Amazon Combi B230T

Lees meer
09-03-2014 22:12 #138434 door Jeroen Reuvers
Beantwoord door Jeroen Reuvers in topic Amazon Combi B230T
Ik wil dit ook zo graag doen...

Je bent echt goed bezig! En ook al zeer ver!

Mocht ik uiteindelijk beslissen dit te willen gaan doen, kan het wel eens zijn dat ik je 'lastig' val met meerdere vragen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
10-03-2014 19:59 #138461 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T

"Jeroen Reuvers" schreef:
Ik wil dit ook zo graag doen...

Je bent echt goed bezig! En ook al zeer ver!

Mocht ik uiteindelijk beslissen dit te willen gaan doen, kan het wel eens zijn dat ik je 'lastig' val met meerdere vragen ;)

Ik weet niet of ik op alle vragen een antwoord kan geven, maar als het kan zal ik dit zeker doen.

"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Ik vond ook nog een thuiskomertje van een S50 wat wegens het kleinere naafgat enkel vooraan past.
En als ik achteraan lek rij :o ...

Zet ik dus eerst een voorwiel naar achter :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
10-03-2014 20:16 - 27-11-2016 18:47 #138462 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Nu wordt het helemaal leuk, tijd om de motor eens uit te testen:

Zolang ik geen KDFI heb kan die eigenlijk niet draaien, maar…
Ik heb nog een renix ontsteking, een renix vliegwiel, een B23 uitlaatspruitstuk, en een inlaatspruitstuk met carburator.
Dat moet voldoende zijn om hem te laten draaien.

Het inlaatspruitstuk past, maar de carburator komt tegen de stuurstang.
Ik heb het spruitstuk versneden en laten samen lassen onder een andere hoek, nu kan ik de carburator wel monteren.
Het B21ET blok heeft geen gaten voor de vliegwielsensorbeugel. Hier moest ik dus zelf een beugel voor maken.




Een beugel voor het potje met koelvloeistof


Wat waterslangen op maat knutselen en de nodige elektrische aansluitingen maken.








Dit liep! Maar niet goed. Ik heb het blok een paar keer warm laten draaien, maar was moeilijk op gang te houden, hij viel voortdurend stil, waarna je weer gewoon kon starten. Het leek of hij telkens verzoop. Er liep ook geweldig veel benzine in het spruitstuk, en zelfs in het onderblok, de motorolie rook naar benzine en het oliepeil was gestegen. Ik heb met drie verschillende carburatoren geprobeerd maar dit hielp niet. Ik vermoed dat het gelaste spruitstuk de boosdoener is.

Tot zover het experiment met het B21blok, later test ik hem misschien nog een keer los van de auto met een ander spruitstuk.
Omdat ik wou kunnen gaan proefrijden en de auto nog niet was ingeschreven, en problemen op de keuring wou vermijden, heb ik er de originele B20 terug ingelepeld. Ondertussen maak ik de B230 verder klaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05-04-2014 23:25 - 20-12-2017 22:51 #139417 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Er moet natuurlijk een ander vliegwiel op met een trigger voor de KDFI, het 60-2 partoon zit er al op maar het is een dual-mass vliegwiel en die past in geen tijden in mijn koppelingshuis. Ik heb wel nog 2 B21 vliegwielen, het patroon hier op overbrengen is een poging waard. Het gesloopte dual-mass wiel dient als mal voor de gaten en heb ik met langere bouten en gelijke afstandsblokjes er tegenaan gevezen. Alles vast en pas gezet om te boren,
Eerst lichtjes aanduiden

En dan verder uitboren. Dit zou moeten werken maar het kan nog beter…

Het andere wiel… met helemaal linksonder op de foto de helpende hand van de eigenaar van de machine, die ik hiervoor nogmaals wil bedanken ;-)


Ook nog even vlak gedraaid en 2 extra gaatjes op de flank om op de omtrek overal evenveel materiaal af te halen, ik neem aan de oorspronkelijk balans hiermee te hebben gehandhaafd zodat balanceren niet hoeft.


Nu heb ik er 2 (de middelste is het gesloopte dualmass), maar je hoeft niet te raden welke het gaat worden… :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05-04-2014 23:47 - 27-11-2016 18:49 #139420 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Nog een mooie upgrade, een 15G turbo van een 850 ter vervanging van de 13c.
Die past er zo op maar moet geclocked worden. (de turbine moet verdraaid t.o.v. compressor)


Na het draaien heeft de steun van de wastegate accurator geen bevestigingpunten meer, hoe lossen we dat op? Het touwtje zal denk ik niet stevig genoeg zijn :D


De eerste hier links is niet zo moeilijk. Voor de andere rechts heb ik zelf een voetsteuntje uit een aluminium blokje gemaakt.


En dit op het turbo compressorhuis laten hechten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05-04-2014 23:50 #139421 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
De wagen is inmiddels gekeurd en ingeschreven als oldtimer. Sinds eind 2012 loopt het project wegens andere bezigheden langzaam en ik rijd nog steeds met het originele B20 blok.
Ik heb wel nog een zwaardere stabilisatiestang geplaatst, rondom bilstein’s en vooraan alle bussen vervangen in PU. De PU bussen voor achteraan heb ik liggen maar zijn nog niet geplaatst, enkel die van de panhard stang want die was heel erg slecht.
De aanpassingen aan de achteras, de transmissie, de uitlaat, temperatuurmeter en het slot van de motorkap zijn inmiddels uitvoerig uitgetest.

Ik heb een kloppende trilling achteraan in de aandrijving, enkel als ik hevig optrek vanuit stilstand, daarna en ook op hogere snelheid is die er niet meer. De kruisjes zien er goed uit en het ophanging rubber van het tussenlager is nieuw. De gelaste aandrijfas verdenk ik niet omdat onbalans zich juist bij hogere snelheden zal manifesteren.
Ik hoop dat als alle PU bussen er ook vanachter in zitten het probleem verdwijnt want de rubbers hebben allemaal wel hun beste tijd gehad. Ik had het idee een klein cameraatje onder de wagen te bevestigen zodat ik kan zien wat er eigenlijk gebeurd, ik zie soms dergelijke filmpjes op youtube, maar wat voor camera kan je hiervoor best gebruiken, iemand een tip?…

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-04-2014 09:51 #139424 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Amazon Combi B230T
Tjonge Ivo, de vakman aan het werk :) ziet er heel mooi uit. Die camera is een goed idee. Wat voor camera je gebruikt is denk ik van minder belang, het zal een redelijke kwaliteit moeten zijn, maar het belangrijkste is volgens mij dat je hem stabiel onder de wagen kunt hangen. Ik zou in elk geval niet een kostbare Canon of GoPro onder de wagen plakken :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2014 11:14 #140069 door Jeroen Reuvers
Beantwoord door Jeroen Reuvers in topic Amazon Combi B230T
Wanneer hoop je verder te komen met het andere blok? Of kies je toch voor de B20?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
29-04-2014 00:42 #140131 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Ik ben begonnen met de eerder gemaakte aanpassingen aan het B21 Blok over te bouwen op de B230.
Tot mijn verassing paste de B20 oliepomp NIET zonder meer, de uitgang voor het oliebuisje naar het blok raakte de krukas.
Omdat ik liever niets van de krukas afhaal om de balans te behouden, heb ik slechts minimaal de grove kantjes er wat afgehaald, de rest heb ik uit het huis van de pomp wat moeten uithalen. Nu gaat het net.











Ik heb ook nog gedacht om tussen het voetplaatje waar de pomp mee op het blok zit, een vulplaatje te maken zodat die wat lager komt, maar ik weet dat de lipjes van het aandrijfasje bij een B20 soms afbreken, en als die er minder diep ingrijpen komt dat de stevigheid zeker niet ten goede.
Het onderblok ziet er voor de rest nog redelijk uit, een totaalrevisie is nog niet voor direct. Ik ga nu eerst de kop onder handen nemen en dan het blok weer opbouwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2014 16:50 #140191 door Jeroen Reuvers
Beantwoord door Jeroen Reuvers in topic Amazon Combi B230T
netjes

vraagje: als ik zoek op anderen die in een p1800 of amazon of dergelijk een b21 of b23 zetten, zie ik dat ze ook de brandstoftoevoer pomp vervangen.

Is dit echt nodig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.