Karsten's Volvo 360 GLE '84
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Bodejodel;142546 schreef : Mooie ruimte! Typisch Belgische steentjes waarmee het gemetseld is... :+
Dat is mijn pa zijn eigen metselwerk, staat nu al een tiental jaar, dus hij heeft het toch goed gedaan! Verder idd een typisch belgische steen, hergebruik van een afbraakhuis als ik het mij goed herinner! Heb in die tijd een heel pallet van die steen schoon staan bikken!
Liefst van al zou ik die dinitrol op alle plekken waar gespoten moet worden willen verwijderen, want met verf erop, komt dat dus nooit meer goed! Binnenkort loop ik wel even langs bij een voormalig carrosserier op het werk, die zal wel raad weten! Ik wil gewoon dat straks ook de lak blijft hangen waar ik hem neer laat zetten! Dus al is het monikkenwerk, het moet dan maar gebeuren! Dus Jos, als je zin hebt!

Het echt laswerk ga ik binnenkort in kaart brengen, ben er nog niet helemaal over uit! Ga een schematisch overzicht maken eens de auto goed is bekeken en ge?valueerd, maar dat kan slechts als alles gedemonteerd is! Dat is dus het eerste werk!
Ps Jos, wanneer kom je terug, want ik kan wel wat tips gebruiken hoor, qua laswerk!
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
Tevens heb ik alle beschermplaten onder de motor verwijderd, het koelsysteem afgelaten en de downpipe van de motor los gehaald.
Een kreng dat die downpipe trouwens was, 2 van de 3 moeren kon ik langs onderen pakken na het verwijderen van de motorplaten (ratel, verlengstuk en knie-stuk), maar 1tje moest met een gewone sleutel! Aan dat kreng heb ik echt lopen zwoegen! Na 1.5 uur had ik het kreng dan ook pas los (draadeind inclusief!), WD40 mocht niet baten als je er een volledig draadeind mee uit haalt...
Schade: blauwe elleboog! :crazy2:
Schoot een paar keer van de moer af en belande met mijn elleboog tegen de bevestiging van de luchtblazer! Maar zoals je wel vaker op enveloppen terugvindt: "Niet plooien!"
De aanhouder wint!:y:
Nu gaat er voor 2 weken een slot op de garage. Aangezien ik nu met mijn examens ga beginnen (10 mei tot 20 mei), is het voor mij ten strengste verboden om nog iets te doen buiten studeren. Mss dat ik 's avonds na het studeren nog een uurtje stoom ga afblazen, maar de rest zal toch gewoon netjes moeten wachten.:no::no:
- V300 register
- Verbannen
-
als dit allemaal niet lukt, WD40 werkt ook, maar beetje duur om hele grote stukken mee te gaan doen.
Edit, no-no's zijn:
- remmenreiniger (verdampt te snel en tast lak en kunststof aan)
- terpentine (werkt goed maar geeft veel brandbare/ontplofbare damp en gezondheids bedreigende concentraties. Alleen buiten gebruiken dus)
- wasbenzine (werkt niet goed genoeg, verder zelfde problemen als terpentine)
- diesel (zelfde problemen als terpentine, maar veel minder. Stinkt als de ziekte maar je kunt het redelijk veilig binnen gebruiken)
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
Zoiets dus!
- V300 register
- Verbannen
-
Helaas is een bezoekje van Jos ook niet door kunnen gaan vanwege die rotexamens, maar ze zijn nu wel officieel van de baan en hopelijk ben ik tot begin september vrij (buiten het gewone werk dan) om te klussen.
Ondanks dat ik moest studeren heeft het mij niet tegengehouden om 's avonds lekker nog wat te gaan klussen en verder te gaan met het demonteren van het motorruim. Het ruim is nu leeg op de motor na (foto's volgen dit weekend, yes, eindelijk weer tijd!) en nu komt het er dus opaan om de motor eruit te gaan halen.
Nu is het zo dat de motor eigenlijk gehangen is in het ruim... Volgens de haynes moet om de motor te demonteren 'the front crossmember' eruit, maar ik weet eerlijk gezegd niet wat dat in het geval van een 360 is... Is dat die zwarte ronde balk die dwars onder de motor loopt? En moet die eigenlijk wel los, want ik zie niet in waarom die eruit zou moeten.
Dat gezegd zijnde is de Haynes ook verder heel onduidelijk hoe de motor er nu eigenlijk uit moet komen. Dat hij er langs boven uit moet, dat weet ik wel (voordat een slimmerik dat zegt), maar welke steunen ik ervoor los moet halen...
Wat ik zou doen is de twee motorsteunen (waarin motor hangt) demonteren. Deze steunen zitten elk met 4 bouten vast op de balken, maar ik herinner mij dat alles wat op de balk zit, met lasmoeren langs binnen vast zit... Is het dan verstandig? Is er uberhoubt een andere manier om hem eruit te halen? Mss een domme vraag, maar liever als dom uitgemaakt worden dan straks met de SH*T zitten!
Verder ga ik volgende week is een afspraakje regelen met een restauratiebedrijfje in de buurt bij mij, ik wil wat advies ivm laswerken, schilderwerken en eventueel overweeg ik hem zelfs te laten ontlakken...(vb www.autobeitserij.nl/reinigen.htm )
Het gaat verder om dit bedrijfje! Heb er al goeie dingen over gehoord en ben wel is benieuwd hoe zijn prijzen zijn.
Prijzen jagen beschouw ik natuurlijk als een belangrijk deel van dit heel project, dus ik zal in de komende tijd wel nog op verschillende plaatsen offertes gaan aanvragen. Echter sprak dit bedrijfje mij op 'n manier zo aan dat ik toch eens een kijkje ga nemen (ligt ook op 10 min van thuis!)
Verder heb ik de afgelopen weken nog veel restanten uit het motorruim gehaald, in het interieur al wat huisgehouden, achterklep gedemonteerd, uitlaat en downpipe volledig van onder de auto gehaald, startmotor gedemonteerd... Kortom, hij wordt met het uur dat ik eraan werk kaler en kaler!
Oh ja, heeft er iemand mss een foto-voorbeeld van de tool om de deurpennen te verwijderen? Heb geen idee hoe het ding eruit ziet en heb er ook zelf geen en zou mss zelf iets fabriceren... (dacht dat Jos dat gedaan had), dus als iemand maten/afmetingen heeft, voorbeelden, foto's...
- V300 register
- Verbannen
-