- Berichten: 1420
Amazon Combi B230T
- Rob Baeten
- Platinum lid
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Dat grote gat wat een van de vorige eigenaren eens gemaakt heeft is voor de (BACHO)standkachel bedoelt geweest.
Dat is een luchtverwarmer die met flinke slangen lucht uit het interieur zoog en dan weer opgewarmd naar binnen blies.
Ik heb ook 2 van zulke joekels van gaten gehad; kantelbeugels en amazon combi project
(beetje scrollen)
Maar dat allemaal terzijde, ik volg je verrichtingen met interesse.
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Gisteren de benzine toevoer en vandaag de retour ingebouwd. Alles wat onder het inlaat spruitstuk zit nog eens nagekeken en vast gezet, want eens gemonteerd is er bijna nergens nog ruimte om met je hand aan de linkerkant van het onderblok te komen.
Daarna het spruitstuk vast gemonteerd. De nieuwsgierigheid was te sterk en kon het niet laten even te starten, eerst de benzine pomp wat benzine laten opvoeren, en dan... twee maal rond en draaien! (oef, geen distributie of ontstekingsvolgorde blunders :shock: )
Heb hem wel direct terug afgelegd omdat er nog geen koeling op zit.
Motiveert wel om verder af te bouwen, kijk al uit naar het eerste proefritje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moet kicken zijn om hem dan echt te horen lopen en weten dat je zo ver bent.
Succes met het vervolg.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Zondag
- Senior lid
- Berichten: 78
weet zeker dat daar genoeg mensen zijn die het in levende lijven willen zien !
first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
jongerenregister? Wat een compliment , nee eerlijk denk ik niet dat ik dat ga halen, ik werk nu naar een eerste proefrit, maar de auto rij waardig maken voor een lange rit plus een tour is nog iets anders. Er is zoveel 'custom build' spul dat zijn deugdelijkheid nog moet bewijzen alvorens ik aan zoiets toe ben, al zou ik graag willen komen."Laurens Zondag" schreef:
dat is zeker een mijlpaal die zeer motiveerend is. gaan we je zien bij de winterrit van het jongerenregister?
weet zeker dat daar genoeg mensen zijn die het in levende lijven willen zien !
Misschien in de loop van volgend jaar in de zomer of zo een ander evenement.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Gisteren nog zonder IAT (lucht temperatuur sensor), zonder CBV (Compressor bypass valve) en enige vacuum lekjes.
Motorisch leek alles wel goed te werken, geen olie of andere lekken, geen vreemde geluiden, en redelijk mooi en soepel draaien. Bij het rijden zelf ging het mis op een aantal punten die eerder wel goed bevonden waren, waarschijnlijk door het hogere koppel zijn er in de aandrijving een aantal dingen te herbekijken. Ik vermoed dat door de verzwaarde koppeling het druklager of mogelijk iets anders het te verduren gekregen heeft, en merk nu geluiden bij schakelen. Bij wisselen van voor naar achteruit zit er een hevige metaalachtige klop bij het linker achterwiel, reactie stang bus, iets in de remmen...
Vandaag opnieuw getest maar dan MET IAT en CBV en zonder vacuum lekken, en wou die niet meer starten :roll:
Ik meen dat de KDFI en de Idle valve 'zelf lerend' zijn, en vermoed dat die zicht dus al hadden ingesteld op de foute waarden zonder IAT en met vacuum lekken. De bougietjes er uit gehaald en kletsnat. Uitgelucht en opgedroogd opnieuw geprobeerd en dan wel starten maar moeizaam en echt slecht lopen. Nu dus bij het wisselen van de bougies toch wel 2 kabels omgewisseld zeker, aaaarch! daarna direct weer mooi lopen. De geluiden in de aandrijving zijn er nog maar maak er mij minder zorgen om dan gisteren, ik pak dit later zeker nog aan. De auto gaat (voorlopig nog zonder intercooler) in ieder geval als een speer.
Tot dit gebeurde:
Het mag duidelijk zijn dat dit type slang niet bestand is tegen het turbo geweld :mrgreen: of de hitte.
Het is verleidelijk om een andere tijdelijke 'fix' te maken, maar ik denk dat het beter is eerst enkele andere zaken fatsoenlijk aan te pakken, zoals de luchtfilter (de levensduur van het gaasje met doekje dat nu om de turbo ingang zit gespannen is maar enkele kilometers en ter preventie van indringende vreemde voorwerpen tijdens de test rit :lol: )
Ik wil de rembekrachtiger aansluiten dit ik inmiddels ook heb gemonteerd, en de staat van de remmen verbeteren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
De brandstoftoevoer onder de auto met retourleiding,
De Lpg injectoren en rail,
De rembekrachtiger, merk op dat de kachelkraan hiervoor omgedraaid is. Deze moet hiervoor worden gedemonteerd en ik heb dan maar meteen een setje rubertjes vervangen zoals elders hier op dit forum is beschreven.
Na het draaien van de kraan ging het nog maar net, echt millimeter werk. De gefabriceerde ophangbeugel heb ik minstens drie keer moeten aanpassen. De spanring rond het huis van de bekrachtiger valt nu net in de gleuf die in de dwarsbalk van de kap loopt, daarom staat hij ook een beetje schuin naar rechts, de kap is ook in die vorm gebogen. Er komt ook nog een extra steun aan de voorkant. Het is natuurlijk veel gemakkelijker als je elders plaats hebt, maar ik moet ook nog een verdamper (komt in de hoek rechts voor) en een ruitensproeiwaterbakje kwijt. (komt boven het pedalen blok)
De rest van de plaats zal worden opgevuld met de buizen en slangen voor het lucht traject van luchtfilter en intercooler.
Met een beetje geluk vind ik dan nog net een plekje voor de klaxon
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Platinum lid
- Berichten: 1332
Groeten,
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Ik weet niet of het er helemaal doorheen is gegaan want er zat toen nog geen water op, maar er zat een flinke deuk in en die schroefjes zijn best puntig (zelf tappend). Gelukkig heb ik in een vorig leven nog leren solderen, en voorzichtig met een zacht vlammetje en een nat doekje rond de plek waar het nieuwe rubber zit, het putje opgevuld. De kraan een tweede keer openmaken om de rubber er uit te halen zou niet meer lukken, omdat de omgeplooide lipjes dan gaan breken.
Tot overmaat van ramp ook nog een gaatje in mijn kachel geboord bij het monteren van een voetje voor het overdrive relais.
Net een halve centimeter te hoog geboord in het kachelhuis, en toen begon het binnen in de auto zachtjes te regenen. Gelukkig had ik nog een reserve kachel liggen.
Het relais is wel 'super de luxe', een puls op het pook knopje voor in (of uit) schakelen, enkel in vierde, en automatische afvalschakeling. Ik moet alleen nog een lampje in het dashboard maken.
Wie dit topic gevolgd heeft weet dat ik het gaspedaal ook nog wou aanpassen, op de foto hierboven zie je dat dit nu ook gebeurd is, hier nog een close up:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.