show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-03-2011 17:40 #868941 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
De foto's laten inderdaad niets aan duidelijk te wensen over, komt dit nu door speling op de lagers?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2011 17:51 #868945 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
buis?? bovenste foto is het turbinewiel (uitlaatkant) je ziet dat het wieltje een mooi glimmend spoor van krassen achtergelaten heeft en de vaantjes beschadigd zijn; daar hoort gewoon wat roet te zitten net als bij de rest (teken dat niets elkaar raakt)

onderste foto is compressorwiel (inlaatkant) en daar zie je dat het aluminium huis op eenzelfde manier beschadigd is, met een "geborsteld" aluminium effect

waarschijnlijk komt dit door speling op de kogellagers, maar het zou evt zelfs kunnen dat de balancering niet goed is of de as ietsje krom. conditie van deze turbo was in principe onbekend, maar kwam van een motor af omdat die eigenaar over ging stappen naar een setup met grotere turbo, we gingen er dus vanuit dat er met de turbo an sich niets mis was, en er waren in eerste instantie ook geen sporen te zien die erop duidden dat er iets mis zou zijn geweest, tot ik hem nu in gebruik nam zeg maar.

een nieuw turbotje kost inderdaad wel wat en ik had op dergelijke kosten niet gehoopt/gerekend, mja boeie. zou ik nu alles klaar is de moed op moeten geven door een turbotje dat naar de hel is? no f*cking way!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2011 18:00 #868946 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Hehe Anjo, had het verkeerd gelezen! Huis, buis... het lijkt ook zo op elkaar!

Wel jammer dat je dat nou niet eerder had gemerkt eigenlijk.
Als ik zo vrijpostig mag zijn, wat kost zo'n nieuwe turbo nou?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2011 18:39 #868947 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
google is your friend:D 1e hit: www.frsport.com/Garrett-GT2560-Series_c_234.html

moet wel zeggen dat de voor mij def prijs nog niet vast staat, hopelijk gaat er nog wat van af:)

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-03-2011 18:56 #868948 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Zo zat ik net even te googlen op video's met dat type turbo.

In een Toyota Corolla, met volgens het filmpje ca 0.8 Bar aan laaddruk.

[youtube]Q2bhIk_0B-E[/youtube]

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2011 19:21 #868949 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T

AvdAkker;172158 schreef : google is your friend:D 1e hit: www.frsport.com/Garrett-GT2560-Series_c_234.html

moet wel zeggen dat de voor mij def prijs nog niet vast staat, hopelijk gaat er nog wat van af:)

zooo, doet 'ie effe :wtf:

dat is een 340 toch helemaal niet waard joh

:+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2011 19:36 #868950 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Kun je hem niet beter naar de sloop brengen inderdaad? Dat is meer dan het hele ding gekost heeft in aanschaf....

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2011 21:27 #868956 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Dat is mooi kloten. En dat 1 week voor de Elandrun. Doe je daar nog aan mee?

Succes met de reparatie

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2011 22:57 #868969 door V300 register
hmm dat zuigt wel behoorlijk.

een turbo met glijlagers zou ik zeggen, inderdaad kans dat ie door lichte onbalans gaat aanlopen.

maar met kogellagers zie ik dat niet zo. die heeft standaard als het goed is geen speling (een turbo met glijlagers heeft altijd redelijk wat speling)

het lijkt ook of de rotor niet goed gecentreerd zit in de boring. Staat ie wel helemaal goed in elkaar? geen gruis tussen delen vd behuizing / pasvlakken? miss. is ie uit elkaar geweest en niet helemaal goed terug gemonteerd?

de turbo van mn vaders audi had vrijwel net zulke slijtsporen. Die hebben we toen opgestuurd voor revisie. was uiteindelijk maar een paar tientjes goedkoper dan compleet nieuw OEM...

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2011 01:08 #868975 door Anjo van den Akker
een turbo met kogellagers heeft in vergelijking tot een glijlagerturbo veel meer speling op de as (als er geen olie(op druk) in zit) je hebt op een kogellager meer vrijheid zonder olie doordat er in doorsnede meer aanligvlakken zijn als bij een glijlager.

hij is uit elkaar geweest, maar zit zeker weten 100% goed in elkaar. het jammere aan een kogellagerturbo is dat je bij slijtage aan de lagers/as direct een nieuw centre nodig hebt aangezien die niet uit elkaar te halen is (als je de intenties hebt om hem weer werkend in elkaar te zetten tenminste), met een normale glijlagerturbo kan dit wel. revisie van een OEM glijlager turbo is afhankelijk van evt schade aan schoepen en huizen vaak inderdaad goedkoper als een compleet nieuwe, maar in dit geval komen je met beschadigde/versleten delen vervangen net e150 goedkoper uit.. doe dan maar een compleet nieuwe:)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC