Project: Wouter's Black Beauty
- V300 register
- Verbannen
-

Bij de Coup? heb ik ook een jong type carburateur met een sportfilter, een benzinepomp zonder retour, en de speciaal aangepaste koppelings-as.
voor de rest wordt het volledig identiek (nieuw type blok met oud type spruitstukken en voorpijp)
de uitlaat van mijn coup? is ook helemaal open, maar dat doe ik bij deze auto echt niet.... veel teveel herrie op de snelweg. de pijp die er nu onder hangt is ori Volvo en nog niet eens rot ook. Ga die bosal die ik nog heb staan daar dus niet voor in de plek hangen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Open uitlaat moet je inderdaad niet doen...
- V300 register
- Verbannen
-
[ATTACH]809[/ATTACH]
heb speciaal voor deze klus weer eens opgeruimd, zoals je bijna niet ziet :cry2:
koppie al mooi schoon gemaakt:
[ATTACH]810[/ATTACH]
Ook aan de voorkant: dit was veruit het meeste werk ivm weerbarstige pakking vd waterpomp. wat een taai/hard spul is dat!
[ATTACH]811[/ATTACH]
hihi met beide kanten open kijk je er dwars doorheen!
[ATTACH]813[/ATTACH]
de bougies waren nog zo goed (bijna nieuw) dat ze voorlopig mogen blijven:
[ATTACH]812[/ATTACH]
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
ik heb wel even een vraagje, wat is het nut van een brandstofpomp zonder retour? krijg je dan niet het effect van een overdruk in je vlotterkamer doordat de vlotter de invoer niet af kan sluiten? of is dat juist gewenst voor een hogere brandstofdruk oid?
ik heb wel eens m'n einddemper eraf gehad en dan is de pijp dus ook open, voor het accelereren maakt het een pokkeherrie, als je de auto op snelheid houd valt het eigenlijk best mee. ik vond het wel wat hebben opzich
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Ik heb het ook gedaan en zelf een soort einddemper gefabriceerd van een 76 mm rvs buis, kippengaas en steenwol. Daar viel best mee te rijden en klonk behoorlijk "dure uitlaat", maar op lange snelwegstukkken wordt het al snel vervelend.
- V300 register
- Verbannen
-
cilinderkop; kwijlverwekkend mooi, in vergelijking met v??l andere motoren die ik al gezien heb:
[ATTACH]814[/ATTACH]
pekkig koppelingshuis;
[ATTACH]815[/ATTACH]
nog een leuk plaatje voor Erik (hij heeft met deze tip laatst nog een motorblok kunnen redden) En natuurlijk even gal spugen over dit veel te kleine rommel-oliefiltertje van Fram.
[ATTACH]816[/ATTACH]
De koppeling; helaas met 60.000 km al aan vervanging toe.
Bij regelmatige controle en zonodig nastellen van de luchtspleet, gaat een koppeling vele malen langer mee!
[ATTACH]817[/ATTACH]
- V300 register
- Verbannen
-
de demper die ik op mijn coup? heb zitten is eigenlijk een miskoop, want is feitelijk een lege pot met wat loze pijpjes binnenin. volgens mij kost die me meer vermogen dan het oplevert, maar herrie maken doet het zeker.
De einddemper van een 55 marathon uitlaat is helemaal alleen voor de show...
EDIT;
ik heb wel even een vraagje, wat is het nut van een brandstofpomp zonder retour?
Dat heb ik bij mijn 55 Coup? gedaan, omdat die geen retourleiding naar de tank heeft. De druk die naar de carburateur geleverd wordt is op een haar na gelijk (hij is iets constanter bij de pomp met retour)
maar het grote voordeel van de retour is dat je veel minder kans hebt op 'vapour lock' bij warme motor + warm weer. Er is namelijk constant een stroming van koele brandstof uit de tank, waarbij het niet-verbruikte deel terug gaat naar de tank ipv dat het lang de tijd krijgt om op te warmen.
- V300 register
- Verbannen
-
[ATTACH]818[/ATTACH]
- 2 fietspompen die vroeger schokbrekers waren, en
- 2 fietspompen die vroeger gasveren van de achterklep waren
- oude ruitenwissers + armen (pen systeem = onhandig, en roestig)
En; het inmiddels weer mooi gepoetste dashboard:
[ATTACH]819[/ATTACH]
- V300 register
- Verbannen
-
Zo'n zelfde nippel zit op de 343 voor de verwarming van de carburateurvoet. Bij de 340 is die aansluiting verhuisd naar de waterpomp, maar die wordt dus vervangen. Daarom moet die nippel dus gemaakt worden.
Mijn vader is speciaal een draadtap gaan kopen om de juiste schroefdraad van deze nippel te kunnen tappen.
Het gat wat hij moest voorboren was 7,8 mm; de maat is volgens mij 3/8" 'gasdraad - fijn'.
nippeltje draaide er in ieder geval perfect in; de schroefdraad op de nippel is zelfs conisch!!
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
en twee uiterst zeldzame accessoires: Lamellen! Waren die op een Black Beauty altijd grijswit voor het contrast? :humor:antiekeradio;62713 schreef : na het eerdere sleutelfeest overgebleven rommel:
[ATTACH]818[/ATTACH]
- 2 fietspompen die vroeger schokbrekers waren, en
- 2 fietspompen die vroeger gasveren van de achterklep waren
- oude ruitenwissers + armen (pen systeem = onhandig, en roestig)