EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
29-03-2017 23:11 #167765 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Ha Lars, gave update weer.
Doe je ook nog iets met de positiebepaling die de GPS antenne oppikt?
Lees je op afstand de locatie van je auto uit als soort van beveiliging?
Ik heb laatst een GPS module gekocht en aan een microcomputer gehangen, zodoende kon ik lengte en breedte- graden aflezen en datum/tijd.
Op het internet staat onschatbaar veel info over dit onderwerp.

Succes, ik volg je graag!

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2017 00:08 #167767 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Thanks Jan.
Ja, dat is zeker mijn idee. Daarom heb ik voor een module gekozen met zowel GSM als GPS.
Ik ben echter nog even aan het dubben. Blynk heeft nog geen kaart widget.
Een alternatief is Adafruit IO in plaats van Blynk, maar die hebben dan weer geen App en moet je in je browser bedienen.
Kan ook wel, maar vind ik net wat minder chique.
Gelukkig heb ik nog even voordat ik het nodig heb, dus kan Blynk nog even doorontwikkelen.
Het is straks ook even een kwestie van kijken welke van de twee routes het beste past bij de primaire taak van de Arduino. Is sowieso dus wel het plan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2017 00:21 #167768 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Wow Lars, wat is dit toch gaaf om te volgen. De technieken in je wagen gaan steeds verder, geweldig dat je je dit terrein zo eigen maakt. De meeste van ons zijn eindgebruiker van al dat moois, zo ik ook. Jij leest, ontdekt, ontwikkeld en combineerd alles tot een werkend geheel, heel knap. Ik kijk steeds uit naar de volgende update, succes man.

Gr, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2017 21:14 #168599 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank Rob! De volgende update liet even op zich wachten omdat ik druk ben geweest met het bouwen van een pizzaoven ( fotoverslag ).

Wel wat dingetjes kunnen doen tussendoor, maar afgelopen week weer een echte slag kunnen maken.
Flowtest en ijken flowsensoren.


Handig met wat hulp voor bijvullen en kijken wanneer er 20 liter in de bak zit.

Verder zit de DC-DC converter op z'n plek.



Voor meer foto's van de tussenstappen en aanvullende info, zie blogpost:
DC-DC converter geplaatst, flowtest en steun batterijenbak

Het vraagstuk wat daarin staat met de heater is inmiddels een stap verder.



Als blower heb ik een Spal centrifugaal ventilator op het oog. Die levert max. 260 m3/uur.
Heeft iemand een idee wat een auto ventilator normaalgesproken doet?
De originele uit de Amazon heeft als je het mij vraag twee standen, zacht blazen en heel zacht blazen, dus het mag mijns inziens wel wat meer.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2017 22:12 #169035 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Inmiddels weer een stap verder. Ik heb een belaste flowtest gedaan en kom op 11 liter/min met een kleinere pomp die maar 2 Amp. trekt, dus dat is prima.
Verder de steun voor de DC-DC converter afgewerkt.

Ook nog weer een nieuwe blogpost met daarin:
- De controller die hangt (en daarvoor heb ik de batterijenbak steun verplaatst
- Alsnog een mooi imperiaal erop, dank Gerrit!
- Uiteenzetting over de verwachte levensduur van de Tesla batterijen (meer dan 500.000 km)
- Stukje over en verwijzing naar een artikel van De Correspondent over elektrisch rijden.
Zie Controller ophanging, imperiaal, Tesla technologie & duurzaamheid


NB. de controller bevestiging krijgt nog schoren naar het binnenscherm voor meer stabiliteit.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2017 11:28 #169041 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Hey Lars, ik blijf 't onwijs gaaf vinden om dit topic en je blog te volgen. Zoals je alles uitpluist, overal oplossingen voor vindt en het dan ook nog op een professionele manier in de praktijk weet te brengen. Petje af!
Wat ik me overigens al wel een tijdje afvraag is, wat de reden is om de koppeling en de versnellingsbak te handhaven. Is dit nodig ivm het koppel-/toerentalbereik van de e-motor? Moderne e-auto's hebben toch ook geen mechanische transmissie of vergis ik me nu? Wellicht dat het antwoord ergens in je blog staat, maar ik heb 't niet weten te vinden.
Succes met de verdere bouw!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2017 14:08 #169044 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Thanks Hans!
In mijn verkennings blogpost onder het kopje met/zonder versnellingsbak staat wel het een en ander.
De korte versie:
- De meeste autos hebben toch wel iets van een bak, in elk geval voor de reductie
- In de setup waar de motor ooit voor bedoeld was (Ford Transit connect) zat een bak met 8,1:1 reductie
- De achteras van een Amazon is om en nabij 4:1
Dan moet je dus wel een hele zware motor hebben om dan nog vrij soepel te rijden.
Om in de buurt van de 8:1 te kunnen komen heb je dan twee opties:
1) achteras aanpassen of uitwisselen
2) versnellingsbak behouden
Ik heb gekozen voor die laatste om het mezelf makkelijk te maken. Doorgaans zul je dus in z'n twee of drie rijden, maar ik begreep al van Martijn met zijn elektrische Volvo 240 dat soms op de snelweg z'n 4 ook heel fijn is.
Je kunt zo zorgen dat je zo veel mogelijk in het hoogste efficiëntie gebied van de motor zit.
Er zijn nog mensen die met bak, maar zonder koppeling rijden, maar dat vind ik weinig toevoegen en eerder wat wegnemen.
Uiteindelijk wil ik een auto die "zo normaal mogelijk" rijdt en een ander dus zonder een cursus van een halve dag in kan stappen. Dan is gewoon kunnen koppelen ook uit veiligheidsoogpunt wel fijn. Je kunt altijd je aandrijflijn mechanisch onderbreken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2017 22:32 #169051 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Oké duidelijk, bedankt voor je uitgebreide reactie!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2017 08:48 #169441 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Zo, weer volop aan het puzzelen, nu met draadjes en kilo's.
Zie blogpost: Elektrisch schema ontwerp en opnieuw wegen
Het elektrische hoogvoltage schema begint nu aardig vorm te krijgen.



Daarnaast ben ik weer even bezig met de gewichtsverdeling. Zal ik niet toch 2 modules voor en 6 achter doen in plaats van 3 voor en 5 achter?
Met dank aan Cor voor het wegen van zijn combi zonder motor heb ik weer wat meer data.



Toch nog aardig wat aannames moeten doen, zie blogpost . Ik neig nu inderdaad naar 2 voor en 6 achter. Reflecties en suggesties op de aannames en conclusies zijn welkom.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2017 18:40 #169453 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Hallo Lars,
hoe vol waren de benzinetanks bij de weging? Dat kan bijvoorbeeld 40kg verschil maken. Ook of men veel reserveonderdelen of gereedschap in de auto had liggen.
Aangezien er voren bij een auto steeds vrijwel hetzelfde gewicht tijdens gebruik is (gewicht in het passagiersgedeelte zal zich redelijk verdelen) en achteren meer variatie is (lading), verwacht ik dat gewichtsverschil tov origineel achteren minder op zal vallen dan voren. Zeker als het extra gewicht voren hoger zit. Daarbij de vraag hoe zwaar je hem naar verwachting eens zult beladen. Zwaardere belasting achteren is ook door zwaardere veren op te vangen. Dus op het feit na dat ik je berekening niet na kon gaan, zou ik eerder de tendens hebben voren niet meer gewicht dan normaal te doen en dus eerder achter meer dan voren.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.