Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
General Custom;234817 schreef : Dat ligt er maar aan hoe snel je wilt optrekken natuurlijk. Hoe dieper je je gas intrapt hoe meer de econometer naar rechts gaat.
Stel je vindt het niet erg dat het even duurt voor je op snelheid bent, kun je best bij 2500 toeren schakelen zonder de econometer in het rood te laten gaan. Dan is echter de vraag, wat is wenselijk?
Dus kan wel ongeveer kloppen:
Mijn ervaring is dat, afhankelijk van hoeveel gas je bijgeeft, de vario opschakelt bij 2500-3000 toeren. Dan kan ie met constant toerental van ca 50 to ca 80 accelereren. Econo-meter staat dan bijna in rood (3000rpm); of stukje ervoor ( va 2500rpm).
Zo lijkt de vario dus ook ongeveer 'afgesteld', en ik neem aan dat daar wel een beetje over is nagedacht destijds.
(en niet alleen tijdens de vrijdagmiddagborrel)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
BartJu;234820 schreef : Ik ook: was uiteraard een retorische vraag.
Gelukkig hapte Bart al lekker snel!
Het blijft altijd een interessant ding natuurlijk zo'n vario

Zeker wanneer je het t?ch op allerlei manieren gaat proberen te sturen, zoals met de sportknop.
BartJu;234821 schreef : Dus kan wel ongeveer kloppen:
Mijn ervaring is dat, afhankelijk van hoeveel gas je bijgeeft, de vario opschakelt bij 2500-3000 toeren. Dan kan ie met constant toerental van ca 50 to ca 80 accelereren. Econo-meter staat dan bijna in rood (3000rpm); of stukje ervoor ( va 2500rpm).
Zo lijkt de vario dus ook ongeveer 'afgesteld', en ik neem aan dat daar wel een beetje over is nagedacht destijds.
(en niet alleen tijdens de vrijdagmiddagborrel)
Ik denk dat Lucluc het had over de handgeschakelde versie.
Bij mij doet de econometer in de vario ongeveer het zelfde als bij jou. Echter, buiten als geinig accessoire, heeft de econometer bij een vario vrij weinig nut. Je kunt het schakelgedrag toch niet in positieve zin be?nvloeden door een andere versnelling te kiezen, zoals bij een handbak w?l kan. Daarnaast is zo'n 1.4 nu niet de meest krachtige motor, en zeker met de verliezen die een variomatic met zich mee brengt, zal de econometer vrij snel richting rood gaan.
Ter vergelijking, bij mijn 1.7 is het perfect mogelijk om 80 te rijden met de wijzer van de econometer rond 1/3e van de schaalverdeling.
Zo kom je bij nog een nadeel van een variomatic en zuinig rijden; 3500 toeren per minuut of 5000 toeren per minuut bij 120km/h maakt natuurlijk behoorlijk wat uit in verbruik...
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
De vario kwam in beeld bij de bovenstaande tekst over het nieuwe rijden. Al gaat dat over zuinig rijden, en daarvoor moet je toch al niet bij de vario's zijn nee...
Overigens heb ik de econometer op ca de helft bij 80/uur. Door spelen met het gaspedaal kun je wel proberen deze zo laag mogelijk te houden. Indirect toch een (heel klein) beetje invloed op het schakelgedrag.
(lijkt hier trouwens wel eeen chatbox, gezien de antwoordsnelheden!) :yeah:
- V300 register
- Verbannen
-
En zou je daar zuiniger mee kunnen rijden?
Laatste vraag: Ik heb geen toerenteller in de auto, maar geeft een toerenteller een goede kijk op het verbruik, of kan ik beter een vacu?mmeter gebruiken.
- V300 register
- Verbannen
-
Stepfun;234853 schreef : Bestaat er dan eigenlijk nog een groter type vario dan wat er onder een 340 hangt?
Laatste vraag: Ik heb geen toerenteller in de auto, maar geeft een toerenteller een goede kijk op het verbruik, of kan ik beter een vacu?mmeter gebruiken.
Een duwband-CVT bestaat ook, een doorontwikkeling op de variomatic. Volgens mij zitten die in een Toyota Prius.
Een toerenteller en vacu?mmeter zijn wel vrij goede accessoires om zuinig te rijden in een handgeschakelde auto. Met een variomatic hebben ze niet zo gek veel nut (je kunt toch niks regelen), behalve dan dat het wel leuk is om visueel te zien wat zo'n variomatic doet.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Als je de wind flink tegen hebt of op 'vals plat' rijdt zie je dat heel snel terug op de economy meter, zelfs als het niet rechtstreeks is aangesloten op het inlaatspruitstuk/carburateurvoet.
- V300 register
- Verbannen
-
Dat systeem wil ik al langer eens testen. 'k Heb vandaag het veertje eruit gehaald om het systeem uit te schakelen, bij laag vacuum is er nu geen verrijking meer. Ik ben eens benieuwd naar de invloed hiervan morgen.cryowim;234771 schreef : vraag me ook af in hoeverre het deellastverijkingssysteem niet extra veel verbruik geeft bij een (te)laag toerental
Het nieuwe membraan dat ik van bij BBB heb, ziet en voelt er heel anders uit dan het oude, zou dit veel verschil maken?
- V300 register
- Verbannen
-
9,73 (januari 2015)
10,25
10,15
10,59
10,09 (grote beurt 90.000 km incl. Wynn's oil system cleaner & conditioner) half februari
11,13
10,39
11,16
10,84
10,83
11,37
11,59
11,79
10,99
11,42
11,58
11,70 nu
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Stepfun;234853 schreef : Bestaat er dan eigenlijk nog een groter type vario dan wat er onder een 340 hangt?
Denk het niet, maar als je een groter maat [lees diameter] band achter monteert, trekt wat langzamer op maar maakt minder toeren bij de zelfde snelheid dan een kleiner diameter band [snelheidsmeting gebeurt met de voorbanden]
Maar qua verbruik ben ik heel tevreden, het schommelt op het ogenblik tussen de 1 op 11.4 en 12.8 op LPG.
Ik moet wel vermelden dat ik voor mijn werk ? 85 km per dag rij gecombineerd stad, provinciaal wegen en autosnelweg, met de volgende banden: 185/60 x 14"
- V300 register
- Verbannen
-