EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Lees meer
15-06-2019 11:59 #183819 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Lars Rengersen schreef : Begin 2017 was de auto klaar en was de stand der techniek en vooral beschikbaarheid van delen voor de doe-het-zelf markt alweer zo anders. .


He Lars, niet alleen de doe-het-zelf markt is veranderd, ook jouw werk is veranderd in de afgelopen 4 jaar. Echt heel mooi wat je maakt, uitwerkt, uitprobeerd, leert en doet om tot het resultaat te komen waar je jezelf goed bij voelt. Die tankjes is echt watertanden, wat een detail en techniek geweldig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-06-2019 12:09 #183820 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Mooi onder woorden gebracht, Rob. Hier sluit ik me volledig bij aan! Vlak jezelf overigens ook niet uit, wat jij voor mekaar bokst is ook niet mis ;-)

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2019 21:02 #183957 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank voor de mooie woorden mannen.
Tja, soms sta ik er zelf ook wel even van te kijken. Vooral als anderen me helpen dat van een afstandje te doen.

Hierbij een nieuwe blogpost:
Aluminium TIG laswerk voor koelsysteem en airco


Frappant genoeg vooral over uitbesteed werk. Maar op het eind toch ook zelf even een oefenstukje gedaan.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2019 00:37 #183964 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Beste Lars, ik las op het moment met lasdraad wat geen gas nodig heeft en daar heb ik al moeite mee laat staan dat ik aluminium moet lassen.
Dat is een kunst op zich.
Dat lassen wat ik doe is zo lelijk als de nacht maar wel stevig brand goed door.

ziet er goed uit.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-07-2019 12:27 #184062 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Er staat weer een nieuwe blogpost online:

Ontwikkeling aansturing randapparatuur 'EV-peripherals'



Ik loop nog altijd wat achter met bloggen. De actuele mini updates over dit onderwerp waren al eerder te zien op Facebook en Instagram.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-07-2019 22:56 #184066 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Gaaf werk Lars. Het mooie aan het ontwerpen op deze manier is dat je zoveel systeem kennis krijgt. Als je dan straks gaat rijden en er is ergens een fout dan weet je gelijk in welke hoek je moet kijken en hoef je niet eindeloos te zoeken. Maar omdat deze wagen zo bomvol met elektronica komt is het misschien wel een idee om zoiets als een simpel FIM te schrijven, een Fault Isolation Manual. Zo kun je over 10 jaar gemakkelijk je weg terug vinden in het ontwerp/denkproces.
Ik doe er even twee voorbeelden bij, hoeft natuurlijk niet zo uitgebreid te zijn :-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2019 00:19 #184068 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Beste Lars, ziet er goed uit.
Ik zou voor fans en pompen toch wel interface relais gebruiken stromen kunnen flink oplopen bij belasting of was je dit al van plan?
Wat is je dagelijks beroep eigenlijk proces control of iets dergelijks?

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2019 15:02 #184075 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Geweldige suggestie Rob!
Nu heb ik alles nog scherp op mijn netvlies. Ik ga die voorbeelden even goed bestuderen en een vergelijkbaar iets opstellen voor mijn systeem.

Voor de blowers en fans die door de elektronica geschakeld worden gebruik ik geen relais. In plaats daarvan gebruik ik mosfets, zeg maar de elektronica variant van een relais. De mosfets die ik gebruik kunnen tot 60V en 100A aan dus dat gaat wel goed. De piekspanningen door aan en uitschakelen van de spoelen werden dus wel eerst even groter dan dat en dus ging de mosfet stuk. Een Schottky diode ipv gewone diode loste dat op.

Ik heb technische bedrijfskunde gestudeerd en mijn werk zit in het IT veld waar ik de brug sla tussen programmeurs en de werkvloer en beide ‘talen’ spreek. In die zin weinig raakvlakken met wat ik binnen dit project doe en leer. Daar heb ik meer de insteek: ‘ik heb nog geen idee hoe, maar daar kom ik wel achter’. En dan gewoon veel lezen en experimenteren en af en toe hulp vragen of inhuren van professionals op een vakgebied en dan doorgronden en toepassen. Eigenlijk is het project ook gewoon een excuus om heel veel nieuwe dingen te leren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2019 20:41 #184461 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Er staat weer een nieuwe blogpost live. Een poging om het laten ontwerpen van de printplaat op basis van mijn schema uit te besteden leidde tot een deceptie. Gelukkig wilde Erik mij helpen om het zelf te leren. Dus hierbij:

Ontwerp schema 2.0 én printplaat layout toch zelf



Nou ja zelf, met dank aan Erik dus. Maar wel heel leuk om dit stuk zelf gedaan te hebben. Dan zijn aanpassingen en printplaatjes in de toekomst ook opeens mogelijk.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
30-07-2019 23:26 #184463 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Adembenemend weer, wàt een leercurve.
Respect Lars!

Straks bij de taxatie zal deze combi zomaar 35.000 kunnen aantikken.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.