B18->B20->B21

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2014 16:31 #136877 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic B18->B20->B21
Hoi Lars….ik heb nu een B18-blok…even voldoende dus ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2014 18:03 #136885 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic B18->B20->B21

"Ronald Damme" schreef:
ik heb me ooit een laten vertellen, dat een B18 opgeboord naar een 2 liter, meer vermogen kan leveren dan een b20.

Dit omdat de slag van de krukas anders zou zijn, dut zou resulteren in meer koppel.

Let op, heb ik gehoord, ik heb het nooit gecontroleerd.


Klopt niet, Het onderblok is inwendig op de boring na quasi gelijk, krukas ook.

Ik heb al met verschillende carburatoren gereden, su's, stromberg, weber 38, dellorto's, en 1 ding weet ik zeker: dubbele Su's komen er bij mij NOOIT meer op. In nieuwstaat en perfect gesteld zijn het goeie carb's maar zo verkeren ze bijna nooit en dan is het klooien of een dure revisie.

Een B18 naar 2.0l boren is al meer gedaan maar is niet geheel zonder risico, er doen geruchten de ronde dat je hierbij op (of net langs) een ingesloten luchtbel in het gietijzer kan stoten. In dat geval is het blok voor de schroot. Een goed bedrijf kan de wanden tevoren ultrasoon testen op gietfouten. Maar waarom niet gewoon een echte B20 nemen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2014 19:07 #136888 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic B18->B20->B21
Mijn gedachte zit nu op een B20 (lichte zuigers/stangen) of zelfs een 2.1L opgeboorde B20…

Dan nog even kijken of ik mijn huidge afgedraaide vliegwiel (6gats) en distributietandwielen/TT6 om zet. Dan blijft er voor de verkoop over …een goed B18 blok met als keuze een hoge compressie of normale kop (dan moet de volgende eigenaar wel even zelf dist tandwielen/vliegwiel monteren)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2014 20:46 #136894 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic B18->B20->B21
Ik zou dan inderdaad de eerdere upgrades overzetten, de B18 kan je weer compleet maken met de stukken die je van de B20 afhaalt. Laat het afgedraaide vliegwiel als je dan toch alles uit elkaar hebt gelijk uitbalanceren met de krukas, drukgroep.

Succes,
Ivo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-02-2014 02:23 #136901 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B18->B20->B21
Beste Hans, een OMVL verdamper heeft twee gas aansluitingen voor ieder gasstuk een.
Andere verdampers hebben maar een gasaansluiting en met een Tstuk is dat te weining voor de TT gasstukken.

Mijn B20E was vroeger voorzien van een injection systeem maar ik kreeg te veel problemen mee vandaar dat ik overgegaan ben naar carburators.
Plus het gasstuk van een B20E heeft een doorlaat van 28mm, de gasstukken van TT hebben een doorlaat van 44mm en dat maal twee reken uit je winst of het extra verlies in je portomoneau.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-02-2014 09:26 #136903 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic B18->B20->B21
Johan, bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-02-2014 21:16 #137020 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic B18->B20->B21
B21 wordt het ….most likely….en dan is er ineens een top B18-blok beschikbaar voor de verkoop ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-02-2014 11:56 #137045 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic B18->B20->B21

"Arno Pfennings" schreef:
B21 wordt het ….most likely….en dan is er ineens een top B18-blok beschikbaar voor de verkoop ;)


Gefeliciteerd!

Ga je het onderblok zelf reviseren? Of breng je hem naar Tinustechniek?

Groeten, Boele

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-02-2014 12:54 #137051 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic B18->B20->B21
Ben it will be ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-02-2014 08:11 #137792 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic B18->B20->B21
Het grote moment is aangebroken….vandaag ga ik het onderblok ophalen bij Ben! ;)

De motortakel ligt nog in de doos, klaar om als een meccano voor gevorderden in elkaar gezet te worden :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD