× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

Lees meer
01-04-2017 17:57 #966986 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
En over conserveren gesproken (tenslotte toch HET doel van onze club), meteen maar de daad bij het woord voegen.

Vorig jaar heb ik al een stukje uit de bodem (kokerbalk) geslepen en samen met de chef werkplaats van het garagebedrijf waar ik werk een nieuw stukje staal ingelast.

Dat was aan de rechterkant, nu was de linkerkant aan de beurt.

De plaatjes spreken denk ik wel redelijk voor zichzelf, ook de ophangbeugel van de uitlaat heb ik er maar even afgehaald en de balk op die plek even kaal gemaakt met de afbraamschijf, in de strijkkit gezet en een laagje bitumen undercoating er overheen gespoten.

Mocht u de beelden als zeer schokkend ervaren omdat het Volvo staal wordt vervangen voor stukken staal met onbekende herkomst dan staat het korrelatie team dag en nacht voor u klaar met een brede schouder en dito rug: www.ikziedecorrelatieniet.nl

LET OP!!!

(Hopelijk heeft u alvorens de link aan te klikken ergens gedurende uw leven een cursus omgaan met teleurstellingen gevolgd, zelfs als de lessen regelmatig niet doorgingen....)








Wat hulp van mijn collega voor het laswerk:







En het nieuwe stuk staal zit erin:



Volsmeren met strijkkit, en niet op de foto gezet; het overspuiten bitumen ondercoating.

Kan dat hopelijk weer even mee, op naar de resterende roestplekken...


En als afsluiter een plaatje van de 'klokkenwinkel' met een grappige kilometerstand:



Al die het diner gaan aanvaarden groeten u, tot wederziens!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2017 15:06 #967377 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
En dan even dit....

Een nieuw hoofdstuk in het poetsverhaal, namelijk...................klei!

Ehhh verder gaat het allemaal nog wel meneer Wouter?
Jazeker wel, buiten de al vastgestelde mentale problematiek is dit verhaal toch echt plausibel, en wordt het hieronder nog te noemen produkt door menigeen gebruikt om de lak van de o zo geliefde automobiel weer in topconditie te brengen.

Klei dus, of zoals ze het bij Meguiars noemen: "clay"

Er worden in onderstaand geleverd produkt twee stukken van dit goedje meegeleverd en een flesje met een eveneens door Meguiars genaamde "lubricant"....

Als je bovenstaande zo leest en van nature een licht hormonale inslag van een zekere soort hebt dan kan ik me zomaar voorstellen dat je nu aan één of beide kanten een lichtelijk opgetrokken wenkbrauw vertoont.

Laat ik het daarom even heel kort uitleggen:

0: auto afspoelen, grondig wassen met de hand en afdrogen.
1: stukje klei afsnijden.
2: stukje klei kneden, vouwen en plat maken.
3: Lubricant op deel plaatwerk spuiten.
4: Klei in horizon en verticale bewegingen over de lak bewegen met zeer lichte druk.
5: Klei opvouwen en weer platmaken, terug naar punt 2.
6: Dit net zo lang herhalen tot je alle plaatdelen hebt gehad, en de kans is daarna aannemelijk dat het stukje klei volledig opgesoepeerd is aan de vervuiling.

Ik ben zoals je vast wel begrijpt enorm benieuwd naar het resultaat, daarvan meer bij behoorlijk warmer weer.

Ow ja, het bijbehorende plaatje:



Komende zaterdag eerst even wat aandacht schenken aan wat andere zaken rondom de 340, waaronder:

- Koelvloeistof verversen.
- Thermostaat vervangen (preventief)
- Tectyl spuiten in kokerbalken, dorpels, duren en voorbalk van onderaf.
- Alle kunststof delen behandelen met vinylspray.
- Nieuwe luxe kentekenplaten in blanco kentekenplaathouders monteren.

De koelvloeistof haal ik deze keer bij ons uit het vat (G12+), dit schijnt prima te werken in de wat oudere auto's

Tot zover, tot zaterdag (mits ik niet vergeet te fotograferen en rapporteren...)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-04-2017 15:02 #967422 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
"CLAY ... now with 60% MORE CLAY!" yay :+

buiten dat.. heel benieuwd naar het resultaat. Mijn dagelijkse auto zou ook eens zo'n behandeling moeten krijgen.. Lak zit nu behoorlijk veel 'gruis' op wat je met wassen niet echt weg krijgt. Bij gebruik van polish zie ik ook een soort streepjes trekken bij het inwrijven. Blijft vrij ruw allemaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2017 18:43 #967425 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Ja die reclame kreten op sommige verpakkingen.....ik let er eerlijk gezegd nauwelijks op, als er maar in zit wat ik verwacht.

Jij beschrijft precies waar de crux zit Wouter, je kunt wassen tot je een ons weegt en toch blijft de lak duidelijk vervuild en dus stroef.
Als je daarna direct gaat polijsten ga je daar last van krijgen, het resultaat is dan niet wat je er van verwacht en bovendien ben je die vuildeeltjes in je lak aan het wrijven met de polijstmachine.

Ondanks dat ik nogal van het principe 'eerst zien en dan geloven' ben, hebben ervaringen van anderen me toch genoeg overtuigd om zo'n setje te kopen.
Ook ik ben dus zeer benieuwd wat dit product gaat doen met de lak.

@ Mark; zou jij misschien in mijn bericht boven die van Wouter N de laatste regel willen verwijderen?
Die is per ongeluk onderaan terecht gekomen, hij hoort eigenlijk onder de poetsuitleg...

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2017 19:19 #967426 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Kleien heb ik al meerdere keren gedaan. Absoluut de moeite waard! De lak gaat er veel zachter door aanvoelen en door deze extra stap kun je de lak uiteindelijk mooier laten glimmen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2017 22:53 #967428 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Kijk, veel dichterbij gaat een positieve ervaring niet meer komen, dank daarvoor Joost, you've got me convinced!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2017 19:10 #967474 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Gisteren de spulletjes bij elkaar geraapt en vanochtend vol goede moed richting de garage getogen alwaar ik werk.

Hierboven ergens heb ik het volgende lijstje opgesomd:

- Koelvloeistof verversen.
- Thermostaat vervangen (preventief)
- Tectyl spuiten in kokerbalken, dorpels, duren en voorbalk van onderaf.
- Alle kunststof delen behandelen met vinylspray.
- Nieuwe luxe kentekenplaten in blanco kentekenplaathouders monteren.

De vetgedrukte dingen heb ik gedaan en daarnaast de voorbalk goed schoongemaakt nu de kentekenplaat er toch af was.

Ook heb ik 'eindelijk' eens wat gedaan aan de roestplek midden boven de kentekenplaat aan de achterzijde op de kofferbakrand.

Om met het laatste te beginnen doe ik dat ook:

Nasty roestplekje (er zitten er nog wat op de kofferbakrand)





En een shot van binnenuit:



Schuren, ontroesten met HG roestoplosser en afplakken:



Laagje zinkspray erover:



En met een voor zover ik kan inschatten al 29 jaar oud Volvo lakstiftje in kleur 199 het plekkie wat bijgewerkt, ging niet echt netjes met zo'n ieniemienie kwastje maar er zit in ieder geval een enigszins nog passende laag verf op.



Als deze goed droog is geworden wil ik de plek wat opschuren, ontvetten en nog een laagje lak aanbrengen.

En dan, je had er stiekempjes (een woord ooit gebruikt in een heul oud liedje over een meisje genaamd Katinka) al even kennis mee gemaakt op één der bovenstaande foto's, de nieuwe kentekenplaten:

Voorbalk eerst goed schoongemaakt (Dasty, waar zou u zonder zijn?), gepolijst en in de wax gezet;

Voor:



Na:



En met 'luxe' kentekenplaat:





Na het er weer opzetten van de radiatorslang en ca 4 liter kvs in het expansievat te hebben gegoten (G12+) heb ik de 340 in het zonnetje gezet voor nog een tweetal fotografische opnames:





Als kers op de appelmoes nog even een korte film over het leven van....ehhh nee het ontluchten van het koelsysteem, even in vogelvlucht:

- Expansievat vullen tot boven max (neeeee, niet Verstappen)
- Dop eraf laten
- Motor starten en met wat verhoogd stationair toerental laten draaien (a.k.a beetje gas geven)
- Koelvloeistof in de buurt houden om bij te vullen als de thermostaat eenmaal helemaal open is, het systeem duidelijk begint te ontluchten en het kvs peil dus zakt.
- Wachten tot de koelfan zo'n keertje of drie is aangeslagen (heeft niet met de belastingdienst te maken overigens)
- Bijvullen tot max (neeeeee, niet Verstappen) en doppie er weer op.

Het kan zijn dat je later nog wat bij moet vullen door restjes lucht en een warme motor met kvs to the max is een steenkoude motor met kvs below max (neeee, niet Verstappen)

Het filmpje:

[youtube]7-r09-Fsw2c[/youtube]

DISCLAIMER: Door de wat brakke videokwaliteit lijkt het torretje in mijn 340 hier en daar over te slaan, dit is geenszins het geval en hier kunnen dan ook geen rechten aan worden ontleend!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2017 21:52 #967521 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Ik heb mijn 960 destijds ook gekleid. Wat een verschil!

(even klikken)

Voor (Ja, toen was de auto al uitgebreid gewassen):
www.imagebam.com/image/1ceada151411045

Na:
www.imagebam.com/image/76ca4d151411069

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-05-2017 11:34 #967523 door Sander de Bruin
Beantwoord door Sander de Bruin in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Even een kleine suggestie voor het ontluchten van het koelsysteem. Vooral niet vergeten te controleren of de kachel (vol) aanstaat. Dan wordt de kachel radiator ook netjes ontlucht. Dan wordt de kans dat je in toekomst nog moet bijvullen ook een stuk kleiner van :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-05-2017 12:23 #967525 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Goede tip Sander, ik doe dat zo automatisch dat ik vergeet het te vermelden...

@ Jeroen; inderdaad een behoorlijk verschil zeg!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets