EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Lees meer
03-03-2017 23:32 #167121 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Alleen "aan de laadpaal" kunnen verwarmen is op zich een heel pragmatische oplossing. Vraag echter wel behoorlijk wat planning als het gaat om inzet van de auto. Dan moet ik er tijdig aan denken om de voorverwarming aan te zetten en als ik dat vergeet voor lief nemen dat de batterijen het koud hebben (en dus extra slijtage en minder bereik).

Ik denk dat ook rijdend kunnen verwarmen voldoende waarde toevoegt om de toenemende complexiteit te legitimeren. Dat gezegd hebbende, moet de motor dan wel de warmtebron zijn en niet de controller. Ik bedacht me dat een mengautomaat hierbij een mooie uitkomst kan bieden. Deze zal er dan mechanisch voor zorgen dat er geen warm water vanuit de warmtewisselaar wordt bijgemengd als het circuit al op temperatuur is. Bijvoorbeeld als de klep niet tijdig dicht gaat als gevolg van een storing. Bovendien zal het battery management systeem de temperatuur monitoren en ingrijpen indien nodig. Daarmee kom ik op basis van mijn inzichten tot nu toe op het volgende schema.



Uitgebreidere blogpost volgt een dezer dagen.
Dank voor het meedenken & goede vragen!
Wordt vervolgd. Feedback op de huidige versie blijft welkom.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2017 18:46 - 04-03-2017 18:48 #167133 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Inmiddels staat ook de blogpost online met naast de overpeinzingen van het koelsysteem ook het proefpassen van een Tesla module.
Zie www.oudevolvo.nl/blog/2017/03/04/tesla-b...tdenken-koelsysteem/

Op dit moment ben ik aan het uitzoeken of ik gewoon een mechanische mengautomaat uit de installateurs wereld kan gebruiken om de maximale uitgaande temperatuur van de warmtewisselaar en heater te begrenzen.
Weet alleen niet 100% zeker of die de koud-in flow doorlaten als die warmer is dan de ingestelde temperatuur. Met andere woorden ik moet zeker weten dat ik altijd doorstroming heb en het een kwestie is van wel/niet bijmengen van warm water.

Ik heb de VTA322 op het oog. Kan iemand toevallig die tekst en uitleg interpreteren/vertalen of hij inderdaad werkt zoals ik wil?
www.esbe.eu/hr/en/products/thermostatic-...valves/vta320-vta520

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2017 12:29 #167144 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Weet alleen niet 100% zeker of die de koud-in flow doorlaten als die warmer is dan de ingestelde temperatuur. Met andere woorden ik moet zeker weten dat ik altijd doorstroming heb en het een kwestie is van wel/niet bijmengen van warm water.


Andersom : dit zijn 'anti scalding' mengkranen, ergo : er is altijd doorstroming van warm water, maar als de temperatuur te hoog wordt, wordt er koud water bijgemengd. Wordt vooral toegepast in tapwater systemen, om te voorkomen dat iemand zich zou verbranden als hij/zij de warm water kraan volledig opendraait (en volgens hetzelfde principe kan het ook bij vloerverwarming toegepast worden om te voorkomen dat de cv water van > 50C door de vloer stuurt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2017 13:57 #167150 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Maar wat nu als koud maximaal bijmengt en de ingestelde temperatuur niet gehaald wordt? Is er dan wel uitstroom?
Want koud bijmengen houdt in mijn schets in het bypassen van de warmtewisselaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2017 15:15 #167153 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Maar wat nu als koud maximaal bijmengt en de ingestelde temperatuur niet gehaald wordt? Is er dan wel uitstroom?


Dat kan dus niet : zo lang de ingestelde temperatuur niet gehaald wordt, wordt er nul-komma-nul koud water bijgemengd, m.a.w. is er alleen circulatie van de warm water stroom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2017 15:24 #167154 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Re:EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank! Volgens mij wil ik te graag dat kan wat ik wil of begrijp ik het niet ;)

Stel uit de warmtewisselaar komt 25 graden en de limiet staat ingesteld op 20. Dan gaat hij koud bijmengen. Die bijgemengde vloeistof is een bypass van de warmtewisselaar dus daar gaat automatisch minder flow heen. Die wordt dan zelfs nog warmer en dus gaat hij nog meer koud bijmengen.
Tot het punt dat hij om de ingestelde temperatuur nog te halen vrijwel helemaal koud aan het bijmengen is en de flow door de warmtewisselaar bijna stilstaat.
Dan kan er een punt komen dat hij zelfs koud in via de bypass aan het bijmengen is die hoger is dan de ingestelde temperatuur en hij dus niet aan het doel kan voldoen ondanks maximaal bijmengen van koud.
Daarmee heb ik dan toch de situatie dat er in elk geval geen warm meer doorkomt?
Of zou de vlieger niet opgaan dat de bypass werkt en blijft hij gewoon via de warmtewisselaar stromen?
Anders maar eens zo'n klep kopen om te testen of het idee laten vervallen.
Er zitten immers als twee veiligheid barrières, mijn aansturing en het BMS.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2017 15:54 #167155 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Ik had jouw schema niet bestudeerd en alleen gereageerd op de vraag mbt de werking van de ESBE klep.

Die is in ieder geval niet ontworpen voor wat jij wilt doen :dry: maar ... dat neemt inderdaad nog niet weg dat het zou kunnen werken volgens jouw uitleg B)

Probleem is natuurlijk dat ie daar vast niet op getest is. Dus vraag voorleggen aan ESBE heeft waarschijnlijk ook niet zo veel zin. Ik kan mij echter voorstellen dat dit ding alleen lekker werkt bij een bepaalde minimale doorstroming in het warm water ('hoofd') circuit .......

Hier helpt alleen : zelf uitproberen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2017 16:05 #167156 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Gewoon proberen lijkt inderdaad het beste, ga ik doen!
Dank voor de uitleg, snap nu wel beter hoe zo'n ding bedoeld is om te werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2017 23:15 #167362 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Inmiddels heb ik de nodige hardware in huis: warmtewisselaar 20 platen, 3-weg klep en zo'n EBSE mengautomaat.



Verder ook een deel van de échte hardware, de eerste Tesla Model S batterij modules.



Zie ook mijn blogpost: Eerste Tesla Model S batterijen opgehaald en voortgang koelsysteem
Nu dus aan de slag met de testopstelling voor de koeling en uiteraard de batterijenbakken.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2017 21:53 #167760 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Nog weer even een update. Ik heb enorm lopen prutsen met Arduino om mijn GRPS verbinding aan de praat te krijgen, maar het is gelukt. Ik kan hem nu op afstand bedienen en dus gebruiken om bijvoorbeeld de batterij verwarming of de twee 150W ventilatoren (op 12V) aan te zetten op het moment dat de auto aan de laadpaal staat.



Verder aan de slag gegaan met de motorruimte en definitieve plaatsing van de controller en batterijen.
Zie ook blogpost: Indeling motorruimte en afstandbediening via iPhone .
Wordt vervolgd.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.