EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Lees meer
16-08-2015 22:08 #153481 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

"Ronald Damme" schreef:
waarom maak je geen u (of eerder een ) ) onder de motor en gebruik je alleen de dempingsrubbers?

De motor heeft alleen bevestigingspunten in de behuizing aan de kopse kant en er moeten toch heel wat Nm's overgebracht kunnen worden. Komt bij dat ik onder de motor geen ruimte heb. Het koppelingshuis ligt als hij op de voortrein ligt al 2 cm hoger dan de B20 en het lijkt me niet handig om dit verder te verhogen. Maar het is wel een handig idee voor stijfheid mocht ik voor een "frame" gaan met motorsteunen aan de zijkant. Wellicht past er een strip onder de motor door net voor de voortrein.

"Jan van Bochove" schreef:
toekomstige opbolling van je afzonderlijke cellen. Waarschijnlijk hebben jouw cellen een ander bouwwijze/samenstelling maar het zou zonde zijn als...

Klopt, gelukkig bij normaal gebruik gelukkig geen zwelling. Wel risico op zwelling bij te ver leeg rijden of overladen van cellen. Ik neem in mijn bak denk ik ook wel heel iets padding/foam rondom mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-08-2015 12:01 #153489 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Inmiddels even met hout een mockup gemaakt van mijn oorspronkelijke idee zonder originele Volvo motorsteunen.


Zou jij dat aankunnen qua krachten?
Motor weegt 90kg en koppel wordt 300 Nm.
Wat ik aanvullend eventueel nog zou kunnen doen is een steun staaf van bovenop het motorsteunrubber naar waar nu het hijsoog aan de motor zit of onder de bovenste moer waarmee de motor aan de adapterplaat zit (uiteraard met een langere bout).
Dan wordt het een driehoek vorm.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-08-2015 21:11 #153506 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Inmiddels ook een prototype gemaakt van oude hoeklijn. Lijkt allemaal best OK.


Zie ook blogpost: Prototypes motor ophanging gemaakt

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-08-2015 21:50 #153510 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Lars,

Naar mijn mening krijg je met deze setup op den duur vermoeiing omdat door de kanteling van de motor bij accelereren de beide pootjes die de verbinding met de rubber motorsteunen verzorgen steeds op wringing worden belast. De ene wordt steeds omhoog getrokken en de andere omlaag geduwt. Zeker in dien je de achteruitversnelling voor achterutirijden gebruikt. Ik denk dat je beter aan beide zijden (links en rechts) van de motor een langsframe kan maken dat voor en achter aan de motor bevestigd zit. Dus enerzijds aan de voorkant van de motor en anderzijds aan de zijde waar ook je adapterplaat zit. Dat voorkomt wringing in je frame, en maakt de ophanging ook stijver.

Beetje lastig uitlegen zonder schets, maar ik hoop dat je me begrijpt.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-08-2015 23:07 #153514 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank, ik snap het. Dat was ook nog een tweede scenario wat ik in gedachten had.


Is alleen nog weer iets complexer ivm ruimte (alternatieve steunen vinden of zelf maken) en een solide langs-frame wat niet door kan buigen.
In de huidige prototype setup werken de motorsteunen inderdaad vrij ver "buiten hun macht".
Wellicht dat ik er dan toch nog een "stay" aan toevoeg richting adapterplaat waardoor je een soort driehoek opstelling krijgt.
Hopelijk is dat afdoende.

Maar ook de optie met een frame ga ik verder verkennen.
Ik ben nog even op zoek naar de maten van de motorsteunen van een 140 want die lijken op het oog compacter dan die van een Amazon.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2015 17:11 #153549 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Inmiddels nog een prototype gemaakt en met dank aan input van diverse bronnen tot de conclusie gekomen dat dat het prima gaat houden. zie ook update in blogpost .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
19-08-2015 18:12 #153551 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

"Lars Rengersen" schreef:
Op basis van dit prototype en de CAD tekening van de Siemens 1PV5135 motor ga ik voor een machinefabriek/metaalwerkplaats de echte steun laten maken uit 0,8 tot 1mm dikke plaat. Vergelijkbaar met hoe New Electric dit in hun Jeep CJ-5 ombouw heeft gedaan.[/url].



Ik hoop dat je 0,8-1 CM bedoelt ;) Je zou ook nog een sterker materiaal kunnen overwegen bijv. REAX420 vergelijkbaar met wat vroeger Staal 52 was. Kan je het rustig uit 5mm laten snijden.
Als je het even uit-tekent kan je zo een prijs opvragen bij bijvoorbeeld; www.metalpoint.nl/vlakke-plaatwe ... plaat.html

Ik heb heel goede ervaringen met hun werk, meerdere malen besteld, zakelijk en prive.
Als je een CJ5-achtige steun laat maken zou ik even de moeite nemen een logo/initialen in het midden te laten laseren.
Staat mooi en maakt bij groot logo nóg wat lichter. :lol:
Ik zou dan ook nog proberen of je de plaat zodanig kunt laten omzetten t.h.v. de steunrubbers zodat je er hooguit nog een driehoekje in moet lassen.

Als je bang bent om je iets te vergissen zou je t.h.v. de rubbers nog een materiaal-toeslag kunnen laten staan die je later dan eenvoudig weg kunt snijden/zagen/flexen.

Tenslotte, 300Nm is niet bijster veel hoor in termen van sterkteberekening, 30KG op een meter kan al makkelijk worden overgebracht door een vierkant stukje staal van 12,5mm..........(je 1/2" doppendoos).
Zo'n plaat als de CJ5 is dus meer dan voldoende.


groet Jan

Gaaf project, verder Lars!

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2015 19:51 #153553 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank Jan!
Uiteraard bedoel ik cm, ik heb het aangepast dank voor de opmerkzaamheid en terugkoppeling.

Goed om te horen dat er ook sterkere staal soorten bestaan en dat dan 5mm volstaat.
Scheelt weer gewicht.
Het laten maken van de steun zelf ga ik in z'n geheel uitbesteden.
Helaas heb ik niet de middelen om plaat van dergelijke dikte/sterkte netjes om te zetten en ook vertrouw ik mijn eigen laskunsten hiervoor niet voldoende.

Je tip om zo veel mogelijk uit een geheel te maken door omzetten neem ik graag ter harte.
Hiervoor zal ik met karton of dunne plaat nog eens een uitvouw prototype maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
19-08-2015 22:08 #153556 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Graag gedaan Lars, als het om metaal bewerken gaat wordt ik altijd blij ;)

Hier nog wat inspiratie omtrent lichter uitvoeren van snijwerk;

www.pirate4x4.com/forum/suspensi ... tting.html

Bedenk gelijk even of je nog wat meer snijwerk hebt, als de plaat eenmaal op de snijmachine ligt is een paar extra plaatjes niet gek veel duurder.
Ik heb voor mijn schijfremsteunen voor de achteras ook gekozen voor REAX420 en sloeg stijl achterover van de sterkte-beleving van dat materiaal vergeleken met gewoon constructiestaal.

Bijlage:


Ik had expres de twee delen aan elkaar getekend zodat ik ze zelf door kon breken, vandaar mijn opm. m.b.t. sterktebeleving.
Kan je zelf een autocad-tekening produceren? Ik in elk geval niet, m'n zoon wel, die heeft mijn steunen in minder dan een uurtje getekend, ingestuurd en volgende dag hadden we al een prijsopgave.
Op zich heb je al een mooie setup met die tekening van de fabrikant van de motor.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-08-2015 13:59 #153561 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Tekenen kan ik helaas niet zelf en volgens mij leer je dat ook niet even.
Dat ga ik dus ook uitbesteden.
Die "gewicht reductie" tekeningen zien er wel gaaf uit zeg.

Is dat REAX420 staal wel gewoon te buigen en lassen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.