510
door V300 register
Autosloperijen hebben trouwens vaak een kraanwagen waarmee ze de auto op kunnen halen. Als je hem brengt krijg je misschien een paar tientjes (niet met de huidige staalprijzen). Ophalen doen ze dan gratis. Vrijwaring krijg je direct.
Even van tevoren bellen met je lokale sloop of ze dat doen, dan komt het wel goed. De auto hoeft vaak niet meer te rollen.
Even van tevoren bellen met je lokale sloop of ze dat doen, dan komt het wel goed. De auto hoeft vaak niet meer te rollen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-11-2009 15:06 #804514
door V300 register
Bedankt
Nu nog iemand optrommelen, en dan heb ik binnenkort alles wat ik nodig heb voor de grote beurt
Nu zou het wel een domper zijn als m'n oom geen lasapparaat meer heeft, of nog erger, niet wil helpen

- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2009 19:29 #804559
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo 340 L 1983 van Marcel
Al het mogelijke er af halen. Zelfs ik kom al stukken te kort. Lijsten zijn in andere topic's te vinden. Print die uit en vink ze af.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-11-2009 13:41 #807600
door V300 register
De donor
Na een enorme chaos in Amsterdam (eerst naar amsterdam, dan naar zoetermeer RDW, terug naar amsterdam, zaak al weer gesloten, vandaag dus nog een keer naar amsterdam, naar andere plek in amsterdam.. en eindelijk de ootoo) staat hij eindelijk waar ik hem wil hebben!
Hier enkele foto's, klik voor groter:
De enige roestwielkast, de linksachter heeft wat vlugroest, de voorste zijn haast perfect te noemen
vreemde spikkels
in de hoedenplank..
acceptabele roest op de paravan
extra's van de vorige eigenaar..
Ik zag ook nog heel veel van die armsteunen voor aan het plafond liggen, een origineel volvo beker-houder ding(niet geinstalleerd) en een originele handleiding
Na een enorme chaos in Amsterdam (eerst naar amsterdam, dan naar zoetermeer RDW, terug naar amsterdam, zaak al weer gesloten, vandaag dus nog een keer naar amsterdam, naar andere plek in amsterdam.. en eindelijk de ootoo) staat hij eindelijk waar ik hem wil hebben!
Hier enkele foto's, klik voor groter:

De enige roestwielkast, de linksachter heeft wat vlugroest, de voorste zijn haast perfect te noemen

vreemde spikkels

in de hoedenplank..

acceptabele roest op de paravan

extra's van de vorige eigenaar..

Ik zag ook nog heel veel van die armsteunen voor aan het plafond liggen, een origineel volvo beker-houder ding(niet geinstalleerd) en een originele handleiding

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-11-2009 14:31 #807605
door V300 register
Die spikkels....lijkt erop alsof roest is weggeschuurd, bijgewerkt, maar niet goed is afgewerkt. Ik heb dezelfde spikkels op mijn wielkastjes achter op de BS1. Moet nog eens over worden gedaan.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2009 14:44 #807607
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo 340 L 1983 van Marcel
Tijdschrift van Jaguar in een Volvo 300. Misschien koste de jaguar toch net iets te veel naast de V300.
Hij ziet er goed uit.
Hij ziet er goed uit.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-11-2009 15:14 #807608
door V300 register
Idd, als hij van voor 1986 was dan wist ik het wel, maar student zijnde ga ik toch voor de oldtimer, en het klussen/slopen is leuker en leerzamer

Moderators: Mark Smeets