Amazon Combi B230T

Lees meer
10-01-2016 21:15 #157239 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Amazon Combi B230T
Je kan een proefritje proberen Robert. :)
D'r zijn er meer die wat verbouwen zag ik .

www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m9...c624&previousPage=lr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
12-01-2016 22:38 #157332 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Bedankt voor jullie reacties,

De rode stond ook op de beurs met de kap open.
Ik heb de body en de techniek niet in detail bekeken maar het lijkt me ook een fijne wagen, staat al aan een tijdje te koop en nu opnieuw aangeboden.
Alvast een goeie basis waar een goed deel al aan gedaan is maar moest ik deze auto kopen ging er ik verder mee aan de slag.
Een grotere turbo, flinke intercooler, turbo performance nokkenas, boostcontroler programmeerbare ecu en grotere injectoren laten zo'n ombouw pas optimaal tot zijn recht komen, waarom niet als je dan al zo ver bent?

Er rijden inderdaad wel meer amazon's rond met jongere/andere krachtbronnen (vb. B30,B21,B23,B230,B200)
Er liepen en lopen helaas ook een aantal projecten die strandde of dat lijken te gaan doen.
Ik zou een wilde schatting durven maken van het aantal rijdende in de Benelux en denk dan tien, (vijftien max.?)
Als het er meer zijn wil ik die graag tegenkomen in het echt of op plaatjes. Ik heb er al een hoop verzameld maar daar zitten ook Zweden, Noorwegen, Engelsen, Amerikanen enz...tussen.
Met alle respect voor de bouwers, maar andere merken (BMW blokken), diesels, V8 blokken en dergelijke buiten beschouwing gelaten. Dikwijls knappe projecten en waanzinnige auto's, maar dat zijn in mijn ogen geen volvo's meer :roll: , al zullen er dan inderdaad ook zijn die zeggen dat mijn auto geen amazon meer is :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
18-01-2016 21:56 - 11-09-2016 22:23 #157502 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Kleinigheidje:

Pinker afslag aan het stuur deed het niet.
Blijkt dat het hulpbus te diep (of de schakelaar te hoog) gemonteerd zit, maar beide zijn niet regelbaar dus het pennetje loopt naast de uitsparingen in de hulpbus. Ik heb de uitsparingen in de hulpbus net iets dieper gemaakt en nu doet die het weer.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2016 11:15 #157864 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Amazon Combi B230T

"Rob Baeten" schreef:
Ziet er tof uit Ivo. Nu dat ik naar jouw motor kijk moet ik denken aan een verhaal van een bekende van een kennis van mij. Er rijden natuurlijk al een heel aantal Ama's rond met een motorswap die erg goed gaan maar hij had het volgende probleem gehad. Hij had een B19 in zijn Amazon gelegd en deze ook rechtop gezet. Omdat het smeerpatroon van de nokkenas hierdoor veranderde was de as na 10.000km zwaar beschadigd en moest vervangen worden. Hij had daarna een klein "L" profieltje bij de as geplaatst waardoor het probleem was opgelost. Nu weet ik niet of de B19 en de B23 het zelfde zijn rond de nokkenas, maar als je wilt kant ik wel kijken of ik nog achter deze informatie kan komen.

Groeten, Rob


Hoi Ivo,

Ik heb gisteren de foto's van Jos gekregen via Twan Vinders. Heb even moeten wachten omdat Jos niet direct de tijd had om het kleppendeksel eraf te halen en de foto's te maken




Zoals je kunt zien is er aan de rechterkant van de kop een kleine verhoging in de kop gegoten waar een olie bad blijft staan als de motor (origineel) schuin in de wagen ligt. Dit zorgt dan voor een optimale smeering van de nokkenas. Als we het blok nu rechtop zetten zoals de B18 of B20 dan loopt de ruimte leeg en wordt de smering veel minder met een hoge slijtage tot gevolg.





Jos heeft er nu 30 jaar geleden een klein hoek profieltje in gezet waardoor er weer olie blijft staan en het smeer patroon hersteld is.




Met dank aan Jos en Twan voor de foto's en het werk wat Jos heeft moeten doen voor deze foto's







Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
31-01-2016 14:38 - 11-09-2016 22:26 #157875 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Bedankt voor deze info Rob, nu zie ik wat je bedoeld.
Bij de B230 is het net zo:


Na de eerste start had ik na een minuutje draaien duidelijk sporen van spatsmering op het klepdeksel, dus ging er van uit dat het wel goed is.


Er is natuurlijk nog een verschil tussen de smering van de nokkenaslagers en de nokken zelf. De lagers zullen het probleem niet zijn, getuige de sporen op het deksel, maar het 'bad' zorgt denk ik wel voor een betere smering voor de nokken. Misschien moet ik overwegen om dit toch ook te gaan doen.

Het enige wat me zorgen baart is dat dit profiel vastgezet is met 4 boutjes in de kop. Om te gaan boren en tappen in de kop nu die al gemonteerd is wordt een lastige klus. Bovendien weet ik niet hoe diep er kan geboord worden, zit er een oliekanaal or iets anders wat problemen kan geven bij het boren? Best zou dit eerst uitgetest worden op een kapotte kop maar die heb ik niet...
Mogelijk is er nog een andere manier om het profiel vast te zetten, het moet wel degelijk zijn want ik kan me voorstellen wat de gevolgen zijn als dit los komt. Best ook demonteerbaar anders wordt kleppen stellen ook niet eenvoudig, ideeën zijn welkom...

Edit: Als er ruimte is voor langere tapeinden voor de lagerkappen is daar misschien iets mee te doen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
07-02-2016 01:17 - 27-11-2016 19:02 #158045 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Gelukt!
In de tekst is er sprake van een holle ruimte maar pas na het zien van deze doorsnede op het internet was ik helemaal gerust gesteld nergens te gaan boren waar het niet mag.

Dus alles zo goed mogelijk afgedekt, de gaatjes geboord en getapt (geen m5 maar m4 omdat ik die nog had) en de oneffenheden (gegoten nummertjes 1,2,3,4,5) op het onderliggende vlak weg gehaald.
Ondanks het afdekken is het onvermijdelijk dat er toch bij het doorboren een kleine hoeveelheid gruis naar onder valt.
Daarom dacht ik de gaatjes iets meer naar voren te maken zodat ze nabij de grotere gaten onderaan uitkomen (gele pijlen), en dan van daar uit het gruis zo goed mogelijk weg te halen (opzuigen of wegspoelen).
Wat er nu nog in zou zitten vangt het oliefilter wel op. Goedkoop Fram filtertje dat er toch snel weer uit gaat na het inrijden).
Dat verplaatsen van de gaatjes ging maar net goed met de kopjes van de bouten en de nokken :o
Morgen als de vloeibare pakking en de locktite is uitgehard even vullen en zien of het niet te hard lekt in de hoekjes en desnoods daar nog een klein beetje pasta bijsmeren.

Nogmaals bedankt Rob voor deze goeie Tip!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
12-02-2016 21:55 #158168 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-02-2016 23:26 #158192 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Amazon Combi B230T
Leuk hoor, ben wel een beetje jaloers! Hij gromt lekker :lol:
Zat je camera nou zo los, of schakel je zo bruut dat het beeld steeds heen en weer schud? :mrgreen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2016 00:13 #158193 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Amazon Combi B230T
Ivo, ik denk dat je geslaagd bent voor je rijexamen.. :D
Maar het mooiste is inderdaad het geluid. Lukt het om een filmpje vanonder de motorkap te maken? Ben echt nieuwsgierig hoe alles er nu onder de kap uitziet!

Groeten, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2016 15:34 #158211 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Amazon Combi B230T
Mooi werk Ivo, rijdt wel erg soepel en echt kicken dat geluid :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.