show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2011 20:01 #875593 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Over een week of 6 vertrekken we met de 345 naar Frankrijk, dus ik ben al eens aan het inventariseren wat ik mee moet nemen. Wat ik iig v??r die tijd nog wil doen:

1. Boutjes koppelstuk vervangen, ook al zijn ze 15.000 km geleden nog vastgezet
2. Pakking diff vervangen + olie bijvullen
3. Nieuwe rotor, kap en bougies
4. Nieuwe olie + filter
(punten 3 en 4 zijn samen dus gewoon een onderhoudsbeurtje)

1.000 km geleden is de distributieriem vervangen en de krukas- en hulpaskeerring vervangen.

De dynamo heb ik een paar weken terug gecheckt en de sleepringen zijn glad, de koolborstels hebben nog genoeg vlees.

In de kofferbak neem ik mee;
1. Een 100 km gebruikte radiateur voor een B19 (daarna is de bewuste auto van achter aangereden en afgevoerd)
2. Een NOS en een gebruikte radiateurslang
3. Een nieuwe waterpomp
4. Een NOS B19A-gaskabel
5. 15W40 olie, ATF-olie en koelvloeistof
6. Zekeringen
7. Assortiment slangklemmen en gereedschap
8. Setje reservebougies (BP6ES, dat zijnde goede toch?)

Heeft iemand nog toevoegingen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2011 20:15 #875594 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Vsnaar, reserve bougiekabels (ivm steenmarters!), reserve rotor, benzineslangetjes, paar maten slangklemmen, goede krik en steunen, grote membraam carburateur, emvk (voor als je collega's met een automaatje tegenkomt).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2011 20:17 #875596 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Holy shit! zoveel namen wij nieteens met op de CR! onze volvo heeft 't toen gewoon gehouden. Is een radiateur echt nodig? als hij lek gaat, kan je gewoon ff een beun oplossing (iets als stop-leak). een reserve meenemen lijkt me alleen maar kans op schade op je reserve:P

Een waterpomp!? hoevaak gaan die nou lek..

Koelvloeistof kan je overal krijgen, mocht hij echt oververhit raken, beetje water. maargoed dat is de moeite ook niet.

Olie gewoon regelmatig checken, mocht je nou verliezen gewoon bij een pomp halen.

Of ben ik te kritisch/optimistisch

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
27-05-2011 20:20 #875598 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Radiator vind ik idd ook wel heel erg negatief ingeschat, tenzij je weet dat de huidige niet goed is, maar dan is het gewoon niet slim om er nog meer door te rijden. Zeker niet op vakantie....

Ik heb standaard de oude bougie kabels + bougies + rotor / verdeler bij het reserve wiel liggen, omdat de motor daar de laatste keer nog op liep. Mocht je dus problemen krijgen, kun je ff testen of het ook daar aan ligt (stel hij doet het helemaal niet meer, want het is tenslotte wel oud spul).

Ik neem ook aan dat je reserve lampjes mee hebt, maar die zul je wel onder de standaard spullen verstaan en dus niet extra vermelden :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-05-2011 22:18 #875625 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
@Joost, wellicht had je er al aan gedacht; Tyraps.

En een goede zaklamp mocht je 's avonds laat ergens staan, van die natte doekjes om je handen mee schoon te maken mocht je onderweg panne krijgen, en ik heb ook standaard een (cola) fles bij me met water (niet om op te drinken natuurlijk ;-)

En ook al is het nog zulk mooi weer, een fleece deken/trui om jezelf warm te houden mocht je 's avonds laat ergens komen te staan.

Misschien al standaard uitrusting maar toch: EHBO kit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2011 22:41 #875640 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Die radiator zou ik dan in ieder geval preventief even vervangen... :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2011 23:07 #875652 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Ho wacht stop!
De huidige radiator is 100% schoon en dicht, niets mee aan de hand.
Maar bij de oude neus zit er zo'n groot gapend gat aan de voorkant dat een opspattende steen een lek kan veroorzaken.

Ik ga echt zeker weten niet knoeien met het koelsysteem; die antilek zooi slibt alle kanalen dicht en ik ben er juist zo trots op dat de kvs na 15.000 km en 2,5 jaar nog ontzettend helder is.

Het is dus gewoon allemaal voorzorg, het systeem lekt geen druppel en heeft ook geen verzwakte plekken.

De tie-wraps is een goed idee en een reserve-ontsteking ook. Dank daarvoor! Ik heb het opgeschreven.

@ Jos; 3.000 km in 12 dagen waarvan 1.000 in de snikhete zon door de bergen is een enorme belasting voor een 30 jaar oude auto. Ik ben me daar van bewust en ik wil zeker geen herhaling van 2009, daarom neem ik liever teveel mee dan te weinig.

Dekens, EHBO-kit, gereedschap etc. heb ik standaard in de auto liggen, evenals een tweede reservewiel.

De waterpomp is trouwens naar alle waarschijnlijkheid nog de originele, dus er ligt al 2,5 jaar een nieuwe achterin.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2011 23:18 #875655 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Dan zou ik wat gaas voor dat gat maken. Dan kan je radiator nog jaaaaaren mee...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
27-05-2011 23:20 #875656 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Halfords kippengaas FTW!!! :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2011 00:10 #875671 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Bijvoorbeeld ja...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD