even voorstellen - "nieuwe" 340GL special

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-10-2012 09:05 #916198 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic even voorstellen - "nieuwe" 340GL special
CVT truuk met terugslagventiel en draadje los?

Hallo lui,

hopelijk zit ik nog een beetje on topic en in de juiste rubriek.. anders vergeven jullie het me maar..

Auto rijdt dus best lekker met uitzondering van de af en toe opdoemende hoge toeren. Bergversnelling die blijft plakken na flink afremmen en soms met koude motor etc. niet vaak maar te vaak.

Nu dacht ik eens in te lezen op dit onderwerp en her en der kom je genoeg tips tegen. Helaas is mijn lidmaatschap nog steeds niet geadministreerd en kan ik dus niet bij de technische docs.. Jammer.

Maar dan het forum doorspitten. en kwam ik bij twee oplossingen:

1. een terugslagventiel in een slangetje van de EMVK zetten. welk slangetje en welke kant op moet ik me nog even eigen maken :-)
Maar heeft niet iedereen dit ingevoerd omdat er juichend over werd geschreven t.a.v. benzineverbruik?

2. een draadje lostrekken van de terugschakelkant op de EMVK

Dat laatste heb ik geprobeerd en het werkt wonderwel. beduidend rustiger en geen vreemde effecten meer na remmen enzo.
Maar - het is dus volgens de OP een tijdelijke oplossing.

Vraag hierbij van mij: mol ik iets als ik deze draad los laat hangen of er desnoods een schakelaar binnen voor maak?
Kost dit me mijn koppeling, belast ik de motor te erg of kun je het gewoon doen altijd? vraag me dat af omdat men wel meer extra schakelaars maakt enzo..

hieronder een uitlegje van Niels uit een PB:, waarbij ik me afvraag of deze beuntruc nou echt wel zo beun is. Ik weet niet of ik dus de techniek nadelig beinvloed met deze modificatie.

In feite schakel je met dit lapmiddel het terugschakelvacu?m volledig uit.
Het nadeel, dat moet ik er gelijk even bij zeggen, is dat je ook geen terugschakelvacu?m/bergrem hebt op het moment dat het wel nodig is. Bijvoorbeeld bij zeer fors remmen zal normaal de bergrem automatisch worden bijgeschakeld a) voor extra motorremwerking en b) om te voorkomen dat de variomatic nog niet helemaal in de laagste versnelling staat voordat de auto stilstaat. Dat zal in de dagelijkse praktijk wel meevallen, maar het moet toch even gezegd. Het is puur een beuntruc om het ongemak tijdelijk uit te schakelen.

m vr groet

Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-10-2012 12:09 #916208 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic even voorstellen - "nieuwe" 340GL special
Het is een beuntruc omdat het alleen een gevolg van het defect opheft en niet de oorzaak.

Als je de oorzaak hebt gevonden kan het draadje gewoon weer terug.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-10-2012 14:25 #916215 door V300 register

Niels;206245 schreef : Als je de oorzaak hebt gevonden kan het draadje gewoon weer terug.

Okee, dat wordt wachten tot dat mijn ledenadminstratie is doorgevoerd waarna ik wat documentatie kan krijgen. Nu dus maar zo.
Vroeg me dus af of ik de motor of CVT ofzo teveel belastte door deze beuntruc.

Bert

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-10-2012 20:04 #916233 door V300 register
Bert,

Je zou alvast kunnen beginnen met het doorzoeken van deze pagina , voornamelijk vanaf het kopje 'Controle Elektrische schakeling'. Een bergrem die zonder aanleiding ineens inschakelt (terwijl de variomatic verder normaal functioneert) zou voor mij reden zijn om het in de richting van het tachorelais en aanverwante zaken te zoeken en niet in een vacu?mprobleem.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-10-2012 16:08 #916277 door V300 register

Niels;206271 schreef : Bert,

Je zou alvast kunnen beginnen met het doorzoeken van deze pagina , voornamelijk vanaf het kopje 'Controle Elektrische schakeling'. Een bergrem die zonder aanleiding ineens inschakelt (terwijl de variomatic verder normaal functioneert) zou voor mij reden zijn om het in de richting van het tachorelais en aanverwante zaken te zoeken en niet in een vacu?mprobleem.

Aan de gang geweest, lucht blazen en beide slangen geven een goede tegendruk. Heb het tachorelais er uit gehaald en onder de loup bekeken. met wat fantasie kon je daar wat haarscheurtjes zien, dus de drie soldeereilandjes nogmaals gesoldeerd. Er zat trouwens geen diode op gesoldeerd zoals op het plaatje.

Verder nog niets gevonden, multimeter is zoek :-)

Overigens is de klacht niet zozeer dat de bergrem zomaar aan gaat, maar dat hij na met name normaal/flink remmen niet schakelt, maar blijft loeien na optrekken.

als je dan stopt en na echt stilstand weer wegrijdt is het vaak over.

Verder zie ik wel een lampje van de handrem (?) te pas en onpas aangaan. heeft die wellicht nog een andere betekenis? remvoering op ofzo wat ook dit effect kan hebben? Ik zeg maar wat hoor.. heb het boekje namelijk nog niet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-10-2012 16:28 #916278 door V300 register
duidelijk geval van een hangende hogedrukschakelaar op de hoofdremcilinder. Dit is een switch die verbreekt bij 20 bar of hogere remdruk.

zie de test "massa circuit punt 6" (punt 6 is van de stekker van het tachorelais)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-10-2012 16:37 #916279 door V300 register

bert 340GL;206317 schreef : Verder zie ik wel een lampje van de handrem (?) te pas en onpas aangaan. heeft die wellicht nog een andere betekenis? remvoering op ofzo wat ook dit effect kan hebben? Ik zeg maar wat hoor.. heb het boekje namelijk nog niet.

Check het remvloeistofreservoir. Waarschijnlijk zit hier te weinig in. Bij hard optrekken, of flink bochtenwerk, gaat dan het lampje branden. Bijvullen met DOT4. En controleer een keer de remcilinders in de remtrommels. Die willen soms (bij mij altijd....) gaan lekken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-10-2012 19:11 #916292 door V300 register

Lucluc;206319 schreef : Check het remvloeistofreservoir. Waarschijnlijk zit hier te weinig in. Bij hard optrekken, of flink bochtenwerk, gaat dan het lampje branden. Bijvullen met DOT4. En controleer een keer de remcilinders in de remtrommels. Die willen soms (bij mij altijd....) gaan lekken.

Yup, gecontroleerd, zit behoorlijk vol juist.. maar je hebt wel gelijk dat het in flink bochtenwerk gaat knipperen.
En de handrem aantrekken doet geen lampje branden of hooguit een vaag knippertje hier en daar.
waar zit dat handremschakelaartje eigenlijk, moet je daar de halve tunnel voor slopen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-10-2012 19:18 #916293 door V300 register

Wouter;206318 schreef : duidelijk geval van een hangende hogedrukschakelaar op de hoofdremcilinder. Dit is een switch die verbreekt bij 20 bar of hogere remdruk.

zie de test "massa circuit punt 6" (punt 6 is van de stekker van het tachorelais)

Je hebt waarschijnlijk ontzettend gelijk. Heb de kabelschoenen er afgehaald en dat was aardig gecorrodeerd! leuk wel zo'n diagnose op afstand! schoongemaakt en kontaktspray erop, proefrit gemaakt met de EMVK dingens weer aangesloten.... en prima!

Kan natuurlijk alsnog gebeuren, maar heb wel even heel stevig geremd een keer of tien. en geen opschakelproblemen, blijft niet hangen in zijn bergverzet. Mijn dank is groot!

Bert

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-10-2012 22:27 #916312 door V300 register
Storing zit vaak intern, kun je niks tegen doen, alleen vervangen.. (en zolang die nog werkt op tijd je remvloeistof vervangen)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC