- Berichten: 1253
EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
Doe je ook nog iets met de positiebepaling die de GPS antenne oppikt?
Lees je op afstand de locatie van je auto uit als soort van beveiliging?
Ik heb laatst een GPS module gekocht en aan een microcomputer gehangen, zodoende kon ik lengte en breedte- graden aflezen en datum/tijd.
Op het internet staat onschatbaar veel info over dit onderwerp.
Succes, ik volg je graag!
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Ja, dat is zeker mijn idee. Daarom heb ik voor een module gekozen met zowel GSM als GPS.
Ik ben echter nog even aan het dubben. Blynk heeft nog geen kaart widget.
Een alternatief is Adafruit IO in plaats van Blynk, maar die hebben dan weer geen App en moet je in je browser bedienen.
Kan ook wel, maar vind ik net wat minder chique.
Gelukkig heb ik nog even voordat ik het nodig heb, dus kan Blynk nog even doorontwikkelen.
Het is straks ook even een kwestie van kijken welke van de twee routes het beste past bij de primaire taak van de Arduino. Is sowieso dus wel het plan.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Gr, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Wel wat dingetjes kunnen doen tussendoor, maar afgelopen week weer een echte slag kunnen maken.
Flowtest en ijken flowsensoren.
Handig met wat hulp voor bijvullen en kijken wanneer er 20 liter in de bak zit.
Verder zit de DC-DC converter op z'n plek.
Voor meer foto's van de tussenstappen en aanvullende info, zie blogpost:
DC-DC converter geplaatst, flowtest en steun batterijenbak
Het vraagstuk wat daarin staat met de heater is inmiddels een stap verder.
Als blower heb ik een Spal centrifugaal ventilator op het oog. Die levert max. 260 m3/uur.
Heeft iemand een idee wat een auto ventilator normaalgesproken doet?
De originele uit de Amazon heeft als je het mij vraag twee standen, zacht blazen en heel zacht blazen, dus het mag mijns inziens wel wat meer.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Verder de steun voor de DC-DC converter afgewerkt.
Ook nog weer een nieuwe blogpost met daarin:
- De controller die hangt (en daarvoor heb ik de batterijenbak steun verplaatst
- Alsnog een mooi imperiaal erop, dank Gerrit!
- Uiteenzetting over de verwachte levensduur van de Tesla batterijen (meer dan 500.000 km)
- Stukje over en verwijzing naar een artikel van De Correspondent over elektrisch rijden.
Zie Controller ophanging, imperiaal, Tesla technologie & duurzaamheid
NB. de controller bevestiging krijgt nog schoren naar het binnenscherm voor meer stabiliteit.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Wat ik me overigens al wel een tijdje afvraag is, wat de reden is om de koppeling en de versnellingsbak te handhaven. Is dit nodig ivm het koppel-/toerentalbereik van de e-motor? Moderne e-auto's hebben toch ook geen mechanische transmissie of vergis ik me nu? Wellicht dat het antwoord ergens in je blog staat, maar ik heb 't niet weten te vinden.
Succes met de verdere bouw!
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
In mijn verkennings blogpost onder het kopje met/zonder versnellingsbak staat wel het een en ander.
De korte versie:
- De meeste autos hebben toch wel iets van een bak, in elk geval voor de reductie
- In de setup waar de motor ooit voor bedoeld was (Ford Transit connect) zat een bak met 8,1:1 reductie
- De achteras van een Amazon is om en nabij 4:1
Dan moet je dus wel een hele zware motor hebben om dan nog vrij soepel te rijden.
Om in de buurt van de 8:1 te kunnen komen heb je dan twee opties:
1) achteras aanpassen of uitwisselen
2) versnellingsbak behouden
Ik heb gekozen voor die laatste om het mezelf makkelijk te maken. Doorgaans zul je dus in z'n twee of drie rijden, maar ik begreep al van Martijn met zijn elektrische Volvo 240 dat soms op de snelweg z'n 4 ook heel fijn is.
Je kunt zo zorgen dat je zo veel mogelijk in het hoogste efficiëntie gebied van de motor zit.
Er zijn nog mensen die met bak, maar zonder koppeling rijden, maar dat vind ik weinig toevoegen en eerder wat wegnemen.
Uiteindelijk wil ik een auto die "zo normaal mogelijk" rijdt en een ander dus zonder een cursus van een halve dag in kan stappen. Dan is gewoon kunnen koppelen ook uit veiligheidsoogpunt wel fijn. Je kunt altijd je aandrijflijn mechanisch onderbreken.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Zie blogpost: Elektrisch schema ontwerp en opnieuw wegen
Het elektrische hoogvoltage schema begint nu aardig vorm te krijgen.
Daarnaast ben ik weer even bezig met de gewichtsverdeling. Zal ik niet toch 2 modules voor en 6 achter doen in plaats van 3 voor en 5 achter?
Met dank aan Cor voor het wegen van zijn combi zonder motor heb ik weer wat meer data.
Toch nog aardig wat aannames moeten doen, zie blogpost . Ik neig nu inderdaad naar 2 voor en 6 achter. Reflecties en suggesties op de aannames en conclusies zijn welkom.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Afwezig
- Platinum-lid
- Berichten: 2051
hoe vol waren de benzinetanks bij de weging? Dat kan bijvoorbeeld 40kg verschil maken. Ook of men veel reserveonderdelen of gereedschap in de auto had liggen.
Aangezien er voren bij een auto steeds vrijwel hetzelfde gewicht tijdens gebruik is (gewicht in het passagiersgedeelte zal zich redelijk verdelen) en achteren meer variatie is (lading), verwacht ik dat gewichtsverschil tov origineel achteren minder op zal vallen dan voren. Zeker als het extra gewicht voren hoger zit. Daarbij de vraag hoe zwaar je hem naar verwachting eens zult beladen. Zwaardere belasting achteren is ook door zwaardere veren op te vangen. Dus op het feit na dat ik je berekening niet na kon gaan, zou ik eerder de tendens hebben voren niet meer gewicht dan normaal te doen en dus eerder achter meer dan voren.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.