show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2008 22:11 #729616
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
er werd op de vkb gevraagd naar m'n wagen dub bij deze updeeejt september:
inmiddels zit de japstyle pijp er weer onder, en heb ik een glt spoiler geplaatst. ik kreeg last van m'n oren en had daarom besloten om de subs in de kofferbak niet meer te gebruiken. dat hielp echter niet, elke keer met een lekker nummer van de cd's toch de massagesalon weer in gebruik.. de oplossing: een tijdje alle speakers de auto uit.
zo gezeg zo gedohn maar na het verwijderen van de deurpanelen had ik geen zin meer om kale panelen die ik heb liggen voor toekomstplannen te plaatsen.
toen kwam het slopen van de verassingsvario, en gezien de onderdelen die ik zou gaan vervoeren heb ik de achterbank en de bijrijdersstoel verwijderd.
het gewichtsverschil was zeer goed merkbaar, bij elkaar is het zo 100 kg wat ik minder had, de auto plakte wat beter op het asfalt en accelereerde n?t een tikje sneller.
morgen gaat het interieur er weer netjes in, deurpanelen plaatsen auto wassen en tijd voor een paar kiekjes.
verder heb ik heeeeel veeeel onderdelen liggen, eigenlijk alles wat ik er op wil hebben, moet alleen nog zelf zij en achterskirts maken en dan ben ik helemaal voorzien.
spuiten is geregeld en voor een aardig schappelijke prijs, nja, gewoon tarief voor proffesionele behandeling bij wijze van korting (handig hoor vrienden!) maar ik lever de auto spuitklaar af. zelf strippen en licht opschuren, daar samen met die maat van me die daar werkt uitdeuken, licht plamuren, strak maken en dan laten spuiten. mocht er nog onvoorzien laswerk aan zitten dan valt dat ook zo te regelen daar.
het enige wat ik nog n?et heb geregeld is een ruimte om de auto uit elkaar te halen en na het spuiten op te bouwen, maar ik denk dat ik wel wat kan regelen bij een kennis van m'n pa in het bedrijf, 2km verderop (mooie fietsafstand!). ik wil in de periode dat de auto bij de spuiter staat ook de kans aangrijpen om het blok aan te pakken:
- kop vlakken
- kleppen poetsen/inslijpen
- nieuwe koppakking
- nieuwe kopbouten
- plaatsen gereviseerde carburateur
- gepolijst inlaatspruitstuk
- ingezwachteld uitlaatspruitstuk
- nieuwe waterpomp
- nieuwe brandstofpomp
- nieuwe carterpanpakking
- achterste krukaskeerring vervangen
- en (weer) een klein beurtje.
dingen aan het onderblok vervangen is niet nodig, aangezien de compressie nog perfect is en het blok pas een ton gelopen heeft. het is dus een opknapbeurtje van het blok en geen revisie.
en dan krijgt ook het blok een nieuw likkie verf, kleuren daarvoor weet ik nog niet, zit wel te denken aan ook een combinatie groen/zwart oid..
het spuiten word hoogstwaarschijnlijk volgend jaar meivakantie, zodat het me niet al teveel vrije dagen gaat kosten.
tot die tijd hoef ik voor het spuiten alleen de voorspoiler op te knappen, en de zijskirts en de achterskirts te maken, en dat moet aardig gaan lukken denk ik.
begin oktober ga ik de achteras van de verassingsvario reviseren en gaat die na een mooie laag zwarte verf er bij mij onder, wat ik daarvoor al heb liggen zijn:
- nieuwe handremkabels
- nieuwe wielremcylinders
- nieuwe remvoeringen
- nieuwe wiellagers
wat ik er nog voor zoek is een achterrem reparatieset of iets dergelijks? het is de kit waar het verenpakketje in zit, weet niet precies hoe dat heet. (als gij het wel weet, meld dat dan even aub!) verder span ik de remtrommels even in de draaibank om ze netjes vlak te maken en vervolgens met hittebestendige lak over te spuiten.
ook de aandrijfassen pak ik aan met nieuwe hoezen, nieuwe verf en nieuw vet in de koppeling. en ze worden gemonteerd met gloedjenieuwe boutjes:D
bij het monteren van de achteras wil ik gelijk de dubbele bladveren monteren. mijn eerste gedachte is om de pin die aan de bladveer gegoten is weg te slijpen, op die plek een gat te boren en vervolgens door de bladveerophanging en de bladveren een bout te jagen voor het op zijn plaats houden van de veerbladen, nog even kijken of er een beetje te boren valt in dat spul.. ook worden de rubberen bussen van de bladveren vervangen voor bussen uit het materiaal delrin, een harde onbreekbare kunststofsoort. later worden de schokdempers nog uitgewisseld voor gele koni's maar dat is een klusje van een half uurtje dus eerst maar even wat andere dingetjes die hoger op de agenda staan.
ook de brandstoftank gaat er aan geloven, ik heb de tank van de verassingsvario welke ik van binnen schoonmaak, vlotter van reviseer (voor zover dat te doen valt) en die weer monteer met een gloednieuwe o-ring. daarna krijgt ook de tank een nieuw likje verf!
eind oktober moeten deze beide delen zowieso eronder hangen, glimmend en wel.
daarna is het de beurt aan de voorwielophanging. ivm een vroeger ongeluk is deze niet meer te redden (linkerwiel staat een cm naar achteren) en ook de verassingsvario trok scheef weg.. ben dus nog op zoek.
wat daar aan gaat gebeuren:
- nieuwe hoezen
- nieuwe kogels
- nieuwe stangen
- nieuwe lagers
- verstevigde veerschotels
- intrax verlagingsveren
- nieuwe std schokdempers
- nieuwe voorwiellagers
- nieuwe remschijven
- nieuwe remblokken
- gereviseerde (of nieuwe) remklauwen
tot nu toe heb ik alleen maar een setje fuseekogels liggen, de rest moet ik nog bestellen etc. ook de voorwielophanging krijgt tussendoor een nieuwe lik verf!
en tussedoor maar overuren draaien voor het spuitwerk. och wat een werk een auto opknappen:humor:
halverwege oktober gaat 't gevaarte ook nog naar erik's proffesionele plaatwerkherstel te landhorst voor wat laswerk aan de voorzijde: voorbalk, plaat naast/achter de radiataur, balk boven linker koplamp en een gaatje in het rechter binnenscherm:D
morgen dus een gewassen auto en een paar fototjes, voorlopig ben ik wel even uitgeluld.:woops:
inmiddels zit de japstyle pijp er weer onder, en heb ik een glt spoiler geplaatst. ik kreeg last van m'n oren en had daarom besloten om de subs in de kofferbak niet meer te gebruiken. dat hielp echter niet, elke keer met een lekker nummer van de cd's toch de massagesalon weer in gebruik.. de oplossing: een tijdje alle speakers de auto uit.
zo gezeg zo gedohn maar na het verwijderen van de deurpanelen had ik geen zin meer om kale panelen die ik heb liggen voor toekomstplannen te plaatsen.
toen kwam het slopen van de verassingsvario, en gezien de onderdelen die ik zou gaan vervoeren heb ik de achterbank en de bijrijdersstoel verwijderd.
het gewichtsverschil was zeer goed merkbaar, bij elkaar is het zo 100 kg wat ik minder had, de auto plakte wat beter op het asfalt en accelereerde n?t een tikje sneller.
morgen gaat het interieur er weer netjes in, deurpanelen plaatsen auto wassen en tijd voor een paar kiekjes.
verder heb ik heeeeel veeeel onderdelen liggen, eigenlijk alles wat ik er op wil hebben, moet alleen nog zelf zij en achterskirts maken en dan ben ik helemaal voorzien.
spuiten is geregeld en voor een aardig schappelijke prijs, nja, gewoon tarief voor proffesionele behandeling bij wijze van korting (handig hoor vrienden!) maar ik lever de auto spuitklaar af. zelf strippen en licht opschuren, daar samen met die maat van me die daar werkt uitdeuken, licht plamuren, strak maken en dan laten spuiten. mocht er nog onvoorzien laswerk aan zitten dan valt dat ook zo te regelen daar.
het enige wat ik nog n?et heb geregeld is een ruimte om de auto uit elkaar te halen en na het spuiten op te bouwen, maar ik denk dat ik wel wat kan regelen bij een kennis van m'n pa in het bedrijf, 2km verderop (mooie fietsafstand!). ik wil in de periode dat de auto bij de spuiter staat ook de kans aangrijpen om het blok aan te pakken:
- kop vlakken
- kleppen poetsen/inslijpen
- nieuwe koppakking
- nieuwe kopbouten
- plaatsen gereviseerde carburateur
- gepolijst inlaatspruitstuk
- ingezwachteld uitlaatspruitstuk
- nieuwe waterpomp
- nieuwe brandstofpomp
- nieuwe carterpanpakking
- achterste krukaskeerring vervangen
- en (weer) een klein beurtje.
dingen aan het onderblok vervangen is niet nodig, aangezien de compressie nog perfect is en het blok pas een ton gelopen heeft. het is dus een opknapbeurtje van het blok en geen revisie.
en dan krijgt ook het blok een nieuw likkie verf, kleuren daarvoor weet ik nog niet, zit wel te denken aan ook een combinatie groen/zwart oid..
het spuiten word hoogstwaarschijnlijk volgend jaar meivakantie, zodat het me niet al teveel vrije dagen gaat kosten.
tot die tijd hoef ik voor het spuiten alleen de voorspoiler op te knappen, en de zijskirts en de achterskirts te maken, en dat moet aardig gaan lukken denk ik.
begin oktober ga ik de achteras van de verassingsvario reviseren en gaat die na een mooie laag zwarte verf er bij mij onder, wat ik daarvoor al heb liggen zijn:
- nieuwe handremkabels
- nieuwe wielremcylinders
- nieuwe remvoeringen
- nieuwe wiellagers
wat ik er nog voor zoek is een achterrem reparatieset of iets dergelijks? het is de kit waar het verenpakketje in zit, weet niet precies hoe dat heet. (als gij het wel weet, meld dat dan even aub!) verder span ik de remtrommels even in de draaibank om ze netjes vlak te maken en vervolgens met hittebestendige lak over te spuiten.
ook de aandrijfassen pak ik aan met nieuwe hoezen, nieuwe verf en nieuw vet in de koppeling. en ze worden gemonteerd met gloedjenieuwe boutjes:D
bij het monteren van de achteras wil ik gelijk de dubbele bladveren monteren. mijn eerste gedachte is om de pin die aan de bladveer gegoten is weg te slijpen, op die plek een gat te boren en vervolgens door de bladveerophanging en de bladveren een bout te jagen voor het op zijn plaats houden van de veerbladen, nog even kijken of er een beetje te boren valt in dat spul.. ook worden de rubberen bussen van de bladveren vervangen voor bussen uit het materiaal delrin, een harde onbreekbare kunststofsoort. later worden de schokdempers nog uitgewisseld voor gele koni's maar dat is een klusje van een half uurtje dus eerst maar even wat andere dingetjes die hoger op de agenda staan.
ook de brandstoftank gaat er aan geloven, ik heb de tank van de verassingsvario welke ik van binnen schoonmaak, vlotter van reviseer (voor zover dat te doen valt) en die weer monteer met een gloednieuwe o-ring. daarna krijgt ook de tank een nieuw likje verf!
eind oktober moeten deze beide delen zowieso eronder hangen, glimmend en wel.
daarna is het de beurt aan de voorwielophanging. ivm een vroeger ongeluk is deze niet meer te redden (linkerwiel staat een cm naar achteren) en ook de verassingsvario trok scheef weg.. ben dus nog op zoek.
wat daar aan gaat gebeuren:
- nieuwe hoezen
- nieuwe kogels
- nieuwe stangen
- nieuwe lagers
- verstevigde veerschotels
- intrax verlagingsveren
- nieuwe std schokdempers
- nieuwe voorwiellagers
- nieuwe remschijven
- nieuwe remblokken
- gereviseerde (of nieuwe) remklauwen
tot nu toe heb ik alleen maar een setje fuseekogels liggen, de rest moet ik nog bestellen etc. ook de voorwielophanging krijgt tussendoor een nieuwe lik verf!
en tussedoor maar overuren draaien voor het spuitwerk. och wat een werk een auto opknappen:humor:
halverwege oktober gaat 't gevaarte ook nog naar erik's proffesionele plaatwerkherstel te landhorst voor wat laswerk aan de voorzijde: voorbalk, plaat naast/achter de radiataur, balk boven linker koplamp en een gaatje in het rechter binnenscherm:D
morgen dus een gewassen auto en een paar fototjes, voorlopig ben ik wel even uitgeluld.:woops:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J. Ruiter
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-09-2008 22:47 #729625
door J. Ruiter
Beantwoord door J. Ruiter in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
:pics:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-09-2008 23:14 #729627
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
scheef wegtrekken kan h??l goed door foutje aan de remmen komen.
(roest op 1 schijf is al genoeg!)
overigens kun je bij mcPherson poten een wiel wat tever naar voor of achter staat vrij eenvoudig fixen.
vaak is het een iets 'verzet' aanhechtingspunt van de spoorstangrubber.
dus om dat te vervangen moet je het hele voorste subframe vervangen. je kunt het ook met een fikse hamer terug in de goede richting overtuigen.
(roest op 1 schijf is al genoeg!)
overigens kun je bij mcPherson poten een wiel wat tever naar voor of achter staat vrij eenvoudig fixen.
vaak is het een iets 'verzet' aanhechtingspunt van de spoorstangrubber.
dus om dat te vervangen moet je het hele voorste subframe vervangen. je kunt het ook met een fikse hamer terug in de goede richting overtuigen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2008 23:30 #729633
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
klopt, maar ook het stuurhuis is versleten (megaveel speling), de fuseekogels hadden apk advies, en de toplagers zijn hoorbaar dus ik hang er gewoon gelijk een compleet nieuwe onder, en gelijk een mooi likkie verf erop ben ik van al het gekloot af.
de verassingsvario had rechtsvoor een tik, en trok rechts ook weg, daarom vertrouwde ik dat gewoon niet. better safe than sorry. het was overigens zo dat je continue moest tegensturen, en dat dit niet erger werd bij het remmen, ook heel typisch.
na de aanrijding die ik gehad heb stond m'n stuur scheef, en ook echt goed scheef.. 10 cm uit het midden. bij het uitlijnen daarna is dat hersteld, maar die chef daar zei dat om idd het te herstellen van dat wiel dat ik daarvoor het subframe moet vervangen, terugtikken kan wel maar ik wil metaalmoeheid in de wielophanging uitsluiten, zeker met het rijgedrag dat ik heb. ( maar idd het aanhechtpunt van de spoorstang is krom!!!) . ik rij er inmiddels al bijna een jaar mee rond, maar ach als ik toch bezig ben:D
de verassingsvario had rechtsvoor een tik, en trok rechts ook weg, daarom vertrouwde ik dat gewoon niet. better safe than sorry. het was overigens zo dat je continue moest tegensturen, en dat dit niet erger werd bij het remmen, ook heel typisch.
na de aanrijding die ik gehad heb stond m'n stuur scheef, en ook echt goed scheef.. 10 cm uit het midden. bij het uitlijnen daarna is dat hersteld, maar die chef daar zei dat om idd het te herstellen van dat wiel dat ik daarvoor het subframe moet vervangen, terugtikken kan wel maar ik wil metaalmoeheid in de wielophanging uitsluiten, zeker met het rijgedrag dat ik heb. ( maar idd het aanhechtpunt van de spoorstang is krom!!!) . ik rij er inmiddels al bijna een jaar mee rond, maar ach als ik toch bezig ben:D
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2008 23:22 #729821
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
nou met de foto's zat het nog niet echt mee, het kabeltje telefoon>pc ligt netjes in m'n gereedschapskist bij terberg, handuuug. morgenavond knal ik wat fototjes online.
morgen gaat m'n pa op pad voor een achterremtoebehorenset (ja zo heet dat:D) en een nieuwe tussenpijp waar ik de middendemper tussen ga lassen. echt humor, hij stond erom te springen om dat te gaan halen "dan is gelijk die pokkeherrie een stuk minder", terwijl hij zich stiekem wel 30 jaar jonger voelt:P
vrijdag dan aan de slag met die middenpijp, ik hoop hem van tevoren te kunnen maken om hem er in 1x onder te hangen.
daarna heb ik in ieder geval alle spullen voor de achteras en kan ik daaraan beginnen. tussendoor of van tevoren doe ik dan ook de brandstoftank.
ik wacht nog steeds op de homokineethoes van dafhobby, dus de homokineten reviseer ik later wel, of die hoes moet deze week /begin volgende week nog binnen komen en dan pak ik dat gelijk mee.
plan is om van deze projectjes een fotoreportage te maken, maar met het 1400 document ben ik ook nog steeds bezig:snif:
busy busy!!
morgen gaat m'n pa op pad voor een achterremtoebehorenset (ja zo heet dat:D) en een nieuwe tussenpijp waar ik de middendemper tussen ga lassen. echt humor, hij stond erom te springen om dat te gaan halen "dan is gelijk die pokkeherrie een stuk minder", terwijl hij zich stiekem wel 30 jaar jonger voelt:P
vrijdag dan aan de slag met die middenpijp, ik hoop hem van tevoren te kunnen maken om hem er in 1x onder te hangen.
daarna heb ik in ieder geval alle spullen voor de achteras en kan ik daaraan beginnen. tussendoor of van tevoren doe ik dan ook de brandstoftank.
ik wacht nog steeds op de homokineethoes van dafhobby, dus de homokineten reviseer ik later wel, of die hoes moet deze week /begin volgende week nog binnen komen en dan pak ik dat gelijk mee.
plan is om van deze projectjes een fotoreportage te maken, maar met het 1400 document ben ik ook nog steeds bezig:snif:
busy busy!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2008 23:27 #729822
door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
Ge zijt een druk bezet man in de media!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-09-2008 09:55 #729830
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
Anjo,
Als je nieuwe pakkingen haalt of zelf maakt, kan je ze dan gelijk even inscannen met de hoofdmaten er bij? En dan even doormailen?
Ik ben me nog steeds hard aan het maken voor een mooie collectie van alle pakkingen, digitaal online namelijk...
Als je nieuwe pakkingen haalt of zelf maakt, kan je ze dan gelijk even inscannen met de hoofdmaten er bij? En dan even doormailen?
Ik ben me nog steeds hard aan het maken voor een mooie collectie van alle pakkingen, digitaal online namelijk...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2008 22:25 #729911
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
ja ik neem aan dat we alleen wat hebben aan papieren pakkingen voor de hobbyknutselaars? zaken als koppakking en uitlaatpakkingen hoef ik toch niet evt online te zetten?
heb alles qua pakkingen hier al los liggen dus roep maar wat nodig is
heb alles qua pakkingen hier al los liggen dus roep maar wat nodig is
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2008 22:50 #729917
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
PICS:
ff spieke @ vkb... (rare montage van rolkooi achter, niet een plek die ik zou bedenken ivm krachtverdeling...)
en vanavond nog aangehoude door 2 jonge agenten, "meneer uw uitlaat maakt nogal veel lawaai"
ja duuh tis niet voor niets een sportuitlaat:D
en dat terwijl ik er vrijdag een demper tussen ga zetten.. 't bleef bij een praatje gelukkig:)
na het uitgebreid bestuderen van een fotoshop van piet z'n auto word de hele auto een twotone, ipv alleen een zwarte motorbobbel. dat ziet er op die manier gewoon zoooo vet uit, nog wel ff overleggen met de spuiter. zal wel voor mij iets negatiever worden qua kosten..
ff spieke @ vkb... (rare montage van rolkooi achter, niet een plek die ik zou bedenken ivm krachtverdeling...)
en vanavond nog aangehoude door 2 jonge agenten, "meneer uw uitlaat maakt nogal veel lawaai"
ja duuh tis niet voor niets een sportuitlaat:D
en dat terwijl ik er vrijdag een demper tussen ga zetten.. 't bleef bij een praatje gelukkig:)
na het uitgebreid bestuderen van een fotoshop van piet z'n auto word de hele auto een twotone, ipv alleen een zwarte motorbobbel. dat ziet er op die manier gewoon zoooo vet uit, nog wel ff overleggen met de spuiter. zal wel voor mij iets negatiever worden qua kosten..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-10-2008 10:43 #729953
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
Die taartschep ziet er best netjes uit. Zie ik nu goed dat dat visje verdwenen is op de achterklep?:humor:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets