Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
03-01-2015 12:58 #955212 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
Inderdaad, juist als het vriest ga ik met de fiets, dan hoef ik niet te krabben! En ik moet een ruim half uur (8,5 km) fietsen...
alleen door de regen fietsen, dat vertik ik ook sinds ik een rijbewijs heb! Tenzij het een kofte afstand is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-01-2015 19:28 #955218 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
Daarom laat ik de radio ingeklikt Floris :humor:

Maar inderdaad, met de fiets is het zo'n 10 minuten, en met de auto 8 :D
Tijdswinst is dus afhankelijk van een rood of groen stoplicht en dan nog te verwaarlozen. De ontdooitijd voor neus en oren is wat langer op de fiets, maar het is eigenlijk vooral een kwestie van geen zin en gemakzucht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-01-2015 19:31 #955220 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
Ik neem niet eens m'n radio mee voor dat stukkie. Ik heb m'n muziek in m'n oor :p Parkeren is geen probleem, want betaald.
Daarnaast zweet ik als een otter bij de minste of geringste vorm van lichaamsbeweging, dus... ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Eswin Rademaker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2015 23:49 #955226 door Eswin Rademaker
Beantwoord door Eswin Rademaker in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
Na revisie kan het zijn dat er te lange rubbertjes zijn geplaatst in de EMVK. Had ik ook. Dan schakelt hij wel op, maar niet maximaal. Draai je slangen eens om. Zodat je met de bergschakelaar kunt opschakelen. Eens kijken of dat in toeren uitmaakt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-01-2015 13:50 #955240 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?

DanteG;234208 schreef : Daarnaast zweet ik als een otter bij de minste of geringste vorm van lichaamsbeweging, dus... ;)

Misschien stoppen met roken, het geeft een boost voor je conditie. :w00t:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-01-2015 19:53 #955736 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
Vorige week weer getankt: 1:8,1 met 175km snelweg... Meh... :snif:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-01-2015 21:15 #955741 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
Hoeveel brandstof een auto verbruikt hangt af van het soort auto waarin je rijdt ?n van je rijstijl. Door zuinig te rijden verbruik je minder brandstof.

Tips zuinig rijden
  • Schakel zo vroeg mogelijk over naar een hogere versnelling tijdens het rijden, en rijd zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid met een laag toerental in de hoogste versnelling, waarbij de motor soepel loopt.
  • Gebruik autoaccessoires die helpen brandstof te besparen, zoals een boordcomputer, brandstofverbruikmeter, toerenteller en cruise-control.
  • Vermijd hoge snelheden. Hoe hoger de gemiddelde snelheid, hoe hoger het brandstofverbruik.

Het Nieuwe Rijden

Door uw rijstijl aan te passen aan de techniek van een moderne auto kunt u tot tien procent brandstof besparen. Voor een gemiddelde rijder (zowel benzine als diesel) betekent dit een jaarlijkse besparing van ongeveer 180 euro; voor bestuurders die veel rijden kan dit oplopen tot 280 euro. Bovendien vermindert een zuinige rijstijl de onderhoudskosten, doordat auto-onderdelen minder slijten.

Tips voor Het Nieuwe Rijden
  • Rijd constant. Schakel zo vroeg mogelijk (bij 2.000 tot 2.500 toeren) naar een hogere versnelling, en rijd zo veel mogelijk met een gelijkmatige snelheid. Dus: 80 km/u in de 5e versnelling, 50 km/u in de 4e versnelling.
  • Kijk zo ver mogelijk vooruit en anticipeer op het overige verkeer. Zie je dat je snelheid moet minderen of stoppen voor een stoplicht, laat dan op tijd het gas los, ontkoppel niet en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen.
  • Zet de motor af bij korte stops, zoals voor de spoorwegovergang of wanneer je in een lange rij staat voor het verkeerslicht.
  • Controleer de bandenspanning maandelijks. Doe dit als de banden nog 'koud' zijn (binnen 3 km na vertrek). De juiste bandenspanning zorgt voor minder brandstofverbruik, betere grip, een langere levensduur en een kortere remweg. Zie ook: Autobanden kiezen.
  • Deze vuistregels gelden voor auto's met een brandstofinjectiesysteem, LPG en diesel, en voor auto's met een turbomotor. Voor oudere auto's en automaten gelden aanvullende tips - die staan hieronder.

Aanvullende tips voor automaten

Voor het rijden met een automaat gelden, in plaats van de 'schakel-tips' van het Nieuwe Rijden, de volgende tips:
  • Rij altijd in de ECO-, winter- of de normaalstand, dat zorgt voor een zo vroeg mogelijk opschakelen naar hogere versnellingen. Gebruik de sportstand zo weinig mogelijk.
  • Laat, als je op snelheid bent, het gaspedaal even iets 'opkomen'. De automaat schakelt dan direct naar een hogere versnelling.
  • Aanvullende tips voor oudere auto's

Bij auto's met een carburateur wordt de brandstof verneveld en met lucht vermengd voordat het mengsel in de cilinder wordt ingespoten. Voor deze auto's gelden twee uitzonderingen op de tips van Het Nieuwe Rijden:
  • Geef geleidelijk gas met het toenemen van de snelheid.
  • Uitrollen in z'n vrij (met ingetrapte koppeling) is zuiniger dan uitrollen in de versnelling omdat de brandstoftoevoer niet wordt afgesloten als u het gas loslaat, zoals bij moderne motoren.
  • Hoe is dit met een cvt
.

Handbedienbare choke
  • Heb je een motor met een handbedienbare choke? Start dan zonder gas te geven en gebruik de choke zo min mogelijk. De choke kan uit zodra de motor stationair draaiend niet meer afslaat. Bij een warme motor kun je het gaspedaal iets indrukken tijdens het starten, maar hoeft je nooit te choken. Vijf minuten 'choken' met een koude motor vervuilt evenveel als 150 kilometer rijden met warme motor.

Brandstofbesparende hulpmiddelen

Het gebruik van hulpmiddelen kan je helpen een energiebewuste rijstijl te ontwikkelen:
  • De ecotoerentellergeeft met kleurenvlakken aan of je zuinig dan wel onzuinig rijdt, en wat het juiste moment van schakelen is.
  • Een cruise-control houdt de snelheid constant als je je voet van het gaspedaal haalt. Bij een constante snelheid ligt het benzineverbruik namelijk lager dan tijdens het versnellen (accellereren) van de auto. Zodra je remt of het koppelingspedaal aanraakt, schakelt de cruise-control zichzelf uit. Cruisecontrol maakt het rijden rustiger, comfortabeler en belast de motor minder.
  • Een boordcomputer geeft tijdens het rijden informatie over het actuele brandstofverbruik waardoor je jouw rijstijl kunt aanpassen en direct het positieve gevolg ziet. Je kunt er ook diverse ritgegevens op aflezen zoals afstand, tijdsduur, totale brandstofverbruik en aantal gereden kilometers per liter brandstof.
  • Plan je rit vooraf, met een routeplanner of wegenkaarten, of gebruik een navigatiesysteem in de auto. Zo voorkom je onnodig omrijden.
  • Hoge snelheden vermijden

Houd je aan de maximum snelheden. Rijden met een hoge snelheid zorgt voor meer brandstofverbruik en dus meer uitstoot van CO2 en andere milieubelastende stoffen. Hard rijden verhoogt ook de kans op ongevallen en vergroot geluidsoverlast. De tijdwinst door hard rijden is vaak marginaal.

Constante snelheid: laagste verbruik

Een constante rijsnelheid draagt bij aan een lager brandstofverbruik, aangezien remmen en optrekken een hoger verbruik en extra vervuiling veroorzaken.
  • Bij een constante snelheid van 70 tot 90 km per uur werkt autobrandstof het effici?ntst, en ontstaat dus de minste uitstoot van vervuilende stoffen. Deze snelheid geeft een gemiddeld verbruik van 5,4 liter brandstof per 100 km.
  • Rijd je 120 kilometer per uur dan loopt dat op naar 7,7 liter per 100 km, en bij 140 km per uur is het verbruik al 9,4 liter per 100 km. Een aardig verschil dus!
  • In de stad wordt veel geremd en opgetrokken, hier is het gemiddelde verbruik maar liefst 10 liter per 100 km.

Airco slim gebruiken

Een ingeschakelde airconditioning kan het brandstofverbruik verhogen tot wel 30 procent. De uitstoot van koolstofmonoxide (CO), koolwaterstoffen en roetdeeltjes (fijnstof) kan door airco zelfs meer dan verdubbelen. Wil je brandstof besparen, schakel de airco dan alleen in als het echt nodig is.

Wil je de airco toch gebruiken, dan let dan op het volgende:
  • Gebruik je de auto alleen voor stadsritten? Dan is een airco af te raden: tijdens stadsritten veroorzaakt een airco relatief veel extra brandstofverbruik.
  • Rijd bij hoge temperaturen in de zomer eerst een paar minuten met de ramen open, sluit daarna de ramen en schakel dan pas de airco in; het wordt dan sneller koel.
  • Zet de airco pas enkele minuten na het starten aan; dat bespaart brandstof en voorkomt onnodige slijtage van de installatie.
  • Schakel de airco een aantal minuten eerder uit dan de motor: dan kan er geen condens vormen en bacterie- en schimmelgroei ontstaan - en dat voorkomt geurtjes.
  • Gebruik de airco niet op vol vermogen: zet de temperatuurinstelling niet te laag en de ventilatorstand niet te hoog.
  • Gebruik de airco minstens ??n keer per maand; dit voorkomt lekkage van het koelmiddel.
  • Voorkom verstopping: houd de luchtinlaten vrij van blad en ander vuil.
  • Zorg voor jaarlijks onderhoud door een bedrijf dat werkt met gediplomeerd personeel om de installatie in goede conditie te houden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-01-2015 22:54 #955746 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?

Stepfun;234763 schreef : Bij auto's met een carburateur wordt de brandstof verneveld en met lucht vermengd voordat het mengsel in de cilinder wordt ingespoten. Voor deze auto's gelden twee uitzonderingen op de tips van Het Nieuwe Rijden:

  • Geef geleidelijk gas met het toenemen van de snelheid.
  • Uitrollen in z'n vrij (met ingetrapte koppeling) is zuiniger dan uitrollen in de versnelling omdat de brandstoftoevoer niet wordt afgesloten als u het gas loslaat, zoals bij moderne motoren.
  • Hoe is dit met een cvt


Dat ligt er aan, een late 340 1.4 heeft een systeem dat de brandstoftoevoer stilzet bij het remmen op de motor. Bij deze types kun je dus het beste niet de koppeling intrappen.
Met een cvt m?et je wel remmen op de motor. Je kunt immers geen koppeling induwen.

Verder is een cvt natuurlijk uitermate geschikt om geleidelijk gas te geven. Ze zijn best zuinig te rijden als je aan 3000 toeren naar je gewenste snelheid accelereert. Daarvoor kun je het gas eigenlijk de hele tijd evenveel ingedrukt houden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-01-2015 23:56 #955748 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
vraag me ook af in hoeverre het deellastverijkingssysteem niet extra veel verbruik geeft bij een (te)laag toerental

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2015 00:45 #955750 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verbruik: 1 op 15, hoe doen jullie dat?
Dat hele overzicht.......komt dat bij een offici?le instantie vandaan?

Ik haal er zo snel al 2 fouten uit waarvan de ergste toch wel is...carburateurauto waarbij het mengsel ge?njecteerd wordt....uhhhhhh?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD