Amazon Combi B230T

Lees meer
01-05-2014 20:48 #140198 door Jeroen Reuvers
Beantwoord door Jeroen Reuvers in topic Amazon Combi B230T
correctie:

ik snap dat het nodig is gezien de b20 de brandstof pomp op het blok heeft, maar waar zet je het beste de nieuwe pomp? en waar haal je deze vandaan?

Heb wel foto's gezien van een pomp net achter de achteras naast de tank, maar geen uitleg van hoe en wat...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05-05-2014 12:55 #140269 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T

"Jeroen Reuvers" schreef:
correctie:

ik snap dat het nodig is gezien de b20 de brandstof pomp op het blok heeft, maar waar zet je het beste de nieuwe pomp? en waar haal je deze vandaan?

Heb wel foto's gezien van een pomp net achter de achteras naast de tank, maar geen uitleg van hoe en wat...


Wil je injectie of een carburator op je blok? Een wereld van verschil, ook wat de pomp betreft...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
09-05-2014 23:07 #140396 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Als je een turbo erop wil zoals ik dan raad ik aan om meteen ook voor injectie te gaan.
In dat geval kan je de pomp van gelijk welke injectie auto gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2014 19:07 #140521 door S. Oord
Beantwoord door S. Oord in topic Amazon Combi B230T
leuk en met kennis-verhaal Ivo.
wat vraagjes:
1 hoeveel vermogen wil je wegzetten? (amazonsedanss willen gaan vliegen vanaf 240 km/uur) of ga je voor de sprint?
2 waardoor wil je de overdrive behouden, terwijl de modernere M's (achter de B21/23) reeds een overdrive bieden en je de tunnel toch al hebt verbouwd?
3 hoe los je de '240-as spoorbreedte' op?

daarmee kom ik tot een optie van een B20F, opgeboord naar 2,2ltr, met grote kleppen-kop + wilde nokkenas, gevoed door een blower en evt nitro. uiteraard via een sterkere aandrijflijn naar een 'handige' achteras en motormanagement.

ergo, retour naar mn eerste vraag, want de B20 kan tot ca400pk. de B23 kan tot ca 700pk. (allebei zonder nitro)
geventileerde remmetjes Achter, zijn simpel bij je 240-achteras. VOOR kun je zelf wat freaken of de p1800 assen gebruiken.
LETWEL, met schijfrem achterop, dien je de overeenkomstige remdrukbegrenzer mee te nemen !!!

ohja, kheb de mal voor de spoiler in de bijlage. en echt, ik kan je een spoiler bouwen tot 300 km/uur....

siemenzzz
wildandplayfull@gmail.com

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
17-05-2014 00:24 #140576 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T

"S. Oord" schreef:
leuk en met kennis-verhaal Ivo.
wat vraagjes:
1 hoeveel vermogen wil je wegzetten? (amazonsedanss willen gaan vliegen vanaf 240 km/uur) of ga je voor de sprint?
2 waardoor wil je de overdrive behouden, terwijl de modernere M's (achter de B21/23) reeds een overdrive bieden en je de tunnel toch al hebt verbouwd?
3 hoe los je de '240-as spoorbreedte' op?

daarmee kom ik tot een optie van een B20F, opgeboord naar 2,2ltr, met grote kleppen-kop + wilde nokkenas, gevoed door een blower en evt nitro. uiteraard via een sterkere aandrijflijn naar een 'handige' achteras en motormanagement.

ergo, retour naar mn eerste vraag, want de B20 kan tot ca400pk. de B23 kan tot ca 700pk. (allebei zonder nitro)
geventileerde remmetjes Achter, zijn simpel bij je 240-achteras. VOOR kun je zelf wat freaken of de p1800 assen gebruiken.
LETWEL, met schijfrem achterop, dien je de overeenkomstige remdrukbegrenzer mee te nemen !!!

ohja, kheb de mal voor de spoiler in de bijlage. en echt, ik kan je een spoiler bouwen tot 300 km/uur....

siemenzzz
wildandplayfull@gmail.com


Topsnelheden hoeft niet, als ik in mijn katterug 170 doe voelt dat alsof ik in een draaiende wasmachine zit :mrgreen: , een amazon zal wel wat beter liggen, maar toch, en dan heb je nog de snelheidsboete's :lol:

Het gaat mij meer om een auto te bouwen die lekker wegkomt, maar een sprint aan elk stoplicht hoeft ook niet. Wel leuk om vermogen achter de hand te hebben als je het nodig hebt of als het even kan en je er zin in hebt.
Het is vooral ook de uitdaging om dit technisch te bouwen. Ik denk toch iets boven de 200 PK op de wielen te moeten kunnen halen.

Je tweede vraag begrijp ik niet goed, op de M46 zit inderdaad een overdrive die ik dus inderdaad behoud.
Ik denk niet dat er ooit combi's met een overdrive zijn geleverd, maar integendeel wel met een kortere achterasverhouding.
De overdrives op de amazon sedan zijn van het oudere D type, of J, achter een M41 bak.

Spoor is een heel rekenverhaal, maar met de P1800E/S naven vooraan komt alles netjes uit.
De spoorverbreding is dacht ik zo uit het hoofd een 36 mm, nauwelijks merkbaar met het blote oog.

Ik weet dat er B20 blokken van over de 400 PK zijn gebouwd, vooral in zweden zijn ze daar sterk in, maar om een B20 zover te krijgen gaat dat in verhouding een duur blok worden.
400 PK of meer is ook niet mijn doel, ik ben niet bang van opstijgen, maar ik denk dat je het koetswerk krom gaat trekken zonder verstevigingen. Die mannen die met zulke vermogens rijden bouwen altijd een kooi en compleet aangepaste aandrijflijn, ophanging en remmen.
Ik wil graag zonder kooi, of met slechts enkele minder opvallende kleinere verstevigingen.
Tips, voorbeelden, foto's of links hierover zijn altijd welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2014 08:20 #140581 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Amazon Combi B230T
Ik ben een tijdje bezig geweest met mijn amazon naar een hoger niveau te brengen en zit nu op ca. 160-170pk met een dubbele weber en een B20 opgeboord 2.1L blok. Als ik zou moeten bedenken hoe er nog wat meer sap uitgeperst zou kunnen worden (ga ik niet meer doen) zou het een optie zijn om een lange slag krukas te plaatsen en zo 2,5L te laten..en tsja waar zou je dan op zitten…een goede 200pk?
Hierna een turbo of voor mij zou het een compressor moeten worden…en dan…300+ Pk…? Maar ook dat ga ik niet doen want…..

Het rijdt geweldig nu. Optrekken? 70% van de moderne auto's trek je weg (als je dat wilt) gezien de verhouding koppel/pk vs gewicht. Op de snelweg soepel van 120 naar 150 even er langs…enorme reserve.

Het is wat je wilt en ik denk net voor het "afjakkerniveau" te zijn gestopt :D ;)

Wat zou je meer verachten of doen, donuts draaien op je lokale parkeerplaats? Dragraces bijwonen? :shock: :?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2014 15:01 #140590 door S. Oord
Beantwoord door S. Oord in topic Amazon Combi B230T
ivo, lijkt me helder en je lijkt redelijk wat vrije tijd te hebben.
toch leuk wanneer de snelheidsmeter weer overnieuw voorbij de 20KM/uur komt....
(jaja, speedometer tandwieltje in de versn.bak aangepast aan de achteras-ratio)

arno en anderen, de grootste (goeikope)halen vindt je in:
een wilde nok-as, in mijn geval type K, gecombineerd met een (2 traps)weber valstroom (die voor LPG een extra truuk benodigt)
blok ietwat opboren
spelingvrij draaiend gedeelte
zuiger(werk) wegen tot gelijk gewicht
ongeblazen: grote kleppenkop max vlakken tot 15 bar compressie (wel opletten bij LPG-rijden, want de pingel hoor je niet)
strakkere klepveren en aangepaste ontsteking (voor hoogRPM)
mechanische koeling vervangen door electrisch(scheelt ca. 5 pk) en aangehangen overdrive vervangen door een moderne bak met geintegreerde overdrive (scheelt ook weer wat pk-verlies)
uitlaatdruk (spagettiespruistuk icm simons') en sproeierbezetting uitvogelen op een rollenbank.

besef dat meer (dan uitgelegd) vermogen kost. aan verbruik en slijtage...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-05-2014 15:31 #140593 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Amazon Combi B230T

"S. Oord" schreef:
ivo, lijkt me helder en je lijkt redelijk wat vrije tijd te hebben.
toch leuk wanneer de snelheidsmeter weer overnieuw voorbij de 20KM/uur komt....
(jaja, speedometer tandwieltje in de versn.bak aangepast aan de achteras-ratio)

arno en anderen, de grootste (goeikope)halen vindt je in:
een wilde nok-as, in mijn geval type K, gecombineerd met een (2 traps)weber valstroom (die voor LPG een extra truuk benodigt)
blok ietwat opboren
spelingvrij draaiend gedeelte
zuiger(werk) wegen tot gelijk gewicht
ongeblazen: grote kleppenkop max vlakken tot 15 bar compressie (wel opletten bij LPG-rijden, want de pingel hoor je niet)
strakkere klepveren en aangepaste ontsteking (voor hoogRPM)
mechanische koeling vervangen door electrisch(scheelt ca. 5 pk) en aangehangen overdrive vervangen door een moderne bak met geintegreerde overdrive (scheelt ook weer wat pk-verlies)
uitlaatdruk (spagettiespruistuk icm simons') en sproeierbezetting uitvogelen op een rollenbank.

besef dat meer (dan uitgelegd) vermogen kost. aan verbruik en slijtage...


Sorry beetje offtopic maar ben benieuwd naar de 2-traps weber lpg truuk? :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
10-06-2014 01:08 - 27-11-2016 18:53 #141185 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Kleine update, kwestie van er wat leven in te houden...
De motorsteunen verstevigd:



Uitlaatspruitstuk en turbo gepoort, niet extreem maar lijkt voor mij voldoende.
Het poorten van het spruitstuk helpt vooral ook tegen scheuren.



De kop lichtjes gepoort, de ruwe kantjes er wat uit gehaald, en gevlakt.


Nieuwe klepsteelrubbers en dempers, kleppen opgeschoond en op de zittingen gerodeerd.
Turbo Performance Nokkenas van TinusTuning uitgechimd.


Nieuwe drijfstanglagers besteld :(


Hoofdlagers in tegenstelling nog verassend goed.


Ik vermoed dat het blok eigenlijk op zijn minst gehoond moet worden, de wanden zijn nog wel mooi, met de oude hoongroeven nog goed zichtbaar, maar er zijn duidelijke stootranden voelbaar, en naar mijn gevoel als ik het ga opmeten op sleet en ovaalheid zal het beste er wel vanaf zijn.
Helaas beschik ik niet over de geschikte meetapparatuur. Ik ga het blok dus maar gewoon eerst zo draaien en zien wat die doet. In een latere fase kan die dan terug uit elkaar voor een extreme make-over.
Ik weet nu ook precies wanneer het blok gegoten is :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-06-2014 11:20 #141328 door Jeroen Reuvers
Beantwoord door Jeroen Reuvers in topic Amazon Combi B230T
Goed bezig! En nette motorsteunen.

Wat voor dikte plaat heb je hiervoor gebruikt?

Kop ziet er ook weer netjes en fris uit!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.