show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Nieuw hier met een 360 GLS

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-12-2008 23:00 #628297 door V300 register
Nieuw hier met een 360 GLS is gemaakt door V300 register
Hallo allemaal.

Ik had al een paar keer gereageerd in het topic waarin Jack aangaf dat hij grote opruiming hield. Ik ben ??n van de mensen die Jack heeft "meegeholpen" met opruimen. Jl. zaterdag hebben we de '84 360 GLS opgehaald. Staat nu bij een goede vriend van me, (Volvo specialist) om 'm zo snel mogelijk APK goedgekeurd te krijgen. APK (b)lijkt niet echt lastig te zijn, maar ik heb in het verleden geleerd dat je hier niet te vroeg over moet juichen..... Eerste doel is om de auto weer in reguliere dienst te nemen, waarna we 'm wel wat willen gaan kietelen. Voor mijn verjaardag kreeg ik van deze vriend (dat zijn de echte vrienden) een setje dubbele carbs (Solex ADDHE 40) met R-sport inlaatspruitstuk samen met een R-Sport snelle nokkenas. Naast bescheiden verlaging wil ik de auto verder origineel houden, daarvoor is ie te mooi / uniek. Enige echte uitdaging is nu nog de bak / koppeling, maar ook dat lossen we wel weer op......!



Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-12-2008 00:42 #743544 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuw hier met een 360 GLS
Hele leuke auto! Ik heb dezelfde auto, maar dan sedan en zonder schuifdak. Heerlijke motor, die B19. Voor een R-sport kitje moet je ook de Renix ombouwen naar contactpuntjes ontsteking en om het luchtfilter passend te krijgen een ander remvloeistofreservoir. En ook een electrische fan monteren ipv die met visco-koppeling. Ik zou er nog maar eens goed over nadenken of je dat wilt, want een B19A rijd al uitstekend van zichzelf. Misschien kan je een Renix voor een B14 plaatsen, want contactpuntjes wil je toch liever ook niet, lijkt me.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-12-2008 08:14 #743549 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuw hier met een 360 GLS

850 Estate;79548 schreef : Hallo allemaal.

Ik had al een paar keer gereageerd in het topic waarin Jack aangaf dat hij grote opruiming hield. Ik ben ??n van de mensen die Jack heeft "meegeholpen" met opruimen. Jl. zaterdag hebben we de '84 360 GLS opgehaald. Staat nu bij een goede vriend van me, (Volvo specialist) om 'm zo snel mogelijk APK goedgekeurd te krijgen. APK (b)lijkt niet echt lastig te zijn, maar ik heb in het verleden geleerd dat je hier niet te vroeg over moet juichen..... Eerste doel is om de auto weer in reguliere dienst te nemen, waarna we 'm wel wat willen gaan kietelen. Voor mijn verjaardag kreeg ik van deze vriend (dat zijn de echte vrienden) een setje dubbele carbs (Solex ADDHE 40) met R-sport inlaatspruitstuk samen met een R-Sport snelle nokkenas. Naast bescheiden verlaging wil ik de auto verder origineel houden, daarvoor is ie te mooi / uniek. Enige echte uitdaging is nu nog de bak / koppeling, maar ook dat lossen we wel weer op......!


Dat zijn nog eens kado's!!!

Lucluc;79554 schreef : Hele leuke auto! Ik heb dezelfde auto, maar dan sedan en zonder schuifdak. Heerlijke motor, die B19. Voor een R-sport kitje moet je ook de Renix ombouwen naar contactpuntjes ontsteking en om het luchtfilter passend te krijgen een ander remvloeistofreservoir. En ook een electrische fan monteren ipv die met visco-koppeling. Ik zou er nog maar eens goed over nadenken of je dat wilt, want een B19A rijd al uitstekend van zichzelf. Misschien kan je een Renix voor een B14 plaatsen, want contactpuntjes wil je toch liever ook niet, lijkt me.


Nope!
Gewoon lekker opvoeren die bak!
360's zijn er al genoeg(ahum); R-sport-kits niet. Combinatie maakt het helemaal prachtig! Ik zeg dus: gewoon aan beginnen! Maak er wat van!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-12-2008 08:56 #743551 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuw hier met een 360 GLS
B19A met K nokkenas lijkt me niks. B19A heeft toch best een lage (statische) compressie van 8.5:1 oid. Met een K/andere scherpe nokkenas gaat je dynamische compressie nog verder omlaag op het moment dat de klep open gaat.

Kun je beter van Paul (pistonpenpaultje) zijn B19E kopen, heb je een compleet nieuw blok en hogere compressie. Past beter bij de scherpe as, betere rijdbaarheid en uiteindelijk meer vermogen. Kun je dat blok op een stand mooi opbouwen, als alles klaar is, kun je de swap op 1 dag doen. Zo blijft je auto zo lang mogelijk rijdbaar en een scherpe as met lage compressie is niet de mooiste combinatie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-12-2008 09:09 #743554 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuw hier met een 360 GLS
Maar een B19 is toch een B19? A is carburateur, E is injectie. Ik zie het verschil niet zo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-12-2008 09:21 #743557 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuw hier met een 360 GLS
A heeft als het goed is een lagere compressie dan de E. A=8.5:1, E volgens mij rond de 10:1 (moeten we even opzoeken).

Een B230 E/A/F/FB is ook allemaal een B230, toch hebben ze een andere nokkenas, cillinderkop en compressie..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-12-2008 10:05 #743563 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuw hier met een 360 GLS
Ok, ik ben ook maar een leek op dat gebied. Ik moet zeggen dat ik qua vermogen niet veel verschil merk tussen de B19A en B200EA, waar ik nu in rij. Op papier een vermogensverschil van zo'n 20 pk (92 en 111). Alleen de versnellingsbak is duidelijk anders. De GLS maakt veel minder toeren. Bij 130 al 400 rpm minder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2008 11:21 #743569 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Nieuw hier met een 360 GLS

Lucluc;79573 schreef : De GLS maakt veel minder toeren. Bij 130 al 400 rpm minder.


FF offtopic: wat draait die GLS dan bij 130? Ik zit dan op iets van 3200 toeren (GLE).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-12-2008 11:24 #743570 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuw hier met een 360 GLS
3000 met 14" wielen. Mijn laatste aanwinst draait toch 3400 bij 130 km/u. Misschien een GLT versnellingsbak?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2008 11:25 #743571 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Nieuw hier met een 360 GLS
Een CR van 8.5:1 is inderdaad wel heel laag. Met de kwaliteit van de huidige benzines is een veel hogere compressie geen probleem.
Destijds was "Euro 87 of 93" nog "normale" benzine toch?
B19E met R-sport kitje ombouwen lijkt me prachtig!

Vanaf 1986 hebben alle 360's dezelfde bak waardoor deze allemaal lagere toeren draaien. V??r die tijd hadden de GLT's een andere overbrenging als de GLSsen.

[EDIT: Helemaal vergeten: Mooie auto Arnoud!]

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD