show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-10-2012 16:58 #917319 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Ja dat was leuk, kennis maken en je wat op weg kunnen helpen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-11-2012 23:05 #918018 door Wouter Borsje
Vandaag de 340 gewassen (met stukjes tape op de sloten om inlopen van vocht en later bevriezen te voorkomen) en de winterbanden/wielen er weer onder gemonteerd en opgepompt.

Dat was 'm dan even voor dit jaar, op naar de winter en stiekem toch hopen op nog een beetje sneeuw (gezien mijn werk hopelijk weer niet te veel en te lang...) om een klein beetje in te spelen met de 340.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-01-2013 17:37 #922625 door Wouter Borsje
Gisteren na een week de auto maar eens sneeuwvrij gemaakt om een rondje te rijden (doelloos, puur om de accu te laden)

Choke uit en sleuteltje om...kon ik de rondjes die de krukas maakte meetellen...niet goed dus, valt me toch wel tegen aangezien ik de 340 vorige week nog heb gebruikt voor een rit van ca 40 km. (zo weinig mogelijk 'verbruikers' aan)

Dat zal dan toch net te kort geweest zijn, dit is nu al de derde keer dat dit gebeurt (vorige winter gebeurde dit al 2x)

Ik heb de auto gewoon haast niet nodig, doe bijna alles op de fiets en ik heb nu dus ook besloten de accu er uit te halen en hem thuis eerst aan de accu-lader te 'hangen', daar heeft de accu 12 uur aan op kunnen laden.

Op een gegeven moment bedacht ik me dat hoewel het een 'onderhoud vrije' accu is er misschien toch wat vloeistof is verdwenen na verloop van de afgelopen 3,5 jaar, vandaag dus even demi water gehaald.

Doen we gewoon even een mini how-to, accu onderhoud ;)

Een overzichtje met de accu en benodigdheden:

Na 12 uur laden met een 6 Ampere lader (W karakteristiek)een aardige rust-spanning:

Deze 6 Ampere lader is goed genoeg voor accu's tot ca 60Ah (voor de meeste van de accu's uit de 340 en 360 dus voldoende)

Als jouw accu goed leeg is zal de Amp?re meter eerst helemaal naar rechts uitslaan, zodra de meter in de uiterste linkerhoek staat is de accu zo'n beetje vol, het beste kun je dit ook blijven bewaken d.m.v. een multi-meter, de spanning over de polen mag niet hoger worden dan 14.4 Volt (2.4 V per cel) , dat is dan bij huiskamer temperatuur.
Als de spanning te hoog word kan de accu gaan 'koken' en kan er het zogenaamde 'knalgas' ontstaan, een zeer onwenselijke situatie, zeker in een niet geventileerde ruimte, ??n vonkje kan dan erg onprettige gevolgen hebben.

Verder kun je dus als er dopjes in de accu zitten even controleren of er nog genoeg elekroliet aanwezig is, draai alle dopjes er even af en controleer of het vloeistofpeil net boven de platen in de accu staat:

[Hierboven kun je zien dat het elektroliet bij mijn accu nog boven de platen staat, bijvullen was niet nodig]

Let hierbij wel op dat je dit op een vlakke tafel doet, misschien even een oude doek er onder, de vloeistof in de accu is behoorlijk zuur dus kijk goed uit voor je ogen en handen!!

Mocht er te weinig vloeistof in de accu zitten (makkelijk te controleren als je een semi doorzichtig exemplaar hebt) dan kun je elke cel wat bijvullen met een beetje gedemineraliseerd water (RO water kan ook)

Gebruik in geen geval kraanwater, dat bevat te veel mineralen en chloor.

Bij mijn accu (ik weet niet of elke accu dat heeft) zitten er rubbers om de sluiting van de dopjes, deze heb ik even heel licht ingewreven met zuurvrije vaseline om uitdroging tegen te gaan en ze soepel te houden.

Wat belangrijker is voor wat betreft de zuurvrijevaseline; smeer de accu-polen er goed mee in voordat je de accu klemmen in de auto weer monteert, dit voorkomt corrosie en verlaagt ook de weerstand tussen pool en klem.

Nu kan de accu wel weer even voorruit, mijn accu is nu dus 3,5 jaar oud en ik verwacht wel dat er nog een 1,5 jaar bij kan (mits ik er goed op let hem niet teveel te ontladen)

Dit laatste is funest voor een accu, als hij teveel ontladen raakt en de celspanning te laag dan is de accu wel zo goed als 'dood'.

Wil je net als ik de accu wat langer binnen gaan zetten, dan is een druppel lader nadat de accu eerst goed is volgeladen wel aan te raden, de levens verwachting neemt dan misschien iets af maar het is nog altijd beter dan een maand of langer (zeker als het vriest) in de auto waar de accu maar steeds meer leeg en dus beetje bij beetje kapot staat te gaan.

Als het goed vriest kan een te ver leeg (ontladen) geraakte accu zelfs bevriezen en dan is het zeker 'einde verhaal'.

Het beste voor een start accu zoals aanwezig in een auto is een actief 'leven' dus geregeld goed wat stroom eruit 'trekken' door de motor te starten en dan weer goed vol te laden.

Een zogenaamde start accu heeft een groot plaat oppervlak met relatief dunne platen (waaraan de chemische reactie plaatsvind die uiteindelijk zorgt voor de energie die een accu kan leveren) waardoor er een grote stroom uit gehaald kan worden gedurende korte tijd.

Zo'n accu is echter niet geschikt om er langdurig een kleine of gemiddelde gebruiker mee te voeden, het is je misschien al wel eens overkomen dat je de auto radio een tijdje hebt laten spelen of dat alle lampjes (zeker bij een GL) in het interieur branden tijdens het werken in of aan de auto en dat dan de accu daarna niet genoeg stroom meer kan leveren om de startmotor (snel genoeg) rond te laten draaien.

Mochten er naar aanleiding van bovenstaand verhaal opmerkingen zijn over de feitelijke inhoud, aanvullingen of tips dan lees ik het natuurlijk graag
(liefst via PB dan blijft het mooi 'schoon' hier)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-01-2013 19:29 #922627 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Leuk verhaal! En mooie foto's. Conclusie: elke dag een stukje rijden!

Ik heb onlangs een nieuwe accu geplaatst van een B of C merk. 55 ampere, dus genoeg voor een 360. Maar die heeft er nu wel moeite mee. Dat had de 55 ampere Volvo accu nooit, dus er zal wel verschil in kwaliteit in zitten.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2013 19:40 #922628 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!

Lucluc;210380 schreef : Leuk verhaal! En mooie foto's. Conclusie: elke dag een stukje rijden!

Ik heb onlangs een nieuwe accu geplaatst van een B of C merk. 55 ampere, dus genoeg voor een 360. Maar die heeft er nu wel moeite mee. Dat had de 55 ampere Volvo accu nooit, dus er zal wel verschil in kwaliteit in zitten.

klopt. die 55Ah zegt alleen wat over de capaciteit. hoe vol zit het blikje cola. Ook trouwens weer onder bepaalde omstandigheden gemeten* Er is ook nog zoiets als de maximaal leverbare stroom op een willekeurig, kortstondig moment. een beetje calcium**-accu kan 300 tot 400A leveren (ook wel de cold-start stroom/CCA genoemd). een beetje tegenvallende merkloze accu maar 200. Als de temperatuur zakt, zakt die maximale stroom ook. Dit heeft alles te maken met de interne weerstand, waardoor ook de accuspanning inzakt bij het starten. Deze is hoger wanneer het koud is (of de accu versleten). Dan kan het best zijn dat je accu tsjokvol zit, en de radio een dag kan laten spelen, maar omdat die maximale stroom op (heel slecht geval) 100A zit, wil je startmotor maar slapjes rond.

*hoe sneller je hem leegtrekt, hoe minder capaciteit hij blijkt te hebben. Ook weer die interne weerstand, hoe meer stroom, hoe warmer, hoe meer verlies.

**erg lage zelfontlading, hoge CCA, echt onderhoudsvrij en toch niet duur

De standaard volvo-accu is een prachtig ding. Ik had er eentje perongeluk volledig laten ontladen en 2 maanden vergeten. Na een nachtje aan de lader start de auto ook nu nog na 2 weken stilstaan moeiteloos. geen centje pijn idd.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2013 20:22 #922633 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Ha Wouter,

Leuk om weer eens van je te horen!
Erg nuttig die accu how-to, is het misschien mogelijk om die apart in het how-to gedeelte van het forum te plaatsen? Er zijn (veel) meer leden die hun auto lang niet gebruiken.

Overigens kan mijn 740 met dit weer twee weken stilstaan (met stokoude accu) en de startmotor draait dan nog vlotjes rond. Weet je zeker dat het aan de accu ligt? Is misschien je startmotor vervuild of de bedrading sleets waardoor de startmotor (te) veel stroom trekt?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-01-2013 22:44 #922635 door V300 register
1 nadeel van de calcium accus heb ik ondertussen wel ontdekt. ze kunnen minder goed tegen overlading dan gewone lood/zuur accu's..

de volgende accu voor de BB wordt denk ik een Optima... ben je voor minstens 10 jaar van het gezeik af :)

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-01-2013 23:16 #922637 door Wouter Borsje

Lucluc;210380 schreef : Leuk verhaal! En mooie foto's. Conclusie: elke dag een stukje rijden!

Bedankt voor je compliment J-L, ik had na een lange tijd eindelijk weer wat zin en inspiratie om hier wat te schrijven in 'mijn' topic, en hoop natuurlijk dat er mensen zijn die er wat aan hebben.

En inderdaad, in de periode dat ik in Zwolle werkte en dus elke dag de 340 gebruikte (had toen deze accu al) was er geen vuiltje aan de lucht toen het wat kouder werd.

@Joost; Je zegt iets waar ik dus ook al even aan dacht, leuk dat jij het ook opmerkt.

Ik heb al vaker even door mijn gedachten laten gaan dat de startmotor misschien niet helemaal fris meer is, de startsnelheid (zeker als het kouder dan ca 5 graden word) is al niet erg hoog vind ik, en ook blijft de bendix nog wel eens hangen na het starten.

Als het weinig tot niets kost om zelf de startmotor een opfris beurt te geven (en het is geen hoge school autotechniek klus) dan wil ik dat misschien nog wel doen dit jaar, ik ben van plan erg weinig aan de auto uit te geven dit jaar, de prioriteiten liggen even ergens totaal anders nu in mijn leven.

de bedrading lijkt met alle keren dat ik er vanaf verschillende positie's al eens zicht op heb gehad nog wel goed al kan een doormeet rondje natuurlijk geen kwaad, bedankt voor de tip Joost, die kan op de to-do lijst voor het 'rondje met de auto bezig'i in maart.

@Floris; bedankt voor jouw aanvulling, de CCA van mijn accu is 520 A de capaciteit is 60Ah, vandaar ook dat wat Joost al aanhaalde ik het wat vreemd vind dat hij A; zo snel de moed opgeeft als het wat kouder word en B; de startmotor sowieso niet erg rap ronddraait als het wat kouder word, al kan ik moeilijk uit mijn hoofd een vergelijk maken met een willekeurige andere B14.

@Wouter, vind jij het net als Joost ook wel een goed idee de 'mini how-to' af te splitsen, of is het daarvoor te weinig relevant?

Die optima accu's dat zijn toch gel exemplaren?, waarin verschillen die precies van een standaard lood accu?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-02-2013 22:13 #924679 door Wouter Borsje
Weer even een kleine update, niets spannends hoor, ik heb de GLT velgen schoongemaakt en ??n daarvan al in de wax gezet, de rest volgt deze week.

Dan is dat maar weer gedaan en kunnen ze er de 18e maart (mits het weer een beetje meewerkt natuurlijk) weer onder, en tevens zal dan de bodem (m.b.v de oprijdbruggetjes om onder de auto te komen) en bij het wisselen van de wielen meteen de wielkasten goed schoongemaakt gaan worden.

Sindskort heb ik een nieuw schoonmaak product in huis om het eens uit te testen op verschillende dingen waaronder nu dus de GLT velgen:

En ik kan zeggen, het werkt als een tierelier, remstof is met een sopje van biotex makkelijk te verwijderen, eerst even aanbrengen met een sponsje, wat in laten weken en dan wegpoetsen.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik de velgen na het verwisselen in november vorig jaar al wel grof gewassen heb alvorens ze weer in de kofferbak te hebben gelegd, dat zal het misschien net wat makkelijker hebben gemaakt.

En dan nog een paar plaatjes na de wax behandeling:

Volgende maand voordat ik afreis naar het Friese land om de verjaardag van mijn neefje te vieren de 340 weer eens even stevig wassen aan alle kanten, en als het weer het toelaat ook het dak en 'kontje' polijsten en in de wax zetten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2013 12:00 #924709 door V300 register
Dit doet weer pijn aan mijn ogen :D hoe hard glimmen die dingen zeg!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC