- Berichten: 111
show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Weer een 340 op de parkeerplaats!
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
31-05-2016 18:27 #963813
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-06-2016 07:47 #963832
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Ben benieuwd naar je ervaringen met de achter schokdempers. Ik heb dezelfde besteld, wel ben ik van plan ze zonder hulpveren te plaatsen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 111
05-06-2016 00:14 #963842
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Dat zal wat lastig te vertellen zijn, door de hulpveren zal de veer /demping karakteristiek anders worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-06-2016 10:08 #963843
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Had je niet beter bij Classic Swede een set instelbare achterdempers met coilovers kunnen kopen?
Ik zag op de site van Carsupport dat de goedkoopste set coilovers 114 Euro ex. BTW kost.
Tel daar de prijs van de nieuwe Monroe dempers bij en je komt volgens mij aardig in de buurt.
Plus het feit dat de dempings- en veerkarakteristiek instelbaar zijn zonder demontage en dat je nergens hoeft te snijden of zagen.
Verder goed bezig hoor, geen verwijt aan je inzet of accuratesse!
Ik zag op de site van Carsupport dat de goedkoopste set coilovers 114 Euro ex. BTW kost.
Tel daar de prijs van de nieuwe Monroe dempers bij en je komt volgens mij aardig in de buurt.
Plus het feit dat de dempings- en veerkarakteristiek instelbaar zijn zonder demontage en dat je nergens hoeft te snijden of zagen.
Verder goed bezig hoor, geen verwijt aan je inzet of accuratesse!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 111
06-06-2016 19:53 #963861
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Dat had heel goed gekund François, ware het niet dat deze site me nog totaal onbekend was, bedankt voor de tip dus!
Ik heb één en ander nu natuurlijk al besteld, binnen en deels gemonteerd anders was het zeker een optie geweest.
De site staat nu tussen mijn favorieten.
Als een verwijt zie ik het zeker niet hoor, ook niet als het bij weten van de door jou genoemde site ik toch voor de hulpveren had gekozen, volgens mij is voor iedereen voor zover ik weet hier de insteek elkaar te helpen, van tips, trucs en nuttige informatie te voorzien, soms ook van kritiek die gegeven wordt om verder mee te kunnen komen.
En daarboven op, ik ken je al langer dan vandaag François
Ik heb één en ander nu natuurlijk al besteld, binnen en deels gemonteerd anders was het zeker een optie geweest.
De site staat nu tussen mijn favorieten.
Als een verwijt zie ik het zeker niet hoor, ook niet als het bij weten van de door jou genoemde site ik toch voor de hulpveren had gekozen, volgens mij is voor iedereen voor zover ik weet hier de insteek elkaar te helpen, van tips, trucs en nuttige informatie te voorzien, soms ook van kritiek die gegeven wordt om verder mee te kunnen komen.
En daarboven op, ik ken je al langer dan vandaag François

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 111
12-06-2016 17:41 #963931
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Zooooooo dat was me weer een stevig dagje klussen gisteren met een ik mag wel zeggen zeer bevredigend resultaat.
Wat waren de plannen?
- 2 gaatjes in de bodem uitslijpen en met een plaatje dichtlassen.
- Schokbrekers met hulpveren monteren.
- Opgeknapte tank met nieuwe vulslang monteren.
- Nieuw luchtfilter, rotor en verdelerkap monteren.
Van de 2 gaatjes hebben we er één dichtgelast omdat ik voor de voorbereidende werkzaamheden wat meer tijd nodig had, en mijn collega het ook druk had in de garage met andere werkzaamheden (hij had de zaterdag dienst)
Ik zeg het nog maar een keer; wat is het toch fijn dat ik sinds anderhalf jaar in een garage werk alwaar er collega's zijn die me kunnen helpen bij sommige klussen aan de auto, zoals gisteren dus het laswerk wat gedaan is door de chef-werkplaats.
Het stukje rot staal heb ik er zelf uitgeslepen en de randen met de afbraam schijf kaal gemaakt, een heel ehhh apart gevoel is het om de slijptol in je eigen auto te zetten :wtf:
Hieronder een klein fotoverslag:
Stukje roest uitgeslepen:
Met een stukje papier de maat en vorm bepaald voor overname op het stukje nieuwe blik:
En lassen maar:
Na hier en daar een lasje te hebben gelegd om het plaatje op zijn plek te houden doorlassen:
Omdat het las apparaat niet overal goed 'grip' kreeg op het omliggende kaal gemaakte staal is de lasnaad niet helemaal perfect, niet erg vond ik, de onderkant van de 340 moet vooral zijn passagiers en bagage veilig kunnen dragen immers.
Flinke laag zinkspray eroverheen, daarna strijkkit en als laatste aan de binnenkant van de 'balk' en buitenkant een laagje Tectyl ML:
Wat hadden we dan?....ow ja, de schokbrekers met hulpveren:
Te beginnen met de beschikbare ruimte bovenin waar ik me lichtelijk zorgen over maakte:
Onterecht zo bleek even later gelukkig:
Past en hangt, het was overigens nog een hele toer om de oude schokbrekers eruit te krijgen, met de luchtsleutel erop door mijn werkgever (die was ook voor zichzelf aan het sleutelen) en ik die de schokbreker vasthield om meedraaien te voorkomen ging het maar moeizaam, beetje bij beetje kwam de moer eraf.
Handschoenen kapot, blaren op mijn handen.....ja lieve menschen, je moet wat over hebben voor je geliefde Volvootje...:yesyes:
Dan door naar de opgeknapte tank en nieuwe vulslang, tsja wat moet ik daar nog over vermelden verder, appeltje eitje omdat de constructie zo simpel is en ik het in 2010 al eens eerder had gedaan:
Hangt:
En last but not least, een nieuw luchtfiltertje (geen beelden van) en een nieuwe verdelerkap en rotor:
Ondanks dat ik nu precies weet welke bougie kabel op welke plek moet toch één voor één overgezet, onder het motto; waarom het jezelf onnodig moeilijk maken.
De oude had wel wat verouderingssporen:
Een beetje vaseline in de aansluitpunten om eventuele corrosie etc te voorkomen.
En Wouter, kun je ons ook even vertellen wat de resultaten zijn van al dit werk?
Jazeker wel waarde lezers:
- Laswerk: Een stukje roest is vervangen voor een stukje vers blik, direct resultaat is niet meetbaar, dit is een zogenaamde lange baan investering
- Schokbrekers met hulpveren: De 340 is nu merkbaar stugger in z'n 'kont', en staat ook ietsje hoger op zijn 'achterpootjes'
- Opgeknapte tank: Vannacht volgetankt en vanmorgen was de zeer prettige conclusie; geen benzine lucht rondom de auto en nog belangrijker; geen zichtbare lekkage.
- Nieuw luchtfilter, verdelerkap en rotor: Merk je helemaal niets, noppes, nakkes, nada van, wat een bittere pil zeg....

- Bandenspanning controle: Reserveband kon wat extra lucht gebruiken, het resultaat hoeven we hopelijk niet te gaan ervaren...:nono:
Tot zover weer mede Volvo 300 adepten, volgende week zaterdag een goede handwas beurt, binnenkant schoonmaken, auto volgooien met de vakantie spullen, fietsen op de drager en dan de ochtend erop deel één van de trip naar Tsjechië.
Wat waren de plannen?
- 2 gaatjes in de bodem uitslijpen en met een plaatje dichtlassen.
- Schokbrekers met hulpveren monteren.
- Opgeknapte tank met nieuwe vulslang monteren.
- Nieuw luchtfilter, rotor en verdelerkap monteren.
Van de 2 gaatjes hebben we er één dichtgelast omdat ik voor de voorbereidende werkzaamheden wat meer tijd nodig had, en mijn collega het ook druk had in de garage met andere werkzaamheden (hij had de zaterdag dienst)
Ik zeg het nog maar een keer; wat is het toch fijn dat ik sinds anderhalf jaar in een garage werk alwaar er collega's zijn die me kunnen helpen bij sommige klussen aan de auto, zoals gisteren dus het laswerk wat gedaan is door de chef-werkplaats.
Het stukje rot staal heb ik er zelf uitgeslepen en de randen met de afbraam schijf kaal gemaakt, een heel ehhh apart gevoel is het om de slijptol in je eigen auto te zetten :wtf:
Hieronder een klein fotoverslag:
Stukje roest uitgeslepen:
Met een stukje papier de maat en vorm bepaald voor overname op het stukje nieuwe blik:
En lassen maar:
Na hier en daar een lasje te hebben gelegd om het plaatje op zijn plek te houden doorlassen:
Omdat het las apparaat niet overal goed 'grip' kreeg op het omliggende kaal gemaakte staal is de lasnaad niet helemaal perfect, niet erg vond ik, de onderkant van de 340 moet vooral zijn passagiers en bagage veilig kunnen dragen immers.
Flinke laag zinkspray eroverheen, daarna strijkkit en als laatste aan de binnenkant van de 'balk' en buitenkant een laagje Tectyl ML:
Wat hadden we dan?....ow ja, de schokbrekers met hulpveren:
Te beginnen met de beschikbare ruimte bovenin waar ik me lichtelijk zorgen over maakte:
Onterecht zo bleek even later gelukkig:
Past en hangt, het was overigens nog een hele toer om de oude schokbrekers eruit te krijgen, met de luchtsleutel erop door mijn werkgever (die was ook voor zichzelf aan het sleutelen) en ik die de schokbreker vasthield om meedraaien te voorkomen ging het maar moeizaam, beetje bij beetje kwam de moer eraf.
Handschoenen kapot, blaren op mijn handen.....ja lieve menschen, je moet wat over hebben voor je geliefde Volvootje...:yesyes:
Dan door naar de opgeknapte tank en nieuwe vulslang, tsja wat moet ik daar nog over vermelden verder, appeltje eitje omdat de constructie zo simpel is en ik het in 2010 al eens eerder had gedaan:
Hangt:
En last but not least, een nieuw luchtfiltertje (geen beelden van) en een nieuwe verdelerkap en rotor:
Ondanks dat ik nu precies weet welke bougie kabel op welke plek moet toch één voor één overgezet, onder het motto; waarom het jezelf onnodig moeilijk maken.
De oude had wel wat verouderingssporen:
Een beetje vaseline in de aansluitpunten om eventuele corrosie etc te voorkomen.
En Wouter, kun je ons ook even vertellen wat de resultaten zijn van al dit werk?
Jazeker wel waarde lezers:
- Laswerk: Een stukje roest is vervangen voor een stukje vers blik, direct resultaat is niet meetbaar, dit is een zogenaamde lange baan investering

- Schokbrekers met hulpveren: De 340 is nu merkbaar stugger in z'n 'kont', en staat ook ietsje hoger op zijn 'achterpootjes'
- Opgeknapte tank: Vannacht volgetankt en vanmorgen was de zeer prettige conclusie; geen benzine lucht rondom de auto en nog belangrijker; geen zichtbare lekkage.
- Nieuw luchtfilter, verdelerkap en rotor: Merk je helemaal niets, noppes, nakkes, nada van, wat een bittere pil zeg....


- Bandenspanning controle: Reserveband kon wat extra lucht gebruiken, het resultaat hoeven we hopelijk niet te gaan ervaren...:nono:
Tot zover weer mede Volvo 300 adepten, volgende week zaterdag een goede handwas beurt, binnenkant schoonmaken, auto volgooien met de vakantie spullen, fietsen op de drager en dan de ochtend erop deel één van de trip naar Tsjechië.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
12-06-2016 21:32 #963940
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Heel mooi Wouter! Weer aardig wat klusjes gedaan, gaat weer jaren goed zo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 111
13-06-2016 18:20 #963945
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Dank je Joost, dat hoop ik zeker!
Beetje bij beetje de meest urgente roestplekken aanpakken, die op de zichtbare carrosserie komen later nog, zitten wat plekken bij bijvoorbeeld de onderkant van de voorruit en langs de dakgootjes.
Beetje bij beetje de meest urgente roestplekken aanpakken, die op de zichtbare carrosserie komen later nog, zitten wat plekken bij bijvoorbeeld de onderkant van de voorruit en langs de dakgootjes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2016 19:00 #963946
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Jazeker. Geen compromissen 
Een ding: het is toch wel zuurvrije vaseline? Anders komt die groene roest alleen maar sneller..

Een ding: het is toch wel zuurvrije vaseline? Anders komt die groene roest alleen maar sneller..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 111
13-06-2016 20:16 #963950
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Jip, dat is de superduper megaleipe zuurvrije vette vaseline Floris 
Het enige compromis voor mij zou zijn de auto te verkopen, en dat idee is nog heeeeeeeeel ver van mijn hoofd verwijdert :yesyes:

Het enige compromis voor mij zou zijn de auto te verkopen, en dat idee is nog heeeeeeeeel ver van mijn hoofd verwijdert :yesyes:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets