show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2009 21:03 #776586
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
draad van het olieretournippel bleek niet voorgeprogrammeerd te zijn in onze draaibank:+ oplossing: flens wegsteken, pijp overheen schuiven en die rondlassen. aluminium buisje door de retourpijp steken zodat er zich geen laswerk aan de binnenzijde vormt en voila! busje inmiddels gedraaid, van de week lassen.
olieaanvoer is met een soortgelijke methode ook opgelost, olieaanvoer komt vanaf het blok met een m14x1.5 draad aansluiting, hier gaat een verloop in van m14x1.5 naar 10mm knelkoppeling, aan de andere zijde komt deze ook in een knelkoppeling. knelkoppeling wordt gekneld direct op het olieaanvoernippel, nadat deze op soortgelijke wijze als de olieretour aangepast wordt, en met dat nippel ga ik morgenavond verder. de leiding tussen de 10mm knelkoppelingen is uiteraard synflex, ondanks dat synflex bijzonder hitte en druk bestendig is, kan het niet tegen de hitte vanaf de uitlaat, vandaar het verloop van naar 10mm vanaf de turbo, evt gaat er nog een haaks 10-10mm nippel tussen om ervoor te zorgen dat de synflex n?g verder weg is van de uitlaat.
pakket uit engeland was "3 or maybe 5 work days untill delivered", pakketten uit duitsland tracktraces ontvangen en gaan morgen van duitsland naar nl (alstgoeis)
oftwel, volgende week alle parts voor bouw-stage 1 binnen!
olieaanvoer is met een soortgelijke methode ook opgelost, olieaanvoer komt vanaf het blok met een m14x1.5 draad aansluiting, hier gaat een verloop in van m14x1.5 naar 10mm knelkoppeling, aan de andere zijde komt deze ook in een knelkoppeling. knelkoppeling wordt gekneld direct op het olieaanvoernippel, nadat deze op soortgelijke wijze als de olieretour aangepast wordt, en met dat nippel ga ik morgenavond verder. de leiding tussen de 10mm knelkoppelingen is uiteraard synflex, ondanks dat synflex bijzonder hitte en druk bestendig is, kan het niet tegen de hitte vanaf de uitlaat, vandaar het verloop van naar 10mm vanaf de turbo, evt gaat er nog een haaks 10-10mm nippel tussen om ervoor te zorgen dat de synflex n?g verder weg is van de uitlaat.
pakket uit engeland was "3 or maybe 5 work days untill delivered", pakketten uit duitsland tracktraces ontvangen en gaan morgen van duitsland naar nl (alstgoeis)
oftwel, volgende week alle parts voor bouw-stage 1 binnen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-05-2009 21:56 #776604
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
ziet er sjiek uit anjo!!!!
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2009 22:00 #776607
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Van je verhaal snap ik nul komma nada, maar het ziet er nog altijd heel goed uit!! :yesyes:
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-05-2009 22:10 #776609
door V300 register
Het is me ook nog niet helemaal duidelijk, dus stel ik maar een paar lekenvraagjes:
1) Waarvoor dient de olietoe- en afvoer bij de turbo? Koeling, smering, iets anders?
2) Wat is dat (schijnbaar normaal afgesloten) gat rechts naast het schoepenrad?
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
volvofiel;103874 schreef : Van je verhaal snap ik nul komma nada
Het is me ook nog niet helemaal duidelijk, dus stel ik maar een paar lekenvraagjes:
1) Waarvoor dient de olietoe- en afvoer bij de turbo? Koeling, smering, iets anders?
2) Wat is dat (schijnbaar normaal afgesloten) gat rechts naast het schoepenrad?
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2009 22:14 #776610
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
ff kijken of ik sneller ben:
1: Koeling & smering!
2: De wastegate!
1: Koeling & smering!
2: De wastegate!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-05-2009 22:15 #776611
door V300 register
Klinkt plausibel: dankjewel :y:
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2009 22:16 #776612
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
1) beiden! er komt motorolie in de turbo voor smering van de turbine-as, olie werkt ook koelend maar er zit ook nog een extra koelwatersysteem in deze turbo.
2) wastegate! een turbo moet begrensd worden anders kan hij z'n maximaal geefbare druk de motor ingooien! de wastegate gaat in dit geval open bij 0,7 bar onder de gasklep, dit valt te verstellen door de opening te verlaten tot max 1.2 bar, wat deze standaard turbo maximaal kan leveren.
de wastegate is het afblaasventiel voor de turbodruk, als hij dichtstaat gaan de uitlaatgassen vanuit het uitlaatspruitstuk, het turbine wiel in om die aan te drijven (en dus de boost aan de andere zijde van de turbo op te wekken) en dan aan de achterkant van de turbo weg via de downpipe.
is de druk bereikt dan gaat de wastegate open door de wastgateactuator (simpel gezegd een membraam met vacuumaansturing vanaf carb) zodra de wastegate open staat wordt het turbinewiel niet aangedreven en gaan de uitlaatgassen direct door de wastegate opening naar buiten en wordt de inlaat-turbodruk dus niet hoger als de ingestelde waarde.
2) wastegate! een turbo moet begrensd worden anders kan hij z'n maximaal geefbare druk de motor ingooien! de wastegate gaat in dit geval open bij 0,7 bar onder de gasklep, dit valt te verstellen door de opening te verlaten tot max 1.2 bar, wat deze standaard turbo maximaal kan leveren.
de wastegate is het afblaasventiel voor de turbodruk, als hij dichtstaat gaan de uitlaatgassen vanuit het uitlaatspruitstuk, het turbine wiel in om die aan te drijven (en dus de boost aan de andere zijde van de turbo op te wekken) en dan aan de achterkant van de turbo weg via de downpipe.
is de druk bereikt dan gaat de wastegate open door de wastgateactuator (simpel gezegd een membraam met vacuumaansturing vanaf carb) zodra de wastegate open staat wordt het turbinewiel niet aangedreven en gaan de uitlaatgassen direct door de wastegate opening naar buiten en wordt de inlaat-turbodruk dus niet hoger als de ingestelde waarde.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2009 22:17 #776613
door Anjo van den Akker
@ bodejodel, cheater:D
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2009 22:18 #776615
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Jeroen... zegt:
is zo'n GTT turbo ook nog watergekoeld eigenlijk?
Jeroen... zegt:
want dan zit ik Niels voor te liegen
anjo zegt:
flauwereik!!!
anjo zegt:
ik was al een lulverhaal aant typen
Jeroen... zegt:
dat d?cht ik al
anjo zegt:
ja is ook watergekoeld
Jeroen... zegt:
vandaar mijn vrij kort-en bondige reactie!
anjo zegt:
klojo
anjo zegt:
hahaha
is zo'n GTT turbo ook nog watergekoeld eigenlijk?
Jeroen... zegt:
want dan zit ik Niels voor te liegen
anjo zegt:
flauwereik!!!
anjo zegt:
ik was al een lulverhaal aant typen
Jeroen... zegt:
dat d?cht ik al
anjo zegt:
ja is ook watergekoeld
Jeroen... zegt:
vandaar mijn vrij kort-en bondige reactie!
anjo zegt:
klojo
anjo zegt:
hahaha
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2009 22:20 #776616
door Anjo van den Akker
Jeroen... zegt (22:25):hehehe
Jeroen... zegt (22:26):jouw antwoord is inderdaad wat uitgebreider
Jeroen... zegt (22:26):jouw antwoord is inderdaad wat uitgebreider

Moderators: Mark Smeets