- Berichten: 317
Amazon Combi B230T
- jo jo (GAST)
- Elite lid
D'r zijn er meer die wat verbouwen zag ik .
www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m9...c624&previousPage=lr
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
De rode stond ook op de beurs met de kap open.
Ik heb de body en de techniek niet in detail bekeken maar het lijkt me ook een fijne wagen, staat al aan een tijdje te koop en nu opnieuw aangeboden.
Alvast een goeie basis waar een goed deel al aan gedaan is maar moest ik deze auto kopen ging er ik verder mee aan de slag.
Een grotere turbo, flinke intercooler, turbo performance nokkenas, boostcontroler programmeerbare ecu en grotere injectoren laten zo'n ombouw pas optimaal tot zijn recht komen, waarom niet als je dan al zo ver bent?
Er rijden inderdaad wel meer amazon's rond met jongere/andere krachtbronnen (vb. B30,B21,B23,B230,B200)
Er liepen en lopen helaas ook een aantal projecten die strandde of dat lijken te gaan doen.
Ik zou een wilde schatting durven maken van het aantal rijdende in de Benelux en denk dan tien, (vijftien max.?)
Als het er meer zijn wil ik die graag tegenkomen in het echt of op plaatjes. Ik heb er al een hoop verzameld maar daar zitten ook Zweden, Noorwegen, Engelsen, Amerikanen enz...tussen.
Met alle respect voor de bouwers, maar andere merken (BMW blokken), diesels, V8 blokken en dergelijke buiten beschouwing gelaten. Dikwijls knappe projecten en waanzinnige auto's, maar dat zijn in mijn ogen geen volvo's meer :roll: , al zullen er dan inderdaad ook zijn die zeggen dat mijn auto geen amazon meer is :lol:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Pinker afslag aan het stuur deed het niet.
Blijkt dat het hulpbus te diep (of de schakelaar te hoog) gemonteerd zit, maar beide zijn niet regelbaar dus het pennetje loopt naast de uitsparingen in de hulpbus. Ik heb de uitsparingen in de hulpbus net iets dieper gemaakt en nu doet die het weer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
"Rob Baeten" schreef:
Ziet er tof uit Ivo. Nu dat ik naar jouw motor kijk moet ik denken aan een verhaal van een bekende van een kennis van mij. Er rijden natuurlijk al een heel aantal Ama's rond met een motorswap die erg goed gaan maar hij had het volgende probleem gehad. Hij had een B19 in zijn Amazon gelegd en deze ook rechtop gezet. Omdat het smeerpatroon van de nokkenas hierdoor veranderde was de as na 10.000km zwaar beschadigd en moest vervangen worden. Hij had daarna een klein "L" profieltje bij de as geplaatst waardoor het probleem was opgelost. Nu weet ik niet of de B19 en de B23 het zelfde zijn rond de nokkenas, maar als je wilt kant ik wel kijken of ik nog achter deze informatie kan komen.
Groeten, Rob
Hoi Ivo,
Ik heb gisteren de foto's van Jos gekregen via Twan Vinders. Heb even moeten wachten omdat Jos niet direct de tijd had om het kleppendeksel eraf te halen en de foto's te maken
Zoals je kunt zien is er aan de rechterkant van de kop een kleine verhoging in de kop gegoten waar een olie bad blijft staan als de motor (origineel) schuin in de wagen ligt. Dit zorgt dan voor een optimale smeering van de nokkenas. Als we het blok nu rechtop zetten zoals de B18 of B20 dan loopt de ruimte leeg en wordt de smering veel minder met een hoge slijtage tot gevolg.
Jos heeft er nu 30 jaar geleden een klein hoek profieltje in gezet waardoor er weer olie blijft staan en het smeer patroon hersteld is.
Met dank aan Jos en Twan voor de foto's en het werk wat Jos heeft moeten doen voor deze foto's
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Bij de B230 is het net zo:
Na de eerste start had ik na een minuutje draaien duidelijk sporen van spatsmering op het klepdeksel, dus ging er van uit dat het wel goed is.
Er is natuurlijk nog een verschil tussen de smering van de nokkenaslagers en de nokken zelf. De lagers zullen het probleem niet zijn, getuige de sporen op het deksel, maar het 'bad' zorgt denk ik wel voor een betere smering voor de nokken. Misschien moet ik overwegen om dit toch ook te gaan doen.
Het enige wat me zorgen baart is dat dit profiel vastgezet is met 4 boutjes in de kop. Om te gaan boren en tappen in de kop nu die al gemonteerd is wordt een lastige klus. Bovendien weet ik niet hoe diep er kan geboord worden, zit er een oliekanaal or iets anders wat problemen kan geven bij het boren? Best zou dit eerst uitgetest worden op een kapotte kop maar die heb ik niet...
Mogelijk is er nog een andere manier om het profiel vast te zetten, het moet wel degelijk zijn want ik kan me voorstellen wat de gevolgen zijn als dit los komt. Best ook demonteerbaar anders wordt kleppen stellen ook niet eenvoudig, ideeën zijn welkom...
Edit: Als er ruimte is voor langere tapeinden voor de lagerkappen is daar misschien iets mee te doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
In de tekst is er sprake van een holle ruimte maar pas na het zien van deze doorsnede op het internet was ik helemaal gerust gesteld nergens te gaan boren waar het niet mag.
Dus alles zo goed mogelijk afgedekt, de gaatjes geboord en getapt (geen m5 maar m4 omdat ik die nog had) en de oneffenheden (gegoten nummertjes 1,2,3,4,5) op het onderliggende vlak weg gehaald.
Ondanks het afdekken is het onvermijdelijk dat er toch bij het doorboren een kleine hoeveelheid gruis naar onder valt.
Daarom dacht ik de gaatjes iets meer naar voren te maken zodat ze nabij de grotere gaten onderaan uitkomen (gele pijlen), en dan van daar uit het gruis zo goed mogelijk weg te halen (opzuigen of wegspoelen).
Wat er nu nog in zou zitten vangt het oliefilter wel op. Goedkoop Fram filtertje dat er toch snel weer uit gaat na het inrijden).
Dat verplaatsen van de gaatjes ging maar net goed met de kopjes van de bouten en de nokken
Morgen als de vloeibare pakking en de locktite is uitgehard even vullen en zien of het niet te hard lekt in de hoekjes en desnoods daar nog een klein beetje pasta bijsmeren.
Nogmaals bedankt Rob voor deze goeie Tip!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zat je camera nou zo los, of schakel je zo bruut dat het beeld steeds heen en weer schud? :mrgreen:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Platinum lid
- Berichten: 1332
Maar het mooiste is inderdaad het geluid. Lukt het om een filmpje vanonder de motorkap te maken? Ben echt nieuwsgierig hoe alles er nu onder de kap uitziet!
Groeten, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.