show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Project: Wouter's Black Beauty
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-07-2008 21:15 #718421
door V300 register
Had ik enkele jaren terug apart gelegd voor het 343 Black Diamond-project van Paul Rommelaere. Maar vermits die wagen al lang naar de eeuwige roestvelden is ...
Beantwoord door V300 register in topic Project: Wouter's Black Beauty
Wouter, de onderdeelnummers 3277488-7, 3277489-5, 3277490-3(2x) heb ik hier (origineel) liggen.maar daar begin ik pas aan als ik de striping in repro heb
Had ik enkele jaren terug apart gelegd voor het 343 Black Diamond-project van Paul Rommelaere. Maar vermits die wagen al lang naar de eeuwige roestvelden is ...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-07-2008 21:27 #718422
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Project: Wouter's Black Beauty
OK dan! Overspuiten dus!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-07-2008 23:15 #718664
door V300 register
zo, daar zijn we weer met een verse update.
het afgebroken boutje was echt een groot probleem.
Het afslijpen van de achterkant (stukje roestige bout wat door de flens heen steekt) en heetstoken, en kruipolie, hij wilde gewoon niet los.
Gelukkig is mijn vader goed in de zaken waar het voor mij ophoudt; metaalbewerking.
Ook hij had er veel moeite mee (aandrijfasboutjes zijn staalsoort 12.9 dus ontzettend sterk) maar hij heeft het door middel van uitboren met steeds een ietsje dikker boortje, en daarna het tappen met de juiste maat handtappen, de schroefdraad in de flens redelijk onbeschadigd schoon gekregen.
helaas is 1 tap een stuk afgebroken (en 1 boor gesmolten).
toen het boutgat weer in orde was, ging het terug monteren van de aandrijfas eigenlijk vrij vlot.
aan de andere kant heb ik ervoor gekozen om alleen de hoezen te vervangen, door enkel de homokineet bij het differentieel los te maken. Deze homokineet had een erg kapotte ashoes, dus die heb ik helemaal uit elkaar gehaald en gereinigd. gore zooi, niet normaal....
Deze zit inmiddels ook weer op zijn plaats, met mooie nieuwe hoezen en een verse tube speciaalvet erin.
morgen nog even de boutjes natrekken, slangklem dingen aanspannen, etc.
en daarna kan ik weer verder met het volgende punt; 1 van de zuigers van de remcilinder linksachter zit vast.
het afgebroken boutje was echt een groot probleem.
Het afslijpen van de achterkant (stukje roestige bout wat door de flens heen steekt) en heetstoken, en kruipolie, hij wilde gewoon niet los.
Gelukkig is mijn vader goed in de zaken waar het voor mij ophoudt; metaalbewerking.
Ook hij had er veel moeite mee (aandrijfasboutjes zijn staalsoort 12.9 dus ontzettend sterk) maar hij heeft het door middel van uitboren met steeds een ietsje dikker boortje, en daarna het tappen met de juiste maat handtappen, de schroefdraad in de flens redelijk onbeschadigd schoon gekregen.
helaas is 1 tap een stuk afgebroken (en 1 boor gesmolten).
toen het boutgat weer in orde was, ging het terug monteren van de aandrijfas eigenlijk vrij vlot.
aan de andere kant heb ik ervoor gekozen om alleen de hoezen te vervangen, door enkel de homokineet bij het differentieel los te maken. Deze homokineet had een erg kapotte ashoes, dus die heb ik helemaal uit elkaar gehaald en gereinigd. gore zooi, niet normaal....
Deze zit inmiddels ook weer op zijn plaats, met mooie nieuwe hoezen en een verse tube speciaalvet erin.
morgen nog even de boutjes natrekken, slangklem dingen aanspannen, etc.
en daarna kan ik weer verder met het volgende punt; 1 van de zuigers van de remcilinder linksachter zit vast.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-07-2008 14:01 #718720
door V300 register
eerste foto's; schoonmaakwerk/ demontage
foto 1; expansievat vervuild met olie (defect originele motorblok)
[ATTACH]753[/ATTACH]
foto 2; overzicht bij het begin v/d klus
[ATTACH]754[/ATTACH]
foto 3; stroomverdeler verwijderd, bougies vervangen en buitenkant kop schoongemaakt:
[ATTACH]755[/ATTACH]
foto 4; onder het kleppendeksel ook eea schoongemaakt (zwarte aanslag)
[ATTACH]756[/ATTACH]
foto 1; expansievat vervuild met olie (defect originele motorblok)
[ATTACH]753[/ATTACH]
foto 2; overzicht bij het begin v/d klus
[ATTACH]754[/ATTACH]
foto 3; stroomverdeler verwijderd, bougies vervangen en buitenkant kop schoongemaakt:
[ATTACH]755[/ATTACH]
foto 4; onder het kleppendeksel ook eea schoongemaakt (zwarte aanslag)
[ATTACH]756[/ATTACH]
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-07-2008 14:07 #718726
door V300 register
Cool! Goed bezig! Waarom zet je niet eerst de hogedrukspuit ff op het blok, dat sleutelt lekker

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-07-2008 14:08 #718728
door V300 register
2e serie fotootjes; motor onderhoud
De olie etc heb ik niet op de foto gezet, dit is standaard 10W40 spul.
foto 1; links = contactpunten. midden = condensator. rechts = bougies specifiek voor de B14.0 (NGK BP6HS)
[ATTACH]757[/ATTACH]
deze bougies bleken dus niet nodig/bruikbaar te zijn, want de originele B14.0 is blijkbaar al eens vervangen geweest door een B14.1
daarin moeten dezelfde bougies als in de jongere motoren (t/m b14.4) namelijk de NGK BP6ES of BPR6ES. Omdat deze wagen puntjes ontsteking heeft heb ik voor de niet-R variant gekozen.
Foto 2: Oliefilter voor de oude B14 motoren. Dit filter heeft een 3/4" x 16 UNF schroefdraad. De filters voor de 2-liter en jonge B14 motoren hebben M20 x 1,5 metrische schroefdraad.
[ATTACH]758[/ATTACH]
Foto 3: Luchtfilter voor de modellen met "buis" luchtfilter
[ATTACH]759[/ATTACH]
Op de een of andere manier vind ik dit best een artistieke foto geworden
De olie etc heb ik niet op de foto gezet, dit is standaard 10W40 spul.
foto 1; links = contactpunten. midden = condensator. rechts = bougies specifiek voor de B14.0 (NGK BP6HS)
[ATTACH]757[/ATTACH]
deze bougies bleken dus niet nodig/bruikbaar te zijn, want de originele B14.0 is blijkbaar al eens vervangen geweest door een B14.1
daarin moeten dezelfde bougies als in de jongere motoren (t/m b14.4) namelijk de NGK BP6ES of BPR6ES. Omdat deze wagen puntjes ontsteking heeft heb ik voor de niet-R variant gekozen.
Foto 2: Oliefilter voor de oude B14 motoren. Dit filter heeft een 3/4" x 16 UNF schroefdraad. De filters voor de 2-liter en jonge B14 motoren hebben M20 x 1,5 metrische schroefdraad.
[ATTACH]758[/ATTACH]
Foto 3: Luchtfilter voor de modellen met "buis" luchtfilter
[ATTACH]759[/ATTACH]
Op de een of andere manier vind ik dit best een artistieke foto geworden

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-07-2008 14:15 #718729
door V300 register
Arty farty! Dit soort plaatjes + info zijn trouwens best handig voor als je zelf eens wat nodig hebt. Is dat luchtfilter vervangen aan te raden als je geen idee hebt wanneer dat voor het laatst is gedaan? Misschien kun je van het oude ook een fotootje nemen?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-07-2008 14:24 #718732
door V300 register
Fotoserie 3: de stroomverdeler
Foto 1; De conventionele stroomverdelert in zijn natuurlijke habitat:
[ATTACH]760[/ATTACH]
let op de smutzige algehele toestand en waarschijnlijk is dit ook nog de originele condensator uit +/- 1979.... dat kan wel wat aandacht gebruiken dus.
Foto 2; uit elkaar getoverd :lol:
[ATTACH]761[/ATTACH]
op de blauwe tandartsen tray zie je linksboven de nieuwe puntjes + condensator, links onder de "grondplaat" van de contactpunten,
midden boven het membraandoosje van de vacu?mvervroeging,
onderaan in het midden de oude condensator en het beweegbare asje met verdelernokken.
rechts onder de centrifugaalgewichtjes en helemaal in de hoek de meenemer die in het tandwiel bij de nokkenas valt.
Foto 3: en zo hou je dus een mooi leeg doosje over....
[ATTACH]762[/ATTACH]
Foto 4 en 5; de belanrijke delen voor de centrifugaal vervroeging.
[ATTACH]763[/ATTACH]
[ATTACH]764[/ATTACH]
de uitsteeksels aan de lange as zijn de draaipunten voor de centrifugaalgewichtjes, en de ophangpunten voor de veertjes (zie foto 2, midden onder)
de centrifugaalgewichtjes willen bij hoger toerental naar buiten uitzwenken, en worden tegengewerkt door de veertjes. Bij het naar buiten draaien, lopen de "rondjes" door de uitsparingen in de korte as met de nokken, zodat deze as verdraaid wordt t.o.v. de lange as. Hierdoor verandert het ontstekingstijdstip.
bij deze verdeler waren de "rondjes" ingesleten op de plek waar ze druk zetten op de uitsparingen. Ook de uitsparingen zelf waren lichtjes uitgelopen.
De "rondjes" kun je losmaken van de rest van het centrifugaalgewicht, en omdat de verbinding stervormig is, kun je hem in een andere positie terug erop zetten. Zo heb je een 'vers' stukje raakvlak. De uitsparing is dmv kloppen met een bolle hamer weer wat dichter gezet.
Zo is de werking van de centrifugaalvervroeging weer optimaal gemaakt.
om de spanning van de veertjes goed af te stellen moet je eigenlijk een speciale vervroegingstestbank hebben, dus daar ben ik verder afgebleven.
Foto 1; De conventionele stroomverdelert in zijn natuurlijke habitat:
[ATTACH]760[/ATTACH]
let op de smutzige algehele toestand en waarschijnlijk is dit ook nog de originele condensator uit +/- 1979.... dat kan wel wat aandacht gebruiken dus.
Foto 2; uit elkaar getoverd :lol:
[ATTACH]761[/ATTACH]
op de blauwe tandartsen tray zie je linksboven de nieuwe puntjes + condensator, links onder de "grondplaat" van de contactpunten,
midden boven het membraandoosje van de vacu?mvervroeging,
onderaan in het midden de oude condensator en het beweegbare asje met verdelernokken.
rechts onder de centrifugaalgewichtjes en helemaal in de hoek de meenemer die in het tandwiel bij de nokkenas valt.
Foto 3: en zo hou je dus een mooi leeg doosje over....
[ATTACH]762[/ATTACH]
Foto 4 en 5; de belanrijke delen voor de centrifugaal vervroeging.
[ATTACH]763[/ATTACH]
[ATTACH]764[/ATTACH]
de uitsteeksels aan de lange as zijn de draaipunten voor de centrifugaalgewichtjes, en de ophangpunten voor de veertjes (zie foto 2, midden onder)
de centrifugaalgewichtjes willen bij hoger toerental naar buiten uitzwenken, en worden tegengewerkt door de veertjes. Bij het naar buiten draaien, lopen de "rondjes" door de uitsparingen in de korte as met de nokken, zodat deze as verdraaid wordt t.o.v. de lange as. Hierdoor verandert het ontstekingstijdstip.
bij deze verdeler waren de "rondjes" ingesleten op de plek waar ze druk zetten op de uitsparingen. Ook de uitsparingen zelf waren lichtjes uitgelopen.
De "rondjes" kun je losmaken van de rest van het centrifugaalgewicht, en omdat de verbinding stervormig is, kun je hem in een andere positie terug erop zetten. Zo heb je een 'vers' stukje raakvlak. De uitsparing is dmv kloppen met een bolle hamer weer wat dichter gezet.
Zo is de werking van de centrifugaalvervroeging weer optimaal gemaakt.
om de spanning van de veertjes goed af te stellen moet je eigenlijk een speciale vervroegingstestbank hebben, dus daar ben ik verder afgebleven.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-07-2008 14:27 #718733
door V300 register
check op luchtfilter kun je doen door naar de kleur van het karton AAN DE BINNENKANT te kijken.
Als die hetzelfde is, of iets donkerder als aan de buitenkant / kleur van nieuw, kun je het lekker laten zitten.
als het papier al richting donkergrijs of zwart aan het gaan is, vervangen!
PS ik heb de fotootjes inderdaad zo gemaakt dat de type/bestel nummers duidelijk in zicht staan
Als die hetzelfde is, of iets donkerder als aan de buitenkant / kleur van nieuw, kun je het lekker laten zitten.
als het papier al richting donkergrijs of zwart aan het gaan is, vervangen!
PS ik heb de fotootjes inderdaad zo gemaakt dat de type/bestel nummers duidelijk in zicht staan

- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2008 14:29 #718734
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Project: Wouter's Black Beauty
...in ieder geval even uitkloppen of uitzuigen totdat je een nieuwe in je bezit hebt...
P.S. Komt hier geen renix in zoals in je Daf? Nu heeft je Daf een modernere ontsteking als de BB toch?
P.S. Komt hier geen renix in zoals in je Daf? Nu heeft je Daf een modernere ontsteking als de BB toch?
Moderators: Mark Smeets