Amazon Combi B230T

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
25-01-2014 22:33 - 27-11-2016 18:40 #136680 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Er zijn blijkbaar M46 bakken met kabel en met hydraulische bediening.
Ik heb besloten voor de hydraulische te gaan omdat dit bij mijn amazon ook zo is, maar het drukstiftje is anders, ik heb de lange van de amazon weer gebruikt.




Bij een kabelbediening zit de vorkbevestiging op het andere uiteinde van de vork, voorbij het druklager dus. Bij een hydraulisch systeem zit de vork in het midden vast, tussen het druklager en de drukstift. In de meeste huizen zijn beide bevestigingspunten voor de vork voorzien en kan je dus mits gebruik van een andere vork omzetten van drukken naar trekken of omgekeerd.
Het pompje past er zo in maar de schroefdraad van de slangnippel is anders. Hier hebben ze in een speciaalzaak bijna drie kwartier gezocht en gepuzzeld om een verloopstukje te vinden.
Dat vervelend rubber rond de vork wil met geen trekken of duwen op zijn plek blijven zitten!


Met wat touwtjes en houtjes opgespannen en gelijmd met Tek 7, ik hoop dat het houd…


Het verloopstukje gemonteerd


Nu nog de baksteun aanpassen, eerst het mes er in.








Zo hangt hij wat lager, lijkt simpel maar er gaat heel wat pas een meetwerk aan vooraf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05-02-2014 20:10 - 27-11-2016 18:41 #137086 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Het wordt hier een beetje stil, dus tijd om nog wat beeldmateriaal neer te zetten :D

Verder met de onderkant. Een turbo heeft een grote uitlaat nodig. Er zat al een simons systeem onder de combi maar het was oud en is voor een turbo applicatie toch nog aan de dunne kant. Ik heb vroeger voor mijn katterug ooit 2.5 inch delen besteld van simons maar nooit gebruikt. Die komen nu goed van pas. Beginnen met een downpipe.


Flex gedeelte naar de eerste pot. Het ophangdraadje is maar tijdelijk om het even op zijn plaats te houden.


En verder










Op deze foto zie je goed het verschil in dikte tussen de oude simons en de nieuwe pijp.




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05-02-2014 20:14 - 26-06-2018 08:46 #137088 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Ondertussen is er ook een steun aan de bodem gelast ter vervanging van het draadje.





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2014 20:30 #137089 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Amazon Combi B230T
Mooi werk Ivo!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2014 20:53 #137092 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Amazon Combi B230T
Hallo Ivo,
ziet er geweldig uit, nogal wat passen, meten en aanpassen.
Dat de M46 ook hydraulische bediening had wist ik niet, welke bouwjaren? En heeft deze weer een andere gaffel dan de M40?
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2014 16:04 #137131 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Amazon Combi B230T
Ziet er knap uit Ivo!

Blijf het zeker volgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
10-02-2014 19:48 #137337 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Dag Ruud,
Als je op deze pagina zoekt naar 20120624_231553_507x380.jpg (de foto met de touwtjes) dan zie je de vork zoals die in de M46 met hydraulische pomp zit, toch wel anders dan die van een M40.
Op de vorige pagina (2) van dit draadje zie je op verschillende foto's over de M45 huis ombouw, de vork zoals die bij een kabel zit, langer met ovaal gat in het midden en bevestigd op het uiteinde, zie
mod3_507x380.JPG,
foto 143_1600x1200_507x380.jpg en
malf_ 008_507x380.jpg
Dat is ook de vork die met het M45 huis gekomen is maar er dus nu niet meer in zit.
Op foto mod6_507x380.jpg sie je naast de 2 gaten voor de bak, op het huis nog 2 andere gaten, dit zijn de gaten waar ik eerder over sprak voor het steunpunt van een hydraulische (links op de foto) en een kabel bediende vork (rechts).

Jaartallen kan ik er niet op kleven, mogelijk is er ook een verschil tussen een diesel of een benzine auto wat de uitvoering van de koppeling betreft?
Ik had een aantal bakken ter beschikking maar weet niet van welke auto's deze afkomstig zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
17-02-2014 21:32 - 27-11-2016 18:45 #137621 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Ik heb een achteras van een 240 met 1: 3.73 verhouding, dit zal een pak minder lawaai maken dan de (veel te korte 1: 4.56) combi as, en zeker met de B230 turbo nog voldoende vooruit komen. Alle benodigde steunen heb ik van een andere oude combi as af geslepen. Lastig omdat je niet in de steunen maar in de as moet snijden, de steunen moeten hun lengte houden.




Dan de 240 as ook kaal gemaakt, dit gaat gemakkelijker omdat het hier net omgekeerd is, je mag wel in de steunen snijden en zo min mogelijk in de as.


De combi steunen op de 240 as gelast.








De achterste aandrijfas van een 240 heeft een grotere flens op de kruiskoppeling dus de die van de Amazon past niet op het differentieel van de 240. De 240 aandrijfas natuurlijk wel maar die is een beetje te lang dus heb ik de achterzijde 24mm ingekort.
Hier de verkorte 240 en de Amazon aandrijfas naast elkaar.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
17-02-2014 21:38 - 18-09-2020 14:04 #137622 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Het oog voor de handremkabel bevestigingen heb ik van de 240 as steunen afgehaald en op de combi steunen er bij aangelast. De kunststof beschermbuisjes waar de kabel op het eind doorheen gaat naar het wiel toe heb ik op juiste lengte afgesneden.




Daarna heb ik met stukjes van een oud draagarm ophanglint de kabels op 2 plaatsen opgehangen aan het chassis.

Het splitsingblokje van de remleiding zit op de 240 as meer naar links zodat het flexibele remslangetje dat van de as naar de vaste leiding loopt net iets te kort is. Daarom heb ik de bevestiging op de bodem ook iets meer naar links gezet.


Vooraan heb ik nu wielnaven en schijven van een 1800ES, zodat rondom brede velgen van de vroege 140 met de ronde gaten kunnen gemonteerd worden (KPZ 6135B), deze zijn visueel niet te onderscheiden van originele brede Amazon velgen, enkel de steek is anders maar dat valt helemaal niet op, en zit ook nog eens onder de wieldeksels verborgen.
Ik vond ook nog een thuiskomertje van een S50 wat wegens het kleinere naafgat enkel vooraan past.


En als ik achteraan lek rij :o ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2014 21:57 #137624 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Amazon Combi B230T
Ivo,
je bent duidelijk goed bezig!
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.