EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
- Lars Rengersen
- Platinum lid
De motor heeft alleen bevestigingspunten in de behuizing aan de kopse kant en er moeten toch heel wat Nm's overgebracht kunnen worden. Komt bij dat ik onder de motor geen ruimte heb. Het koppelingshuis ligt als hij op de voortrein ligt al 2 cm hoger dan de B20 en het lijkt me niet handig om dit verder te verhogen. Maar het is wel een handig idee voor stijfheid mocht ik voor een "frame" gaan met motorsteunen aan de zijkant. Wellicht past er een strip onder de motor door net voor de voortrein."Ronald Damme" schreef:
waarom maak je geen u (of eerder een ) ) onder de motor en gebruik je alleen de dempingsrubbers?
Klopt, gelukkig bij normaal gebruik gelukkig geen zwelling. Wel risico op zwelling bij te ver leeg rijden of overladen van cellen. Ik neem in mijn bak denk ik ook wel heel iets padding/foam rondom mee."Jan van Bochove" schreef:
toekomstige opbolling van je afzonderlijke cellen. Waarschijnlijk hebben jouw cellen een ander bouwwijze/samenstelling maar het zou zonde zijn als...
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zou jij dat aankunnen qua krachten?
Motor weegt 90kg en koppel wordt 300 Nm.
Wat ik aanvullend eventueel nog zou kunnen doen is een steun staaf van bovenop het motorsteunrubber naar waar nu het hijsoog aan de motor zit of onder de bovenste moer waarmee de motor aan de adapterplaat zit (uiteraard met een langere bout).
Dan wordt het een driehoek vorm.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zie ook blogpost: Prototypes motor ophanging gemaakt
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
- Elite lid
- Berichten: 303
Naar mijn mening krijg je met deze setup op den duur vermoeiing omdat door de kanteling van de motor bij accelereren de beide pootjes die de verbinding met de rubber motorsteunen verzorgen steeds op wringing worden belast. De ene wordt steeds omhoog getrokken en de andere omlaag geduwt. Zeker in dien je de achteruitversnelling voor achterutirijden gebruikt. Ik denk dat je beter aan beide zijden (links en rechts) van de motor een langsframe kan maken dat voor en achter aan de motor bevestigd zit. Dus enerzijds aan de voorkant van de motor en anderzijds aan de zijde waar ook je adapterplaat zit. Dat voorkomt wringing in je frame, en maakt de ophanging ook stijver.
Beetje lastig uitlegen zonder schets, maar ik hoop dat je me begrijpt.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Is alleen nog weer iets complexer ivm ruimte (alternatieve steunen vinden of zelf maken) en een solide langs-frame wat niet door kan buigen.
In de huidige prototype setup werken de motorsteunen inderdaad vrij ver "buiten hun macht".
Wellicht dat ik er dan toch nog een "stay" aan toevoeg richting adapterplaat waardoor je een soort driehoek opstelling krijgt.
Hopelijk is dat afdoende.
Maar ook de optie met een frame ga ik verder verkennen.
Ik ben nog even op zoek naar de maten van de motorsteunen van een 140 want die lijken op het oog compacter dan die van een Amazon.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
"Lars Rengersen" schreef:
Op basis van dit prototype en de CAD tekening van de Siemens 1PV5135 motor ga ik voor een machinefabriek/metaalwerkplaats de echte steun laten maken uit 0,8 tot 1mm dikke plaat. Vergelijkbaar met hoe New Electric dit in hun Jeep CJ-5 ombouw heeft gedaan.[/url].
Ik hoop dat je 0,8-1 CM bedoelt Je zou ook nog een sterker materiaal kunnen overwegen bijv. REAX420 vergelijkbaar met wat vroeger Staal 52 was. Kan je het rustig uit 5mm laten snijden.
Als je het even uit-tekent kan je zo een prijs opvragen bij bijvoorbeeld; www.metalpoint.nl/vlakke-plaatwe ... plaat.html
Ik heb heel goede ervaringen met hun werk, meerdere malen besteld, zakelijk en prive.
Als je een CJ5-achtige steun laat maken zou ik even de moeite nemen een logo/initialen in het midden te laten laseren.
Staat mooi en maakt bij groot logo nóg wat lichter. :lol:
Ik zou dan ook nog proberen of je de plaat zodanig kunt laten omzetten t.h.v. de steunrubbers zodat je er hooguit nog een driehoekje in moet lassen.
Als je bang bent om je iets te vergissen zou je t.h.v. de rubbers nog een materiaal-toeslag kunnen laten staan die je later dan eenvoudig weg kunt snijden/zagen/flexen.
Tenslotte, 300Nm is niet bijster veel hoor in termen van sterkteberekening, 30KG op een meter kan al makkelijk worden overgebracht door een vierkant stukje staal van 12,5mm..........(je 1/2" doppendoos).
Zo'n plaat als de CJ5 is dus meer dan voldoende.
groet Jan
Gaaf project, verder Lars!
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Uiteraard bedoel ik cm, ik heb het aangepast dank voor de opmerkzaamheid en terugkoppeling.
Goed om te horen dat er ook sterkere staal soorten bestaan en dat dan 5mm volstaat.
Scheelt weer gewicht.
Het laten maken van de steun zelf ga ik in z'n geheel uitbesteden.
Helaas heb ik niet de middelen om plaat van dergelijke dikte/sterkte netjes om te zetten en ook vertrouw ik mijn eigen laskunsten hiervoor niet voldoende.
Je tip om zo veel mogelijk uit een geheel te maken door omzetten neem ik graag ter harte.
Hiervoor zal ik met karton of dunne plaat nog eens een uitvouw prototype maken.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Hier nog wat inspiratie omtrent lichter uitvoeren van snijwerk;
www.pirate4x4.com/forum/suspensi ... tting.html
Bedenk gelijk even of je nog wat meer snijwerk hebt, als de plaat eenmaal op de snijmachine ligt is een paar extra plaatjes niet gek veel duurder.
Ik heb voor mijn schijfremsteunen voor de achteras ook gekozen voor REAX420 en sloeg stijl achterover van de sterkte-beleving van dat materiaal vergeleken met gewoon constructiestaal.
Ik had expres de twee delen aan elkaar getekend zodat ik ze zelf door kon breken, vandaar mijn opm. m.b.t. sterktebeleving.
Kan je zelf een autocad-tekening produceren? Ik in elk geval niet, m'n zoon wel, die heeft mijn steunen in minder dan een uurtje getekend, ingestuurd en volgende dag hadden we al een prijsopgave.
Op zich heb je al een mooie setup met die tekening van de fabrikant van de motor.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dat ga ik dus ook uitbesteden.
Die "gewicht reductie" tekeningen zien er wel gaaf uit zeg.
Is dat REAX420 staal wel gewoon te buigen en lassen?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.