De Witte 1988 360 GL Sedan van Jeroen
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Deze bleek toch wat meer roest te hebben als Erik en ik van buiten konden zien. Vandaar dat ik, omdat ik toch echt wel een auto nodig had, vanavond met Anjo (bedankt!) "even" richting Zuid Scharwoude gereden ben. De foto's waren in ieder geval al veelbelovend.

Daar aangekomen stond er een prachtige glimmend witte sedan met minimale, beginnende roestspoortjes en kleine 2 deukjes. Verder was er optisch eigenlijk niks op aan te merken. Toen we onder de kap keken zagen we wel dat de distributie (4 jaar, erg slordig van de dealer!) over tijd was. Verder was het een nette, goed onderhoude motorruimte. Waarschijnlijk heeft hij wat last van een verstopte carterventilatie, want als je de oliedop of de peilstok verwijderd stottert hij was. Bij de proefrit bleken de schokdempers wel wat zompig te zijn, maar verder konden we niks verzinnen wat de koop zou verhinderen. De motor trok als een lier en er waren geen vreemde geluiden waar te nemen.
Er zit een map bij met werkelijke alle facturen vanaf 1988 toen de auto nieuw gekocht werd bij wat nu Furness in Almelo is. Er is destijds een 1981 340 DLS op ingeruild. Ik ben de 3e eigenaar, maar de 2e heeft er maar 2 ritjes mee gemaakt. Hij gebruikte de auto als trekauto voor de aanhanger van zijn kart, maar na een crash heeft hij die hobby beeindigd en had hij de 360 niet meer nodig. Ik vind dus dat ik eigenlijk de 2e eigenaar ben!

Meteen maar gekocht dus!
Genoeg geleuterd, nu even wat foto's. Het was al wat aan het schemeren toen we bij Anjo aankwamen, dus dit is het beste wat het arme cameraatje voor elkaar kreeg:

Aan de achterzijde van de voorste wielranden is wat beginnende roest zichtbaar, net als onder de voorruit, onder het linker acterportierraam en het randje van de voorbalk.
Hier ben ik nog ruim op tijd bij dus dat wordt zo snel mogelijk aangepakt zodat de auto ?cht roestvrij is.
Eerst maar eens de distributie vervangen en zorgen dat ik de Koni schokdempers van de H?R hier krijg. D?n kan er LPG ingebouwd worden. Er zijn al mooi 2 hulpveren op de achteras gemonteerd vanwege het gebruik als caravantrekker / fietsentransporter gok ik. Ideaal voor het extra gewicht van de LPG tank. De fietsendrager kreeg ik er ook bij, altijd handig!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Maar hoe zit het nu...? Deze is van 88, maar je gaat de koni's op deze plaatsen? Dus de bodykit en alle andere GLT goodies komen ook op deze (in de toekomst, eerst de roest en LPG natuurlijk)?

- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
De auto van Erik blijft voorlopig gestald staan. Wie weet dat een belastinvrije auto straks ineens nodig is. Ik heb geen idee wat mijn financiele situatie over 2 jaar is en wat de wet- en regelgeving dan roept over dergelijke auto's. Better safe than sorry!
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Doet me denken aan mijn Volvo 142. Daar heb ik meer dan 5000 euro aan restauratiekosten in gestoken. Dat is terugbrengen in nieuwstaat. Ik dacht dat je eerst APK op de witte wilde hebben. Ik heb nu een auto op de brug staan die zeker veel meer punten heeft als de witte (zie het EHW-topic). Deze maak ik heel netjes voor de APK klaar en dan kan de eigenaar er nog echt heel veel jaren plezier van hebben, mits hij de bus ml, de hogedrukreiniger etc. tijdig hanteerd: kosten een paar honderd euro.Bodejodel;105927 schreef : Klopt, deze wordt (voorlopig) niet belastingvrij, maar die paar honderd euro per jaar wegen voorlopig wel op tegen de duizenden euro's aan las- en spuitwerk die nodig zijn om die '86-er in dezelfde conditie te krijgen als deze auto.
Succes met je nieuwe 360. Ik hoop dat het de andere witte niet zo vergaat als de HOR, want die was best te redden geweest en die was ook uit 88.
Wanneer kom je de spullen halen?
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Er zit zo ontzettend veel onderhuidse rottigheid in. Die rottigheid konden Erik en ik alleen maar vermoeden en we konden er op hopen dat het meeviel, het was van buiten en van onderen niet te zien. Zelfs Pim en de APK keurmeester vonden het zo op het eerste gezicht nog meevallen. Het enige wat te zien was wat echt veel laswerk zou vragen was de onderraamrand van de voorruit.
5000 euro kan en ga ik er in ieder geval niet aan uitgeven. Pim heeft de auto op diverse plaatsen "opengemaakt" om even te kijken en hij was in een v??l slechtere staat als de H?R, die tijdens het slopen op bepaalde plaatsen zeker nog verrassend goed was. Het feit dat de '86 nog belastinvrij wordt gaat waarschijnlijk wel zijn redding zijn. Maar dat hangt helemaal van mijn financi?n af.
Ik had er LPG in kunnen bouwen en hem nu kunnen gaan rijden, maar dan was ik volgend jaar zeker weer aan de beurt voor flink wat laswerk, want o.a. van de binnendorpels, binnenschermen en de bodem was niet heel veel goed plaatwerk meer over. Zolang er geen totaalrestauratie zou plaatsvinden was dat een bodemloze put. Ik had er een jaar mee kunnen rijden en dan een andere auto kunnen zoeken om mee te gaan rijden, maar dan had ik de LPG installatie ook weer over moeten bouwen en moeten laten keuren. Vandaar dat ik nu voorlopig deze '88-er op LPG ga rijden. De komende 2 jaar was die '86-er ook niet belastingvrij geweest, dus financieel maakt dat maandelijks niks uit.
Die '86 360 is klaar voor de APK, (zelfs voor een vriendenprijsje was alleen het APK laswerk nog bijna 500 euro, want er was niks over om wat aan vast te lassen

Deze 88-er heeft voorlopig geen grote laswerkzaamheden nodig, dus dan kan ik nog wat geld in de 86-er steken.
Ik kom de H?R spullen halen zodra ik de distributie vervangen heb. Die is van 1999! :eek: Zo snel mogelijk dus, want ik ga er geen LPG in laten bouwen met zulke waardeloze schokdempers als dat er nu onder zitten...
Zitten de banden al om die oude type GLT velgen?
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Het betreffende hoofdstuk in de Haynes is blijkbaar niet meegescand.
- V300 register
- Verbannen
-
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-

Ik ga de gordels straks alvast op de rest van de punten bevestigen.
- Mark Smeets
- Moderator
-
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb alleen nog niet bekeken hoe de gordel door de hoedenplank moet. Want zoals je weet, die zit vast bij een sedan. Ik moet het ook nog altijd een keer doen:+
Leuke koop jeroen. De looks zijn nagenoeg gelijk iig:D