- Berichten: 107
Amazon Combi B230T
- Jeroen Reuvers
- Premium lid
Je bent echt goed bezig! En ook al zeer ver!
Mocht ik uiteindelijk beslissen dit te willen gaan doen, kan het wel eens zijn dat ik je 'lastig' val met meerdere vragen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Ik weet niet of ik op alle vragen een antwoord kan geven, maar als het kan zal ik dit zeker doen."Jeroen Reuvers" schreef:
Ik wil dit ook zo graag doen...
Je bent echt goed bezig! En ook al zeer ver!
Mocht ik uiteindelijk beslissen dit te willen gaan doen, kan het wel eens zijn dat ik je 'lastig' val met meerdere vragen
Zet ik dus eerst een voorwiel naar achter :lol:"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Ik vond ook nog een thuiskomertje van een S50 wat wegens het kleinere naafgat enkel vooraan past.
En als ik achteraan lek rij ...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Zolang ik geen KDFI heb kan die eigenlijk niet draaien, maar…
Ik heb nog een renix ontsteking, een renix vliegwiel, een B23 uitlaatspruitstuk, en een inlaatspruitstuk met carburator.
Dat moet voldoende zijn om hem te laten draaien.
Het inlaatspruitstuk past, maar de carburator komt tegen de stuurstang.
Ik heb het spruitstuk versneden en laten samen lassen onder een andere hoek, nu kan ik de carburator wel monteren.
Het B21ET blok heeft geen gaten voor de vliegwielsensorbeugel. Hier moest ik dus zelf een beugel voor maken.
Een beugel voor het potje met koelvloeistof
Wat waterslangen op maat knutselen en de nodige elektrische aansluitingen maken.
Dit liep! Maar niet goed. Ik heb het blok een paar keer warm laten draaien, maar was moeilijk op gang te houden, hij viel voortdurend stil, waarna je weer gewoon kon starten. Het leek of hij telkens verzoop. Er liep ook geweldig veel benzine in het spruitstuk, en zelfs in het onderblok, de motorolie rook naar benzine en het oliepeil was gestegen. Ik heb met drie verschillende carburatoren geprobeerd maar dit hielp niet. Ik vermoed dat het gelaste spruitstuk de boosdoener is.
Tot zover het experiment met het B21blok, later test ik hem misschien nog een keer los van de auto met een ander spruitstuk.
Omdat ik wou kunnen gaan proefrijden en de auto nog niet was ingeschreven, en problemen op de keuring wou vermijden, heb ik er de originele B20 terug ingelepeld. Ondertussen maak ik de B230 verder klaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Eerst lichtjes aanduiden
En dan verder uitboren. Dit zou moeten werken maar het kan nog beter…
Het andere wiel… met helemaal linksonder op de foto de helpende hand van de eigenaar van de machine, die ik hiervoor nogmaals wil bedanken
Ook nog even vlak gedraaid en 2 extra gaatjes op de flank om op de omtrek overal evenveel materiaal af te halen, ik neem aan de oorspronkelijk balans hiermee te hebben gehandhaafd zodat balanceren niet hoeft.
Nu heb ik er 2 (de middelste is het gesloopte dualmass), maar je hoeft niet te raden welke het gaat worden…
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Die past er zo op maar moet geclocked worden. (de turbine moet verdraaid t.o.v. compressor)
Na het draaien heeft de steun van de wastegate accurator geen bevestigingpunten meer, hoe lossen we dat op? Het touwtje zal denk ik niet stevig genoeg zijn
De eerste hier links is niet zo moeilijk. Voor de andere rechts heb ik zelf een voetsteuntje uit een aluminium blokje gemaakt.
En dit op het turbo compressorhuis laten hechten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Ik heb wel nog een zwaardere stabilisatiestang geplaatst, rondom bilstein’s en vooraan alle bussen vervangen in PU. De PU bussen voor achteraan heb ik liggen maar zijn nog niet geplaatst, enkel die van de panhard stang want die was heel erg slecht.
De aanpassingen aan de achteras, de transmissie, de uitlaat, temperatuurmeter en het slot van de motorkap zijn inmiddels uitvoerig uitgetest.
Ik heb een kloppende trilling achteraan in de aandrijving, enkel als ik hevig optrek vanuit stilstand, daarna en ook op hogere snelheid is die er niet meer. De kruisjes zien er goed uit en het ophanging rubber van het tussenlager is nieuw. De gelaste aandrijfas verdenk ik niet omdat onbalans zich juist bij hogere snelheden zal manifesteren.
Ik hoop dat als alle PU bussen er ook vanachter in zitten het probleem verdwijnt want de rubbers hebben allemaal wel hun beste tijd gehad. Ik had het idee een klein cameraatje onder de wagen te bevestigen zodat ik kan zien wat er eigenlijk gebeurd, ik zie soms dergelijke filmpjes op youtube, maar wat voor camera kan je hiervoor best gebruiken, iemand een tip?…
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Reuvers
- Premium lid
- Berichten: 107
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Tot mijn verassing paste de B20 oliepomp NIET zonder meer, de uitgang voor het oliebuisje naar het blok raakte de krukas.
Omdat ik liever niets van de krukas afhaal om de balans te behouden, heb ik slechts minimaal de grove kantjes er wat afgehaald, de rest heb ik uit het huis van de pomp wat moeten uithalen. Nu gaat het net.
Ik heb ook nog gedacht om tussen het voetplaatje waar de pomp mee op het blok zit, een vulplaatje te maken zodat die wat lager komt, maar ik weet dat de lipjes van het aandrijfasje bij een B20 soms afbreken, en als die er minder diep ingrijpen komt dat de stevigheid zeker niet ten goede.
Het onderblok ziet er voor de rest nog redelijk uit, een totaalrevisie is nog niet voor direct. Ik ga nu eerst de kop onder handen nemen en dan het blok weer opbouwen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Reuvers
- Premium lid
- Berichten: 107
vraagje: als ik zoek op anderen die in een p1800 of amazon of dergelijk een b21 of b23 zetten, zie ik dat ze ook de brandstoftoevoer pomp vervangen.
Is dit echt nodig?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.