EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Lees meer
09-10-2016 02:43 #164064 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Beste Lars kun je niet iets achter de nummerplaat verzinnen een stukje uit de voorbumper halen daar een kastje achter maken met de aansluiting er in en dan nummerplaat scharnierend maken.
Doen ze bij Amerikanen veel maar dan voor de LPG aansluiting aan de achterzijde achter de nummerplaat.

komt goed.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2016 08:05 - 09-10-2016 08:07 #164066 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Gelukkig is het puzzelen onderdeel van de lol al is het wel fijn om zo nu en dan een zinnige ingeving te hebben, zeker als het gaat om uitlijning van plaatwerk.

Met die stekkers is het meer een kwestie van brainstormen en op een gegeven moment wat proberen en de beste optie kiezen.

Martijn heeft in zijn elektrische 240 de aansluiting inderdaad in de bumper gemaakt met een wegklapbare nummerplaat.
Zie foto op Twitter
Een 240 bumper leent zich daar wat meer voor dan die van de Amazon.
Bijkomende lastigheid is dan dat er een goed "doosje" moet komen zodat de socket aan de achterzijde dicht ingepakt wordt. In het front geldt dat ook, maar daar is het wat makkelijker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2016 11:55 #164072 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
En aan de achterzijde daar waar de reflektors zitten?
Of waar vroeger de vulling van de benzienetank zat?
Achter de grilletjes? Ik vind deze nogal kwetsbaar (aluminium) en dan met regelmaat er af nemen voor te laden???? beschadeging lak etc.
Het is ieder geval niet mijn voorkeurplaats.
Het is misschien niet makkelijk om iets in de voorbumper te maken maar het materiaal is steviger.
Heb je geen oude bumper om je op uit te leven.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
09-10-2016 12:57 #164074 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Hoe zit het eigenlijk met de elektrische veiligheid bij een aanrijding?
En dan bedoel ik in eerste instantie de stekkerdoos ; stel dat die geplet wordt en de polen op elkaar gedrukt liggen / kortsluiting maken, is dat afgezekerd??

Even terzijde, als iemand achterop mijn buitenvuller knalt van de LPG-tank zorgt een terugslagklep in de tank er voor dat de tank zich niet leegblaast door de afgerukte slang.

Ik mag aannemen dat er voor elektrische auto's ook voorschriften zijn maar breng het toch even in......
Ben het wel met Johan eens dat een stevige plek minder kans geeft op beschadigen van lak, grille etc. Je komt ook wel eens ergens waar het koud donker en regenachtig is en dan wil je hup, inpluggen en gauw naar de kachel.

Groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2016 15:10 #164079 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Eisen aan inbouw zijn best streng (terecht).
Op de laadstekkers staat sowieso geen spanning.
Hierachter zit een "handshake" mechaniek en een controller.
Pas als er "contact" is, komt er spanning op de hoofd + en - te staan.
Bij hoogspanning laden is dit uiteraard van cruciaal belang.

Verder zitten er hoogspanning zekeringen in/bij iedere batterijenbox.
In het circuit zit ook een onderhoudsschakelaar en een inertia switch (die alles hoogspanningvrij maakt bij een aanrijding). Ook moet de voorste batterijenbox minimaal 10 cm vanaf het voorste punt blijven.

Terug naar de socket: dit is die voor snelladen. Dat is meteen de grootste (8 bij 12 cm), dus die past op niet zoveel plekken. In de praktijk gebruik je die dus langs de snelweg (of op de snellaadpunten) in de stad. Doorgaans als je erbij blijft. Een hele grille laten bewegen heeft inderdaad een nadeel.
Ik ga in eerste instantie denk ik experimenteren met een stukje/vlakje gril geplakt op de deksel van de connector. Dan zaak ik een vlakje van 8 bij 12 cm uit de grille en kan de rest gewoon vast gemonteerd worden.
Maar met een oude bumper wat proberen is ook een leuke optie. Die ga ik ook zeker onthouden en alvast een oud bumper middendeel opzoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2016 15:45 #164082 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Hoi Lars,
Ik volg jouw project met veel interesse mede vanwege het feit dat ik het ooit ook nog eens wil doen met een Triumph Spitfire en ik al lang heb geleerd het wiel niet opnieuw te willen uitvinden. Dat bedenken laat ik over aan de meer technisch (elektronisch) geschoolde mensen. Met plaatwerk heb ik meer ervaring en ik zie bij de mogelijkheden voor het plaatsen van de stekkerdoos niet de overweging om deze te plaatsen achter een benzine klepje, bijvoorbeeld voor de A-stijl in je voorscherm. Klepje van de sloop naar keuze en een binnenwerkje van metaal er in maken met een mooi rond gat voor je socket. Stevig, geen kans dat er iets beschadigd bij veelvuldig gebruik. Wel beperkt zichtbaar van af de buitenzijde maar dat lijkt mij geen probleem, sterker nog het is een pro voor veel mensen. Ik neem aan dat je aan de buitenzijde zo wie zo aan moet geven dat het gaat om een elektrisch voertuig, hulpverleners zullen bij het benaderen van een Volvo Amazon, als je daar onverhoopt serieuze schade mee mocht rijden, niet echt op rekenen
Ik kan mij herinneren dat ik al eens een Amazon heb gezien zo'n 20/30 jaar terug met een benzine klepje in het voorscherm voor zijn 220v aansluiting i.v.m. met motorvoorverwarming.

Groeten Peter

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2016 20:25 #164095 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank voor die suggestie Peter! Goed dat je die optie weer even voor het voetlicht brengt.
Ooit heb ik een foto gemaakt van een V60 plug-in hybrid met in m'n achterhoofd dat ik het ook zo wilde.



Dat was in het voorscherm. Later heb ik dat weer laten vallen omdat me dat te ingewikkeld leek met name omdat het voorscherm dat niet meer makkelijk demontabel en afstelbaar leek.
Toch is dat het nu ik er zo over nadenk misschien niet. Ik realiseer me door jouw verhaal dat de socket niet aan het voorscherm vast hoeft. Deze kan dan juist met een stevige steun aan het A-paneel. Er is plek genoeg om de kabel dan meteen de motorruimte in te leiden, die hoeft niet via het A-paneel (gevoelsmatig: hoe minder 400V in de cabine hoe beter).
In het voorscherm hoeft dan eigenlijk alleen maar een klep die als je hem openmaakt toegang geeft tot de "zwevende" socket.


Voordat ik een oude bumper zoek misschien eerst maar eens een bezoekje aan de sloop en een verrot voorscherm opsnorren.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2016 23:07 #164097 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Nog een kleine aanvulling Lars, dat "zwevend" is ook niet nodig. De socket kun je vastzetten aan het A-paneel met een montage randje voor je spatbord die je vastzet met een paar schroeven op het montage randje welke je aan je spatbord vastmaakt. Zit het stevig vast en dicht en gewoon demontabel zonder het elektrisch gedeelte te hoeven loshalen.
Groeten, Peter.

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2016 16:25 #164191 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Goed idee, dan maak ik denk ik gewoon een verzetje in het vooscherm waar de klep dan ook in/op kan vallen en daar kunnen dan ook mooi de schroeven verdekt in. Of ik las draadeindes in dat verzetje en dan vanaf de onderzijde een moertje erop.

Het rechter binnenscherm is inmiddels vervangen.



Uitlijning van de motorkap is nu ook mooi.



Aanvullende foto's in mijn blogpost: Binnenscherm combi rechtsvoor vervangen
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2016 22:17 #164428 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
En inmiddels rijst de vraag: Word ik niet nu al ingehaald voor de stand van de techniek.
Ofwel: heeft het ook voordelen dat mijn body restauratie zo lang duurt?
Een nieuwe ontwikkeling is dat er steeds meer Tesla modules op de doe-het-zelf markt beginnen te komen en dat er ook steeds meer kennis ontstaat over hoe je die veilig kunt inzetten.
Ook heeft CALB een nieuwe generatie cellen in de markt gezet.
Ondanks dat ik al gekozen heb, toch even een pas op de plaats voor een verkenning.
Zie ook blogpost: Verkenning Tesla batterijen & Open Huis New Electric
Hoe dan ook leuk en leerzaam voor mezelf en zelfs al mocht ik uiteindelijk gewoon bij de CALB 100 Ah's blijven misschien nog relevant voor iemand anders.
De tussenconclusie: Tesla Model S modules zijn door hun afmetingen en hoge energie dichtheid erg interessant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.