Amazon Combi B230T

Lees meer
09-11-2015 13:26 #155541 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Amazon Combi B230T
Ziet er tof uit Ivo. Nu dat ik naar jouw motor kijk moet ik denken aan een verhaal van een bekende van een kennis van mij. Er rijden natuurlijk al een heel aantal Ama's rond met een motorswap die erg goed gaan maar hij had het volgende probleem gehad. Hij had een B19 in zijn Amazon gelegd en deze ook rechtop gezet. Omdat het smeerpatroon van de nokkenas hierdoor veranderde was de as na 10.000km zwaar beschadigd en moest vervangen worden. Hij had daarna een klein "L" profieltje bij de as geplaatst waardoor het probleem was opgelost. Nu weet ik niet of de B19 en de B23 het zelfde zijn rond de nokkenas, maar als je wilt kant ik wel kijken of ik nog achter deze informatie kan komen.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
09-11-2015 20:03 #155566 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Amazon Combi B230T
Mooi project!
Dat grote gat wat een van de vorige eigenaren eens gemaakt heeft is voor de (BACHO)standkachel bedoelt geweest.
Dat is een luchtverwarmer die met flinke slangen lucht uit het interieur zoog en dan weer opgewarmd naar binnen blies.
Ik heb ook 2 van zulke joekels van gaten gehad; kantelbeugels en amazon combi project
(beetje scrollen)
Maar dat allemaal terzijde, ik volg je verrichtingen met interesse.

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
11-11-2015 00:32 #155607 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
The beast is alive :mrgreen:
Gisteren de benzine toevoer en vandaag de retour ingebouwd. Alles wat onder het inlaat spruitstuk zit nog eens nagekeken en vast gezet, want eens gemonteerd is er bijna nergens nog ruimte om met je hand aan de linkerkant van het onderblok te komen.
Daarna het spruitstuk vast gemonteerd. De nieuwsgierigheid was te sterk en kon het niet laten even te starten, eerst de benzine pomp wat benzine laten opvoeren, en dan... twee maal rond en draaien! :D (oef, geen distributie of ontstekingsvolgorde blunders :shock: )
Heb hem wel direct terug afgelegd omdat er nog geen koeling op zit.
Motiveert wel om verder af te bouwen, kijk al uit naar het eerste proefritje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2015 19:33 #155615 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Amazon Combi B230T
Gefeliciteerd.

Moet kicken zijn om hem dan echt te horen lopen en weten dat je zo ver bent.
Succes met het vervolg.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2015 21:13 #155626 door Laurens Zondag
Beantwoord door Laurens Zondag in topic Amazon Combi B230T
dat is zeker een mijlpaal die zeer motiveerend is. gaan we je zien bij de winterrit van het jongerenregister?
weet zeker dat daar genoeg mensen zijn die het in levende lijven willen zien !

first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
13-11-2015 14:08 #155666 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T

"Laurens Zondag" schreef:
dat is zeker een mijlpaal die zeer motiveerend is. gaan we je zien bij de winterrit van het jongerenregister?
weet zeker dat daar genoeg mensen zijn die het in levende lijven willen zien !

jongerenregister? Wat een compliment :D , nee eerlijk denk ik niet dat ik dat ga halen, ik werk nu naar een eerste proefrit, maar de auto rij waardig maken voor een lange rit plus een tour is nog iets anders. Er is zoveel 'custom build' spul dat zijn deugdelijkheid nog moet bewijzen alvorens ik aan zoiets toe ben, al zou ik graag willen komen.
Misschien in de loop van volgend jaar in de zomer of zo een ander evenement.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
17-11-2015 23:31 - 27-11-2016 18:59 #155804 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Gisteren en vandaag enkele korte Proefritjes gemaakt.
Gisteren nog zonder IAT (lucht temperatuur sensor), zonder CBV (Compressor bypass valve) en enige vacuum lekjes.
Motorisch leek alles wel goed te werken, geen olie of andere lekken, geen vreemde geluiden, en redelijk mooi en soepel draaien. Bij het rijden zelf ging het mis op een aantal punten die eerder wel goed bevonden waren, waarschijnlijk door het hogere koppel zijn er in de aandrijving een aantal dingen te herbekijken. Ik vermoed dat door de verzwaarde koppeling het druklager of mogelijk iets anders het te verduren gekregen heeft, en merk nu geluiden bij schakelen. Bij wisselen van voor naar achteruit zit er een hevige metaalachtige klop bij het linker achterwiel, reactie stang bus, iets in de remmen...
Vandaag opnieuw getest maar dan MET IAT en CBV en zonder vacuum lekken, en wou die niet meer starten :roll:
Ik meen dat de KDFI en de Idle valve 'zelf lerend' zijn, en vermoed dat die zicht dus al hadden ingesteld op de foute waarden zonder IAT en met vacuum lekken. De bougietjes er uit gehaald en kletsnat. Uitgelucht en opgedroogd opnieuw geprobeerd en dan wel starten maar moeizaam en echt slecht lopen. Nu dus bij het wisselen van de bougies toch wel 2 kabels omgewisseld zeker, aaaarch! daarna direct weer mooi lopen. De geluiden in de aandrijving zijn er nog maar maak er mij minder zorgen om dan gisteren, ik pak dit later zeker nog aan. De auto gaat (voorlopig nog zonder intercooler) in ieder geval als een speer.
Tot dit gebeurde:


Het mag duidelijk zijn dat dit type slang niet bestand is tegen het turbo geweld :mrgreen: of de hitte.
Het is verleidelijk om een andere tijdelijke 'fix' te maken, maar ik denk dat het beter is eerst enkele andere zaken fatsoenlijk aan te pakken, zoals de luchtfilter (de levensduur van het gaasje met doekje dat nu om de turbo ingang zit gespannen is maar enkele kilometers en ter preventie van indringende vreemde voorwerpen tijdens de test rit :lol: )
Ik wil de rembekrachtiger aansluiten dit ik inmiddels ook heb gemonteerd, en de staat van de remmen verbeteren.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
17-11-2015 23:55 - 27-11-2016 18:59 #155807 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Nog enkele fotos van eerder gemaakte dingetjes.
De brandstoftoevoer onder de auto met retourleiding,



De Lpg injectoren en rail,





De rembekrachtiger, merk op dat de kachelkraan hiervoor omgedraaid is. Deze moet hiervoor worden gedemonteerd en ik heb dan maar meteen een setje rubertjes vervangen zoals elders hier op dit forum is beschreven.



Na het draaien van de kraan ging het nog maar net, echt millimeter werk. De gefabriceerde ophangbeugel heb ik minstens drie keer moeten aanpassen. De spanring rond het huis van de bekrachtiger valt nu net in de gleuf die in de dwarsbalk van de kap loopt, daarom staat hij ook een beetje schuin naar rechts, de kap is ook in die vorm gebogen. Er komt ook nog een extra steun aan de voorkant. Het is natuurlijk veel gemakkelijker als je elders plaats hebt, maar ik moet ook nog een verdamper (komt in de hoek rechts voor) en een ruitensproeiwaterbakje kwijt. (komt boven het pedalen blok)
De rest van de plaats zal worden opgevuld met de buizen en slangen voor het lucht traject van luchtfilter en intercooler.
Met een beetje geluk vind ik dan nog net een plekje voor de klaxon 8-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2015 00:14 #155808 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Amazon Combi B230T
Ivo, prachtige creatieve oplossingen! Mooi om te zien dat je verder komt!
Groeten,
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
18-11-2015 00:17 - 27-11-2016 19:00 #155809 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Moest nog iemand graag zijn kachelkraan omdraaien, let op bij het vastzetten op het onderste schroefje, dat boort zich helemaal doorheen de firewall tot in het buisje van de kraan (vraag niet hoe ik dat weet :shock: ). Beter de gaatjes op de hoeken gebruiken en het middelste gaatje meteen dicht maken!
Ik weet niet of het er helemaal doorheen is gegaan want er zat toen nog geen water op, maar er zat een flinke deuk in en die schroefjes zijn best puntig (zelf tappend). Gelukkig heb ik in een vorig leven nog leren solderen, en voorzichtig met een zacht vlammetje en een nat doekje rond de plek waar het nieuwe rubber zit, het putje opgevuld. De kraan een tweede keer openmaken om de rubber er uit te halen zou niet meer lukken, omdat de omgeplooide lipjes dan gaan breken.
Tot overmaat van ramp ook nog een gaatje in mijn kachel geboord bij het monteren van een voetje voor het overdrive relais.
Net een halve centimeter te hoog geboord in het kachelhuis, en toen begon het binnen in de auto zachtjes te regenen. Gelukkig had ik nog een reserve kachel liggen.
Het relais is wel 'super de luxe', een puls op het pook knopje voor in (of uit) schakelen, enkel in vierde, en automatische afvalschakeling. Ik moet alleen nog een lampje in het dashboard maken.


Wie dit topic gevolgd heeft weet dat ik het gaspedaal ook nog wou aanpassen, op de foto hierboven zie je dat dit nu ook gebeurd is, hier nog een close up:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.